Hitaan männännopeuden moottori?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo, piti oikein käydä kattomassa, 4 sukupolven Caminoissa oli myös 6,6 litran koneita (400 cid), nimeltään Turbo-Jet. Tiedä sitten, lehdissäkin on milloin mitäkin. Ei näköjään pääministeri kerkii autojaan katsastella.

tossa vitoskoppaisessa suurin pata mitä tehtaalta on tullu oli 5,7 eli 350cid ja se on ihan eri auto kuin 4.korinen.
 
Sillä kiartokangen pituudella saa muutettua männän kiihtyvyyttä ylä ja alakoulokohdas jos haluaa.
Eli pitkällä kangella se männän kiihtyvyys on pienempi ja konetta voi kiärrättää pitemmälle.

Esim formuloissa on aika radikaali suhde iskun ja kangen pituuden välillä eli kanki voi olla kolme kertaa pitempi ku iskunpituus näin ne saa sen männän kiihtyvyyden pidettyä suht piänenä huippukiarroksilla.

Näinhän se on. Tuo on kyllä jännä optimointiongelma, koska männän kiihtyvyyden pienenemisen myötä voidaan kiertokankea keventää tai ottaa koneesta lisää kierroksia. Toisaalta pidempi kiertari painaa enemmän ja rasittaa siten kampiakselin laakerointia. Formuloiden kierrosrajoitusten myötä nykymoottorit on aika tylsiä ja "varman päälle" rakennettuja. Pitäs päästä takas niihin 20+krpm koneisiin.
 
eikös tärkeää ole saada pitkä isku, hitaan nopeuden saa kyllä kun pyörittää hitaasti. Lyhytiskuinen ei nimenomaan toimi. olkoonkin männän nopeus niissä hidas.

Speed triple 1050. 6mm pidempi isku kuin 955 triumphissa.
 
Tässä on vielä jokerivaihtoehtona se, että laittaa koneen käymään asetyleenillä. Oktaaniluku on aika surkea, mutta sillä hyvin toimivia moottoreita on tehty jo vuodesta 1898.
Asetyleenissä olisi se hyvä puoli, että sitä voisi helposti valmistaa kotona niin paljon kuin haluaa vaikka aurinkovoimalla kesäisin ja sitä voi säilyttää ja kuljettaa mukana kiinteässä muodossa (kalsiumkarbinina). Se siis ei tarvitse kaasusäiliöitä tms. Kaasua tehdään sitten reaaliajassa sen mukaan mitä kone tarvitsee. Vanhojen manuskoiden mukaan 1 kilo karbidia vastaa 50 kiloa akkuja, joten prätkän sivulaukussa kulkisi helposti "500 kg akusto".
Hiukan urheiluhenkeä tarvitaan säätöparametrien hakemisessa, ettei kone jysähdä silmille, mutta sitähän löytyy.
 
niin silläkös ne kaivosmiesten otsalamput toimi. Luulisi nykyaikana tietokoneiden pystyvän hoitamaan säätöhommat
 
Back
Ylös