Service manualissa oli 140Hz uusille ja 100Hz käytetyille, mutta noita kai oli tiputettu 110-120Hz uusille ja 90Hz käytetyille. En yhtään ihmettele tuota tiputtamista. Tarkoitus on tsekata ne 1000km jälkeen uusiksi.
Tuo 140Hz on tarkoitettu käytettäväksi vain silloin kun ajoitetaan nokkia. Eli säädetään hihnojen kireys 140Hz vain siksi ajaksi kun säädetään nokkine ajoituksia. Sen jälkeen uusilla hihnoilla tiputetaan kireys siihen 110Hz, +/- 5Hz.
Nokkien ajoitukseen tuo 110Hz - 140Hz ero vaikuttaa asteissa n.2 astetta omien mittausten mukaan, eli kyllä sillä merkitystä on. Ohjearvo nokille on +/-3 asteen sisään, mutta kyllä ne kannattaa niin tarkasti säätää kun mahdollista.
Ohjeiden mukaan vanhoihin hihnoihin ei kosketa huollon/tarkastuksen yhteydessä jos niiden kireys ei ole tippunut alle 70Hz. Jos vanhat hihnat kuitenkin otetaan pois ja laitetaan takaisin, ne pitäisi laittaa 95Hz +/-5Hz.
Itsellä on kokemusta että uudet hihnat 'soivat' jos ne laittaa 110Hz, vaikka niillä hetken ajaisikin (ne siis hieman venyvät). Olen uudet laittanut johonkin 100-105Hz ja silloin ne lakkaavat 'soimasta' jonkun ajan päästä.
Varmaan noissakin laitekohtaisia eroja, mutta itse pistin uudet tonne about 100-110Hz ja nyt kun säädin venat ja tarkistelin samalla hihnat ennen pois ottamista, niin pysty sylkkä oli selvästi löysällä ja antoi hertzejä johonkin vajaa 80Hz. Vaaka eli etu oli pysynyt ihan o.k, olisko ollut 86Hz. Takaisin laittaessa tähtäsin 90-100Hz väliin ja sinne ne aika tarkalleen menikin noin 95Hz.
Mutta sanoisin, että kannattaa laittaa ne sinne 110-115Hz uudet niin sitten ei tarvitse jännittää mitään jälkitarkastusta.
Vinkkinä voin sanoa, että paras työkalu hihnan "päräyttämiseen" tuntuu olevan juurikin tuo
Rocker holder tool.
Mä en osaa tuohon soimiseen ottaa kantaa kun ei tuossa jytinässä mitään kuule

Tuskin kyllä tajuaisin vaikka soisikin.