• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

hengityshärpäke

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kurapolku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kurapolku

New member
hellurei je hellät tunteet. nyt kun kelit kylmenee ja potta on jatkuvasti huurussa/jäässä, tuli mieleeni sellanen hengitysohjain joka tulee tiivisti nokan ja kasvojen alaosan päälle. noita saapi ostettua vähän joka puolelta, mutta kun en sellasta ole aiemmin omistanut, kaipailen muiden käyttökommentteja. eli pitääkö huurun poissa visiiristä aamu viiden aikaan +2C:n kelissä?

Noissa vain on pieni (?) mekaanisluonteinen ongelma - tiiveys
confused_orig.gif
Jos tuo härpäke tosiaan tulisi naamaan kiinni, olisi umpiruukun päähän laittaminen aika operaatio. Jos taasen kyse on leukaosastaan avattavasta ruukusta, ei leukaosa enää pääsisi nousemaan ylös kookkaalla lärpäkkeellä
confused_orig.gif
Ainoastaan Schuberthin yksi malli jossa laukaosa avautuu suoraan sivulle kääntymällä voisi olla kunnon lärpyttimellä varustettu, mutta en tiedä onko tuo enää edes valmistuksessa heikohkojen saranointiensa vuoksi
nixweiss.gif

Eli jos kunnollisen, tiiviin suojan haluat, on tuo yksi lisävaihe kypärän pukemiseen - ensin huppu/kaulasuoja, sitten kypärä, ilmaohjain ja lopuksi rillit => hankalaksi menee
confused_orig.gif
Siksi ehkä helpompi (?) vaihtoehto voisi olla huurteenestokalvo, PinLock tms. zydeemi
nixweiss.gif
Itsellä ainakaan tuo Schuberth Conceptin hengitysohjain ei muuttanut tilannetta mihinkään. Halusin pitää visiirin ihan kiinni ja ajattelin joskos ohjain auttaisi loskakelien huurtumiseen, mutta ei => visiiri on pidettävä city-asennossaan nyppäisemällä visiiriä pari milliä eteenpäin, irti kypärästä => ilma kiertää myös visiirin sisäpinnan kautta vieden höyryt mennessään. Syy haluun pitää visiiri täysin kiinni oli että -10 pakkasissa tuo pienikin visiirin sisäpuolella pyörivä ilma aiheutti jäätävää tunnetta, mutta siihen tuo hengitysohjain jo auttoikin
thumbs-up.gif
Se ohjaa vedon ylemmäs, pois nenästä ja poskipäistä jotka muuten jäätyisivät ensimmäisinä
cool.gif

tänä ammuna töihin tullessa juurikin tuo city-asento kypärässä oli jäädyttää otsalohkon. ongelma on se ettei ainakaan mun potan sisään mahdu villapipoa tahi karvalakkia prkle.
veryangry.gif
nuo kalvot tuntuvat olevan vaan aina väliainkainen ratkaisu. pitää vissiin vaihtaa kypärämerkkiä.
baaa.gif

Jääradalla pojat käyttää ainakin Shoein "kuonokoppaa" Nimeä en muista.

tänä ammuna töihin tullessa juurikin tuo city-asento kypärässä oli jäädyttää otsalohkon.
Et sitten aurinkovisiiriä käyttänyt
wink.gif
Se ilmavirta kun tosiaan syyhkii tuota ulkivisiirin sisäpintaa ylöspäin ja yläreunassa "törmää" kypärän reunaan => osa virtauksesta otsalle
confused_orig.gif
Aurinkovisiiri estää tämän käännöksen => otsakin pysyy lämpöisenä japa ihan oikeissakin pakkasissa
thumbs-up.gif

Öö... mikä on aurinkovisiiri  
withstupid.gif
Kaveri puheli tuosta visiirin city-asennosta, joka on Schuberthin erikoisuus. Siinä visiirillä on kuin kaksi ulottuvuutta - kiinni ja pari milliä irti kypärästä. Tuota jälkimmäistä kutsutaan cityksi
cool.gif
Toinen Schuberthin erikoisuus on kirkkaan ulkovisiirin sisäpuolellle, kypärän yläreunasta, toppausten sisältä laskeutuva, tummennettu aurinkovisiiri => ei tartte reiskoja matkassa ja mikä parasta, tuon visiirin saa ajossa on/off vas. kädellä kypärän sivusta pientä vipua nyppäsemällä
thumbs-up.gif
Vastaavia kahden visiirin ratkaisuja on toki myös muilla valmistajilla, mutta Schuberth on yhdistänyt tuon myös avattavaan kypärään ja aurinkovisiirin toiminta ei riipu leukaosan asennosta => voit ajaa myös leukaosa ylhäällä, pelkällä aurinkovisiirillä
cool.gif

sonnenvis.jpg

Pinlock-kalvo kannattaa laittaa, pitää visiirin suurimmalta osalta kirkkaana, tosin alle + 10 asteen lämpötilassa alkaa pikkasen joskus kosteella ilmalla huurtua. On kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kun ilman sitä, muuten visiiri on ihan huurussa. Omaan visiiriin porataan reiät ja siihen kiinnitetään Pinlock-kalvo visiirin sisäpinnalle.
sport05.gif

Mulla on ollut Lazerin Revolution kelkkakypäränä ja olen ajellut mopolla se päässä syysaamuisin ja toimii loistavasti. Siinä on se kuonokoppa mikä ohjaa uloshengitys ilman kypärässä olevista reijistä pihalle. Aurinkolippa on myös ihan hyvä.

Oon ajanut kelkalla tunteja tuo päässä vaihtelevissa keliolosuhteissa ilman huurtumis ongelmia. Kerran on kyseinen potta jäätynyt kiinni, muuten ei ongelmia, paitsi yhtäläisyys Darth Vaderin kanssa voi olla joillekkin liikaa-> Klik

Ainakin näin äkkiseltään tuollainen erillinen ilmanohjain tuntuisi hankalalalta systeemiltä. Korjatkaa jos olen väärässä....
baaa.gif

Araihin saa semmosen isomman härpäkkeen joka tulee ihan kasvoihin kiinni. Jotain kangasta on ja sisällä ohut alumiini "runko" jonka voi muotoilla tiiviiksi kasvojen muotojen mukaan. Ongelmana vaan on se että ku kypärän ottaa päästä ni se hemmetin lerputin ottaa hiukan otsaan kiinni ja taipuu alas...Tarpeeksi monta kertaa kun olet kypärään nykiny päähän/pois ni se alumiini "runko" katkeaa eikä härpäke enää ole mistään kotoisin...
mad.gif
Toki Araihin saa tämän pienemmän "hengityksen ohjaiman" mut vaikutus lähinnä kosmeettinen...Pinlock visiiri lienee paras vaihtoehto.
cool.gif

Mulla on ollut Lazerin Revolution kelkkakypäränä ja olen ajellut mopolla se päässä syysaamuisin ja toimii loistavasti. Siinä on se kuonokoppa mikä ohjaa uloshengitys ilman kypärässä olevista reijistä pihalle. Aurinkolippa on myös ihan hyvä.

Oon ajanut kelkalla tunteja tuo päässä vaihtelevissa keliolosuhteissa ilman huurtumis ongelmia. Kerran on kyseinen potta jäätynyt kiinni, muuten ei ongelmia, paitsi yhtäläisyys Darth Vaderin kanssa voi olla joillekkin liikaa-> Klik

Ainakin näin äkkiseltään tuollainen erillinen ilmanohjain tuntuisi hankalalalta systeemiltä. Korjatkaa jos olen väärässä....
baaa.gif
Alan pikkuhiljaa kallistumaan kelkkakypärän kannalle. Tänä aamuna oli jo pakkasta, kun tulin töihin ja visiiri alko jäätymään. Ei oo oikein käytännöllistä ajaa visiiri auki näillä lämpötiloilla, sillä (silmä)munat saattavat jäätyä niille sijoilleen.
wink.gif

Kerran on kyseinen potta jäätynyt kiinni, muuten ei ongelmia, paitsi yhtäläisyys Darth Vaderin kanssa voi olla joillekkin liikaa-> Klik
Olkoon voima kanssasi
tounge.gif
Joo oli muuten ihan miellyttäävää kävellä päivän kelkalla ajon jälkeen "hotellin" aulan läpi jossa on ihmisiä.... Kaikkivarusteet päällä ja tuollainen potta päähän jäätyneenä hengitys rohisten, kun mitään luukkua ei saanut auki... Oli meinaan porukoilla aika hyvät ilmeet, lapset varmasti luulivat että kohta valosapeli heilahtaa...
tounge.gif

Mulla on vähän tuunattu vielä tota kypärää, eli höyryn poistoreikiä on porattu vähän isommiksi, kun on olen kova läähättämään.

Omassa Z-Onessa sellainen vastaava. Ei oleellisesti vähennä visiirin huurtumista, koska jättää reilun raon naaman ja hilpattimen väliin. Ja tästä raosta kostea ja lämmin henkitysilma tietysti fysiikan lakien mukaan ylöspäin nousee ja kylmään visiirin sisäpintaan tiivistyy...ihan veteksi asti...Jos lakkais henkittämästä, niin vois toimiikin...

Itselläni tuo huurtuminen alkaa olla ongelma tossa 8-10 asteen alapuolella.

Mulla oli ikuisuusongelmana noiden tuplasilmien sekä aurinkoklaassien huurtuminen. Visiirin huurtumisesta pääsin kerralla, kun tuli tuo pinlock  
062802jumpie_prv.gif

Rillien huurtuminen loppui, kun kuupaksi vaihtui Shoein XR-1000, johon hommasin sen mallikohtasen hengitysilmanohjaimen. Kypärää kupoliin laittaessa se ottaa vähän otsikkoon kiinni, mut joustaa kuitenkin. Ilmeisesti mulla on tuossa hajustimenvirkaa hoitavassa kärsässä riittävästi ulottuvuutta (kuten myös poskissa: kajaakkinaama) joten tuo härpäke makaa tiiviisti naamaa vasten. Kokeilin myös ilman pinlockia (rajoittaa hieman näkökenttää), eikä visiiri siltikään huurtunut edes vesisateella/sumussa liikennevaloissa seistessä vaikka oli kokoajan kiinni.

Back