• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

HID-valot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JPNIEMI
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JPNIEMI

New member
Eilen kolahti kotiin tuo bilhelveten uusi luettelo ja siinä myytiin H1 ja H7 polttimoita käyttäviin autohin / moottoripyöriin HID valosarjaa joka korvaisi nuo alkuperäiset valot mitään johtoja pätkimättä eli voisi ottaa pois kun mopoa myy. Hinta oli kylläkin aika suolainen olisko ollut 398€. Oliskohan noi niin paljon paremmat, että niihin kannattaisi sijoittaa vähäisiä varoja?  
062802moto_prv.gif

Linkki

En tuota kataloogin nettiversiota jaksanut niin pitkälle selata että olisin löytänyt, joten mikä tämä HID on?

Ihan ilman ennakkoasenteita ja epäluuloja kuitenkin epäilyttää kaikki omaan turvallisuuteen liittyvä mitä halpahallit tarjoavat... Kumotkaa siis epäilyni, jos oikeasti jotain pyörään laitettavaa hyvää löydätte.
smile_org.gif

En tuota kataloogin nettiversiota jaksanut niin pitkälle selata että olisin löytänyt, joten mikä tämä HID on?

Ihan ilman ennakkoasenteita ja epäluuloja kuitenkin epäilyttää kaikki omaan turvallisuuteen liittyvä mitä halpahallit tarjoavat... Kumotkaa siis epäilyni, jos oikeasti jotain pyörään laitettavaa hyvää löydätte.
smile_org.gif
Jos haluat lukea ton bilteman jutun tosta valosta niin katso ihan ekaa sivua, eli sivu 1 niin siinähän se on! ei tarvitse etsiä pidemmältä  
biggrin.gif

Hinta on kyllä sellanen, että en ihan heti ala kyllä itse vaihtamaan tollasia...

Oliskohan nuo sittenkään niin turvalliset. Pimeä aikaan tollaset kyllä varmaan valaisee paremmin kuin tavallinen polttimo ja sehän tietysti luo turvallisuutta. Mutta, tämä sininen/valkoinen valo ei näy päivä aikaan yhtä hyvin kuin keltainen joten se vähä mitä normaali polttimot lisäävät MP:n havaittavuutta päivällä muuttuu Xeonin myötä pelkäksi "heijastukseksi"
Tää on sitten pelkkää mutua, joten vastaväitteitä odotellaan
wink.gif

Tuossa osoitteessa keskustellaan samasta asiasta autoihin
http://www.ffp-motorsport.com/bb....ght=hid
mm. seuraavaa:
"Uudessa Bilteman luettelossa näkyi olevan xenon upgrade kittejä. Kehuttiin maasta taivaisiin eikä yllättäen mainittu mitään "turhista" E-merkinnöistä. Kohta saa ajella pimeälläkin aurinkolasit päässä, kun joka corollassa ja kadetissa on xenonit."
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, noissa hyväksymättömissä on ongelmana valokuvion laaja hajonta joka häikäisee lähes aina. Tämän takia niillä ei hyväksyntää olekaan. Kertokaa jos olen väärässä.

Kuten tuollakin jo mainittiin, on umpiot suunniteltu juuri jollekin tietylle polttimolle. Jos polttimo muuttuu, muuttuu myös lopputulos - tässä tapauksessa siis valokuvio. Jos joku muistaa taannoisen TM:n H4-testin, niin siinähän saatiin mitä vinkeimpiä valokuvioita aikaiseksi jo pelkkien eri valmistajien H4:n kanssa => sopii kuvitella mitä "Xenon-upgrade" sitten tekee
crazy.gif
Ja noissa H4:ssakin puhuttiin sentään mittatarkkuuksissa vasta millimetrin osista
omg.gif

Sinänsä vinkeä ajatus nakata vaikkapa pyörään lisäpitkinä 37.5 referenssin omaavat HID-Luminatorit
idea3.gif

Ilonpilaaja iskee taas.
Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon jälkiasennussarjoja voidaan asentaa sellaisenaan vain offroad-käyttöön.
kyseinen lause on lainattu /www.xenonvalot.com sivuilta
Eli jälkiasennetut xenonit vaativat muutoskatsastuksen.

Xenoneissa on vielä oltava automaattinen korkeudensäätö ja olikohan vielä lampunpesuritkin pakolliset ?

Eipä taida pykälä koskea Xenon lisäpitkiä, jollaiset nuo Luminatoritkin on
tounge.gif

0006904a.jpg

Tosin muistelen myös että edellytys automaattiselle korkeussäädölle & pesureille koskisi vain lyhkäsiä
nixweiss.gif
Hellankin valmiissa retrofit-kiteissä tulee mukana ainoastaan lyhkästen korkeussäätö
lookaround_orig.gif

Asensin pari viikkoa sitten Bemun (K1200 LT -04) alkuperäisen H7 puolivalopolttimon tilalle Xenonpolttimon, jonka ostin Tampereelta (Xenonvalot.com). Hintaa polttimolla + sytytysmuuntajalla oli noin 250 - 300 €. (Ostin muutakin aiheeseen liittyvää samassa läjässä, joten tästä syystä hieman epätarkka hintahaarukka.)

Tähän astiset kokemukseni ovat sananmukaisesti olleet huikaisevat. Xenonin antama valoteho on ihan tyrmäävä verrattuna H7:aan. Tässä uudessa LT:ssä on kaukovalo (H9) erillisenä lähivalon alla ja sen päällekytkeminen lähinnä naurattaa. Kaukovalosta lähtevä keltainen kajo kun muistuttaa lähinnä hiiltä pullossa.
Xenonpuolikkaan valokuvio on ihan oikean näköinen ja pidän suuntauksen (säätö tapahtuu kojelaudasta kiertonupista) "siistinä". Ei ole yksikään auto pimeällä vilkutellut sen merkkinä, että suuntaukseni olisi viturallaan.

Sen sijaan: Päiväajossa olen ollut huomaavinani, että autoilijat ikäänkuin huomaavat meikäläisen herkemmin. Tämä on ilmennyt risteyksissä, joissa auto on ollut aikeissa lähteä eteeni, mutta onkin sitten havainnut jotakin.

Vaikka ne Xenonit on kalliita, ovat ne ehdottomasti hyvät. Maailmallahan niitä (HID = High Intensity Discharge) käytetään ja jälkiasennetaan runsaasti. Saas sitten nähdä jos skoudet pysäyttää joskus, käyvätkö urputtamaan vanhalle miehelle, että sulla on liian hyvät valot...

Valoa kansalle!

t Pozo  
062802moto_prv.gif

"päivällä muuttuu Xeonin myötä pelkäksi "heijastukseksi""
Tuosta olen hieman eri mieltä.
Olin itse tosi yllättänyt Xenoneiden erottuvuudesta muusta liikenteestä, kun kaveri seuraili minua Kehä 1:llä aurinkoisena kesäpäivänä Xenoneilla varustetulla biilillä.. Vaikka hän välillä jäi jonossa muutaman auton päähän (~100m), näkyivät kirkkaat sinertävät valot todella tehokkaasti taustapeileistä.

No jos ei sadoilla euroilla saisi mitää näkyvää, tuntisin oloni aika petetyksi. Taidan tyytyä kuitenkin toistaiseksi noihin "Blue Visioneihin"...

En jaksanut kummosempia xenoneita pyörään alkaa vaihtamaan vaan kävin kaupasta ostamassa Phillipsin Power2Night H7-polttimot. Nämäkin tuottavat ns. valkoistavaloa ja ovat huomattavasti paremmat kuin Hondan vakkaripolttimot. Vaihdoin myös vastaavat H7-polttimot autoon ja kyllä niissä on eroa. Noh hintaakin oli, mutta ei voi valittaa, hyväthän ne on...

Back