Hirvenvetoenska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vetomies

New member
Heittäkääpä ideoita, mistä saisi rakennettua hyvän enskan hirvenvetoon. Tehoja ei tarvitse, mutta vääntöä ja pitoa kyllä. Huiput pitää olla luokaa 10 km/h. Vetopää sen verran alhaalla, ettei laite keuli.
Ongelma juontaa juurensa siihen, ettei mönkkärillä enää mahdu nykyajan "metsissä", ja toisaalta käsinkään ei huvita repiä pitkä matkoja.
 
Katteles trialeita. Niissä on välitykset tontilla valmiiksi, hyvä alavääntö ja jos haluaa vehkeen vakuutukseen, halpa liikennevakuutus kilvettömänäkin.
Mönkkärin rengas taakse, vaatii levennyshaarukan. Ketjulinjan siirtorattaaseen saa vielä lisää alennusta jos rengaskoon pienennys ei riitä. Vetopisteen korkeus pitää olla säädettävä että löytää sellaisen korkeuden jolla ei keuli mutta taakasta saa pitoa renkaalle.
Jos tekee pullukkarenkaalle uuden swingin niin siihenhän tekee samalla vetopaikan rakennella. Ei jousittamattoman massan paino tuollaisessa haittaa.
Saattaisi jopa syntyä pelkällä takahaarukan muutokselllla, plus tietty se mönkän rengas.
 
Joo ja löytyy tommonen molemmista päistä vetävä kans:
https://youtu.be/YIyAXsmZ0HM

Kiinalainen 7hp Lifan koneena. Tulleneeko sitten saalis sillä perässä?

Edit: kone näyttää ebeissä maksavan alta satasen:;):
Varmasti hyvä ja luotettava!
 
Joo ja löytyy tommonen molemmista päistä vetävä kans:
https://youtu.be/YIyAXsmZ0HM

Kiinalainen 7hp Lifan koneena. Tulleneeko sitten saalis sillä perässä?

Edit: kone näyttää ebeissä maksavan alta satasen:;):
Varmasti hyvä ja luotettava!

Tuohan olisi ihan päällikön kamaa; 1700 taalaa uutena Venäjällä

http://www.moto2x2.com/en/kupit/

Samalla reissulla Hiacen tankki täyteen ja vodkaa koloihin mitä jää tavaratilaan. Tai sitten tulee kotiin kalpeana ja kuhmu päässä, ilman Hiacea. Ei taida venäjänreissut vielä onnistua koronan takia ja ulos maasta eivät suostu lähettämään.
 
Tuohan olisi ihan päällikön kamaa; 1700 taalaa uutena Venäjällä

http://www.moto2x2.com/en/kupit/

Samalla reissulla Hiacen tankki täyteen ja vodkaa koloihin mitä jää tavaratilaan. Tai sitten tulee kotiin kalpeana ja kuhmu päässä, ilman Hiacea. Ei taida venäjänreissut vielä onnistua koronan takia ja ulos maasta eivät suostu lähettämään.

^Pyydät jotakuta Suomessa asuvaa kaksoiskansalaista tuomaan kulkeissaan. Säästät kuhmut ja Doijodan. Virvokkeita tulee samalla.
 
Mulla olis sopiva joutopeli autotallissa. 250 cc 4-tahti Tucson, piikit sopivasti alla ja linkkukin on. (110cc 4-tahti Samuraikin löytyy, mutta se ei sovellu niinkään hirvihommiin) https://aijaa.com/tTdvjr
 
jos metsä on niin tiuha ettei mönkijä mene niin se on liian tiuha. enskan vääntäminen voi mennä sen kanssa tappeluksi, vetovoima aika heikko . ei ole omaa painoa. hirvi painaa niin pirusti, että mönkijäkään ei saisi mikään lasten mönkijä olla. ja se lasten mönkijäkin vetää enemmän kuin mikään enska.

osta moottorivinssi ja/tai mönkijä. pitkä köysin mönkijän perään, niin ei tarvitse siihen tiheikköön ajaa.
 
Matala vehje ja lyhyt akseliväli niin kyllä menee paljon pienemmästä välistä kuin mönkkäri. Hirvi jolta on sisälmykset pudotettu korpeille painaa max 200 kg, eli sellaiset 50-100 kg kun saisi pulkkaan vetoa niin varmasti liikkuu - ainakin isoimman osan matkaa. Kantojen kohdilla voi sitten jalkamiehet auttaa. Voimaahan saa välityksiä muuttamalla rajattomasti vaikka 1 hp koneesta, mutta pitopuoli pitäisi hanskata.

Tavallinen laiskanpulskea äijä jaksaa vetää parinkymmenen kilon voimalla pidempiä matkoja, nykäyksittäin sitten enemmän. Vinssien ja muiden härvelien käyttö ei oikein tule kysymykseen, kun raatoja pitää liikutella luokkaa puoli kilometriä tai kilometrin. Jos jollain matalalla läskikumipyörällä saisi edes 80% työstä tehtyä, niin sellainen saatanallinen repiminen ja puuskuttaminen väistyisi.

Todennäköisesti aika paljon auttaisi jo puutarhajyrsimen tyyppinen yksipyöräinenkin laite, jonka päällä itse seisoisi tai istuisi painoa tuomassa. Varsinaiset telakuljettimet ovat aika kalliita, mutta varmaan toimisivat.
 
Matala vehje ja lyhyt akseliväli niin kyllä menee paljon pienemmästä välistä kuin mönkkäri. Hirvi jolta on sisälmykset pudotettu korpeille painaa max 200 kg, eli sellaiset 50-100 kg kun saisi pulkkaan vetoa niin varmasti liikkuu - ainakin isoimman osan matkaa. Kantojen kohdilla voi sitten jalkamiehet auttaa. Voimaahan saa välityksiä muuttamalla rajattomasti vaikka 1 hp koneesta, mutta pitopuoli pitäisi hanskata.

Tavallinen laiskanpulskea äijä jaksaa vetää parinkymmenen kilon voimalla pidempiä matkoja, nykäyksittäin sitten enemmän. Vinssien ja muiden härvelien käyttö ei oikein tule kysymykseen, kun raatoja pitää liikutella luokkaa puoli kilometriä tai kilometrin. Jos jollain matalalla läskikumipyörällä saisi edes 80% työstä tehtyä, niin sellainen saatanallinen repiminen ja puuskuttaminen väistyisi.

Todennäköisesti aika paljon auttaisi jo puutarhajyrsimen tyyppinen yksipyöräinenkin laite, jonka päällä itse seisoisi tai istuisi painoa tuomassa. Varsinaiset telakuljettimet ovat aika kalliita, mutta varmaan toimisivat.

Hirven vetolevy?
https://www.puurutuote.fi/hirvenvetolevy/

Meidän tämän syksyn suurin hirvi painoi nyljettynä (ilman päätä, sorkkia, nahkaa ja sisälmyksiä 295 kg) eli voi se paino menne reilusti yli tuon 200kg. Tuo on metsästässä kuitenkin painanut ilman suolia vielä lähemmäs 350 kg.

Joskus vedettiin kynnetyllä pellolla Hondan mönkkärillä hirveä mutta ei siitä meinannut tulla mitään ilman tuollaista vetolevyä. Hirvi (iso sonni) laittoin pellolla niin paljon vastaan ettei mönkkäri saanut pitoa ja sitten kun sai niin kytkin meinasi palaa. Veikkaan että tuollainen enska jää niin kevyeksi ettei se saa pitoa vetoon. Riippuu tietty paljon alustasta.
 
Maallikkona veikkaan kans, että pitovaikeuksia löytyy, ihan sama minkälainen pyörä kyseessä. Eikö reilu mönkijä pitkällä vinssillä ole paras vaihtoehto?
 
Hiervi pitää yleensä huolen, että se viimeinen henkonen vedetään mahdollisimman hankalassa paikassa. Isän porukalla oli tänä syksynä tilanne, että iso uroshirvi nuupahti todella hankalasti luokse päästävään paikkaan. Noin kilometri lähimmälle tielle, kaadon ja tien välissä laikutettu hakkuuaukea, jossa jo jalankulku oli vaikeaa. Vieressä olisi ollut helpompi reitti, mutta se oli tuoretta taimikkoa, jonne ei ollut mitää asiaa. Traktorilla ei pääsyä mistään suunnasta. Isolla mönkijällä sitten väkisin ajoi mönkijän omistaja maaston läpi. Useamman kerran joutui kiipeämään ja ajamaan off roadia sekin. Pitovaikeuksia kyllä oli koko vedon ajan. Hirvi oli vetosukassa, ilman sitä ei olisi liikkunut mihinkään.
Jälkeenpäin mietittynä, olisi se paikalla paloittelu ehkä sittenkin ollut helpoin reitti. Pienempi mönkijä ei olisi ruhoa liikuttanut ja isompi ei tuonne olisi mahtunut. Lähinnä jokin telamalli, jossa pelkkä vetolaitteisto voisi olla ratkaisu. Pyörät tahtovat sutia, ellei tietenkin jotenkin kasvattaisi halkaisijaa, vähän painetta ja paljon painoa.
 
Tehoa pitää olla! Ehdotan siis tällaista. Nitro-bensalla toimiva vehe. Kaivaa ojan samalla.

de37194ad37a802a997a17fec3f05f58.jpg
 
Joo. Kyntöhommiksihan toi menisi. Tiiä sitten oisko varaa pitää, joten vanhaa viidakon sanontaa, if it’s fast, flies floats or fucks, rent it, kuunnellen pitäis tyytyä vuokraamiseen.
 
Matala vehje ja lyhyt akseliväli niin kyllä menee paljon pienemmästä välistä kuin mönkkäri. Hirvi jolta on sisälmykset pudotettu korpeille painaa max 200 kg, eli sellaiset 50-100 kg kun saisi pulkkaan vetoa niin varmasti liikkuu - ainakin isoimman osan matkaa. Kantojen kohdilla voi sitten jalkamiehet auttaa. Voimaahan saa välityksiä muuttamalla rajattomasti vaikka 1 hp koneesta, mutta pitopuoli pitäisi hanskata.

Tavallinen laiskanpulskea äijä jaksaa vetää parinkymmenen kilon voimalla pidempiä matkoja, nykäyksittäin sitten enemmän. Vinssien ja muiden härvelien käyttö ei oikein tule kysymykseen, kun raatoja pitää liikutella luokkaa puoli kilometriä tai kilometrin. Jos jollain matalalla läskikumipyörällä saisi edes 80% työstä tehtyä, niin sellainen saatanallinen repiminen ja puuskuttaminen väistyisi.

Todennäköisesti aika paljon auttaisi jo puutarhajyrsimen tyyppinen yksipyöräinenkin laite, jonka päällä itse seisoisi tai istuisi painoa tuomassa. Varsinaiset telakuljettimet ovat aika kalliita, mutta varmaan toimisivat.
Mites ois joku enska, (alennusratastus väliin) ja sen "takahaarukaksi" moottorikelkan tela, ja telan runkoon akseloitu hirvipulkka? Jolloin hirven painon saa abaut puoliksi sen telan "päälle"?
 
Back
Ylös