• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hirvivaara

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja honda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun mielestä just viimeisesstä Tiede lehdessä oli pikku-uutinen ettei hirvi tajua jos kohde liikkuu yli 47km/h. Toi nopeus olisi hirven huippunopeus.

Tuntuu oudolta että jos kaksi hirveä juoksee vastakkain niin ne voi törmätä toisiinsa ilman että on mitään havaintoa mitä tapahtui!! Keräävät vaan luitaan ja katsovat toisiaan että: "sääkin kaatusit vai?"
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
... ja sanoisi vielä nykäsen sanoin että missä myöööö ollaan ja määääkin siellä
tounge.gif

Lisätään nyt joukkoon vielä omatkin kokemukset aiheesta..

Noin 2 vuotta sitten kesällä olin menossa töihin aamusella kaksipyöräsellä, kun kanssa tuli kohdattua hirvi, vauhtia oli mittarissa jotain 60-80 kympin väliltä kun yht äkkiä "puska" alko liikkumaan keskelle tietä..Se on oikeestaan ainoo muistikuva koko tapahtumasta, sen jälkeen meni "tutka" pimeeksi ja ironista kyllä seuraava muistikuva onkin työpaikalta jossa nyt makasin "asiakkaana".. Noin 1 tunnin ajalta on tosiaan nauha aivan totaalisen poikki, mutta mitä poliisilta jälkeenpäin kuulin niin mun takaa tullut autoilija kertoi, että olin heittänyt lipat ja liukunut prätkän kanssa hirven alta..Mun onni oli että vauhtia oli sen verran iskuhetkellä, etten pysähtynyt hirven jalkoihin vaan pyörä otti iskut vastaan ja minä tulin "matkustajana" siinä sitten samalla.. Hirvi oli kuulemma vaan noussut jaloilleen tämän jälkeen ja painellut metsään, itte selvisin muistinmenetyksellä ja mustelmilla, osaksi sen takia, että oli hyvät ajovarusteet ja pyörässä olleet kaatumaraudat suojas jalat sen liukumisen ajan..

En halua mitenkään pelotella mutta ne hirvimerkit kannattaa kyllä ottaa vakavissaan kun niitä näkee, se vauhdin hidastaminen ei oikeesti ole mikään kauheen iso vaiva.. Itte päivittäisessä työssä
varsinkin näin syksyisin joutuu liian usein niihin tilanteisiin missä on otettu yleensä henkilöauton ja hirven välinen "miittinki" se ei ole mitään herkullista katottavaa kun on autonromussa ihmisen ja hirven "kamat sekasin"..

Tehoputket pyörään, niin hirvetkin tajuaa väistää.

buttrock.gif

Tää oli hyvä. Tehoputket, hmmm... Hirvi siis tulee tsekkaan sun dynokäyrän, ja kateellisena väistyy koloonsa itkemään?

Jos ne matalat äänet kerran toimivat, niin Twist Twist Erkinharju kahden bassarin kanssa tarakalle.

I.  
smile_org.gif
Hirvi ei tsekkaa dynokäyrää vaan pelästyy kovempaa ääntä. Hirvistä on meikäläiselläkin aika paljon havaintoja ja ainoastaan mökäpönttöä on elukka joskus juossut karkuun; muihin ei tunnu kiinnittävän mitään huomiota.

Hirvi ei tsekkaa dynokäyrää vaan pelästyy kovempaa ääntä. Hirvistä on meikäläiselläkin aika paljon havaintoja ja ainoastaan mökäpönttöä on elukka joskus juossut karkuun; muihin ei tunnu kiinnittävän mitään huomiota.
Mullakin oli ennen se käsitys että pelkäävät kovia ääniä. Muutama vuosi sitten oli pellolla useampi hirvi einestämässä, pysähdyin melkein niitten viereen (hitto että ne on isoja
crazy.gif
), kuvittelin että ne lähtee loikkimaan metsään kun vähän annan mopon laulaa. >>> Kaasua; ja ääntä. Mut ei ne karkuun lähteny, lähtivät perhanat tulemaan korvat höröllä kohti
crazy.gif
.
Enpä uskaltanut jäädä katselemaan miten lähelle olisivat tulleet, nytkin matkaa oli vain muutama kymmenmetrinen.

Tulipa pitkästä aikaa heitettyä kunnon reilun kolmensadan kilometrin pimeäkeikka eilisiltana Hamina-Virojoki mutkapätkälle. Aikataulu pissi pahasti jo menomatkalla, kun tuli aliarvioitua matka-aika pahemman kerran. Iltakahdeksan aikoihin olin sitten museotien alkupäässä. Heti alkajaisiksi tunnelma kohosi, kun kaksi hirveä paineli tien yli. Takaisinkaan en tohtinut kääntyä, joten ajelin tien läpi. Aika paha pätkä pimeällä, ei siedä sekunnin murto-osankaan herpaantumista. Paluumatkalla tuli mietittyä, miten vaarallinen peli moottoripyörä itse asiassa varsinkin pimeällä on. Näkyvyys eteenpäin on sumun, huurteen ja autojen tiestä nostaman töhnän ansiosta kerta kaikkiaan heikko. Käytännössä tielle juoksevaa eläintä, oli se sitten jänis tai hirvi, on melko mahdoton ennalta havaita ja ainakin oma tuntemus on, että kaikki yllättävä, joka eteen pimeässä ilmaantuu, tietää melkoisen varmaa ulosajoa.

TV:ssä oli tilastotietoa hirvikolareista jossain ajankohtaisohjelmassa ja mieleen jäi, että hirvet törmäilevät vähemmän raskaaseen kalustoon kuin henkilöautoihin. Joku asiantuntija piti raskaan kaluston kehittämiä subsonisia ääniä osasyynä tuohon. Maa järähtelee aikalailla rekan alla ja se matala ääni kantautuu ääntä nopeammin joka suuntaan.

Turvallisinta on varmaankin ajaa rekan perässä pimeällä, ainakin kuivalla kelillä.
Samaa mieltä, mutta ei se matalakaan ääni ääntä nopeammin kulje. :-)
Sen sijaan se varmaankin kantautuu kauemmas, ja elikoilla on aikaa reagoida...

Back