Tuttu on... lehtien sivuilta.
750 cc ja ovaalitmännät, ruisku, 32 venttiiliä ja kaksi sytytystulppaa per sylinteri. Heppoja tais olla 125 ja painoa aivan liikaa... muistaakseni 220kg tyhjänä. ääniltään kuin v8.
Kuten ko linkin takaa voi lukea, niin joskus 80-luvulla hondalla on ollut kilpapyörä jossa oli myös ovaalit männät. Jostain lehdestä luin, että siitä olisi saanut kohtullisen helposti 175 heppaa ulos, mutta endurance-kisoissa kestävyys olisi ollut liian heikko. Ehkäpä nykypäivän materiaaleilla ja tekniikoilla olisi mahdollista saada uudempi ja kestävämpi versio.
Bike-lehdessä ollut joskus 90-luvun alkupuolella juttua. Ilmeisesti niiden soikeiden mäntien patentit rupes vanhenemaan jolloin piti saada valmiiksi state-of-the-art malli. Ja siinähän Honda onnistuikin.
Valitettavasti pyörän erikoisuudesta ja pienestä valmistusmäärästä johtuen taisivat kaikki päätyä keräilijöille ja museoihin.
Bike lehdessä oli mainittu suomen arviohinta... viileät 525000 mk.
Olen itse välillä katsellut netistä josko niitä olisi myynnissä, mut ei, ei ole. Tollaisen maahantuonti olis aikas halpaa meinaan -92 vuosimalli ja vertailupyörät löytyy kaupasta
siis verojen osalta, MUTTA hankintahinta on varmasti jotain ihan muuta.
Aikanaan kaveri oli kölnissä mopo messuilla, jossa oli näytillä myös NR750 ja sen kone halkaistuna. Oli ollut hieno. Silloin, 15 vuotta sitten ei ollut puhettakaan että omassa mopossa olis mitään hiilikuidusta, mutta NR:n katteet olivat kokonaan sitä ja kaikki mikä on mustaa on maalaamatonta hiilikuitua.
Nykyiset sportit jättävät NR:n varmasti mennentullen niin radalla kuin kiihdytys-stripillä, mutta silti siinä on jotain, jonka takia sellaisen haluaisin... moottori?
Kaiken kaikkiaan unelmapyörä.