Hitaan ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
Mittailusta en tiedä. Jos se pompotus lähtee säädöillä (eli keula hieman pohjaa), niin mitä siinä mittailemaan, mutta ei tiedä jos innostuu siihenkin. Olihan täällä oma osasto alustan säädöille, ja olenkin sitä joskus pikkutunneilla lukenut läpi. Tuntui olevan hyvät neuvot.

Tattista kuitenkin...

Olen laiska. Mielummin vain ajan, kun sille aikaa löytyy.

Ja lisäyksenä että erittäin nöyrin mielin olen ollut liikenteessä ja hakenut oppia aina kun mahdollista. Käytynä EAK 1 ja 2 sekä .ORGin koulutusryhmässä on ajettu ainakin 6 päivää. Ajamaan oppii vaan ajamalla, se on selvää mutta kehitys on tuskastuttavan hidasta. Mun piäis löytää joku pääntyhjennys menetelmä. Ja radalla on kyllä paljon tuttuja naamoja ja mukavaa porukkaa
smile_org.gif
mutta reissaaminen yksin rajoittaa esim Kemoraan lähtöä kun matka ja mökkiseura puuttuu. Joutuu aina huhuilemaan vapaata punkkaa ja tunkemaan toisten nurkkiin :/

Mittailusta en tiedä. Jos se pompotus lähtee säädöillä (eli keula hieman pohjaa), niin mitä siinä mittailemaan, mutta ei tiedä jos innostuu siihenkin. Olihan täällä oma osasto alustan säädöille, ja olenkin sitä joskus pikkutunneilla lukenut läpi. Tuntui olevan hyvät neuvot.

Tattista kuitenkin...

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se ajon nautittavuus kasvaa huomattavasti kun alustaan voi luottaa. Ylimääräiset jupellukset, luikertelut tai linjanmuutokset keskellä mutkaa ei todellakaan tee sitä rata-ajoa nautittavammaksi vaikka sellaisella alustalla kelvollisia aikoja ajelisikin. Se esijännityksen säätöön käytetty 5-10 minuuttia on erittäinkin sen arvoista.

Tässä voin sanoa, että kokemus puhuu. Itseäni ei löysä alusta juurikaan haitannut kun olin siihen jo niin tottunut. Kuitenkin kun pääsin kokeilemaan kunnon alustaa, niin ei pää enää kestänyt ajaa löysällä "lullalla" vaan tiedossa oli pyörän/alustan vaihto.

Tattista kuitenkin...

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se ajon nautittavuus kasvaa huomattavasti kun alustaan voi luottaa. Ylimääräiset jupellukset, luikertelut tai linjanmuutokset keskellä mutkaa ei todellakaan tee sitä rata-ajoa nautittavammaksi vaikka sellaisella alustalla kelvollisia aikoja ajelisikin. Se esijännityksen säätöön käytetty 5-10 minuuttia on erittäinkin sen arvoista.

Tässä voin sanoa, että kokemus puhuu. Itseäni ei löysä alusta juurikaan haitannut kun olin siihen jo niin tottunut. Kuitenkin kun pääsin kokeilemaan kunnon alustaa, niin ei pää enää kestänyt ajaa löysällä "lullalla" vaan tiedossa oli pyörän/alustan vaihto.
Vai laiska
biggrin.gif
Mikähän mä oon, kun etutstefat on vuotanu nyt kaks kesää, eikä oo kerinny vaihtamaan. Hyppii se keula melko lailla. Ens talvena pitää kans laittaa koko alusta kuntoon, vois huollattaa takapampunkin. Alkaa sen verran oleen kilometrejä takana, ettei sekää enää iha niin pelaa, kun pitäis.

[Vai laiska
biggrin.gif
Mikähän mä oon, kun etutstefat on vuotanu nyt kaks kesää, eikä oo kerinny vaihtamaan. Hyppii se keula melko lailla. Ens talvena pitää kans laittaa koko alusta kuntoon, vois huollattaa takapampunkin. Alkaa sen verran oleen kilometrejä takana, ettei sekää enää iha niin pelaa, kun pitäis.
Voitit. Kyllä tuota mittailua rajoittaa sekin, että pitäis ekalla kerralla olla mukana joku, joka siitä jotain kunnolla älyää. On aina helpompi peesata, kun painaa etulinjassa...

No sen verran olen saanut aikaan, että ulkomaan reissun aikana, kun pärrä oli tutulla lainassa, vaihdatutin keulan öljyt vastapalveluksena.

Viime kesältä muistelen, että kun esijännitys oli tapissaan, rupesi takarengaskin jarrulla nousemaan ilmaan. Kokeilu päättyi lievään eturenkaan lukotukseen, wobblaukseen, ja sykkeen nousuun, mutta en kyllä millään muista mitään pompotusta.

Tattista kuitenkin...

Vai laiska
biggrin.gif
Meikäläinen on sitten tällä mittapuulla ahkera. Eilen alkoi keula vuotamaan, tänään nappaan putket irti ja huomiselle on huoltoaika varattuna.

Viisi ratapäivää on nyt kaiken kaikkiaan takana, joista kolme cebarilla ja kaksi tänä kesänä. Eilen ajoin ekaa kertaa keskiryhmässä, kun aikaisempina kertoina hidas ryhmä on tuntunut liian hitaalta. Ja tukkonahan minä siellä keskiryhmässä olin.

Linjat kyllä on ihan ok. Mutta se mutkiin jarruttaminen ja mutkista avaaminen tökkii. Mutkat kyllä menee ainakin omasta mielestä ihan hyvin. (Tuntui jopa että olin paria tyyppiä nopeampi mutkissa). Mutta sitten suoralla aina jään kun ei vaan uskalla avata ja vaihtaa ihan liian aikaisin. Toisaalta loppua kohden alkoi tämäkin pikkuisen paremmin sujumaan. Jotenkin vaan pitäisi saada itelle päähän tolkutettua se että mä voin ihan hyvin ajaa paljon kovempaa. Mopossa kyllä potentiaalia riittää (ja kuulemma minussakin
omg.gif
).

Kertaakaan ei kyllä ole tuntunut siltä että olis tylsää. Kokoajan tulee kuitenkin mietittyä sitä seuraavaa mutkaa, mikä vaihde on päällä, missä kohtaa pitää jarruttaa jne...

Vaan eipä sitä vauhtia tule lisää muuta kuin ajamalla enemmän. Joten ei muuta kuin lisää ratapäiviä.
062802moto_prv.gif

No nythän mä tiedänkin...
idea3.gif
ja älkää daamit ottako itseenne. Oma tutorial kurssi: Pari nopeaa daamia nahka-asuissa edelle linjaa näyttämään, niin on perkele pakko pysyä näköetäisyydellä vauhdista huolimatta, ja vaikka mentäis kohti helvetin portteja.

Sovinismi pelastaa päivän...

Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

Jukka

No nythän mä tiedänkin...  
idea3.gif
ja älkää daamit ottako itseenne. Oma tutorial kurssi: Pari nopeaa daamia nahka-asuissa edelle linjaa näyttämään, niin on perkele pakko pysyä näköetäisyydellä vauhdista huolimatta, ja vaikka mentäis kohti helvetin portteja.

Sovinismi pelastaa päivän...
Eihän tuo mitään sovinismia ole vaan tosiasioiden tunnistamista. On tuo tullut itsekin radalla huomattua, että jos siellä on oikeasti nopea naiskuski niin aikas moni mies vetää suorat ihan täysiä että pysyisi perässä vaikka kaarteissa sitten jää aina uudelleen ja uudelleen
smile_org.gif

Alustan säädöistä sen verran että jos joku ihan oikeasti osaava orgista innostuisi järkkäämään pyöränsäätökurssin aloittelijoille, niin mukana olisin. Olishan se kiva tietää muuttuuko mutkatuntuma jos pyörä olisi omalle painolle ja vauhdille säädetty.

E:Lisäselvennyksesi kerrottakoon, että ei, en kuvittele alustan säätöihin tutustumisella ajavani nopeampia kierrosaikoja, vaan ihan mielenkiinnosta voisin tutustua pyöräni tekniseen puoleen.

[Eihän tuo mitään sovinismia ole vaan tosiasioiden tunnistamista. On tuo tullut itsekin radalla huomattua, että jos siellä on oikeasti nopea naiskuski niin aikas moni mies vetää suorat ihan täysiä että pysyisi perässä vaikka kaarteissa sitten jää aina uudelleen ja uudelleen
smile_org.gif

Alustan säädöistä sen verran että jos joku ihan oikeasti osaava orgista innostuisi järkkäämään pyöränsäätökurssin aloittelijoille, niin mukana olisin. Olishan se kiva tietää muuttuuko mutkatuntuma jos pyörä olisi omalle painolle ja vauhdille säädetty.

E:-typo
Hyvä kurssin idea, ja voisin kuvitella, että ihan perusjutut on helppo katsoa ja oppia normaaliälyllä varustettuna, ja sitten levittää evankelia kiinnostuneille tutuille.

Meikäläinen on sitten tällä mittapuulla ahkera. Eilen alkoi keula vuotamaan, tänään nappaan putket irti ja huomiselle on huoltoaika varattuna.
Kun on valtiolla töissä, riittää energiaa harrastaa vielä iltaisinkin...
biggrin.gif
Äläs nyt kehtaa, ei tää oo valtion hommia vaan käsittääkseni jonkin sortin säätiö, jota valtio tukee jollain summalla.
tounge.gif
Tentteihinkin sitä paitsi pitäisi ehtiä iltaisin lueskellä.

Jos oot apparalle tulossa 28. päivä niin renkaalle saattaisi olla sillon tarvetta, huutelen sulle tarkemmin viimestään ens maanantaina kun nään kuinka tuo Dunloppi kuoriutuu.

Sori offtopic.

swrt555 vois ottaa sutkin ehkä "henkilökohtaiseen valmennukseen" kuten me yritettiiin psyykata Kattista ja pertiä parempiin vauhteihin Pohjanmaan rundilla.
smile_org.gif
Juutana tuossa jo laittoikin yhden erittäin hyvän asian millä saa lisää vauhtia, eli kysele joku joka oikeasti osaa ajaa ja opettaa "personal traineriksi", eiköhän noi .orgin keltaliivit ainakin auta.

Sitten muutama asia mitkä itse huomannut, ykkösenä ehkä toi luottamus mopoon ja ekana siinä asiassa kannattaa heittää tourinkikumit roskiin. Jousista painumat kohdalleen, tai ainakin säätelee sillai ettei pohjaa, nippuside etupumppuun, niin siitä näkee ainakin vähän millä alueella mennään.

Aikaa kannattaa myös ainakin silloin tällöin mitata, ei kukaan 100m:n pikajuoksua treenavakaan treenaa mutu tuntumalla, näin hiukan kärjistäen. Se sekunnin parannus omaan aikaan tuntuu aikas hienolta, vaikka se aika olisi 1:59. Ja toisin päin, vaikka ajo tuntuisi mukavalta, niin kello ei tykkää sitten millään! Ja jälleen personal trainerin jutulle...

Vielä yks tuli mieleen, kannattaa satsata kaks päiväisiin rata-ajoihin. Eka aamu menee tälläisellä "turistilla" aina muisteluun ja rata-ajamiseen tutustumiseen. Toinen päivä alkaa heti aamusta siitä mihin edellinen jäi. Ja siellä leirinuotillahan vasta lujaa ajetaan ja tuttuja tulee.

Ja joskus se ajaminen ei vaan suju sitten millään, kuten allekirjoittanella eilen Alastarolla...

Hitto himot olis kovat päästä joskus edes koittaa radalle, vieläkös noita mahdollisuuksia olis jonnekin noviisiajeluun?
Aina kun olis ollut noita aloittelijaryhmiä, niin aikataulut ei onnaa.

Hitto himot olis kovat päästä joskus edes koittaa radalle, vieläkös noita mahdollisuuksia olis jonnekin noviisiajeluun?
Ens lauantaina ja sunnuntaina näyttäs olevan Alastarolla mp-tuen ajelut 13-20.

E: Vielä Lauantaina 18.9 näyttäs olevan myös orgin Ahvenistopäivällä tilaa.

Tänä kesänä on tullut koluttua 12 ratapäivää ja viimeinen, 13. on Ahvenistolla tässä kuussa. Viime kesänä ajoin radalla ekan kerran ja silloin tuli mentyä ihan hulluna ja silmät soikeena joka mutkassa. Aika lailla oli niitä oho-tilanteita, kun takanen lipsui avauksessa yms. Tästä viisastuneena lähdin tähän ajokauteen sillä teemalla, että ajan niin hiljaa, että voin olla koko ajan rentona, eli mutkat ei tule silmille ja voisin vaikka lauleskella radalla lipuessa. Lopputulos näyttää olevan kuitenkin se, että mulla on ihan hemmetin tylsää. Tylsää siksi, että tuo jarruton ajo ja kruisailu on jäänyt päälle, mutta silti en vain saa annettua sitä hanaa enemmän, kun sittenhän sitä taas mentäis silmät soikeena.

Jonkin verran menoa tietty rajoittaa tuo kilvellinen uudehko CBR600RR, koska en sitä hajoittaa haluaisi. Ihan loistava pyörä kuitenkin radalle, mutta vaatii kuskilta kanttia ajaa lujaa, että se olisi vakaa. Hondalla hankalimmat hetket tuntuu olevan silloin kun vauhti hiljenee liikaa, silloin se pyörä huomaa jokaisen epätasaisuuden radalta ja on yliohjautuva ja kaasu on ihan hemmetin tarkka, helposti nykäsee. Renkaina mulla on nyt loppukesän ollut tuossa Michelin Power Pure 2CT, josta ei valittamista löydy. Edelliset Corsa 3:t luisti aina silloin tällöin, takanen siis.
Olen ajanut tämän kesän hitaassa samalla pyörällä ja tunnistan noita ongelmia mitä luettelit. Olen kehittynyt pikkuhiljaa seuraavilla ajatuksilla. (nyt ajelen keskiryhmän hitaimmassa kolmanneksessa). Nämä eivät siis ole neuvoja kokeneelta ajajalta vaan pelkästään omia fiiliksiä.

Mutkat tulivat ennen tosi pahasti silmille, Ajotaito III-kurssin jälkeen tuli ahaa-elämys että sitä mutkaa ei kannata tuijottaa. Ajan nyt suunnilleen näin: katson jarrupaikkaan, kun jarrutus alkaa siirryn katsomaan sisäkanttaria ja kun kallistus alkaa siirrän katseen ulkokanttariin. Tosin erityisesti oikealle mennessä katse tuppaa jäämään vielä liian lähelle. Yritän myös jatkaa jarrutusta pikkuhiljaa enemmän kallistuksessa.

Avaukset ovat ongelma, ne menisivät paremmin jos vain katsoisi vielä selkeämmin kauemmaksi radalle mutta se katse jää helposti vielä liian lähelle. Pakka sekoaa täysin jos on joku vielä edessä ajamassa. Takarengas ei ole ikinä lipsunut avauksissa, etunen monesti ennenkuin korjasin paineita, ajoasentoa ja ymmärsin mitä käytännössä tarkoittaa renkaiden ajaminen lämpimäksi.

En sanoisi että CBR600RR hakee epätasaisuuksia. Pyörä tuntui kyllä aikaisemmin siltä mutta luulen että se johtui liian jännittyneestä otteesta ja huonosta ajoasennosta. Kahvoja ei saa puristaa missään tilanteessa eikä niissä saa roikkua. Kaasu on tarkka ja minullakin se nyki välillä pahasti. Nykyään yritänkin siirtyä pienelle pintakaasulle ennen mutkan jyrkintä kallistusta. Alastaron ajan vaihteilla 2-3 ja jätän kovat nopeudet suorilla pois, minun taidoillani ne vain sotkisivat mutka-ajon.

Ens lauantaina ja sunnuntaina näyttäs olevan Alastarolla mp-tuen ajelut 13-20.

E: Vielä Lauantaina 18.9 näyttäs olevan myös orgin Ahvenistopäivällä tilaa.
Jeh, ei muuta kuin tuo 18.9 laitettava varaukseen, hieno juttu!

Jokaisella orgin ratapäivällä on koulutusta tarjolla pois lukien 2-päiväisten settien jälkimmäinen päivä, joten aloittelija voi tulla mille tahansa päivälle. Ahvenistolla ilmoittaudu koulutusryhmään, muilla radoilla hitaaseen. 23.8 Alastarolle voi tulla perutuuspaikkoja myyntiin, kannattaa seurata ko. päivän topicia ja syyskuun Ahvenistolle (18.9) lienee vielä tilaa kaupassakin.

Edit. Ehditkin jo asiaan tarttumaan. Nähdään siis Ahvenistolla koulutuksessa.

Back