• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hirvijahti alkanut.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaikas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tehokasta, kyllä. Mutta, kolmen vuoden päästä koivut, pihlajat, leppä ja muut puskat ovat jo kasvaneet sen kokoisiksi, että pitää ajaa uudestaan sen verran korkeaksi, ettei hirveä enää huomaa. Ja hirvi on muutenkin ilkeä nähdä pimeällä ja kostealla. Ja puskien poistaminen maksaa, 30 metriä maksaa pirusti! Joten valitettavasti tämä idea tullaan tuskin ikinä toteuttamaan isommalla kaavalla.

Ei pikkuteillä, mutta isommilla niitä puskia poistetaan nytkin, turhan niukasti vain. Esim Kotka-Sköldvik välillä riehui kaiken kesää raivaustraktori...

Valitettavasti hirvi ei kehity niin nopeasti, eikä ole saannut sissisodankäynnin koulutusta, joten harvoin ne kehittyvät niin että pääsevät metsästäjien kynsistä. Ajoketju tai koira tulee, ja hirvi lähtee. Yleensä hirvi lähtee toiseen suuntaan kun se, mistä ajoketju tulee. Ja koiran kanssa kun metsästetään, niin passimiehet (metsästäjät) ovat sijoitettuna semmoisissa paikoissa, missä hirvi suuremmalla todennäköisyydellä tulee (tiheikköjä jotka ovat lähellä tietä, hakkujen välissä, rantoja pitkin jne).

Jos te onnistutte joka kerta vanhalta kokeneelta lehmältä viemään vasat ja hengen, niin  
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif

Me emme siihen pysty.

Jos te onnistutte joka kerta vanhalta kokeneelta lehmältä viemään vasat ja hengen, niin  
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif

Me emme siihen pysty.
Heh...Älkää menköö kapakkaan iltaa ennen metsästystä, älkää laittakoo hajuvettä, partavettä, voimakkaita dödöjä, älä käytä hammastahnaa, purkkaa.
Älä polta passipaikalla. Älä mene autolla passipaikalle asti, jos se on täynnä wunderbaumeja, tai sen tapaista. Älä kuuntele musiikki passillasi. Älä liiku turhaan passipaikallasi. Älä pidä kapulaa liian kovalla passipaikallasi. Älä huuda, kuse, tai muuten riehu passipaikallasi.
Noilla eväillä minä olen henkilökohtaisesti ampunut useampi vasa, ja lehmä. Jopa elämäni ensimmäisenä päivänä hirvipassilla, ensimmäisellä passipaikalla, tuli emo kahden vasan kanssa suoraan syliin. Vasat nuriin. Ei siihe riispectiä tarvi, pikkasen tuuria ja itsekuria vaan
tounge.gif

Ei vainenkaan, meillä on oikeastaan muita ongelmia kuin noita:

- 40 äijää metsässä, joista 25 65v tai yli, joiden olisi parempi istua nuotiolla.
Viiden viime vuoden ajan hirvikokouksessa on naljailtu: Koskas vedetään asfaltti metsään,
että äijät pääsee rollaattoreilla passiin... 10 vuoden päästä metsään kykenee ehkä tusina.

- Kaksi kylää keskellä metsästysmaita. Hirvenpenteleet on vuosien saatossa
oppineet väistelemään ihmisiä-->ajoketjua/koiraa. Jos ei mikään muu auta ne menee talojen pihaan.
Lenkkipolut koirankusettajille metsässä pitäis lailla kieltää.

- Liian pieni alue: 4000 ha kokoinen pitkulainen alue. Hirvenpenteleet on vuosien saatossa oppineet seurojen rajatkin,
ne kun siirtyy mäeltä toiselle (300m), niin ne on jo parhaassa tapauksessa eri riistanhoitopiirissä.

- Maisemat on muuttunu radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Hirviaitoja on tullut sinne tänne lisää. Enää hirvetkään ei tiedä mikä on niiden vakioreitti.
biggrin.gif

No, itkeminenhän ei tähän auta. Onpahan ohjelmaa joulukuun puoleenväliin saakka. Kun ei enää edes pääse  
062802moto_prv.gif

Hienoa pojaat! Asiallista keskustelua, josta soisi monen ottavan mallia! (vrt. Boxintien keskustelu...)

Tässä oppii jotain.
062802jumpie_prv.gif
Kirjoittelu on todellakin asiallista ja uskon, että voimme varmasti kaikki ottaa siitä oppia. Hyvien kirjoitustapojen vartija "xjrrrrräyh" lähettääkin kaikille asiallisesti käyttäytyneille Sudenpentujen kunniamerkin.  
biggrin.gif

Vastaavasti niille "Boxintien keskustelun" öykkäreille voi vain sanoa, että hyi teitä kun olitte niin tuhmia.
tounge.gif

Hirvi ongelmaan on olemassa ihan oikeasti josssain määrin tehokas ja halvahko ratkaisu, jota jo viime syksynä tööttäsin täällä, vastaavassa ketjussa. Kaadetaan tienvarsien metsät. Jos näkyvyttää ois vaikka 30 m kumaallekin puolelle se antais n. 4-5 sek lisäaikaa, jos hirvi hölkkää reipasta 20-25 km vauhtia. Vaikka hirvi juoksis täysiä, n. 55 km/h, saatais 30 m aukolla 2 sek aikaa alkaa jarrutteleen. Jos ei riitä niin pannaan 30 metriä lisää.
Joo, noitten kuvien aiheuttamien tilanteiden välttämiseksi olen Whosian kannalla.

Ehdottomasti paras ja myös halvin ehdotus minun mielestäni mitä kolareiden vähentämiseksi voi tehdä.
062802jumpie_prv.gif

Tosin, jos ei katsele yhtään ympärilleen, ei tuostakaan ole mitään apua.

Moosehunter: Siitä hajusta, et varmaankaan ole kaupunkilaispoitsu joka muutti maalle 7v sitten, pääsi metsästysseuraan
--> nyttemmin jahtipäälliköksi  niinkuin allekirjoittanut.
Kaupunkilaispojalle se rapamaha (joka on muutaman tunnin muhinut, kun meillä ei ole vielä kunnolla toimivaa "harmaata") haiskahtaa pahalta...  
crazy.gif

Itse olen vielä (koputtaa puuta/päätä) osunut mihin olen tähdännyt,
mutta kyllä se huono osumakin vielä tulee...  
033102bebe_1_prv.gif
Kaupunkilaispoitsu!?
biggrin.gif
No enpä tiedä kun tällaisessa "tuppukaupungissa" asustelen (viimeiset 45 vuotta). Syntyisin kyllä maalta! Kosketus maaseutuun ja luontoon on kyllä tallella.
On varmaan niin kuin sanot jos annatte raadon "muhia" muutaman tunnin ennen pistämistä ja avausta!
033102bebe_1_prv.gif

Voin kokemuksesta lohduttaa että kyllä se huono osuma tulee!
Hankkikaa koira
062802jumpie_prv.gif

Kaupunkilaispoitsu!?
biggrin.gif
No enpä tiedä kun tällaisessa "tuppukaupungissa" asustelen (viimeiset 45 vuotta). Syntyisin kyllä maalta! Kosketus maaseutuun ja luontoon on kyllä tallella.
On varmaan niin kuin sanot jos annatte raadon "muhia" muutaman tunnin ennen pistämistä ja avausta!
033102bebe_1_prv.gif

Voin kokemuksesta lohduttaa että kyllä se huono osuma tulee!
Hankkikaa koira
062802jumpie_prv.gif
Kolme harmaata on kasvamassa/treenauksessa...
062802jumpie_prv.gif

Kahdesta näyttäis saavan ihan metsäkoirankin, kolmas vaikuttaa mallilta "saunan takana on tilaa".
sad_orig.gif

Pakko, metsään kykenevät miehet vähenee 2-4/jahtikausi, eikä tuoretta verta tule tilalle.

Pitäisi vissiin aika kauas saada pusikon reuna, että siitä olisi vaivan arvoista apua. Näin ryhdyin ajattelemaan, kun ajoin ohi Juuassa parisen vuotta sitten tapahtuneen hirvikolarin tapahtumapaikan ohi. Siinä kolarissa kuoli kaksi motoristia. Metsän reuna on aika kaukana tiestä, olisiko 15...20 metriä, ja tie on suora.

Epäilemättä reunan siirto pudottaisi hirvikolareiden määrää jotenkin etäisyyden funktiona, mutta eipä se(kään) lopullinen ratkaisu olisi. Pitäisiköhän hirvikanta vaihtaa stroboilla varustettuihin seeproihin?

Lainaa (whosia @ Loka. 22 2004,19:31)
Hirvi ongelmaan on olemassa ihan oikeasti josssain määrin tehokas ja halvahko ratkaisu, jota jo viime syksynä tööttäsin täällä, vastaavassa ketjussa. Kaadetaan tienvarsien metsät. Jos näkyvyttää ois vaikka 30 m kumaallekin puolelle se antais n. 4-5 sek lisäaikaa, jos hirvi hölkkää reipasta 20-25 km vauhtia. Vaikka hirvi juoksis täysiä, n. 55 km/h, saatais 30 m aukolla 2 sek aikaa alkaa jarrutteleen. Jos ei riitä niin pannaan 30 metriä lisää.

Joo, noitten kuvien aiheuttamien tilanteiden välttämiseksi olen Whosian kannalla.

Ehdottomasti paras ja myös halvin ehdotus minun mielestäni mitä kolareiden vähentämiseksi voi tehdä.

Tehokasta, kyllä. Mutta, kolmen vuoden päästä koivut, pihlajat, leppä ja muut puskat ovat jo kasvaneet sen kokoisiksi, että pitää ajaa uudestaan sen verran korkeaksi, ettei hirveä enää huomaa. Ja hirvi on muutenkin ilkeä nähdä pimeällä ja kostealla. Ja puskien poistaminen maksaa, 30 metriä maksaa pirusti! Joten valitettavasti tämä idea tullaan tuskin ikinä toteuttamaan isommalla kaavalla.
30-40 m matkalla alkaa oleen aika paljon jo ihan oikeeta puuta, josta valtio saa rahaa jos myy omiaan. Ja jos ostaa yksityisten ja sitten myy, tai myllyää paperia paperitehtaassa joissa on omistajana, niin ei jää paljon tappiolle. Vesakon pito matalana joka kolmas vuosi maksaa, mutta vähemmän kuin hirviaitojen korjaus ja kolarikorvausten maksu.

Hienoa pojaat! Asiallista keskustelua, josta soisi monen ottavan mallia! (vrt. Boxintien keskustelu...)

Tässä oppii jotain.
062802jumpie_prv.gif
Kirjoittelu on todellakin asiallista ja uskon, että voimme varmasti kaikki ottaa siitä oppia. Hyvien kirjoitustapojen vartija "xjrrrrräyh" lähettääkin kaikille asiallisesti käyttäytyneille Sudenpentujen kunniamerkin.  
biggrin.gif

Vastaavasti niille "Boxintien keskustelun" öykkäreille voi vain sanoa, että hyi teitä kun olitte niin tuhmia.
tounge.gif
Vaikka alkaa jo menemään hieman topicin ohi niin laitetaan vielä lyhyt kommentti sillä uskon olevani eräs "xjrrrrräyh":lle närkästystä aiheuttaneista ”Boxintien” kirjoittajista.  
biggrin.gif

"xjrrrrräyh" on ottanut tehtäväkseen jaella risuja ja ruusuja eri kirjoittajille sen mukaan kuinka he hänen mielestään osaavat netissä käyttäytyä. Olen itsekin saanut osakseni parit risut oikein nettietikettiviittausten kanssa ja vaikkei niistä toistaiseksi ole mitään hyötyä ollut niin onhan se  hienoa jos joku katsoo kykenevänsä opastamaan muita tässä tärkeässä asiassa. Vaarana on vain se, että silloin itse syyllistyy hyvin helposti juuri siihen josta toisia kirjoittajia arvostelee. Metodi on vain hieman ”sivistyneempi”, mutta päämäärä aivan sama.
confused_orig.gif

Mutta niinkuin "xjrrrrräyh" jo itse aiemmin totesi niin kukin taaplaa tavallaan.
wink.gif

Kuten lähes kaikki tietävät, en jakele risuja, vaan yritän saada yhteistä asiaa ymmärretyksi ja edistetyksi. Ottaen huomioon sen että vaara piilee tulla jopa provosoiduksi...

Se, joka loukkaantuu ystävällismielisestä kehoituksesta käyttäytyä siten ettei loukkaa muita, luokkaantukoon aivan vapaasti.
tounge.gif

Vai otan tehtäväkseni...olen jo sen ikäinen, että ei minun tarvitse ottaa mitään tehtäväksi.

Oikein hyvää jatkoa keskustelulle, ilman risuja ja henkilökohtaisuuksia.

Kolme harmaata on kasvamassa/treenauksessa...
062802jumpie_prv.gif

Kahdesta näyttäis saavan ihan metsäkoirankin, kolmas vaikuttaa mallilta "saunan takana on tilaa".
sad_orig.gif

Pakko, metsään kykenevät miehet vähenee 2-4/jahtikausi, eikä tuoretta verta tule tilalle.
crazy.gif
Sama vaiva varmaan koko Finlandiassa! Alkavat tämmöiset 50:set olla jo nuorimmasta päästä.
HUOM! Mennään kohta keskustelussa enempi JAHTIPUOLELLE!
Näkyy olevan muitakin hirvimiehiä keskustelussa mukana.
Onnea vaan koirien kasvattajille ja terkut omalta KVA-harmaalta. Koiran kanssa hirvijahdissakin on SITÄ JOTAIN ihan kuten MOOTTORIPYÖRÄLLÄ CRUISAILUSSA.
sport05.gif

Mentiin jo jahdin puolelle, toi topiccihan on "Hirvijahti alkanut"...
Kyllä siitä meille huomautetaan, jos mennään kovin off-topic

Meillä taitaa olla jäsenistöltään suht nuori seura, keski-ikä vain 57v, mutta nää nuorimmat on vaan jäseniä, ei aktiiveja.
Meidän seuran jäsenyysehdot täyttääkseen ei tarvi olla maanomistaja eikä muutenkaan poskettoman rikas.
Halukkaita nuoria ei yksinkertasesti ole. Eikä vanhojakaan. Jäsenkiintiössä olis kyllä tilaa. (vihje pieni)

Mä olen 36 ja lähes seuran kuopus, onneksi yhden talon 17v tytär säästi mut siltä.
Yllätys, yllätys, on myös innokas ajohenkilö.  
inlove.gif
Ja mopoileva sellainen...

On hirvijahdissa ajoporukallakin
buttrock.gif
oma viehätyksensä, vaan niin on mopoilussakin  
sport05.gif

8 tai 7 vuotta tuli oltua hirviporukassa, ja muutenkin innokas metsämies, ja kalamies. Sitten tuli muutettua tänne etelä-suomeen ja Porvooseen, ja täällä on se ongelma, että metsästysoikeutta ei tahdo saada ellei ole todella rikas, vaikutusvaltainen tai muuten vaan hyvä nuolemaan oikeat perseet. En ole mikään noista, mutta pari kaveria ovat luvanneet että saan tulla heidän maille metsästämään.

15 vuotiaana aloitin hirvihommat, ja todellakin olin nuorin silloin
tounge.gif
Nyt meidän seurassa (tai siis entisessä) on todella paljon nuorta väkeä, eli pohjanmaalla ei sitä hirvimiesongelma näytä olevan, ja hyvä niin. Sääli jos hyvä kulttuuri ja tapa menisi hukkaan. Meillä tosiaan ei käytetty ajoketjua, vaan koirilla ajettiin.

Menihän tämä vähän offtopic, mutta sallikoon tämän kerr
biggrin.gif

Kuten lähes kaikki tietävät, en jakele risuja, vaan yritän saada yhteistä asiaa ymmärretyksi ja edistetyksi. Ottaen huomioon sen että vaara piilee tulla jopa provosoiduksi...

Se, joka loukkaantuu ystävällismielisestä kehoituksesta käyttäytyä siten ettei loukkaa muita, luokkaantukoon aivan vapaasti.
tounge.gif

Vai otan tehtäväkseni...olen jo sen ikäinen, että ei minun tarvitse ottaa mitään tehtäväksi.

Saattaa olla, että joku todellakin loukkaantuu tällaisista "ystävällismielisistä" kehotuksista, vaikka siihen ei kyllä pitäisi olla mitään syytä. Samalla tavoin kuin itseensä ottaminen nimimerkkien suojissa tapahtuvasta nettikirjoittelusta on mielestäni täysin turhaa. Kun vielä ottaa huomioon kuinka mahdottoman siistiä kirjoittelu näilläkin sivuilla on ollut niin tällaiset opastukset tuntuvat lähinnä hätävarjelun liioittelulta. Kyseessä kun ovat sentään aikuiset ihmiset, joiden luulisi itsekin osaavan tarvittaessa pitävän puoliaan.    

Itsestäni on ajoittain hauska lukea hieman lennokkaampaakin tekstiä, kunhan se nyt vain pysyy joissain rajoissa. Näitä rajoja ei mielestäni ole oltu edes lähellä mm. "Boxintien" kirjoittelussa. Ja jos katselee millaiset aiheet/kirjoittelu ovat saaneet eniten vastauksia ja lukukertoja niin sekin varmaan kertoo jotain ihmisten mielenkiinnon kohteista.  

Toivon itsekin oikein hyvää jatkoa keskusteluille, sekä myös sitä että turhat opastukset jätettäisiin moderaattoreiden huoleksi vaikka itse sattuisi olemaan kuinka "vanha ja viisas" tahansa.
wink.gif

tounge.gif

Saattaa olla, että joku todellakin loukkaantuu tällaisista "ystävällismielisistä" kehotuksista, vaikka siihen ei kyllä pitäisi olla mitään syytä. Samalla tavoin kuin itseensä ottaminen nimimerkkien suojissa tapahtuvasta nettikirjoittelusta on mielestäni täysin turhaa. Kun vielä ottaa huomioon kuinka mahdottoman siistiä kirjoittelu näilläkin sivuilla on ollut niin tällaiset opastukset tuntuvat lähinnä hätävarjelun liioittelulta. Kyseessä kun ovat sentään aikuiset ihmiset, joiden luulisi itsekin osaavan tarvittaessa pitävän puoliaan.    

Itsestäni on ajoittain hauska lukea hieman lennokkaampaakin tekstiä, kunhan se nyt vain pysyy joissain rajoissa. Näitä rajoja ei mielestäni ole oltu edes lähellä mm. "Boxintien" kirjoittelussa. Ja jos katselee millaiset aiheet/kirjoittelu ovat saaneet eniten vastauksia ja lukukertoja niin sekin varmaan kertoo jotain ihmisten mielenkiinnon kohteista.  

Toivon itsekin oikein hyvää jatkoa keskusteluille, sekä myös sitä että turhat opastukset jätettäisiin moderaattoreiden huoleksi vaikka itse sattuisi olemaan kuinka "vanha ja viisas" tahansa.
wink.gif
Off-topiccia jatkuu... Nyky-yhteiskunnassa ei kenenkään tekemisistä tai tekemättä jättämisistä saisi sanoa yhtään mitään.

Olen yhtämieltä JHBMW:n kanssa.

Hyvähän se on että juttu on lennokasta, edes omasta mielestä...

Tästä tuli mieleen paikka josta saattaa löytää lennokkaampia juttuja ja joskus lennokkaita vastauksiakin: linkki

Esim. aiheeseen liittyen voisi tämä olla hyvä esimerkki: yksityiskohtaisempi esimerkki

Ja jos ei satu viitsimään noita linkkejä seurata, poimin yhden pikku pätkän tähän:

[lainasu]Perheen äiti oli raskaana ja yritti parhaansa mukaan selitellä ainokaiselleen että saa pian pikku siskon tai veljen. No lapsi innokkaana odotti päivää, kunnes äiti eräänä päivänä totesi että nyt on pian se aika. Äiti kysyi lapselta olisiko sinulla toivomuksia mikä sieltä tulee?
Lapsi tähän että: NO, jos perse kestää niin olis rattikelkka ihan kiva...
(en tiiä onko tosi)[/lainasu]

Tämänhän voi tulkita provoksi, mutta aina se vaara piilee hauskuudessa...

Mutta, palatakseni itse aiheeseen:

Hirvenlihasäilyke jossa oli muistaakseni 60/40 possu/hirvi-sekoitussuhde, oli tosi makoosaa. Mahtaakohan muuten Forssassa vielä olla Hakalan lihajaloste? Net olivat siellä purkitettuja moiset huikeat makupalat.

Näyttää se “ystävällismielisten neuvojen” jakaminen muille olevan huomattavasti helpompaa kuin niiden vastaanottaminen.
tounge.gif

Ja olen samaa mieltä JHBMW:n kanssa siinä, että muiden neuvomiset ja opastukset voi hyvin jättää moderaattoreiden huoleksi.
wink.gif

Juu, annihilaattorista ei saa millään moderaattoria, mutta hirvestä saa säilykettä...

Mutta nyt ovat hyvät neuvot kalliit, joten poistunkin seuraavaksi tänne

biggrin.gif

Back