Helsingissä Tune Ecun osaajaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LeWe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

LeWe

New member
Helsingissä Tune Ecun osaajaa

Tuli hommattua piuha ja imutin ohjelmankin koneelle. Muttakun tuo "längvitsi" ei taivu ihan kaikkeen ymmärtämiseen, niin ajattelin lähestyä Teitä arvon osaajat. Sellainen pikku priiffaus olisi paikallaan. Pyörä (675 Daytona) on tallissa viiskulman vieressä.

Olisiko jollain intoa/halua opastaa alkuun?

Leksa
 
Tuli hommattua piuha ja imutin ohjelmankin koneelle. Muttakun tuo "längvitsi" ei taivu ihan kaikkeen ymmärtämiseen, niin ajattelin lähestyä Teitä arvon osaajat. Sellainen pikku priiffaus olisi paikallaan. Pyörä (675 Daytona) on tallissa viiskulman vieressä.

Olisiko jollain intoa/halua opastaa alkuun?

Leksa

Kerroppa alkuun et mitä haluisit tuneeculla tehdä:vikakoodien nollausta,karttojen vaihtoa vaiko?

Suht simppeliohjelma käyttää mitä nyt isäukon tiger 1050n kokeilin..Tuli vikakoodit/huoltovalo nollattuu ja pitäs viel joku softa latailla ennen kesää,nii sais lisäpaukkua:grin:
 
Sen verran sain tänään aikaiseksi, et sain läppärin juttelemaan ecun kanssa. Ylitin itseni ja sain tallennettua koneelle sen nykyisen ohjelman. Tarkoitus on viedä pyörä kyllä penkkiin säädettäväksi, mutta tutustuen sen sielunelämään tarkemmin. Sitten näkee verrata miten se on penkissä muokattu. Mikähän mahtaa olla tuo taulukon F-L Switch ? Siinä arvot
rmp pos
800 12
1100 12
2000 14
3000 16
4000 16
5000 16
5407 2
9020 2

Kun just tuolla (16) alueella peli käy törkeän rikkaalla.:kääk:

Näköjään omat kartat ykkö, kakkos ja kolmos-kuutosvaihteella....

Löysin just tuota tekstin:Arrow complete system

Se sinne on näköjään ajettu putkiston vaihdon yhteydessä... Liekö Trumpan vai jonkun muun ohjelma...
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran sain tänään aikaiseksi, et sain läppärin juttelemaan ecun kanssa. Ylitin itseni ja sain tallennettua koneelle sen nykyisen ohjelman. Tarkoitus on viedä pyörä kyllä penkkiin säädettäväksi, mutta tutustuen sen sielunelämään tarkemmin. Sitten näkee verrata miten se on penkissä muokattu. Mikähän mahtaa olla tuo taulukon F-L Switch ? Siinä arvot
rmp pos
800 12
1100 12
2000 14
3000 16
4000 16
5000 16
5407 2
9020 2

Kun just tuolla (16) alueella peli käy törkeän rikkaalla.:kääk:

F-L switch arvoja käytetään "korjaamaan käytöstä" kun ECU vaihtelee MAPin(L) ja TPS(F) pohjaisten karttojen välillä.(pintakaasu/pienet kierrokset/ronskimpi kaasunkäyttö/yläpään kierrokset).

Iteki noita joskus lueskelin ja selvittelin,mut pitäs keväällä tarkemmi viel säveltää. Ukon Tiger 1050 käy kans vähä rikkaalla vastaavilla kierrosalueilla. Melkee kantsii ladata brittejen triumph-sivustoilta hyväks todettuja karttoja,ja vertailet noita arvoja niiden ja nykysten karttojen välillä. Noilta saiteilta kyl tietäjiä löytyy,mut tokiha kaikki ei tietämystään avoimesti jaa:D

Muistathan sitte tarkkailla et akun jännite riittävä kun tuon ohjelman kanssa hutkit. Kantsii akkulaturiin lyödä ja muistaaksee esim valojen rele kantsi napata poikkee kun halus säädellä. Jos akun jännite putoaa liikaa kun oot vaihtamassa karttaa niin ecu saattaa kärähtää. Ainaski ite huomasin et alko syömään akkua hlvetin nopeesti ku tyrkkäs piuhan kiinni ja ohjelman päälle,ku ohjelma käy alussa pärrän järjestelmiä läpi.:right:

Edit: Noita arvoja ei sit toinna summa mutikassa säädellä,itekään en tarkasti tiedä miten noiden arvojen muuttaminen vaikuttaa. Spekulaatioita/arvioita toki on:grin:
 
Vittaniemelle ajattelin viedä (tai EE-Speedille) säädettäväksi, niin en summanmutikassa säätele. Sit voi vertailla valmiita karttoja versus penkitettyyn versioon. Toi sähkön riittävyys naurattaa itseä. Autolaturi ei nostanut tarpeeksi jännitettä, joten panin irto autonakun kaapeleilla kiinni, mut oli tietty vaan 12.5V. Ja sit siihen sellaisen kunnon starttivirtalaturin. Kartan siirto kesti niin kauan, et jännite laski melkein 12V, niin painoin tyhmänä starttiapu vivun päälle. No jännitteet nous taas vajaaseen 13V (laturi puski 16V). Session päätteeks huomasin ettei etuvalo enään palakkaan. Toivottavasti vaan lamppu eikä jokin rele ottanut itseensä... Täytyy mennä MP-näyttelyyn tiiraamaan mitä ne on saanut aikaan siihenRatasleden projektinakuun. Asiasta kolmanteen, sen olen saanut säätäjiltä selville, ettei kannata rajoittajaan ajella, kun ei yläkerran palikat kestä rajua rajoittajaa....(ei oo mikään japsi) Wanhalla Yammulla se oli hyvä vaihtopaikka raakana, kun pätkäs runnut...:p
 
F-L switch arvoja käytetään "korjaamaan käytöstä" kun ECU vaihtelee MAPin(L) ja TPS(F) pohjaisten karttojen välillä.(pintakaasu/pienet kierrokset/ronskimpi kaasunkäyttö/yläpään kierrokset).
Juuri näin. Kotarissa suositaan tuon muuttamista siten, että vain aivan lähellä tyhjäkäyntiä käytetään MAP-puolta ja kun pyörällä oikeasti ajetaan niin ollaan aina TPS-puolella. Tuppaavat nämä nylkyttämään kun se sahaa noiden karttojen välillä. Seoksen rikkauden kanssa tällä ei ole tekemistä vaan sitä säädetään sieltä itse kartasta. Jos satavarmasti tiedät alueen missä ollaan rikkaalla (AFR) niin laihenna seosta siitä alueelta muutama prosentti. Ei se hajoa ;)
 
Onko jollain tietoa mitä nuo F-L switch arvot/numerot tarkoittaa?

Ps. En ole jostain syystä saanut yhtään karttaa kopioitua netistä koneelle, että voisin verrata omaani niitä...

Tää on vähän sitä, kuin kädetön kävisi kusella...:paikallatuulee:
 
Asiasta kolmanteen, sen olen saanut säätäjiltä selville, ettei kannata rajoittajaan ajella, kun ei yläkerran palikat kestä rajua rajoittajaa....(ei oo mikään japsi) Wanhalla Yammulla se oli hyvä vaihtopaikka raakana, kun pätkäs runnut...:p

Tjaa,tuostapa en oo kuullukaa mitään. Ainaski 1050 kone taitas aika pomminvarman maineessa olla triumphilla,tiedä muista sit:O Onko noita sit tuosta kovastarajottajasta johtuen hajoillu,ulkomailla tuntuvat joistain vielä korottavan rajottajaa?
 
Muutamalta kusiaisilla Aassa ajaneelta kuulin 675sta, et just kun rajoitinta nostetaan, niin venttiililautasia katkennut ja pudonnut männän päälle sekä lukkoja irronnut "ylikierroksilla" rajoittajan ansiosta. Onko jollain ehdottaa hyvää penkittäjää pks, joka tuntee tuneecun ja trumpan sielunelämää?
 
Oulun Motormanin asentaja sanoi ettei kannata yhtään nostaa rajoitinta 675:ssa, aiheuttaa puheena olevat vena ongelmat. Vaihtavat kisakoneisiin eri ventiilit. Sprintin omistajana olen tune-egua käyttänyt vain kartan kopioimiseen ja reaaliaikaiseen moottorin seurantaan. Tunellahan ei voi editoida karttoja, millä editoitte?
 
Olen kyllä olettanut, että sillä juurikin voi niitä muokata... Korjatkaa jos olen väärässä. Hehän vartavasten pyytävät laittamaan karttoja dynolapun kanssa heille... Se minusta tuntuu oudolta omassa projektissa, kun se menee niin poskelleen määrätyllä alueella, ettei lambda korjaa/herjaa sitä mitenkään, kun siellä kuitenkin näytti sellainen olevan kiinn. Tietty jos se on ohjelmalla ohitettu...
 
Vittaniemelle ajattelin viedä (tai EE-Speedille) säädettäväksi, niin en summanmutikassa säätele. Sit voi vertailla valmiita karttoja versus penkitettyyn versioon. Toi sähkön riittävyys naurattaa itseä. Autolaturi ei nostanut tarpeeksi jännitettä, joten panin irto autonakun kaapeleilla kiinni, mut oli tietty vaan 12.5V. Ja sit siihen sellaisen kunnon starttivirtalaturin. Kartan siirto kesti niin kauan, et jännite laski melkein 12V, niin painoin tyhmänä starttiapu vivun päälle.

Kai sulla oli ajovalojen sulake irti siirron ajan? Ei kannata lamput päällä pelata sen TuneECUn kanssa, kun hyytyy virrat kesken.
 
Sprintin omistajana olen tune-egua käyttänyt vain kartan kopioimiseen ja reaaliaikaiseen moottorin seurantaan. Tunellahan ei voi editoida karttoja, millä editoitte?

? Kyllähän TuneECUlla voi hämmentää niitä tauluja niin paljon kuin sielu sietää. Kaikki näkyvät arvot ovat muokattavissa.
 
Onko jollain tietoa mitä nuo F-L switch arvot/numerot tarkoittaa?

Noi on rajat jolloin ECU alkaa siirtyä alipainetauluilta (L) ilmataulujen (F) käyttöön.

Muistaakseni ne numerot eivät tosin olleet mitään tolkun prosentteja tms, vaan suhteelisia stetsonista repäistyjä nummeroita.

Mutta siis jos perinteistä pelkällä bensataululla pelaavaa laitosta on nysväämässä niin jostain 2000rpm eteenpäin toi F_L nolliin. Jos taas alipainetauluja on tarkoitus jatkossakin hyödyntää niin F_L ei juurikaan tarvitse sörkkiä.
 
Jep ihmetyttää tosiaan toi 16/16/16 siellä F/L taulukossa sillä alueella, jolla se ylirikkaus on. Laiskuuttani en kaivanut sulaketta pois, vaan syötin auton irtoakusta ja laturista sinne lisää virtaa... Harmi jos ja kun vie penkkiin, tuo 1 sulake vie myös startin pois käytöstä,,,
 
Vai voi sillä muokata taulukoita, hyvä niin, vaikkei sillä mitään hyötyä ole jos ei tiedä mitä tekee. Valmiita kartoja on toki saatavilla. Pitää yrittää perehtyä.
 
Jotenkin sitä on oppinut ainakin autoasioissa siihen, et räätälöity on se oikea... Tottakai valmiit toimii ja on ilmasii, mut nekin täytyisi tarkistaa rullalla... Tuohon omaan on asennettu valmis kokoputkisto-ohjelma ja se on .itun rikkaalla käyttökierroksilla. Ainakin PCV kartat FZ-1 yammuun oli sinnepäin, johtuuko sit bensan laadusta yms. tekijöistä...
 
Uteliaisuuteni heräsi tuossa FZ1 Yammun kohdalla. Oletko siis päässyt kiinni sen orkkisboxin karttoihinkin ja jos olet, niin millä keinoin?
 
No nyt on siirretty pyörä omantallin lämmöstä Vittaniemen pajalle. Saapas nähdä mitä sieltä tulee... Toivottavasti silloin säätötyön alla olevasta (ZZR1400 siinä vaiheessa 197hv) pyörästä tarttuisi jotain omaankin... Täytyy sit verrata vanhaan karttaan, mitä se ammattilainen on muokkaillut. Tarkoitus on saada toimiva, ei niinkään sen huipputehon hakua, mut kait se tulee kaupanpäälle...:jpstyle: Kyselinkin joskus, mitä näistä jarrutettu, muttei oikein tullut vastausta. Laittakaa nyt jotain tietoa/käppyröitä. Selailin sitä osiota penkityksistä, mutten löytänyt 675sia..
 
Back
Ylös