Honda CBX1000 SuperSport

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 8551
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuossa mun CBX1000 -80. Alkuperäinen väri oli flake punainen, mutta joskus 90-luvun puolivälissä ajetun kolarin jälkeen maalattu mustaksi. Vanteet vaihtui samalla -79 mallisiin.
P1010765.jpg

Pyörä on ajopyörä, jolla olen ajanut neljästi mittarin ympäri avaamatta pataa. Luotettavampaa pyörää en minä tiedä. Ostin pyörän 80-luvun lopulla, joten monenlaista on yhdessä nähty ja tullaan näkemään.  
sport05.gif
 
Joo ajettavaksi on tarkoitettu. Itseasiassa eiköhän kaikki pyörät tykkää ja toimii paremmin kun niillä ajellaan. Talvisäilytys ei eroa tässäkään tapauksessa muista pyöristä. Ainahan toi tankki kannattaisi täyteen tankata ennen seisontaan laittoa ettei pääse ruostumaan. Ite otan joka talvi kaasarit irti ja purkaan ne eli valutan tyhjiksi  
smile_org.gif
. Bensan sekaan en ole mitään lisäaineita laittanu ja hyvin on pelannu keväällä  
sport05.gif
. No, ei kait ne stabilaattorit mitään siellä tankissa/kaasareissa haittaakaan. Tästä ei enempää, koska aiheesta löytyy aika montaa mielipidettä tämänkin foorumin kirjoituksissa, joten jokainen löytänee itselleen sopivan tavan.
Ei tartte lisäillä, 98:lla itte meen.
Tuolta löytyy kuvia http://kuvablogi.com/blog/14304/1/
Punanen on allekirjoittaneen.
On muuten hienoja pelejä!

-H-
 
Vaikka kohtuu kovasti oon merkkiuskollinen, niin aina oon ihaillu 6 mukista CBX:ää kans. Kuusmukisia ei koskaan kuule ja näe liikaa...

Kovat metrit on edelläolevassa viestissä mainittu kuusmukinen taivaltanut...asiaa...
 
Nyt uusittu kytkin ja lataus ongelmat korjattu.
Mielenkiinnosta vaan ...uusitko kytkimen vakio osilla, vai oliko tarjolla jotain muuta mielenkiintoisempaa?
Mulla on nyt kytkin auki, kun alkoi loppukesästä luistamaan rapiammissa kiihdytyksissä.
Ei löytynyt mitään vikaa tai enempi kulunutta, levyt olen vuosia sitten uusinut. Sattumalta esiintyi juuri kun olin vaihtanut öljymerkkiä gn4:sta Gastrolliin. Uhkaa mennä vähän öljyn piikkiin, mutta onhan nuo jousetkin jo "taivaanvanhat".

Ja laturin hiiliä olen joutunut uusimaan tasaisin 50tkm:n välein. En ole oikeastaan vikana pitänyt, jotkut vaihtavat tiheämmin pyörää
blush.gif
.
 
Ajoin '79 CBX:llä kaudet 2001-2004, yhteensä jotain 15tkm ja nyt rakkine on palasina, jonkun sortin ikuisuusprojekti... silloin kun olisi rahaa laittaa, ei ole aikaa/innostusta... nyt olisi aikaa mutta ei oikein rahaa!  
sad_orig.gif
Jospa se taas siitä... ehkä sillä taas ensi kesänä ajetaan! Suurin osa tarvittavista osista hankittuna, vielä tarvitsee kanteen hankkia yhtä & toista ja koneistuksia teettämättä.

Mopoon tulee Wisecon 1147cc setti, Faliconin kanget yms pikku päivitystä. Kannen kanavien siivous jne. Keula (39mm) jarrut ja vanteet '83 CB1100F:stä, JMC takahaarukka.  

Millanen savotta noitten ventiilliensäätö on ja miten usein? Mites eri mallien ajettavuus? Mites CBX vrt Z1300?

Venttiilinsäätö ei ole niin paha homma kuin miltä "näyttää paperilla"... yleensä nuo pysyvät hyvin säädöissään ja tarkastusvälillä tarvitsee vaihtaa pari-kolme säätöpalaa (kupin yläpuolella) jos niitäkään. En nyt muista montako tkm Hondan ohje on, olikohan 12tkm? Itsellä tuli kurkattua kopan alle joka talvi eikä siellä tapahtunut mitään mainittavaa.

Venttiilikopan irroitus on suht helppo, tulpanjohdot irti, kannesta irti 3 pultilla olevat kolmioriipukkeet, kierrosmittarin matoruuvi pois (muistettava!! Nokkapukki hajoaa jos venttiilikoppa irroitetaan matoruuvi paikallaan), "nokkien päissä" olevat koristekannet (4 kpl) pois ja 8kpl venttiilikopan ruuveja. Koppa mahtuu tulemaan juuri ja juuri rungon välistä ilman moottorin alaspäin kallistamista... saattaa vaatia hieman kärsivällisyyttä mutta kyllä se sieltä tulee.

Sitten kampiakselin oikeasta päästä 3 ruuvin koppa auki jotta pääsee pyörittämään moottoria (aina moottorin normaaliin pyörimissuuntaan). Samalla kannattaa sitten herkistellä nokkaketjujen kiristäjät -- nehän ovat "puoliautomaattiset" -- niillä on kuitenkin tapana jumia siten että lukituspultin löysääminen ei vapauta kiristäjää niin kuin pitäisi vaan niitä joutuu vähän koputtelemaan.

Z1300:ssa venttiilinsäätö on mielestäni paljon työläämpää... enemmän purettavaa että saa ensinnäkin kopan auki. Z1300:ssa on myös kopassa paperitiiviste vs. CBX:n kumirengas. Sama juttu öljypohjassa. CBX:n öljysihti on vaivaton tarkistaa vaikka jokaisessa öljynvaihdossa. Eikä tarvitse uusia tiivisteitä joka kerta kun nuo kumirenkaat voi uusiokäyttää monen monta kertaa.

Venttiilikopan pulttien kiristyksessä malttia matkaan... jengat korkkaavat todella helposti. Kiristys lopetetaan siihen kun pultin "olka" pohjaa nokkapukkiin.

CBX vrt Z1300 muuten... miten näitä nyt kuvailisi... Z1300 tuntuu joka suhteessa "numeroa suuremmalta"... isompi, painavampi, kömpelömpi... jne. Z1300 on enemmän "cruiser"-luontoinen -- Hondahan pyrki tekemään CBX:stä sporttia kun taas Kawa... hmm... mitähän siellä oikeasti ajateltiin  
biggrin.gif


CBX on herkempi, ajotuntumaltaan jotenkin täsmällisempi ja tarkempi kuin Z1300. Kawa on sopivampi ja mukavampi pykälää rauhallisempaan tempoon isoilla maanteillä. Kawassa on kuitenkin jämäkämpi runko ja etuhaarukka (41mm vs. '78-'80 CBX 35mm), mutta toisaalta paljon enemmän painoa, rajallisempi kallistusvara, ja muutenkin vehje on viritetty toisella tavalla.
Leppoisaa cruisailua möhköllä Spassa
http://www.youtube.com/watch?v=MqJ9JX38lOM
 
eräs moottoripyöräilyä harrastava artsi nyqvist tuli tunnetuksi myös leppoisasta cruisailustaan z1300 möhköllä ja samalla möhkö tuli suuren yleisön tietoisuuteen. virniö.

on se cbx lajissaan muhkea laite. rivikutoskoneisia prätkiä ei ruuhkaksi asti ole liikenteessä.
 
Back
Ylös