• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Honda NSR 125

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Free
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Free

New member
NSR on poikani haaveena ja sopiva yksilö jo valittu jota menemme tällä viikolla katsomaan. Onko kyseisessä mallissa jotain tyyppivikoja tai heikkouksia jotka on syytä tutkia huolellisesti? "Näsäri" kuului varmasti monen Org.ilaisen nuoruuteen ja asiantuntemusta löytyy, joten rohkenen lähettää kysymyksen tänne Yleiseen keskusteluun, vaikkei tämä mikään piikkifoorumi olekaan. Kiitoksia vastauksista!

edit: ai oli se ihan uudehko, joten lukekaa varauksella.

tosiasia on, että nsr:t on jeesuksen vanhoja pyöriä. Ja yleensä kevarit on nuorilla jätkillä, joka tarkoittaa osaamattomuutta tekniikasta yhdistettynä täyteen räppäämiseen, joten hyvän yksilön löytämiseen kannattaa käyttää aikaa ja paljon. käykää katsomassa useita yksilöitä, jos on pakko vanha ostaa. Ja kannattaa niitä uudempiakin käydä katsomassa useampia. Mahdollisimman uusi on paras vaihtoehto. hinta voi nousta tonnin, mutta tonnin se maksaa se mottiremonttikin.?

Katukevari on katu-uskottavampi, mutta paljon parempia pyöriä ovat endurokevarit ja supermotot. Pystympi ajoasento, näkee paremmin, jousitus antaa anteeksi ja voi ajella hiekkateitäkin yms.

Kun käytte katsomassa pyöriä, niin älä usko sitä poikaasi. Jos kysyt siltä onko tämä hyvä, niin kaikki on hyvää siinä kuumeessa, vaikka kevari olisi minkälainen riepu, niin kuume aiheuttaa vastauksen:"tää on paras". Oikeastaan kommenteilla ei ole mitään merkitystä. Lisäksi kuume vie tinkivarat.Tähdennä jo lähtiessa, että käydään vain katsomassa.

Kuumetta ei helpota se, että poikasi soittaa joka kaverille ja kertoo koulussa, että tänään mennään katsomaan sitä pyörää. Ja jos sen jälkeen palaa ilman pyörää, niin se onkin pahempi juttu. Oikeastaan parempi kun et kerro etukäteen mitään. Sanot vaan, nyt mennään katsomaan.

062802moto_prv.gif

JakeT.

Paras tapaus on tietty se, että pyörä löytyy tallista, kiiltävien työkalujen keskeltä isomman pyörän vierestä, se kertoo ehkä jotain huollosta yms. Jos vastaus on, että 'hyvin tää on toiminut', niin se tarkoittaa: "en oo tehnyt muuta kuin ajanut".

Tuli vain mieleen (vaikkei kokemusta ole), että jos kevaria on viritetty, sillä on varmasti myös räpätty. Jos virittämättömän löytää, vois kuvitella, että entinen kuski ei ole kuumimmasta päästä. Mutta taitaa katumallin ostaa vain "hurjemmat" kaverit, joten ehkä tämä on turhioviesti.

Tuo jaket:n kirjoitus on kyllä erittäin kattava
buttrock.gif

Paras tapaus on tietty se, että pyörä löytyy tallista, kiiltävien työkalujen keskeltä isomman pyörän vierestä, se kertoo ehkä jotain huollosta yms. Jos vastaus on, että 'hyvin tää on toiminut', niin se tarkoittaa: "en oo tehnyt muuta kuin ajanut".

Pakko tarttuu tähän.

Itellä on nyt alla jammu jota oon tässä pikapuoliin myymässä. Kaks vuotta allani ja kerran se rikkoi yhen tulpan, senkin talvella ko fiilistelin. Tallistani ei löydy kuin muutama rasvane jakari ja nurkassa lojuu lisää epämääräinen kasa. Eli jos menen sanomaan että "hyvin on toiminut" niin karkoitan koko asiakaskunnan? Pitäskö sanoo " Paska mikä Paska, korjailtu niin p**keleesti, huoltaa saa joka toinen kilsa!" Näinkö niitä asiakkaita saa?
eek.gif
Ja olen kyllä huoltanut omani huolto-ohjelman mukaan, öljyt+suodatin 6000km välein, ketjut+rattat itte, kaikki itte, paitsi renkaiden vaihto.

Kärjistetty, ei sitten herneitä nenään!
smile_org.gif

Ressa:
Ilmeisesti tarkotat nelaria,kun puhut myös öljynsuodattimesta? Nehän kyllä varmasti kestää ja ei vaadi paljoa huoltota. Tuo taitaa tuo "hyvin tää on toiminut" kommentti sopia paremminkin 2T laitteisiin...
lookaround_orig.gif

Ressa:
Ilmeisesti tarkotat nelaria,kun puhut myös öljynsuodattimesta? Nehän kyllä varmasti kestää ja ei vaadi paljoa huoltota. Tuo taitaa tuo "hyvin tää on toiminut" kommentti sopia paremminkin 2T laitteisiin...
lookaround_orig.gif
Kyllähän nelari paremmin kestää kuin 2T ei siitä pääse mihinkään. Mutta jos todella on käynyt näin että 2T on syystä tai toisesta (lähinnä japanilaiset) kestänyt niin täytyskö siinä sitten lähteä valehtemaan kun ei kerran ole vaan ollut rikki kertaakaan? Tiedän monta joilla oli kevarin mittareissa yli 50tkm eikä ollut mitään suurempaa remppaa tehty, tietty mäntiä joutu vaihtaa mutta tuokin kuuluu 2T:n huolto-ohjelmaan. Öljyjä ei tarvi vaihtaa niin usein 2T:hen kuin 4T:hen, järki tässäkin hommassa tietty.

Mutta en siis puolusta 2T:tä mitenkään, ne ovat näitä todellisia yksilöitä; kestää tai ei kestä. Ja ite en luottas 2T:hen mitenkään
biggrin.gif

EDIT: typo

Yksinkertainen vastaus,kun tuolla liikenteessä liikkuu itse pyörällä tulee enemmän katseltua vastaantulevia pyöriä,kevareista yleisimmät vastaan tulijat ovat toki näitä uudempia, mutta kun alkaa seuraamaan noita vähän vanhempia niin ylivoimainen ykkönen on vanha(88-94 NSR! se kertoo jo paljon,niillä mopottimilla on jo 15 vuotta ikää,olin itse 16 v. kun ne markkinoille tulivat,ja toi ikä mielestäni on HELVETIN PALJON teinin rääkkäämälle 2-tahti pyörälle!!!! olenpa nähnyt jopa vanhoja 125f MBX:iä jotka ovat 80-luvun alkupuolelta
eek.gif
itselläni oli aikanaan juuri tuollainen mbx 125 jolla oli ajettu 57tkm kun sen autoon 18-vuotiaana vaihdoin,ja uskokaa tai älkää siinä hondassa oli ALKUPERÄINEN mäntä viellä sisällä!! seuraavaksi kysytte että mistä mä voin olla varma että siinä oli orkkis mäntä sisuksissa? No,satuimpa olemaan sen mopottimen toinen omistaja,edellinen oli minua paljon vanhempi serkkuni. mitään en kahteen vuoteen mbx:ään tehnyt muuta kun öljyä lisäsin (2-tahti). että tästä yksi tosielämän esimerkki hondan 2-tahti vehkeistä
wink.gif

Mutta aina pitää muistaa että käytetty EI ole uusi,vaika olisikin HONDA niin kyllä sellaisenkin rikki saa jos oikeen yrittää.

"tselläni oli aikanaan juuri tuollainen mbx 125 jolla oli ajettu 57tkm kun sen autoon 18-vuotiaana vaihdoin,ja uskokaa tai älkää siinä hondassa oli ALKUPERÄINEN mäntä viellä sisällä!! seuraavaksi kysytte että mistä mä voin olla varma että siinä oli orkkis mäntä sisuksissa? No,satuimpa olemaan sen mopottimen toinen omistaja,edellinen oli minua paljon vanhempi serkkuni. mitään en kahteen vuoteen mbx:ään tehnyt muuta kun öljyä lisäsin (2-tahti). että tästä yksi tosielämän esimerkki hondan 2-tahti vehkeistä "

tätä just tarkoitin sillä hyvin on toiminut kommentilla
tounge.gif
57tuhatta samalla männällä, haloo
omg.gif

"tselläni oli aikanaan juuri tuollainen mbx 125 jolla oli ajettu 57tkm kun sen autoon 18-vuotiaana vaihdoin,ja uskokaa tai älkää siinä hondassa oli ALKUPERÄINEN mäntä viellä sisällä!! seuraavaksi kysytte että mistä mä voin olla varma että siinä oli orkkis mäntä sisuksissa? No,satuimpa olemaan sen mopottimen toinen omistaja,edellinen oli minua paljon vanhempi serkkuni. mitään en kahteen vuoteen mbx:ään tehnyt muuta kun öljyä lisäsin (2-tahti). että tästä yksi tosielämän esimerkki hondan 2-tahti vehkeistä "

tounge.gif
omg.gif
Kyllä vain,SAMALLA MÄNNÄLLÄ.
Toki sitä 2 t öljyä meni aika reippaasti...

omg.gif
Ja miksikäs ei, jos kerran pelittää ja pelittää ja pelittää ja... ja...

Vaimon siskolla oli takavuosina TZR, toinen omistaja (ja eka oli tuttu, käytti kevaria aika paljon matkailuun, säännöllinen merkkihuoltokirja) ja siitä avattiin kanssa kone vasta jossain vähän yli viidessä kympissä (tyyliin varmuuden vuoksi) ja asentaja olisi laittanut vielä samat kamat sisään, niin oli hyvässä kunnossa. Vaihtoi sitten männän ja renkaat kun pyydettiin...

tounge.gif
omg.gif
Mäkin ajoin yli 50 tuhatta kawan AR:llä. Konetta avaamatta ja sitä säälimättä.
Aina ei tullut edes käytettyä 2-t öljyjä vaan moottoriöljyä.
Toiset kestää, toiset ei.
Tai sit oli hyvä tuuri.

Nykyisellä 2-t:llä yli satatonnia ennen koneen avausta.

Olen Jaketin kanssa pitkälti samaa mieltä, enduroa minäkin suosittelin, mutta turhaa on yrittää nuorison päätä kääntää järkisyihin vedoten. Ja on kyllä myönnettävä, että tunteella se omakin mopo on valittu. Huollon tarpeesta olen sitä mieltä, että kaikki pyörillä liikkuvat kaipaavat huoltamista, kottikärristä lähtien. Ei ole kovin hyvä prätkän myyntivaltti sanoa "57000 ajettu, eikä mitään ole tehty."

Olen Jaketin kanssa pitkälti samaa mieltä, enduroa minäkin suosittelin, mutta turhaa on yrittää nuorison päätä kääntää järkisyihin vedoten. Ja on kyllä myönnettävä, että tunteella se omakin mopo on valittu. Huollon tarpeesta olen sitä mieltä, että kaikki pyörillä liikkuvat kaipaavat huoltamista, kottikärristä lähtien. Ei ole kovin hyvä prätkän myyntivaltti sanoa "57000 ajettu, eikä mitään ole tehty."
Rupeetko sinä ja jaket purkamaan pyörän konetta atomeiksi ja vaihtaa kaikki sisuskalut vaikka se kävisi ja kukkuisi täydellisesti? ja kaikki tämä vaan että voi sanoa ostajalle "joo olen avannut jo kolme kertaa koneen tähän 50 tkm mennessä!" ei kuullosta ainakaan minun korvaan kovin onnistuneelta konstruktiolta jos noille kilsoille pitää jo vaikka mitä tehdä...kulutusosia noille kilometreille toki joutuu vaihtelemaan.

Rupeetko sinä ja jaket purkamaan pyörän konetta atomeiksi ja vaihtaa kaikki sisuskalut vaikka se kävisi ja kukkuisi täydellisesti? ja kaikki tämä vaan että voi sanoa ostajalle "joo olen avannut jo kolme kertaa koneen tähän 50 tkm mennessä!" ei kuullosta ainakaan minun korvaan kovin onnistuneelta konstruktiolta jos noille kilsoille pitää jo vaikka mitä tehdä...kulutusosia noille kilometreille toki joutuu vaihtelemaan.
No en nyt koko konetta atomeiksi pura, mutta 2-T koneissa mäntä on myös kulutusosa. Jonkin verran crossitouhuja seuranneena tiedän, että kuskit vaihtaa männän kun tunnit on huolto-ohjeen mukaan täynnä. Ei ne odota miten kauan käy ja kukkuu , ennen kun kilahtaa.

No en nyt koko konetta atomeiksi pura, mutta 2-T koneissa mäntä on myös kulutusosa. Jonkin verran crossitouhuja seuranneena tiedän, että kuskit vaihtaa männän kun tunnit on huolto-ohjeen mukaan täynnä. Ei ne odota miten kauan käy ja kukkuu , ennen kun kilahtaa.
no joo,huomaa että olet vaan seurannut! crossi pyöriä ajetaan PIIIIKKKASEN eritavalla kun perus katukikottima,ajetaanko krossipyörillä matkaajoa??? ajetaanko piikillä kaupungissa kokoajan kierrokset puanaisella?
confused_orig.gif
näistä uusista kuristetuista piikeistä en tiedä (eivät minua aikanaan koskeneet). johan tossa aika moni todisti että kyllä 2-tahdilla voi ajaa piiiiiitkään samoilla sisuksilla.. ja hei ei tässä ole tarkoitus kinata,sinä kysyit neuvoa ja niin myös sait,ja vieläpä henkilöiltä joilla on ollut TODELLAKIN joskus näistä laitteista kokemusta. väitää toki voi ihan mitävaan,mutta totuus on aina totuus.

Itse ajelin ensimmäiset vuoteni silloin uudella vuoden 98 NSR:llä. Kuristusten takia karstoittuminen oli ongelmana. Karstoitti pakoaukon lähes umpeen, jolloin kone menetti välillä kaiken tehonsa. Kaksi kertaa kone meni ajokelvottomaan kuntoon, Siis kerran vuodessa. tuo asia kannattaa tarkistaa ennen kuin kauppoja tekee..

Back