Honda CX 500

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oma Aika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oma Aika

New member
Monessa muussa ketjussa on kyllä tullut mainittua, että tuli viime talvena ostettua näkemättä ja koe-ajamatta vanha CX 500 - näinhän ne ostokset suositellaan kai tehtäväksi? Etenkin kun liki 30 vuoden ikäisestä pyörästähän voi olla sata varma, ettei siinä mitään vikoja eikä puutteita voi olla... *Uudemmat vehkeet kun eivät oikein kiinnostaneet.

No onneksi ikiliikkuja on ollut aikalailla maineensa veroinen eli toimii, käy ja kukkuu vaikka säädöt olivatkin näköjään koko kesän olleet pielessä.

Leppoisa peli kaikenkaikkiaan. Enää kun ei ole niin kiirekään kuin nuorempana. Jos alkaa hurjastella, alkaa myös kuulua aika pahaa ääntä. Takapenkiltä.

Vaan mitäpä tässä enempää selittelemään, jos vanha pyörä kiinnostaa, niin kaikki on kirjoitettuna vanhamoto-nimiseen blogiimme. Kuvia etenkin on paljon ja etenkin vanhoista pyöristä ja autoista erilaisissa tapahtumissa.
 
Viimeksi muokattu:
cx500 on kyllä persoonallinen ja muikea prätkä. sen lempinimi on saksassa gûllepumpe eli paskapumppu. olen ajanut aikanaan sellaisella pitkiä siivuja jopa kaksi päällä suomen ja ruotsin lappia kiertäen. silloin kun ne olivat uusia. käytiin mm. drag race-kisoissa katsojina sellaisella.

eräs wanha ja kokenut motoristi ei tunnistanut cx500 mallia, arveli sen olevan "joku uusi hondan malli, kuin guzzi, mutta vesikone ja varmaan 800cc" ko. motoristi ei ole niin katupyöräorientoitunut.

siinä olisi ideaa uusia prätkiä suunnitteleville, joku 800cc vesikone, keppi, kone pitkittäin guzzin tapaan, semmoinen ikikulkija käyttöpeli.
 
Mukavia muistoja! Paskapumppu tai lietepumppu paremminkin. Tiedätkös mistä nimi tuli?

Näin kirjoitin ja kerroin Lietepumppu (Güllepumpe) nimen synnystä ja taustasta
http://vanhamoto.blogspot.com/2011/07/honda-cx-500-on-lietepumppu.html

mutta sitten ottivat Saksasta yhteyttä ja huomasin antaneeni osittain vääräätietoa - nimenkeksijä onkin varsin tunnettu Saksassa!
http://vanhamoto.blogspot.com/2011....ta.html

Saksassa CX on edelleen hyvin suosittu, vaikka toki määrä väkisinkin laskee. Uusia kun ei tehdä...
 
Minä resusin pitkin eurooppaa cx500c:llä. Jälkeenpäin ajateltuna se on niitä pyöriä mitä oikeasti on tullut jälkeenpäin ikävä (se tunne että ei olisi pitänyt myydä...).

Siihen aikaan (ne oli siis suht uusia) cx500 sanottiin muovipossuksi tai maitopulloksi (?!??). Englannissa nimi muovipossu taisi olla aika yleinen... Oli muuten yleinen pyörä Lontoon läheteillä, ja ne ajoi niillä lujaa! Olin parikin kertaa rinnalla ruuhkassa omalla kustomilla; tuli opittua splittausta jne. oikein viimeisen päälle...

Jotenkin juutuin v2-moottoriin, tuon jälkeen menin Guzzeilla monta vuotta. Taitaa se Varaderossakin olla v2...

Pikkuhiljaa on alkanut kypsyä ajatus että vaikka 50-v lahjaksi hommaisi itselleen cx500c:n harrastepeliksi. Tai jos jostain sellaisen hyvän cx650:n löytäisi...
 
Kivoja muistoja myös! Oikeastaan siksi minäkin tähän päädyin, että vaikkei itsellä ollut tätä mallia missään vaiheessa, tästä silloin aikoinaan kovasti tykkäsin.

Tuo muovipossu ja monet muut muovi- lempinimet tulivat tietääkseni CX:n pienestä muovikatteesta - se oli silloin 78 ilmeiesti jotain kovin erikoista Briteissä. (ja jotenkin se nimi varmaan sitten periytyi customeihinkin, vaikkei niissä tuota katetta edes ollut). Siitäkin voisi kirjoittaa oikeastaan jutun blogiin!
smile_org.gif


Kyllä Suomessakin CX:iä on, etenkin customeita!
 
Säksä oli ja on edelleen hieno pyörä. Niitä harvoja joihin tekee isomman huoolon tuntiin ja varttiin. Hyvää perustekniikkaa peruskuorissa. Hyvät tilat kahdelle. Luotettava peli. Ainoat piitkäät miinukset surkeista ajo-ominaisuuksista jopa oman aikansa mittapuiden mukaan.
 
Noin. Mutta ajo-ominaisuuksista oltiin aikoinaan eri mieltäkin - mainio maantiellä, mutta ei sovi lainkaan hiekkatielle! Sporttipyöräksikään sitä ei voi väittää, mutta kaksistaan sillä on kiva ajella pieniä asvalttiteitä. Tosin ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti, kuin hankin siihen jäykemmän etujousituksen, takajousitus pitäisi vielä vaihtaa jäykempään.

Sain käsiini pari vanhaa TM:ää vuodelta 78, koe-ajo ja vertailu (BMW, Honda, Suzuki, Yamaha), referoin niitä vähän tässä http://vanhamoto.blogspot.com/2011....ta.html

Referoinnistani pari TM-lainausta:

"Kokonaisuutena CX 500 on pyörä, josta ei löydä yhtään kohtaa, jota voisi osoittaa sanoen Tuo on huono (...)", kirjoittaa Hannu Lindell. Tosin hän kuitenkin huomaa, että "nestejäähdytys on tehnyt pyörästä hieman raskaan."

"Honda on pikiteiden pyörä, suorituskykyisin ja edistyksellisin - mutta kaupungissa se on raskas ajettava ja sorateistä se ei tykkää lainkaan. Moottori on sitkeä ja ja vääntövahva, ajoasento muotoiltua satulaa myöten erityisen onnistunut."

Niissä lehdissä oli muitakin minusta kiinnostavia juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, selvittelin hiukan noita lempinimiä ja muuta sellaista omaksi ilokseni - http://vanhamoto.blogspot.com/2011....ma.html

Kun ei oikein voi ajella, niin on aikaa selvitellä vaikka tällaisia asioita, kiitos vihjeistä!
Kyllähän sitä Säksää sanottiin aika usein Säksäksi, Lypsykoneeksi (bokseribemuakin taidettiin kutsua samalla nimellä), Sammakoksi. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Itse kerkisin ajella Säksällä lkii 80 000 km.
 
Kasikytluvun puolenvälin tienoilla ostin ekaksi uudeksi mopokseni customiversion, niitä tais tulla tuolloin Kuopion tienoille pari kappaletta ylivuotisina, omani oli iiihanan punainen, yhden kesän juttu ja mukava sellainen, oliskohan maksanut jotain parinkymmenen mummotonnin luokkaa. Keulimaankin sen sai (!) ja kohtuullisissa vauhdeissa pystyi seisomaan satulalla... Leikki kylläkin loppui kun aamuyönkasteiselta satulalta liukastuttuani putosin perseelleni satulalle ja sekunnin kestäneen sydänkohtauksen jälkeen ote kahvoista ja matka jatkui...takana tulleet muistanevat myös.
Saattoipa tuon kustomin satulalla tapahtua muitakin temppuja, hmm... ; )
 
Kiitos, lisäsin juuri nuokin lempinimet!

Ja juu, myös normaalin CX:n satulalla voi tapahtua vaikka mitä... ;)
 
Säksää kutsuttiin myös usein nimikkeillä AtlasCopco, kompressori, kompressoriJava... Sehän nimittäin kuulostaa aikakautensa AtlasCopco V2 kompressorilta.
 
hyvä näkökulma tuollaisella cx500:lla ajavalle on myös, että itsevarmuus ja -tunto on kunnossa.
 
^kawabata puhuu asiaa. Kadonneeseen riskpektinhakuun on muut merkit ja mallit. Asiasta lienee tehty pari kirjaakin.

CX on cooleista coolein peli. Lontoon pyörälähetit aikanaan ajoivat noilla aivan käsittämättömiä maililukuja, vaikka käyttö oli todella rankkaa.
Toimiva, kestävä ja pestävä. Ominaisuuksia, jotka puuttuvat vielä nykyäänkin joistain merkeistä.
 
Vanha Lady alkaa olla renkaita lukuunottamatta valmiina uuteen kauteen, parit koeajot jo tehtykin. Vähän talvella nolotti, kun se yks kaks pyydettiin MP12-messuille, kun ei sitä näyttelypyöräksi ole tehty ja alla on "Silestone"-renkaat... mutta hyvin se meni.

Blogin osoite on muuten nykyään helpommin muistettava www.vanhamoto.net ja kunhan kausi tästä lähtee käyntiin, niin eiköhän sinne taas saada kuvia vanhoista prätkistä ja tapahtumista.

Edit: Ja juuri tuli tieto, kun asiaa tehtaalta selvitettiin - tämä pyörä onkin tehty jo 20.12.1980, vaikka ensirekisteröity vasta -83!
 
Viimeksi muokattu:
Vanhan Ladyn takaiskunvaimentimet vaihdettu kantavammiksi, jotta on parempi ajella kaksi päällä. Valinnassa piti tietysti humioida pyörän ikä ja ulkoasu.

Lisäksi tuli laitettua teline kännykälle/navigaattorille ja niitä varten usb-laturi.

32-vuotias pyörä on kovasti elossa, reilut 2000 kilometriä lähiseutuajossa tänä keväänä kerännyt vanhus.
 
Kausi lähenee loppuaan. Viileätä on ajella, mutta kiva tietysti silti - vanha lady toimii sitä paremmin mitä enemmän sillä ajaa. Tämä surkeahko kesä tosin rajoitti ajokilometrit 11000:een (lähes kaikki kaksi päällä). Perushuoltoja kummempaa ei pyörä ole vaatinut.
Mitään vikaa ei pyörässä ole, mutta kauden päätyttyä on ajatus viedä se "ikäkausihuoltoon" Prätkäpajaan. Kone irti ja auki, katsotaan olisiko paikallaan jotain tehdä ennen seuraavaa kesää. Ainakin varmuuden vuoksi jakoketju vaihtoon, kenties ennakoivasti kytkin myös, sylinteriden hoonaus tai miltä sisus nyt sitten näyttääkin. Kenties jotain pientä ulkoasun ehostustakin.
 
Siellä se pajalla on atomeina. Joitain laakereita on uusittava hoonauksen ja jako+öljypumpun ketjujen lisäksi lisäksi, mutta suht hyvässä kunnossa kone on. Blogiin tulee kuvien kera tarkempi juttu sitten aikanaan. Hintaahan tälle atomeiksi purkamiselle, huollolle ja kasaukselle varmaan tulee kun sen ulkopuolisella teettää, mutta ainakin tietää missä kunnossa kaikki on.
 
hyvä näkökulma tuollaisella cx500:lla ajavalle on myös, että itsevarmuus ja -tunto on kunnossa.
Toi on aivan totta, ja tarjoaahan noi vanhat retropyörät jotain oikeasti persoonallista ja nostalgista mp:llä ajamisen tunnelmaa, että sen takia kait sitä tuli itsekin hommattua pari jo ihan oikeasti mr-ikäistä retroa talliin. Pääsee vähän fiilistelmään.
 
Back
Ylös