• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Honda V3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jjjjj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vai miten se menee? :D

Kapea V ja kahden pytyn puolelta toinen on eri kaulalla??? (Menee vähän kyljellään koko ajan, haha)

V5 oli 75,5 asteen V4 plus ylimääräinen eri kaulalla tasapainottamassa.

Ei ihan äly just nyt riitä.
 
Motrorcycle-sivuston mukaan 75 o kulmassa. Näyttäisi että takapytty omalla kaulallaan etupyttyjen välissä.
Sähkömoottorilla varustettu ahdin.
 
Motrorcycle-sivuston mukaan 75 o kulmassa. Näyttäisi että takapytty omalla kaulallaan etupyttyjen välissä.
Sähkömoottorilla varustettu ahdin.

Jep, niinpäs lukikin. Kaipa joku pöljälle selittää, että kuinka tuokin tasapainottuu, kuten on tehty V5:n osalta.

Painekotelo ja läppärungot saatu nätisti pakattua pyttyjen väliin, ja ilmanoton kohdalle sähköfööni.

Ei se firma ihan kuollut ole mp puolella :thumbup:
 
Nyt on mielenkiintoinen konsepti. Sähkökompuralla saa vääntöä vaikka tyhjäkäynnille. Audillahan oli sähköinen ahdin kehityksessä mutta siitä ei ole enää kuulunut mitään.
 
Honda palannut vanhaan "tuttuun". V3 kone heillä oli aikanaan jo 80-luvulla, toki silloin kaksitahtisena.
 
Sen näköinen keksintö, että ovat Hondalla vissiin kutsuneet eläköityneet NR-tiimiläiset takaisin hommiin :)
 
Hondallahan oli 80-luvun alussa samalla konseptilla MVX250F, V3 kaksitahtinen, vapaastihengittävä. Konsepti päivitetty nykyaikaan. Tämä oli 90 asteisella V:llä.
 
Onko maapallolla olemassa oikeasti toimivaa sähköistä ahdinta? Tehontarve on kuitenkin kymmeniä hevosvoimia kun tosimielellä aletaan ahtamaan, siinä pitää olla laturissa ja akussa jo vähäsen industrial-henkisyyttä jos aikoo yli vartttimailin vetoja vetää.
 
Possulla on 911 mallissa, mutten tiedä tilantarpeesta ja suorituskyvystä.
 
Ahdin hörppää varmasti tehoja runsaasti jos huipputehoja halutaan nostaa, mutta ehkä siinä tavoitellaan lyhytaikaista väännön kasvatusta pienillä kierroksilla. Ehkä siitä kuullaan lisää. V3 on kyllä mielenkiintoinen konsepti, joskus muistelen lukeneeni että optimi sylinterin iskutilavuus bensakoneelle olisi noin 300cc. Tiä sitten, tuo tasapainotus voi olla mutkikas juttu.

Hauska että uutta kokeillaan, automaattikytkintä ja (puoli)automaattista vaihteistoa pukkaa yhdeltä jos toiselta valmistajalta. Saattaisin sellainen hyvinkin toimia tourinkipyörässä muun liikenteen seassa norkoillessa.
 

Juurikin näin.

Hondallahan oli 80-luvun alussa samalla konseptilla MVX250F, V3 kaksitahtinen, vapaastihengittävä. Konsepti päivitetty nykyaikaan. Tämä oli 90 asteisella V:llä.

Oli myös Honda NS400R. 2t-kone tämäkin. Oli vissiin pääasiassa Japanian markkinoille suunnattu 400cc V3 Fast Freddie replica sekä tietysti Euroopassa Yamaha RD500LC/Suzuki RG500 Gamma kilpailija.
 
Viimeksi muokattu:
Yksinkertaisin selitys mitä itse olen löytänyt V5 koneesta.
https://youtu.be/XjwTPY_fwKM?si=O8QiSUXPxW5xJsO1

90 asteen twinin saa täydelliseen balanssiin, V4:ssa on niitä 2 rinnakkain, eli ollaan vielä täysin balanssissa.
Sitten käännetään kulmaa pienemmäksi astemäärällä 75.5, joka on männän nopeuden maksimin kohta. Sen aiheuttaman epäbalanssin pystyy kompensoimaan täysin lisäämällä toiseen blokkiin vielä yksi mäntä 75.5 astetta sivussa kampuralla.

V3 vois olla samalla periaatteella, eli on vedetty samalla kaulalla oleva V2 tiukemmaksi ja kompensoidaan se kolmannella männällä. V:n asteluku vähän viittais tuohon. Asteluku riippuu kiertokangen pituudesta, eli se vaikuttaa siihen, missä kohti mäntä saavuttaa maksiminopeuden.

Ei kyllä todellakaan hahmota videollakaan, että miten voimavektorit menee, mutta uskottava kai se on jos V5 mylly kiersi 16k.
 
Minäkin katselin tuon videon muistin virkistämiseksi. Rajatusti virkistyi.
 
sitähän on simuloitu miltä erilaset mielikuvituskoneet voi kuulostaa, V3 heti ekana
https://www.youtube.com/watch?v=zoJ66fBfeDA

Listaus tehdyistä V3 tai W3 -koneista.
https://www.youtube.com/watch?v=k10jPfJZI2k

Tämä Hondan sähköahdin vaikuttais olevan enemmänkin kevyt imukotelon paineistaja kun kovaa ylipainetta tarjoava. Ts tavoitteena ram air -efekti jo matalilla ajonopeuksilla, tyyliin tiukasta mutkasta lähdettäessä?

Miksi?
Käyttökohtessa 2 sylinteriä ei tarjoa tarpeeksi tehoa, mutta R3 tai V4 ei käy liian leveyden tai jonkinmoisen painopisteen sijoitteluasian takia?
Pelkkä julkisuustemppu? Tai ei temppu mutta "halo" -tuote, jota ei oo tarkoitus valmistaa suuria määriä mutta tekniikan / designin avulla pidetään brändiä esillä, tyyllin MH900e, mutta Hondana?
 
Jos en höpöjä laskenut, 100kW tehojen ilmamäärälle tarvitsee jonkun 5kW tehoa jos 0,5bar ylipaineella sitä meinaa siirtää.
(43MJ/kg 14,7:1 seos ja 33% hyötysuhde)
Topakampi laturi ja joku 500Wh litiumakku ei montaa kiloa paina ja siitä repisi useamman minuutin ajan ahtoja.
 
Jos en höpöjä laskenut, 100kW tehojen ilmamäärälle tarvitsee jonkun 5kW tehoa jos 0,5bar ylipaineella sitä meinaa siirtää.
(43MJ/kg 14,7:1 seos ja 33% hyötysuhde)
Topakampi laturi ja joku 500Wh litiumakku ei montaa kiloa paina ja siitä repisi useamman minuutin ajan ahtoja.

Hyvä laskelma! Tolla 0,5 barin ahdolla 800cc kone vastaisi likipitäen 1200cc:tä, jos armeliaasti unohdetaan ahdon nostama lämpötila, välijäähyähän ei noissa kuvissa näy. Jollain 3000 kierroksella ahdon nosto lähemmäs kiloa antaisi jo aika murjovan väännön, tosin sitä jäähyä tarvittais vielä enemmän.
 
Back
Ylös