• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hihnaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STENJU
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikuttaa siis ihan hyvältä ostokselta jos rasvaaminen on ylivoimaista
smile_org.gif

Kiinostaa kyllä kuinka kauan tuo setti kokonaisuudessaan kestää ennen kuin on kokonaan vaihtokunnossa. Pitääkö silloin tilata kokonaan uusi paketti?

Minulla ollut yksi hihnavetoinen moottoripyörä. Ensimmäiset vajaa 600km oli huoletonta ajoa ennenkuin hihna poikki. Vääntöä myyjäliikkeen kanssa meneekö takuuseen,mopo seisoo pihassa ilman hihnaa. Liikkeen huoltomies löysi pienen jäljen rattaasta ja oli sitä mieltä että kivi mennyt väliin ja hihna poikki. Ei takuuseen. Kalliiksi tuli ekat kilsat ja pari viikkoa seisoi mopo ajamatta.

Minua kyllä suuresti ihmetyttää tuo vimma vaihtaa hihnavetoon ja perusteluna se että se on huolettomampi.

Sehän on kaikkea muuta kuin huoleton.  Koko ajan pelko persiissä että koska se katkeaa.
Ymmärrän kyllä että se jossain HD-piireissä on suosittu, siellä kun täytyy se kirkontorni pitää aina horisontissa muutenkin.

En koe ketjujen rasvauksesta ja ajoittaisesta pesusta mitään vaivaa.  Se menee siinä samalla kuin muukin pyörän pesu, vahaus ja huolto.  Vaikka pyörän huoltoväli olisi mikä tahansa niin pitää sitä aina välillä tutkia renkaidenkin kuntoa ja tutkiskella että kaikki on kunnossa.  Tämä sujuu helposti samalla kun runkkaa niitä ketjuja.

Ja mitä sitten kun se hihnan vaihtoväli tulee täyteen?  Ostatko uudeen tuhannen euron paketin?  Tutkiskelet joka tankkauksen jälkeen näkyykö hihnassa jotain outoa?

Hyvällä ketjupaketilla ajelee reilusti sen 40 tkm ja uusi paketti irtoaa alle kahden sadan ja vaihto on helppoa, varsinkin jos on kunnon katkaisu/niittaustyökalu.

Suuresti ihmetyttää myös luja usko vaihteen loksaduksen katoamiseen hihnan myötä.

35v kun on ketjuja kiristellyt ja rasvaillut/putsaillut aina tankkauksen yhteydessä niin siitä katoaa jossain vaiheessa se ihanuus ja autuaaksi tulemisen tunne. Sitä vaan rupee miettimään että oiskohan tähän jotain muutakin ratkaisua. Ropaaminen on mielestäni oleellinen osa tätä harrastusta. Sitä varten minulla on 35 vuotta vanha moottoripyörä. Siinä on ketjuveto enkä ole muuta edes harkinnut. Nämä ajupyörät on sitten erikseen, niissä en harrasta ropaamista pyllistelemällä bensamittareiden välissä. Ei ole pelko ollut persiissä hihnalla ajellessa. Ei remmi voi muuten mennä poikki kuin siten että sinne menee kivi väliin. Se taas estetään sillä että hihnassa on kunnollinen alasuoja kuten tässä sakujen sarjassa. Vain ääliö laittaa remmin ilman alasuojaa, tälläisiakin virityksiä olen nähnyt. Hinnallahan tätä hihnavetoa ei tietenkään voi mitenkään perustella, sehän pitäisi kyllä olla jo kaikille selvää. Ihmettelen tätä joidenkin suorastaan fanaattista remmin vastustamista, taitaa olla köyhien kitinää.
cool.gif
Mut mä vaan ajan, remmillä. Ja en todellakaan tutki joka tankkauksen yhteydessä että mitä sille remmille kuuluu.
biggrin.gif

Näistä remmin katkeilemisista kuulee aina silloin tällöin näillä foorumeilla. Olenkin aina kysynyt että minkähänlainen se hihnan alasuoja mahtaa olla? Jostain syystä en koskaan ole saanut vastausta ja keskustelu on loppunut siihen.
biggrin.gif

Tossa Aimo Pamauksen lähettämissä linkeissä ei ylemmässä ole alasuojaa ollenkaan, eli voi olla 5m ja poks. Alemmassa taas alasuoja on aivan hanurista, katsokaa mallia Motorradtechnikin sivuilta. Alemman linkin pyörässä oli jätetty myös ketjusuoja paikoilleen mikä täytyy poistaa hihnan asennuksen yhteydessä.

Periaatteessa materiaaleista ja niiden laadusta ja soveltuvuudesta tietävä pätevä koneistaja pystyisi itse tekemään hihnapyörät ym.
Paljonhan viritys hommissa moottoreihin itse koneistetaan osia.
...mutta asiaan, kyllähän varmaan asiallisesti toteutettuna tuollanen hihnaveto -muutos  on hyvä.
Onhan niitä hihnavetosia tehty ihan tehtaillakin pyörämalleihin ja tehdään vieläkin ihan menestyksekkäästi.

Tärkein varmaan noissa itse tehdyissä on nyt ne suojat, ettei kivet mene väliin.
Tosin näkeehän noissa rakennetuissa choppereissa pitkiä remmejä ilma suojaa, mutta niillä ei varmaan ihan niin paljoa ajeta kuin tavallisella käyttöpyörällä.

Niin ja mitä nyt tuohon yleisesti sanos...on ketju -uskovaisia, hihna -uskovaisia, kardaani -uskovaisia ja joillekkin kelpaa kaikki...vaan on se hihna tai kardaani mukavampi kuin ketju, ihan vaikka jo siksi, ettei tarvitse kyykistellä koko aikaa tai jos on automaattirasvari niin ei tarvii putsailla kiillotettuja vainteita rasvaroiskeista kokoaikaa  
wink.gif
tounge.gif
Ainahan niitä ihmettelijöitä riittää toisten mieltymyksistä, myös täällä moottoripyöräilyn maailmassa...

Onkohan tämä nyt sellainen ikääntymiseen liittyvä juttu eli se selkä ei vaan taivu kyykistelyyn.

Ja vaikka  nyrkkisääntönä sanotaan että ketjut pitää rasvata joka toisen tankkauksen jälkeen niin ei sitä pidä nyt ihan kirjaimellisesti ottaa ja siellä bensiksellä niitä rasvailla...

Voi hyvinkin olla että liittyy ikääntymiseen mutta ei todellakaan johdu siitä etteikö selkä taipuisi.
cool.gif

Niin, en ostanut kyykkypyörää, eli sellaista että ensin ajetaan ja sitten kyykistellään, sitten taas ajellaan ja taas kyykistellään.
tounge.gif

Jokainen tietenkin tyylillään mutta itse pidän kyllä todella kalliina.
Itse en myöskään kyyki kuin silloin kun tarkistan renkaan ilmanpaineet. Hihnan vaihto väli 20000km
crazy.gif
.
Mulla on automaatti rasvain ja ketjuilla ajettu +50000km ja ne on pesty 2 kertaa ( eli talvella ). Kiristämään olen joutunut 3 kertaa. Rasvaa kuluu kesässä 1l. Ja kun pyörässä on mustat vanteet niin pari rasvatippaa ei vanteessa ei näy.
smile_org.gif

Back