Aloittelevalle oli käydä kalpaten eilen Rovaniemellä. Olin lähdössä aamulla kohti Pudasjärveä, ja olin päässyt kotoa noin kaksi kilometriä, kun olin tulla auton yliajamaksi.
Ajelin tietä muun aamuliikenteen mukana, kun vasemmalta syöksähti pieneen tilaan vihreä Golf. Päässä ehti vilahtaa ajatus, että pitipä kaverin pieneen tilaan vääntäytyä. Tämän jälkeen tajuntani täytti kuva punaisesta amitsukadetista, joka vasemmalta oli törmätä kylkeeni. Olisi törmännyt, jos en olisi vetänyt pientareelle.
Instantisti tuli näytettyä keskaria ja huudettua kirouksia ilmoille. Kun auto joutui pysähtymään risteyksessä viereiselle kaistalle, ajoin viereen ja koputin ikkunaan. Kuskin avattua ikkunan annoin kaverille karkeahkolla suomenkielellä liikennevalistusta, jonka jälkeen diagnosoin hänet idiootiksi. Sen verran taisin olla uskottava, että kolmen teinin kansoittamasta autosta ei kuulunut ainuttakaan vastaväitettä tai muuta nurinaa.
Toivottavasti isänmaantoivot seuraavan kerran motoristin nähdessään osaavat liikennöidä hieman paremmin.