• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Honda CBR 1000F

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
taispa autofoorumilta autoilijoida tulla kadehtimaan mopoja!
biggrin.gif
 
Foorumia kun lukee, niin huojentavaa todeta että tuntuu muissakin pyörissä olevan tyyppivikoja.
Olen alkanut tonkia tätä Cebarin jakopääongelmaa ihan kunnolla, koska sen ratkaisu edullisesti kiinnostaa minua.
Olen päätynyt siihen, että nokkaketjun kiristintä on turha vaihtaa uuteen. Siinä ei ole mitään järkeä. Se on lisäksi kallis komponentti. Metelissä on kyse kahdesta asiasta. Ensimmäinen on nokkaketjun kiristimen öljyvaimentimen likaantuminen, jolloin jousi ei enää liiku. Tämä ongelma ratkeaa puhdistuksella, liottamalla kiristintä bensassa, jonka jälkeen kiristin on jälleen kuin uusi. Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=ZyjnJGWLKhk

Toinen äänen lähde on nokkaketjun kiristimessä oleva suunnitteluvirhe, johon tämä hollantilainen kaveri on perehtynyt lähes tieteellisellä pieteetillä ja hän myös myy 110 euron hintaan korjaussarjaa, jolla tuon suunnitteluvirheen voi eliminoida. Harkitsen tuon kitin tilaamista. Tässä hänen sivunsa, hyvin informatiiviset:

https://www.facebook.com/Cbr1000f-m...cRejz4MrOqIjG0fW2ckmXBvUQRrH5fgYK3djw&fref=nf

Toki nokkaketjun voi aina vaihtaa, ei se haittaakaan tee. Pajalla korjaaja valisti minua, että alkuperäistä ei kannata tilata koska se on kallis. Puolta halvempi Kawasakin ketju käy kuulemma suoraan, siis niittaamalla.
 
Foorumia kun lukee, niin huojentavaa todeta että tuntuu muissakin pyörissä olevan tyyppivikoja.
Olen alkanut tonkia tätä Cebarin jakopääongelmaa ihan kunnolla, koska sen ratkaisu edullisesti kiinnostaa minua.
Olen päätynyt siihen, että nokkaketjun kiristintä on turha vaihtaa uuteen. Siinä ei ole mitään järkeä. Se on lisäksi kallis komponentti. Metelissä on kyse kahdesta asiasta. Ensimmäinen on nokkaketjun kiristimen öljyvaimentimen likaantuminen, jolloin jousi ei enää liiku. Tämä ongelma ratkeaa puhdistuksella, liottamalla kiristintä bensassa, jonka jälkeen kiristin on jälleen kuin uusi. Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=ZyjnJGWLKhk

Toinen äänen lähde on nokkaketjun kiristimessä oleva suunnitteluvirhe, johon tämä hollantilainen kaveri on perehtynyt lähes tieteellisellä pieteetillä ja hän myös myy 110 euron hintaan korjaussarjaa, jolla tuon suunnitteluvirheen voi eliminoida. Harkitsen tuon kitin tilaamista. Tässä hänen sivunsa, hyvin informatiiviset:

https://www.facebook.com/Cbr1000f-m...cRejz4MrOqIjG0fW2ckmXBvUQRrH5fgYK3djw&fref=nf

Toki nokkaketjun voi aina vaihtaa, ei se haittaakaan tee. Pajalla korjaaja valisti minua, että alkuperäistä ei kannata tilata koska se on kallis. Puolta halvempi Kawasakin ketju käy kuulemma suoraan, siis niittaamalla.


Paljonko se uusi kiristin sitten muka maksaa ja oletko tutustunut manuaalisiin kiristimiin, ne maksaa ~50€.
 
Paljonko se uusi kiristin sitten muka maksaa ja oletko tutustunut manuaalisiin kiristimiin, ne maksaa ~50€.

Jotain pari-kolmesataa se on nykyään, paikasta riippuen. Tonnin pyörä.
Manuaalisiin kiristimiin en ole tutustunut, mistä niitä muuten saa tonniäffään?
Suhtaudun manuaaliseen kiristimeen epäillen, niiden kanssa on jengiltä mennyt ketjuja poikki.
Olen kyllä lukenut että joko RC38 tai RC42-Hondan manuaalinen kiristin kuulemma sopisi.
Tuo alkuperäinen kiristin ei ole kuluva osa, eikä sen uusimisessa ole sinänsä järkeä. Ne nailoniset ohjurit ovat se kuluva osa. Kiristin alkaa jumia, koska jousen öljyvaimennin paskaantuu sisältä öljyn likatuotteista. Kiristimen putsaaminen palauttaa vaimentimen toiminnan.

Samasta syystä se uusi kiristinkin alkaa rallattaa noissa about vuodessa. Koska sekin paskaantuu. Kiristimessä ei sinänsä ole vikaa silloin, muuta kuin suunnitteluvirheitä. Uusi nokkaketju on toki aina ihan kiva jos mahdollista, sillä sehän venyy, on kuluva osa.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko se uusi kiristin sitten muka maksaa ja oletko tutustunut manuaalisiin kiristimiin, ne maksaa ~50€.

Oletko tutustunut CBR1000F:n kiristimeen? Siihen käsiksipääsemiseksi on venttiilikoppa irroitettava joten tuskinpa siihen mitään manuaalikiristimiäkään löytyy.
 
Oletko tutustunut CBR1000F:n kiristimeen? Siihen käsiksipääsemiseksi on venttiilikoppa irroitettava joten tuskinpa siihen mitään manuaalikiristimiäkään löytyy.

En ole, en uskonut, että Honda voi luoda noin kehitysvammaisen järjestelmän.
 
Ihan mielenkiinnosta kokeilin Bilteman 15W-40 semisynteettistä prätkäöljyä. Ennen oli Teboil Classic 20W-50.
Mikä ero! Jakopää hiljeni puolella, kuumana ei kuulu enää pienintäkään siritystä millään kierrosalueella, ja rallatusaika kylmänä lyheni myös puoleen. Kyllä se vaan on niin, että Cebari ei paksusta öljystä tykkää.
Tuosta Biltsun semisynteettisestä tuntuu tykkäävän kovasti.

Looginen päättely tämän kokeen taustalla oli, että koska kiristäjän jousi on öljyvaimennettu, niin ohuempi öljy sallii jousen liikkua vapaammin kuten vaikkapa etuiskarissakin. Eli kiristäjä toimii paremmin ohuella öljyllä. Tämä logiikka näyttää pitävän paikkansa, muutos oli huomattava. Ei jos rallattaa, niin laittakaa ohutta öljyä koneeseen.
Just päinvastoin siis kuin monessa entisessä Kawassa, jossa kolina hiljeni paksummalla öljyllä.

Käytetyistä pyöristä löytyy aina kaikenlaista. Täysin mint-kuntoinen alkuperäinen täydellinen Hondan työkalusarja oli akun vieressä. Näitä harvoin näkee 28-vuotiaissa pyörissä.
 

Liitetiedostot

  • IMG0918A.jpg
    IMG0918A.jpg
    96,7 KB · Katselut: 49
  • IMG0915A.jpg
    IMG0915A.jpg
    95,1 KB · Katselut: 50
Ykkösvaihteen potkaisee joskus pois päältä, jos tekee täyskiihdytyksen. Normaalissa ajossa ja reissuja tehdessä ei haittaa mitään, kun ei ykkösellä revittely syö muuta kuin ketjut ja takarenkaan. Muut pykälät pysyvät. Voisi ensi talvena vaihtaa moottorin, siis kolmannen tähän pyörään, jos jaksaa. Viissatasella olisi tiedossa vaihtokone tuossa lähellä. Tai sitten myyn tämän viissatasella, ja katselen seuraavaa, todennäköisesti samanlaista tai Räxä-Kawaa.

Sylinteriosasto on hyvässä kunnossa, ei syö yhtään edes puolisynteettistä öljyä eikä savuta ja kulkee. 500km matkalla ei öljy vajunut yhtään. Bensamittarin näyttö oli aivan ylipessimistinen, niin ruuvasin anturin irti tankin pohjasta ja taivutin kädellä sitä rautalankaa vähän minkä päässä on koho. Nyt näyttää oikein, eli puolta tankkia kun bensaa on puolet jäljellä.

Huolimatta suuresta painostaan todella kiva mutkatiepyörä. Luo luottamusta kanttaamiseen enemmän kuin ehkä mikään pyörä aiemmin. Pyörä+kuski ajokamoissa painamme yhteensä noin 380kg. Vaikuttaa ehkä kaarrepitoon, en tiedä. Räksä oli kiva pyörä, mutta mutkissa epävarman tuntuinen tähän verrattuna, ei oikein luottanut. VF1000F2 taas ei kulkenut mihinkään persetuntumalla, kun moottorin luonne oli niin pehmeä.
 
Tulipa ite hommattua taas 1000f,400€ mopo ja noin 100€ päälle niin liikenteessä(on tää halpaa). :)- Muuten mukava (hinta/ikä huomioiden),2-päällä vaan taka jousi/iskari vaikuttaa kuolleelta. Pystyykö noita ite huoltamaan/huollattamaan mitenkään järkihinnalla? Uus maksanee äkkiä saman mitä mopo,purkuosa taasen saattaa olla yhtä huono...
 
Tulipa ite hommattua taas 1000f,400€ mopo ja noin 100€ päälle niin liikenteessä(on tää halpaa). Muuten mukava (hinta/ikä huomioiden),2-päällä vaan taka jousi/iskari vaikuttaa kuolleelta. Pystyykö noita ite huoltamaan/huollattamaan mitenkään järkihinnalla? Uus maksanee äkkiä saman mitä mopo,purkuosa taasen saattaa olla yhtä huono...

Sehän näissä on, ettei tiedä montako satasta ilkiää pyytää yli purkaamohinnan myydessä, vaikka mopo kulkee ja kukkuu ja kaikki toimii. Purkaamokin maksaa jonkun satasen ehjäkatteisesta, tuntuu näiden osat tekevät purkaamoissa kauppansa. 4000km tuli just tälle keväälle täyteen, hienoja kilometrejä. Varmaan joku 6000km tulee heinäkuuhun mennessä.

Oman saatan laittaa myyntiin heinäkuun alussa, saa nyt nähdä. Pienempikin pyörä periaatteessa riittäisi. Bensasta nää tykkää, kun vähän hapettaa. Tämä näiden pyörien tämän tason aliarvostus on vähän väärin, hemmetin EU-korttilait. Wanhaan aikaan kuka tahansa autokortillinen olisi voinut ostaa vähille kesäajoille mökin nurkkaan. Näitä myydessä sijainti on tärkeä, harva lähtee viidensadan pyörää pitkiä matkoja katsomaan.
 
Kyllähän näistä nelinumeroisia summia pyydetään,myyntihinnat taitaa sit valtaosin olla kolminumeroisia. :D Taidan metsästää purkaamoiskarin jos järkihintaan sais,vaihdan ja jos paska harjoittelen itse irtonaisella huoltamista. Onkohan sc21/sc24 takaiskarit vaihtokelpoiset,kiinnitykset näyttäis olevan ainakin saman näköiset?
 
Oman Cebarin myin just pois. 5500km tuli kahdessa kuukaudessa. Sporttourinkien eliittiä, siis meille joiden mieltymys ja käsitys moottoripyöristä jäi viime vuosituhannelle:grin: Hieno moottori ja ajoasento ja hyvä ajettava mutkissa painoisekseen.
Saas nähdä mitä sitä seuraavaksi keksii.
 
Tuossa olisi tonnicebari halvalla, jossa on juuri jakopää tehty. Tuo jakopääremppa maksaa vähintään kuitenkin sen 600 euroa pajalla teetettynä.

https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2302880

Omassa -93 rekisteröidyssä välikoppamallissa on jännästi jo sama väritys, kuin virallisessa -93 uusikoppamallissa. No ok, ei se ihan sama ole, mutta todella lähelle. Suurimpina eroinahan noissa ovat etuvilkut, perän muoto ja takavalo sekä dual braking system. Uusikoppamallissa näyttäisi myös jostain syystä olevan noin tuuman pidemmät äänenvaimentimet, vaikka muuten ovat identtiset.
Kaasarit ovat myös pienemmät uusikoppamallissa.
 

Liitetiedostot

  • IMG1122A.jpg
    IMG1122A.jpg
    100,5 KB · Katselut: 37
  • CBR1000f ad (600x418).jpg
    CBR1000f ad (600x418).jpg
    46,1 KB · Katselut: 33
Tuossa olisi tonnicebari halvalla, jossa on juuri jakopää tehty. Tuo jakopääremppa maksaa vähintään kuitenkin sen 600 euroa pajalla teetettynä.

https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2302880

Omassa -93 rekisteröidyssä välikoppamallissa on jännästi jo sama väritys, kuin virallisessa -93 uusikoppamallissa. No ok, ei se ihan sama ole, mutta todella lähelle. Suurimpina eroinahan noissa ovat etuvilkut, perän muoto ja takavalo sekä dual braking system. Uusikoppamallissa näyttäisi myös jostain syystä olevan noin tuuman pidemmät äänenvaimentimet, vaikka muuten ovat identtiset.
Kaasarit ovat myös pienemmät uusikoppamallissa.

Ei toi jakopääremppa mikään vakuutus koneen kestävyydestä,mulla edellisessä jakopää kunnossa mut laturi/starttiketju niin venynyt et joutu koneen halkasemaan. Ja siitä 8tkm piti öljypumppu vaihtaa,onneks meni öljypohjan kautta konetta irroittamatta. Mut on tuohon rahaa laitettu...
 
Ei toi jakopääremppa mikään vakuutus koneen kestävyydestä,mulla edellisessä jakopää kunnossa mut laturi/starttiketju niin venynyt et joutu koneen halkasemaan. Ja siitä 8tkm piti öljypumppu vaihtaa,onneks meni öljypohjan kautta konetta irroittamatta. Mut on tuohon rahaa laitettu...

En ole sanonutkaan sen olevan mikään vakuutus koneen kestävyydestä, mutta onpahan yksi hyvin yleinen vikakohta kunnossa. Toi startterinketju on jännä, mulla edellisessä ilmeisesti se rallatti jo pahasti, mutta startti ja lataus pelasi yhä moitteetta. Nuo ketjuhässäkät ovat näissä ihan käsittämätöntä suunnittelua, esim Kawassa molemmat ketjut pystyy vaihtamaan sivukoppien kautta. Näissä ei kumpaakaan. Mut Kawoista menee sit taas kolmoskiertari..Tuo öljypumppu taitaa olla näissä vähän harvinaisempi vika.

Sulla on näiden laitosta kokemusta. Tuo koneen nosto pois ei taida ihan käsipelissä onnistua? Tarttee varmaan jonkin nosturintapaisen. Toi myllähän painaa varmaan reilusti yli 100kg. Ei selkävaivaisen homma.
 
En ole sanonutkaan sen olevan mikään vakuutus koneen kestävyydestä, mutta onpahan yksi hyvin yleinen vikakohta kunnossa. Toi startterinketju on jännä, mulla edellisessä ilmeisesti se rallatti jo pahasti, mutta startti ja lataus pelasi yhä moitteetta. Nuo ketjuhässäkät ovat näissä ihan käsittämätöntä suunnittelua, esim Kawassa molemmat ketjut pystyy vaihtamaan sivukoppien kautta. Näissä ei kumpaakaan. Mut Kawoista menee sit taas kolmoskiertari..Tuo öljypumppu taitaa olla näissä vähän harvinaisempi vika.

Sulla on näiden laitosta kokemusta. Tuo koneen nosto pois ei taida ihan käsipelissä onnistua? Tarttee varmaan jonkin nosturintapaisen. Toi myllähän painaa varmaan reilusti yli 100kg. Ei selkävaivaisen homma.
Kaveria tai nosturia vaatii,mulla oli kaveri laskemassa ja nostamassa mukana. Tommosen myllyn avaaminen ei oo mikään paha rasti,pitäis vaan olla rahaa laittaa kerralla kaikki tai varautua et toistekin avaa... :sad:
 
Moro,

Tuli tuossa pelastettua 1000f cebari vm 90 uuteen käyttöön. Etuiskarit tuntuu hieman löysällä jotta ajattelin ensin vaihtaa öljyt sinne.

Minkälaisia öljyseoksia olette käyttäneet näissä? Vai onko tehtaan suositus ok Suomen nopeuksilla ja kuskien painoille?
Vai pitäiskö laittaa jäykempää?

T: Jarno
 
Back
Ylös