• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Honda, DualBrake

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkj58
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jkj58

New member
Itse könäsin XX:llä kesällä , kun jarrutin etujarrulla ja närkkäsin takajarrua, meni etupää lukkoon ja eiku nurin. Nyt kokeiltiin jarruja uudelleen, sama juttu, etujarrulla voimakas jarrutus, närkkäys takajarruun, tuloksena etupyörästä mustaa asfalttiin 3 metriä, mutta ei onneksi kaaduttu. Maahantuojan mukaan, jos etupyörä on jarrutettaessa lähellä lukkiutumista, takajarrun käyttäminen saattaa lukkiuttaa etypyörän! Saakelin odottamaton tilanne sellaiselle, joka jarruttaa molemmilla jarruilla ja myös vaarallinen! Elikkä jos otat tuntumaa jarrutukseen etujarrulla ja tehostat takajarrulla pysähtymistä, meneekin etupää lukkoon, aikamoinen yllätys! Saakohan systeemin pois toiminnasta, ja mikäköhän vois olla vikana, jos ei toimi kunnolla? Onko kellään kokemusta vastaavasta, tai tutustunut toimintaan?

Ei mopottimessa mielestäni tarvita mitään Dual CBS- järjestelmää tai muutakaan vastaavaa.
033102ass_1_prv.gif
Moottoripyörä on tarkoitettu ajettavaksi niin, että etu- ja takajarru ovat erikseen, ei yhdistettynä.
buttrock.gif
Bladessani on tunnokkaat huippuluokan jarrut ja pelkkä ajatuskin Dual CBS:stä hirvittää.  
eek.gif

Tuttu kaveri (joka on ajanut 20 v. eikä siis mikään aloittelija) kaatui viime syyskuussa XX:llä ja hänen kuvauksensa tapauksesta oli samantyyppinen kuin minkä nyt kerroit. Kaverilta meni solisluu poikki, joten käsi oli kantositeessä viikkokausia.

Luin jostain englantilaisesta prätkälehdestä (Performance Bikes tai What Bike), että XX:n etu- ja takajarrut voisi erottaa toisistaan.  
omg.gif

Minä oon tykännyt, kokemuksia varaderosta ja cbr1000:sta. Toimii jarrut mukavasti, eikä tarvi miettiä kummalla jarruttais..
biggrin.gif
biggrin.gif

Maahantuojan mukaan, jos etupyörä on jarrutettaessa lähellä lukkiutumista, takajarrun käyttäminen saattaa lukkiuttaa etypyörän! Saakelin odottamaton tilanne sellaiselle, joka jarruttaa molemmilla jarruilla ja myös vaarallinen! Elikkä jos otat tuntumaa jarrutukseen etujarrulla ja tehostat takajarrulla pysähtymistä, meneekin etupää lukkoon, aikamoinen yllätys! Saakohan systeemin pois toiminnasta, ja mikäköhän vois olla vikana, jos ei toimi kunnolla? Onko kellään kokemusta vastaavasta, tai tutustunut toimintaan?
CBS:n toimintaperiaatteeseen kannattaa tutustua ajatuksella. Maahantuojan kommentti on luonnollinen. Kun kässärillä jarruttaa, lähtee takajarru jo mukaan. Jos siinä vaiheessa painaa jalalla lisää, tehostuu jarruvoima molemmissa päissä ja lukkiintumisvaara on ilmeinen. Molemmat jarrut vaikuttavat molempiin pyöriin. Takajarrulla "tehostus" tuskin toimii tässä täpauksessa toivotulla tavalla. CBS tehostaa takasella automaattisesti.

Keväällä muutamissa ennakoivan ajon koulutuksissa meni kolme dual jarru hondaa köntälleen lähipiiristä. Olivat tosi innoissaan, kaksi vaihtoi heti pyörää.
Vaatii totuttelua turhankin kanssa, slaidasin itsekin kokeillessani keksintöä tosissaan.

Entäpä tilanteessa, jossa ensin jarrutetaan takajarrulla, hätäjarrutuksessa lukkoon, ja sitten puristetaan etujarrua? Tämä järjestys on ainakin minulla toiminut, oli sitten integroitu tai erillinen järjestelmä. Kevyessä jarrutuksessa riittää pelkkä etujarru, mutta ei silloin olla lähelläkään lukkiutumista.

Mäkin kolme vuotta XX:llä ajellu ja jotenkin tämä on uusi piirre pyörässä (vai onko?). Nyt kun on vielä omaksunu tietyn tyylin jarruttaa, on siitä vaikeeta päästä eroon, varsinkin äkkitilanteessa, ei hyvä. Taitaakin olla kaksi vaihtoehtoa, vaihtaa pyörää, tai yrittää saada jarrut toimimaan erillisinä piireinä! Mullekin tuli 6 viikon sairasloma könyämisestä ja kalenteri sekasin päässä! Nauratti, kun ottivat magneettikuvan päästä, ilmottivat, ettei löytyny mitään, missä kuopassa lie herne ollu kuvaushetkellä? Löytys vaan jostain ohje jarrujen jakamisesta erillisiin piireihin, ois talvi aikaa rassata.

No eipä ole ollut mitään ongelmia dualin kanssa. Päinvastoin, nyt ei tarvitse sitäkään vähää painella jalkajarrua mitä ennen.
Minusta dualit on toimineet kuin unelmat, mitä sanon nyt vajaan 9tkm kokemuksella.
Ainoa pieni opettelu on ollut siinä, ettei noilla dualeilla saa aloittaa jarrutusta kaarteessa kahvasta painaen, koska sillon etupään äkisti painuessa ja takapään kevetessä voi takanen irrota. On eriasia jos menet kaarteeseen kevyesti jarrut valmiiksi päällä.

Tossa yhdessä viestissä on linkki, joka jokaisen Dual Brake jarrusysteemillä ajelevan moottoripyöräilijän pitäisi lukea. Mitä tosiaan tapahtuu, jos yksi osa toiminnoista vikaantuu...vikaantuuko koko systeemi? Meneekö kahva/poljin pohjaan ratkaisevalla hetkellä, lukkiutuuko etupyörä? Kirjoituksessa annetaan ymmärtää, että yhden osan vikaatuessa, vikaantuu koko järjestelmä, voikohan olla kuitenkaan näin? Jos ääritilanteessa etupyörä lukkiutuu arvaamatta (kuten kävi), riittää ainakin minulle muutokseen! Sitä kun ajokokemuksen karttuessa tulee aina haettua tyhmänä niitä "rajoja", silloin ainakin tekniikan pitää pelata! Muuten varmaan mielipiteet jakaantuu kahtia puolesta ja vastaan.

Mä oon tykänny Dualista. Tosin asiaan vaikuttanee se että olen omistanut ainoastaan dualilla varustetuttuja pyöriä.....

Jos joskus vaihdan dualittomaan, näätte mut täällä haukkumassa ettei pyörä meinaa stopata.
tounge.gif

Entäpä tilanteessa, jossa ensin jarrutetaan takajarrulla, hätäjarrutuksessa lukkoon, ja sitten puristetaan etujarrua? Tämä järjestys on ainakin minulla toiminut, oli sitten integroitu tai erillinen järjestelmä. Kevyessä jarrutuksessa riittää pelkkä etujarru, mutta ei silloin olla lähelläkään lukkiutumista.
Noin kai sitä pitäisi jarruttaa, oli sitten dualit tai ei. Itse ainakin olen totutellut käyttämään takajarrua enemmän kuin ennen. Jos pyörä pitää saada pysähtymään nopeasti, polkaisen takajarrun pohjaan ja säädän etujarrulla loput.
Toistaiseksi en ainakaan rupea kytkemään systeemiä pois päältä. Olen sitä mieltä että oli systeemi mikä tahansa, sitä pitää opetella käyttämään ennen kuin muodostaa mielipiteensä siitä onko systeemi hyvä vai ei. Jatkan siis opettelua. Jos tulen siihen tulokseen että vanha systeemi on parempi, pitänee tehdä asialle jotain.
Toistaiseksi on pyörä pysähtynyt silloin kun haluan. Toki dual tuntuu hyvinkin erilaiselta kuin erilliset jarrut.

Mulla ainakin toiminut moitteettomasti!
ja olen pari kertaa myös pistän liinat kiinni ja enpä ole perseelleni lentänyt...

Ilman ongelmia on mullakin sujunut Dualeilla jarruttelu. Kuulostaa aika oudolta saada takanen vahingossa lukkoon maantie ajossa
omg.gif
? Ratahommat on asia erikseen.
smile_org.gif

Variksen dualit on toiminut tähän asti aivan ok, ei ole sydän hypännyt kurkkuun. Takajarrua ei kyykkärillä ajamaan oppinut paljon viitsi edes käyttää!

Mitä tosiaan tapahtuu, jos yksi osa toiminnoista vikaantuu...vikaantuuko koko systeemi?
Tuossa äsken pyörää raplatessani totesin ettei omat dualini toimikaan aivan niin kuin pitäisi. Etujarrun painaminen ei vaikuta takajarruun millään tavalla. Totesin tämän pyörän ollessa keskituella. Takapyörä pyörii kuin tyhjää vain vaikka etujarrukahva on painettuna. Tästä huolestuneena tietenkin testasin kaikki muutkin toiminnot ja totesin että takajarru toimii moitteettomasti, etujarru myöskin ja lisäksi takajarrun painaminen vaikuttaa etujarruun niin kuin pitääkin. Ajossakaan tätä puuttuvaa toimintoa ei juuri huomaa.
Lienee ainakin selvää nyt että kun yksi osa vikaantuu, muu osa systeemistä toimii siitä huolimatta normaalisti. Ainakin tässä tapauksessa.
Tietenkin dualit pitää tarkistaa koska jos vikaa on, pitää se korjata jottei tule ikäviä yllätyksiä.
Onko vastaavia kokemuksia "puolittain" toimivista dualeista?
Manuaalin mukaan siis etujarrun painamisen pitäisi vaikuttaa takajarruun myös
confused_orig.gif

Mitä tosiaan tapahtuu, jos yksi osa toiminnoista vikaantuu...vikaantuuko koko systeemi?
Tuossa äsken pyörää raplatessani totesin ettei omat dualini toimikaan aivan niin kuin pitäisi. Etujarrun painaminen ei vaikuta takajarruun millään tavalla. Totesin tämän pyörän ollessa keskituella. Takapyörä pyörii kuin tyhjää vain vaikka etujarrukahva on painettuna. Tästä huolestuneena tietenkin testasin kaikki muutkin toiminnot ja totesin että takajarru toimii moitteettomasti, etujarru myöskin ja lisäksi takajarrun painaminen vaikuttaa etujarruun niin kuin pitääkin. Ajossakaan tätä puuttuvaa toimintoa ei juuri huomaa.
Lienee ainakin selvää nyt että kun yksi osa vikaantuu, muu osa systeemistä toimii siitä huolimatta normaalisti. Ainakin tässä tapauksessa.
Tietenkin dualit pitää tarkistaa koska jos vikaa on, pitää se korjata jottei tule ikäviä yllätyksiä.
Onko vastaavia kokemuksia "puolittain" toimivista dualeista?
Manuaalin mukaan siis etujarrun painamisen pitäisi vaikuttaa takajarruun myös  
confused_orig.gif
Dualjarrusysteemi ei aktivoi takajarrua jos sitä kokeillaan paikallaan ja ilman temppuilua. Minun entisessä pyörässä (CBR1000) oli vasemmassa etujarrussa vivusto joka aktivoituu vasta kun etupyörä pyörii tai yrittää pyöriä. Oletettavasti systeemi on sama myös muissa malleissa.

Testausta voi koittaa seuraavasti: Paina etujarrukahva pohjaan, pyydä kaveriasi pyörittämään (ainakin yrittää pyörittää) etupyörää jarrua vasten eteenpäin. Sitten kokeilet jarruttaako takapyörä.

Samaa voi koittaa myös vääntämällä suoraan sitä vivustoa, mutta kannattaa katsoa sitten mitä vääntelee.

Editti: Minulla ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia Dualsysteemin kanssa, se sopi ainakin minun ajotavalle erittäin hyvin. Käytin vain etujarrukahvaa ja kuitenkin jarruteho vastasi molemmilla jarrutusta. Harmi kun seven fiftissä ei ole sitä !

Mielenkiintoista tietoa tuo. Ei todellakaan ole simppeli systeemi jos se haistelee etujarrusta milloin pitää jarrutella takajarrulla... varmaan siihen joku syy lienee...
confused_orig.gif

Pitänee kokeilla tuota testausta vielä. Pitäisi olla molemmat pyörät ilmassa jotta voisi molempia pyöritellä ja samalla kahvaa puristaa.
Mites kun pyörä pysähtyy etujarrulla jarrutettaessa, "päästääkö dual irti" takajarrusta pysähtymisen jälkeen vaikka etujarrukahva pidetään alas painettuna? (takajarru ei painettuna)

Back