Ajoin '79 CBX:llä kaudet 2001-2004, yhteensä jotain 15tkm ja nyt rakkine on palasina, jonkun sortin ikuisuusprojekti... silloin kun olisi rahaa laittaa, ei ole aikaa/innostusta... nyt olisi aikaa mutta ei oikein rahaa!
Jospa se taas siitä... ehkä sillä taas ensi kesänä ajetaan! Suurin osa tarvittavista osista hankittuna, vielä tarvitsee kanteen hankkia yhtä & toista ja koneistuksia teettämättä.
Mopoon tulee Wisecon 1147cc setti, Faliconin kanget yms pikku päivitystä. Kannen kanavien siivous jne. Keula (39mm) jarrut ja vanteet '83 CB1100F:stä, JMC takahaarukka.
Millanen savotta noitten ventiilliensäätö on ja miten usein? Mites eri mallien ajettavuus? Mites CBX vrt Z1300?
Venttiilinsäätö ei ole niin paha homma kuin miltä "näyttää paperilla"... yleensä nuo pysyvät hyvin säädöissään ja tarkastusvälillä tarvitsee vaihtaa pari-kolme säätöpalaa (kupin yläpuolella) jos niitäkään. En nyt muista montako tkm Hondan ohje on, olikohan 12tkm? Itsellä tuli kurkattua kopan alle joka talvi eikä siellä tapahtunut mitään mainittavaa.
Venttiilikopan irroitus on suht helppo, tulpanjohdot irti, kannesta irti 3 pultilla olevat kolmioriipukkeet, kierrosmittarin matoruuvi pois (muistettava!! Nokkapukki hajoaa jos venttiilikoppa irroitetaan matoruuvi paikallaan), "nokkien päissä" olevat koristekannet (4 kpl) pois ja 8kpl venttiilikopan ruuveja. Koppa mahtuu tulemaan juuri ja juuri rungon välistä ilman moottorin alaspäin kallistamista... saattaa vaatia hieman kärsivällisyyttä mutta kyllä se sieltä tulee.
Sitten kampiakselin oikeasta päästä 3 ruuvin koppa auki jotta pääsee pyörittämään moottoria (aina moottorin normaaliin pyörimissuuntaan). Samalla kannattaa sitten herkistellä nokkaketjujen kiristäjät -- nehän ovat "puoliautomaattiset" -- niillä on kuitenkin tapana jumia siten että lukituspultin löysääminen ei vapauta kiristäjää niin kuin pitäisi vaan niitä joutuu vähän koputtelemaan.
Z1300:ssa venttiilinsäätö on mielestäni paljon työläämpää... enemmän purettavaa että saa ensinnäkin kopan auki. Z1300:ssa on myös kopassa paperitiiviste vs. CBX:n kumirengas. Sama juttu öljypohjassa. CBX:n öljysihti on vaivaton tarkistaa vaikka jokaisessa öljynvaihdossa. Eikä tarvitse uusia tiivisteitä joka kerta kun nuo kumirenkaat voi uusiokäyttää monen monta kertaa.
Venttiilikopan pulttien kiristyksessä malttia matkaan... jengat korkkaavat todella helposti. Kiristys lopetetaan siihen kun pultin "olka" pohjaa nokkapukkiin.
CBX vrt Z1300 muuten... miten näitä nyt kuvailisi... Z1300 tuntuu joka suhteessa "numeroa suuremmalta"... isompi, painavampi, kömpelömpi... jne. Z1300 on enemmän "cruiser"-luontoinen -- Hondahan pyrki tekemään CBX:stä sporttia kun taas Kawa... hmm... mitähän siellä oikeasti ajateltiin
CBX on herkempi, ajotuntumaltaan jotenkin täsmällisempi ja tarkempi kuin Z1300. Kawa on sopivampi ja mukavampi pykälää rauhallisempaan tempoon isoilla maanteillä. Kawassa on kuitenkin jämäkämpi runko ja etuhaarukka (41mm vs. '78-'80 CBX 35mm), mutta toisaalta paljon enemmän painoa, rajallisempi kallistusvara, ja muutenkin vehje on viritetty toisella tavalla.