Hinta arvio pyörälle?!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR 600RR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
maksaisin 3500, jotta voisin myydä sen 500 kalliimmalla, ja en ainakaan jäisi tappiolle, eli maksaisin vähemmän kuin uskoisin saavani jos olisin samalla hetkellä myymässä sitä.
aika paljon ajettu kuitenkin 600:cc:ksi, jos tuohon ajaa 7 lisää, niin ei sitä osta enää kukaan.:p
Minä tinkisin tuosta - kovasti - ja ylöspäin... Kalliimmaksi tinkiminen vasta onkin varsinainen osaajan taidonnäyte. :paikallatuulee:
Kannattaa kokeilla. :crash:
 
Mikäli thyynung sliparin ja käännetyn vaihdepolkimen laskee "asioiden ymmärtämiseksi", niin ehdottomasti ja sataprosenttisesti kyllä.

Toisaalta, on hyvä että noiden pilipali tuununkien ymmärtäjiä ja arvostajia löytyy. Näin markkinat pysyvät edes jonkinlaisessa liikkeessä.


Niin, voi tosiaan tehdä siten kun minä tein eli ostin 4k€ R6R:n ja oon nyt reilun vuoden aikana hakannut siihen toisen 4k€ rahaa. Olis vissiin ollut järkevämpi ostaa suoraan 6k€ pyörä missä olis ollu noi osat valmiina? Toisaalta sitten olis jäänyt kaikki rakentelemisen riemu väliin :D

Itse kauppasin R1:stä alimmillaan 2700€:lla. Kaikkine osineen sen olis saanut varmaan 4,5k€:llä. Ei mennyt kaupaksi joten pistin osiksi ja nyt olen netonnut niillä yli 6k€ ja vieläkin on osia jäljellä..

Tää kaupanteko on hieno laji! :D


- T -
 
Minkä takia esim.Pohjois-Suomessa on tietyt pyörämallit halvempia??
Johtuuko se väkimäärästä pohjosessa vai pyörämäärästä etelässä??
 
Minkä takia esim.Pohjois-Suomessa on tietyt pyörämallit halvempia??
Johtuuko se väkimäärästä pohjosessa vai pyörämäärästä etelässä??

Vähän kysyntää. Ei täällä mene pyörät kaupaksi niinkuin etelässä. Ei se ole mikään homma lähteä täältä käsin hakemaan pyörä/auto etelästä, mutta kukapa se lähtee kehä III pohjoispuolelta mitään hakemaan :)
 
Olis vissiin ollut järkevämpi ostaa suoraan 6k€ pyörä missä olis ollu noi osat valmiina? Toisaalta sitten olis jäänyt kaikki rakentelemisen riemu väliin :D

- T -

Valmiiksi rakennettu pyörä on tylsä.
Pala palalta, vähintään ostohinnan verran tai mieluiten yli, jopa tuplat pitää pumpata tuunaamiseen, se on tosimiesten teko. Nössöt ostelee valmiiksi tuunattuja pilkkahintaan ja tyrkyttävät vielä mummoaankin vaihdossa.
 
... jopa tuplat pitää pumpata tuunaamiseen, se on tosimiesten teko. Nössöt ostelee valmiiksi tuunattuja pilkkahintaan ja tyrkyttävät vielä mummoaankin vaihdossa.

Ja sitten tuunaamisesi jälkeen yrität epätoivoisesti myidä kahden tonnin pyörää neljällä tonnilla, ja nillität palstalla kun kukaan ei pyytämääsi kiikusta maksa. Se on tosimiesten teko.
 
Ja sitten tuunaamisesi jälkeen yrität epätoivoisesti myidä kahden tonnin pyörää neljällä tonnilla, ja nillität palstalla kun kukaan ei pyytämääsi kiikusta maksa. Se on tosimiesten teko.

Juuri näin.
Tämän jälkeen palstan asiantuntijataho kertoo pyöräsi todellisen arvon tuunattuna, joka on 500-1000€.
 
Oman, Öhlinsin alustalla, Brembon palikoilla, shifterillä ja monilla muilla pilipali tuuninki osilla rakennetun, kivikautisen hontani todellinen arvo(myös myyntihinta) on tällä hetkellä 12000€, joka tosin nousee koko ajan.
 
Ei mennyt kaupaksi joten pistin osiksi ja nyt olen netonnut niillä yli 6k€ ja vieläkin on osia jäljellä..

- T -

Tässä kohtaa itsellä iskee patalaiskuus, ei millään jaksa enää palauttaa vakioksi vaan mieluummin pukkaa kainaloon 4 isoa pahvilaatikollista alkuperäisiä osia.

Sitä kun vapisevin sormin, hekuman huipulla, aikaa säästämättä, master cardia vinguttaen, Äidin eläkesäästöt kupaten, rakkaudella rakentaa, ei enää kiihkon laannuttua meisseli pysy kädessä.
 
Ei nuo kilometrit ole kovin kummoiset. Tuon verran Hondan pata kestää pelkkää rata-ajoakin ilman isompia huoltoja. 100+tkm ajettua vois sanoo paljon ajetuksi.

Hämmästtyttävää! Olen aina ollut siinä käsityksessä että 600 kuutioiset korkeaviritteiset kierroskoneet ovat käytännössä elinkaarensa loppupuolella 30tkm paikkeilla katuajossa! Rataajosta puhumattakaan, jossa käytetään maksimaalista tehoa ja kierrosluvut ovat usein rajoittajan tuntumassa. Muistan lukeneeni että kilpakäytössä tuollainen moottori kestää 10-15tkm maksimissaan, ovatko Hondan insinöörit siis kehittäneet jotakin uskomattoman kestävää?

Oliko täällä sellaisia jotka omilla silmillään nähneet purettuja moottoreita ja havannoineet niiden kuluneisuutta? Vertalukohteena valmistajan hylkyrajat, niiden käyttöhistorian tuntien?


Vaikka olenkin aloittelija moottoripyörien suhteen, omaan jonkinmoista kokemusta kilpamoottoreiden ropaamisesta autopuolella, tähän perustuen nuo väitteet, varsinkin kestävyys kilpa ajossa kuulostaa aika uskomattomille!
Tietysti siinä on vielä sekin että olen lähes pakkomielteinen luotettavuuden suhteen, siksi panostankin kestävyyteen ja luotettavuuteen. Yksi varma tapa on hankkia matalaviritteistä kalustoa. Sekään ei luonnollisesti eliminoi ongelmia jos suunnitelussa on pahoja virheitä, näillekin kuitenkin löytyy ostajia! Onko vika sitten ostajien älykkyydessä, vai merkkiuskollisuutta, imago cruisailijoiden tunnusmerkki. :bye:
 
Todella karkeasti yleistettynä moottoripyörissä tuntuu olevan kaksi "hintakynnystä": n. 4000€ jonka alle et saa mitään alle 50tkm ajettua alle 15V vanhaa pyörää. Sitten toinen on n. 2000€ jonka alle et saa oikeastaan mitään eli pyörä maksaa kaksi tonnia tai sitten se menee romikselle tai jää lahoamaan.

Tähän soppaan vielä se, että kaikki, myös mopo ostetaan ajatuksella että myydessä omat pois. Miksi? Määrität budjetin, ostat niin hyvä kuin itelle passaa. Myydessä sitten myyt sillä hintaa kun menee. Yleensä liikkeen hyvitys on alueella riippuen tietysti mitä on ostamassa. Itse en ainakaan elä ajatuksella kaikesta hankinnasta omat pois. Mutta myydessä tietenkin jokaisella on mielessä, että jos minä myyn "halvalla" niin ostaja saa sen eteenpäin hieman kalliimmalla ja saa "voittoa". Suomalainen naapurikateusaspekti elää kaupanteossa eli jobbarimallin ostajat ovat maanvaiva :D Tokihan tällaisia on, mutta kyllä tuossa piilee riskikin jos joku laittaa paskaa kiertoon.
 
Muistan lukeneeni että kilpakäytössä tuollainen moottori kestää 10-15tkm maksimissaan, ovatko Hondan insinöörit siis kehittäneet jotakin uskomattoman kestävää?

Oliko täällä sellaisia jotka omilla silmillään nähneet purettuja moottoreita ja havannoineet niiden kuluneisuutta? Vertalukohteena valmistajan hylkyrajat, niiden käyttöhistorian tuntien?


Jos HRC:n insinööreiltä kysytään niin CBR600RR:n kone kestää power-up-kitillä varustettuna rata-ajoa 1500km. Sen jälkeen freshaus ja kit-manuaalin mukaan osien vaihto niin voi ajaa toiset 1500km. Sen jälkeen moottori on lohkoja myöten romua.

Omien kokemusten ja kuulopuheiden perusteella noi kusiaiset kestää kilpatason ajoa hitailla radoilla vakiona noin 5-10tkm, toki vaihteisto ja kytkin voi vaatia huomiota jo aiemmin. Nopeimmilla radoilla ja viritysasteen kasvaessa kilometrimäärä tietysti lyhenee pahimmillaan sinne 500km luokkaan. Esimerkiksi yksi kokenut englantilainen moottorinrakentaja kertoi vakiokoneenkin olevan "valmis" yhden IOMTT-kilpailun jälkeen vaatien mm. kannen kaikkien osien uusimisen. Toki siellä koneeseen kohdistuu maksimaalinen rasitus ja kilometrejä voi tulla kahden viikon aikana yli 1000km.

Katuajoa hyvällä huollolla ja järkevällä käytöllä noi taitaa kestää sen 50-100tkm..



- T -
 
Todella karkeasti yleistettynä moottoripyörissä tuntuu olevan kaksi "hintakynnystä": n. 4000€ jonka alle et saa mitään alle 50tkm ajettua alle 15V vanhaa pyörää. Sitten toinen on n. 2000€ jonka alle et saa oikeastaan mitään eli pyörä maksaa kaksi tonnia tai sitten se menee romikselle tai jää lahoamaan.
On kyllä todella karkea yleistys. Kyllähän alle 2000€:n on tarjolla paljonkin ihan toimivia ja päteviä kamppeita. Ainakin omasta mielestä.
 
Oman, Öhlinsin alustalla, Brembon palikoilla, shifterillä ja monilla muilla pilipali tuuninki osilla rakennetun, kivikautisen hontani todellinen arvo(myös myyntihinta) on tällä hetkellä 12000€, joka tosin nousee koko ajan.

Se 20xx siinä pyörän mallin edessä ei muuten ole sen pyörän ikä, vaan vuosimalli. Vai onko rekkariin merkitty kiviset renkaat?
 
Back
Ylös