Hitaan ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JGo

New member
Olisko oma ketju .orgin hitaan ryhmän kuskeille mitään? Mielellään lukisin muidenkin aloittelijoiden/samaa vauhtia ajavien mietteitä ratailuun liittyen ilman että ketju täyttyy ratakettujen opetuksista ja siitä tavanomaisesta. Tottakai kommentoida saa rataketutkin, mutta..

Tänä kesänä on tullut koluttua 12 ratapäivää ja viimeinen, 13. on Ahvenistolla tässä kuussa. Viime kesänä ajoin radalla ekan kerran ja silloin tuli mentyä ihan hulluna ja silmät soikeena joka mutkassa. Aika lailla oli niitä oho-tilanteita, kun takanen lipsui avauksessa yms. Tästä viisastuneena lähdin tähän ajokauteen sillä teemalla, että ajan niin hiljaa, että voin olla koko ajan rentona, eli mutkat ei tule silmille ja voisin vaikka lauleskella radalla lipuessa. Lopputulos näyttää olevan kuitenkin se, että mulla on ihan hemmetin tylsää. Tylsää siksi, että tuo jarruton ajo ja kruisailu on jäänyt päälle, mutta silti en vain saa annettua sitä hanaa enemmän, kun sittenhän sitä taas mentäis silmät soikeena.

Jonkin verran menoa tietty rajoittaa tuo kilvellinen uudehko CBR600RR, koska en sitä hajoittaa haluaisi. Ihan loistava pyörä kuitenkin radalle, mutta vaatii kuskilta kanttia ajaa lujaa, että se olisi vakaa. Hondalla hankalimmat hetket tuntuu olevan silloin kun vauhti hiljenee liikaa, silloin se pyörä huomaa jokaisen epätasaisuuden radalta ja on yliohjautuva ja kaasu on ihan hemmetin tarkka, helposti nykäsee. Renkaina mulla on nyt loppukesän ollut tuossa Michelin Power Pure 2CT, josta ei valittamista löydy. Edelliset Corsa 3:t luisti aina silloin tällöin, takanen siis.

Saas nyt kattoo onko tää mun hommaa. Yksi ainoa ratapäivä on tänä kesänä ollut sellainen, että sain vauhtia niinkin paljon että mulla oli taas hauskaa, mutta tänäänkin päivä päättyi täydelliseen pitkästymiseen. Ehkä mä oon vaan liian kärsimätön odottamaan, että oppisin.

Mitäs muut hitaan ryhmät kuskit mietiskelee kesän ratapäivistään?
 
Hyvä ehdotus :P Itse olin tänään toista kertaa elämässäni radalla (alastarolla) ja paljon on näemmä vielä opeteltavaa..
 
Tänään oli mulla eka ratapäivä Alastarolla ja ihan koulutusryhmästä alotin eli alkupuoli meni cruisaillessa. Aika vähän tuli jarrua käytettyä itelläki ja lähinnä yhellä vaihteella ajelin. Semmonen tuntuma jäi, että kun alko nostaan nopeutta ja jarruttaan mutkiin tulossa, niin rytmi hajos ja mutkiin sisääntulo kärsi. No eiköhän se tästä.
 
Hyvä ehdotus :P Itse olin tänään toista kertaa elämässäni radalla (alastarolla) ja paljon on näemmä vielä opeteltavaa..
Ainakin highsiderit jäi vielä opeteltavien listalle, vaikka piti olla 90% varmuus...
smile_org.gif
Kyllä se melkosesti nuilla renkailla lipsu, kaveri kyl veti kaadon siel miun puolesta.

Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
 
JGO lähes samat viilikset täällä
smile_org.gif
kaasu nykii, haluaa rentoa ajoa/mietin mahottomasti ajoasentoa yms. jolloin myös ei kerkii kaasuu käyttää  
tounge.gif
ja silti se asento ei parane ku kuvia kattoo, vai onko kuvaajassa vika???
kai mie vaan oo niin vanha, että oppiminen vähän hidasta  
wink.gif

Mut ei luovuteta, kivaahan se silti on?
 
JGO lähes samat viilikset täällä
smile_org.gif
kaasu nykii, haluaa rentoa ajoa/mietin mahottomasti ajoasentoa yms. jolloin myös ei kerkii kaasuu käyttää  
tounge.gif
ja silti se asento ei parane ku kuvia kattoo, vai onko kuvaajassa vika???
kai mie vaan oo niin vanha, että oppiminen vähän hidasta  
wink.gif

Mut ei luovuteta, kivaahan se silti on?
Kokeilkaa ajaa pykälää isommalla vaihteella, rauhottuu ajaminen paljon.
 
Nyt on kokonaista kolme ratapäivää takana. Ensimmäiset kaksi vietin koulutusryhmässä ja nyt eilen hitaassa alastarolla omatoimisesti saatuja oppeja soveltaen.

Itselle tuntuu sopivimmalta mennä kevyesti käskien, eli aktiivisesti ajaen. Tällöin pysyy ajatus paremmin itse ajossa ja pyöräkin taittuu mutkiin levollisemmin kuin liian varovaisesti ajaen. Jarrutukset otin tarkoituksella liiankin varman päälle, jotta en kuollettaisi kaikkea suoralta saatua vauhtia ennen mutkaa ;)

Yhtään oho tilannetta en saanut aikaiseksi, varmaan osittain sen ansiota että vaihdoin renkaat kevyesti kisamaisempiin (metz z6 -> sportec m3).

Ajoasento on kuvista katsoen vieläkin selkeästi liian pysty ja siihen pitää seuraavalla kerralla panostaa enemmän. Nyt menin eilisen setin tarkoituksella ilman sen suurempia analysointeja ajosta nauttien.

Kattinen lienee punamustan gikserin kuski? Sinulta opin parempaa linjaa kahteen hitaimpaan mutkaan.
 
Mattipoeka, Las Palmasia ja neulansilmää ennen katsomosuoraa lukuunottamatta Alastarolla olen ajanut nyt nelonen päällä ja nuo kaksi kolmosella. Meno on silloin tasaista kaasun suhteen, mutta tylsää, koska avauksissa jää muista jälkeen. Ei kuussatanen kiihdy mihinkään matalilla kierroksilla. Eli tylsyyden estämiseksi pitäisi kai mennä pienemmällä ja olla välittämättä noista pikku nykimisistä.

Kattinen, emmää vielä ole luovuttamassa, kattoo nyt ensi kesän jälkeen lähteekö tää tästä mihinkään.

Rottis, hidas ryhmä on mulle aikojen puolesta ihan oikea paikka tällä hetkellä. Sit jos saan joskus kanttia olla hitaan ryhmän nopeimpia niin sitten keskiryhmään. Nyt sitä kanttia hanan antamiseen ei ole ollut ja siks mä ikävystyn tuolla radalla.

Korve, punamustalla kikserillä tais ajella Jane. Mullakin on kova tavoite ottaa siltä oppia mutkissa, mutta kun se ajaa nyt noin 4 sek kovempia kierrosaikoja, niin ei pysy perässä..
 
Tässäpä vasta ristiriitaisia tunteita herättävä laji
smile_org.gif
Viimekesänä meni, n. 4 ratapäivää kauhunsekaisin tuntein. Kortti vasta toista kesää ja koko ajaminen pelottaa niin hitosti muutenkin mutta tahtotila on kova
smile_org.gif
Tänä kesänä on tullut muistaakseni 6 päivää. Itselläni ei ole ratailevia tuttuja joten kysyy kyllä pidemmän päälle korkeaa motivaatiota tällaiselta tädiltä käydä päivillä yksikseen. Peräkärryäkin piti opetella ajamaan
smile_org.gif
Nyt vaan alkaa valitettavasti se hetki häämöttää että motivaatio alkaa hiipua. Syynä ehkäpä sama kuin aloittajalla. n. 2 min kirreosaikoja tahkoaa Alastarolla vaikka silmät kiinni samalla lauleskellen ja sitä kuuluisaa tiputanssia vedellen, ajoasento ja linjat on ihan ok, mutta se vauhti... vauhtia olisi tällä kokoonpanolla varaa kasvattaa reilusti, mutta kun ei vaan osaa vääntää sitä hemmetin kahvaa, ei sitten millään... Ehkä olen varmaan myöskin jo liian vanha, oppimiskäyrä melkoisen loiva, ja kun lähtötaso oli jossain paljon nollan alapuolella niin alkaa pikkuhiljaa hymy hyytyä
sad_orig.gif
Mutta ehkäpä taas ensikeväänä löytyy uutta intoa.
 
Voi vittu ku ois tehnyt mieli olla mukana. Oli näköjään hyvä meno.

Itsellä täällä sama tilanne kuin monella muulla. Kortti toista kesää, ja ratapäiviä (osa pyrähdyksiä) alla viisi tai kuusi. Yhdet pannut jarrulla vedetty -> jee. Aikaa ei ole vielä kertaakaan otettu, eikä oteta ennen kuin roikkuminen on hallinnassa (vaatii nahkaa, hankitaan talvella), jarruttaminen on reilassa (uskallus takaisin, ja keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy). No kuitenkin... Tuntuu, että kehitys on hidasta, jos kokonaan omin päin asiaan vihkiytyy. Vielä ei ole motivaatioon vaikuttanut, mutta kiva olisi vinkkejä saada. Ei tässä enää olla mitään ihan nuorukaisia, joten olen huomannut omaavani itsesuojeluvaiston, joka ilmeisesti hidastaa radalla.

Tarkoitus on mennä kuikkimaan ensi la/su MP-tuen ratapäiville, josko olis lippuja myynnissä paikan päällä, ja joku ystävällinen sielu vinkkejä jakamassa.
 
keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla
tounge.gif
 
keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla  
tounge.gif
Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
 
keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla  
tounge.gif
Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
Joo, jos radalle menen viikonloppuna, niin meinaan esijännitystä hieman ruuvailla, ja sitten tuumailla...
 
Tässäpä vasta ristiriitaisia tunteita herättävä laji
smile_org.gif
Viimekesänä meni, n. 4 ratapäivää kauhunsekaisin tuntein. Kortti vasta toista kesää ja koko ajaminen pelottaa niin hitosti muutenkin mutta tahtotila on kova
smile_org.gif
 Tänä kesänä on tullut muistaakseni 6 päivää. Itselläni ei ole ratailevia tuttuja joten kysyy kyllä pidemmän päälle korkeaa motivaatiota tällaiselta tädiltä käydä päivillä yksikseen. Peräkärryäkin piti opetella ajamaan
smile_org.gif
Nyt vaan alkaa valitettavasti se hetki häämöttää että motivaatio alkaa hiipua. Syynä ehkäpä sama kuin aloittajalla. n. 2 min kirreosaikoja tahkoaa Alastarolla vaikka silmät kiinni samalla lauleskellen ja sitä kuuluisaa tiputanssia vedellen, ajoasento ja linjat on ihan ok, mutta se vauhti... vauhtia olisi tällä kokoonpanolla varaa kasvattaa reilusti, mutta kun ei vaan osaa vääntää sitä hemmetin kahvaa, ei sitten millään... Ehkä olen varmaan myöskin jo liian vanha, oppimiskäyrä melkoisen loiva, ja kun lähtötaso oli jossain paljon nollan alapuolella niin alkaa pikkuhiljaa hymy hyytyä  
sad_orig.gif
Mutta ehkäpä taas ensikeväänä löytyy uutta intoa.
Pöh!

Miten niin ei ole ratailevia tuttuja? Viime Alastaron keikallakin niitä tuli varmaan 15 kun kerran samassa mökissäkin oltiin.
smile_org.gif
Tuu rohkeasti juttelemaan jos osut samoille päiville, niin kyllä niitä tuttuja aika nopeasti tuolla kehkeytyy.

swrt555 vois ottaa sutkin ehkä "henkilökohtaiseen valmennukseen" kuten me yritettiiin psyykata Kattista ja pertiä parempiin vauhteihin Pohjanmaan rundilla.
smile_org.gif
 
keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla  
tounge.gif
Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
Joo, jos radalle menen viikonloppuna, niin meinaan esijännitystä hieman ruuvailla, ja sitten tuumailla...
Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
 
Tässä jotain mietteitä omalta kohdalta. Olen ajanut radalla nyt parisen kesää, ratapäiviä yhteensä ehkä kymmenen ahvenistolla ja muutama alastarolla.

Ensimmäiset kierrokset oli aivan tuskaa, ajolinjat kateissa ja vauhtia väärissä paikoissa. Ensimmäisenä kesänä ei juuri mitään kehitystä tullut ja kierrosajat olivat 1:50 nurkilla ahvenistolla vielä tänä keväänä. Mutta sitten joku loksahti kohilleen ajamisessa ja nyt kierrosajat vakio 600f cebarilla ovat 1:38 nurkilla. Olen yrittänyt miettiä että mistä kehitys johtuu, ja pakko sen on myöntää että harjoituksella kehittyy.

Oma treeniohjelma on ollut seuraava:Radalla kysellyt mahdollisimman paljon nopeammilta kavereilta ajolinjoista ja tekniikasta, joitakin jopa pyytänyt ajamaan pari kiekkaa edellä näyttämässä linjaa tai sitten ajaa muutaman kierroksen perässä ja varikolla kertoo mikä meni vikaan. Ja sitten vaan paljon treeniä ajatuksen kanssa. Tässä tietysti menettää kasvonsa että ei ole luonnonlahjakkuus.

br,

-tuomas-
 
keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla  
tounge.gif
Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
Joo, jos radalle menen viikonloppuna, niin meinaan esijännitystä hieman ruuvailla, ja sitten tuumailla...
Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
Ja esijännitys on väärä keino lähteä paikkailemaan, catissa tosiaan tod näk niin löysä keula että esijännityksestäkään mitään apua rata-ajon suhteen, koska catin perus ajoasento on "pysty" jolloin perus keula on pakko olla perus käyttäjälle sopiva, eli löysä ja mukava.
Oikea lääke on jäykemmät jouset (siten että painaumat on kohdillaan). Ja jos vieläkin keula pohjaa, niin lisää öljyä putkiin.

Melkeimpä suosittelisin; jos ajattelit jatkaa rata-ajoa akiivisemmin, niin vaihda johonkin ihan perus ärräpärrään. Pääset helpommalla.
 
Back
Ylös