Honda V3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jjjjj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmaan sitä, että jos hommaa tarkastellaan koneen sietokyvyn kannalta, niin nakutuskestävyys noissa suorasuihkareissa on ainakin parempi kuin kanavaan suihkutettaessa. Liittynee polttoaineen atomisaatioon, höyrystymiseen ja muuhun semmoseen. Toisaalta siks noista suorasuihkareista kaivetaan myös ulos haljenneita mäntiä ja kaikkee muuta semmosta, kun error marginal jää koko ajan pienemmäksi. Vähän palanutta öljykarstaa suuttimen kärkeen ja äkkiä alkaa tulla valmista. Kaiken toimiessa oikein Lambda ykkösellä voidaan tarjota aika reilusti ahtoa koneeseen, tai niin kuin tuossa uudessa possussa, koko rekisteri hoidetaan sillä sopalla.
 
Viimeksi muokattu:
No juu sitä juuri ja perinteisesti mopopiireissä seossuhde 14,7, eli lambda 1 on ajateltu (liian) laihaksi ja kone ei sillä toimi. Suoraruisku saadaan toimimaan paljon laihemmallakin ja nakuttamatta. Voidaan suihkuttaa kerrostetusti, eri ajoituksella eri kuormilla jne ja rikkaampi seos lähelle tulppaa, jolloin syttyy ja palaa hyvin, vaikka olisi "laihalla" koko sylinterin tilavuudella laskettuna.

Perinteinen katti toki vaatii sen lambda 1 ja paras teho sitä rikkaamman, mutta moottori toimii paljon laihemmallakin nykimättä ja rykimättä. Tottakai bensalla edelleenkin lambda alle 1 on rikas ja yli 1 laiha noin ihan kemian kannalta.
 
Päästötpä hyvinkin. Valitettavaa, että nykyiset päästönormit on kokolailla rampauttaneet moottoripyörien moottorit. Voi vain kuvitella minkälaiset tehot olisi tarjolla kilokyykyissä, jos ei olisi noita päästörajoitteita.

Päästörajoitteet eivät niinkään tehoja rajoita. Nykyisillä päästönormeilla on mahdollista tehdä reilusti tehokkaampiakin tonnisia moottoreita, niitä vain ei kuluttajamarkkinoille tehdä koska niiden hinta tappaisi kaupankäynnin. Väittävät että MotoGP-moottorit täyttäisivät nykyiset Euro5 vaatimukset ja noiden kokoahan pienennetään, ei päästöjen vuoksi, vaan koska nykyiset moottorit alkavat olla jo vaarallisen tehokkaita.

Noihin kolmisylinterisiin moottoreihin valmistajia ohjaa Euro6-määräyksissä tiukentuvat HC-raja-arvot. Noiden alittaminen kolmisylinterisessä moottorissa kun on huomattavasti helpompaa kuin nelisylinterisessä. Syynä tuohon on ihan moottorin geometria. Mäntämoottorissa kun siihen olemattomaan rakoon männän ja sylinterin seinän välissä kertyy aina ihan pikkuriikkinen määrä palamatonta polttoainetta ja tuo polttoaine nostaa HC-arvoa pakokaasuissa. Kolmisylinterisessä moottorissa tuota rakoa on vähemmän kuin nelisylinterisessä jolloin ensin mainittu luonnostaan päästelee vähemmän noita palamattomia hiilivetyjä. Vielä kun paremmin vääntävän kolmisylinterisen viritysastetta hieman lasketaan, pysyy tuo HC-arvo reilusti alle vaaditun.
 
Päästörajoitteet eivät niinkään tehoja rajoita. Nykyisillä päästönormeilla on mahdollista tehdä reilusti tehokkaampiakin tonnisia moottoreita, niitä vain ei kuluttajamarkkinoille tehdä koska niiden hinta tappaisi kaupankäynnin. Väittävät että MotoGP-moottorit täyttäisivät nykyiset Euro5 vaatimukset ja noiden kokoahan pienennetään, ei päästöjen vuoksi, vaan koska nykyiset moottorit alkavat olla jo vaarallisen tehokkaita.

MotoGP pyörät tuskin täyttävät Euro5 normeja. Ei kait niissä ole katalysaattoreita? Voidaan myös kysyä miksi kuluttajakäyttöön tehdyt eli Euro 5 täyttävät Duksun Panigale sekä Aprilia RSV4 iskutilavuus on muutama vuosi sitten nostettu 1000cc -> 1100cc, jos ei päästörajoitusten vuoksi?

Hinta varmastikin syy miksi tehtaat ei hirveästi panosta kuluttajakäyttöön tehtyihin kilokyykkyihin. Ne vaan eivät käy enää kaupaksi, kuten takavuosina.
 
MotoGP pyörät tuskin täyttävät Euro5 normeja. Ei kait niissä ole katalysaattoreita? Voidaan myös kysyä miksi kuluttajakäyttöön tehdyt eli Euro 5 täyttävät Duksun Panigale sekä Aprilia RSV4 iskutilavuus on muutama vuosi sitten nostettu 1000cc -> 1100cc, jos ei päästörajoitusten vuoksi?

Hinta varmastikin syy miksi tehtaat ei hirveästi panosta kuluttajakäyttöön tehtyihin kilokyykkyihin. Ne vaan eivät käy enää kaupaksi, kuten takavuosina.

Sattuneesta syystä jouduin ajamaan kilokikserillä Rovaniemi-Tampere pari kesää sitten. Oli ihan hirveä kinneri verrattu busaan jolla yleensä ajan. Oli kyllä tehoa mutta matkustusmukavuus oli jäänyt suunnittelupöydälle. Mutta sehän onkin enemmän nakkikioskipyörä kuin matkapyörä.
 
Sattuneesta syystä jouduin ajamaan kilokikserillä Rovaniemi-Tampere pari kesää sitten. Oli ihan hirveä kinneri verrattu busaan jolla yleensä ajan. Oli kyllä tehoa mutta matkustusmukavuus oli jäänyt suunnittelupöydälle. Mutta sehän onkin enemmän nakkikioskipyörä kuin matkapyörä.

Tommonen tonnikyykky on ehkä huonoin valinta katumopoksi, kun puhtaasti radallehan ne on tehty. Siellä sit ovatkin pirullisen hauskoja laitteita. Tonnarin matkustusmukavuuden arviointi on vähän sama kuin manailisi, että Ferrarissa on heikosti tavaratilaa lapsiperheelliselle.
 
Tommonen tonnikyykky on ehkä huonoin valinta katumopoksi, kun puhtaasti radallehan ne on tehty. Siellä sit ovatkin pirullisen hauskoja laitteita. Tonnarin matkustusmukavuuden arviointi on vähän sama kuin manailisi, että Ferrarissa on heikosti tavaratilaa lapsiperheelliselle.

Ja nyt vast kerrot tänn, ku oon jo käynny n. 30:s eri maassa R1:llä :no:

82048056_10158290746057697_6692724456478998528_n.jpg
 
Mulla nousee aina hymy korville, kun joku vetää tourinkia kunnon kyykyllä, asenne touhua:jippikaijee: Jos mukavuus kiinnostaa eniten, niin auto on hiton kova siinä :D Kai se kuitenkin on jotakuinkin niin, että nää eri valmistajien kilokyykyt on lopulta niitä kovimpia state of the art tuotteita (kadulle), eikä niitä koskaan tulla myymään samalla tavalla kuin jotain samannäköisiä hienosta tekniikasta riisuttuja kusiaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa kovin moni kokee tehokkaan tai ainakin ison pyörän kovin tarpeelliseksi.
Sama tilanne ei ole esim väkirikkaissa Välimeren maissa. Kalusto ihan muuta, kuin sieltä suurimmasta päästä ( poislukien gessun ), vaikka käyttö monilla ympärivuotista.
 
Se ympärivuotinen käyttö on se juttu ja monella vähemmän rahaakin. Pienempi halvempi pyörä on käytännöllinen arkikulkuneuvo. Kaupungit vanhoja, kadut kapeita ja parkkitila kortilla.

Suomessa taasen pyörä on jokseenkin kaikille harrastusväline, jolla haetaan kiksejä ja kausi lyhyt vain muutaman kuukauden. Harrastukseen halutaan panostaa enemmän. Etelän maissa puhumattakaan kehitysmaista moottoripyörällä ajava ei välttämättä ole mikään moottoripyöräilyn harrastaja, vaan lähinnä olosuhteiden pakosta. Näinhän se oli Suomessakin sotien jälkeen jonnekin 60-luvulle asti. Autoon ei ollut varaa ja moottoripyörä tai mopo korvikkeena.
 
Etelän maissa puhumattakaan kehitysmaista moottoripyörällä ajava ei välttämättä ole mikään moottoripyöräilyn harrastaja, vaan lähinnä olosuhteiden pakosta. Näinhän se oli Suomessakin sotien jälkeen jonnekin 60-luvulle asti. Autoon ei ollut varaa ja moottoripyörä tai mopo korvikkeena.

Joo, näinhän se oli täälläkin pitkään. Itse käynyt joskus 70-80 luvun taitteessa vaimon kanssa moottoripyörällä vaimon mummoa tapaamassa. Iäkäs ihminen päivitteli "Voi lapsiparat, eikö teillä ole varaa muuta kuin moottoripyörällä ajamiseen". Pitkään sai selittää, että auto on kotona, ja paljon halvempi ajaa ja ylläpitää kuin tämä mopo.
 
Suomessa kovin moni kokee tehokkaan tai ainakin ison pyörän kovin tarpeelliseksi.
Sama tilanne ei ole esim väkirikkaissa Välimeren maissa. Kalusto ihan muuta, kuin sieltä suurimmasta päästä ( poislukien gessun ), vaikka käyttö monilla ympärivuotista.

Suomalaiset harrastavat typeryyttään väärin. Pitäisi opettaa koulussa paremmin.
 
Ei se Etelä-Euroopan meno näytä ihan pula-ajan Suomelta. Kaksipyöräiset ovat todella suosittuja, mutta tärkeää ei selkeästi ole kaksisataa hevosvoimaa tai kolmesataa kiloa.

Olosuhteet toki ratkaisevat paljon ja meillähän kaksi edellä mainittua ominaisuutta ovat mitä olennaisimpia ominaisuuksia käytännössä oikein tai väärin harrastamalla.:;):

Epäilemättä moottoripyörävalmistajat ovat kiinnostuneita suurista markkina-alueista myös täällä Euroopassa ja se sanelee tarjontaa.
 
Viimeksi muokattu:
etelässä mopot (ja kevarit) on arkikäytössä olevia, varteenotettavia liikkumisvälineitä- ilman intohimoista suhtautumista. eikä niillä liikuta varmaan kuin marginaalisesti oman kylän ulkopuolelle. Nykyiset kevaritkin on erittäin reissukykyisiä laitteita, kunhan malttaa olla lastaamatta niitä liika täyteen leirintätarvikkeita. Juhisracingin kölvihän teki videota (löytyy juutuupista) jossa reissasi kevarilla ROOMAAN...

mutta iso pyörä on meillä suomalaisille penninvenyttäjille järkevä reissupeli siksi, että ne jaksavat myös kantaa kuormaa ilman että puutuvat liian painon alle--- koska suomesta on pitkä matka, kaikki reissut vie aina vähintään viikon, useimmiten kaksi jos haluaa kunnolla alppien tasalla pörrätä. itsekin syyllistyn tuohon ylilastaamiseen, koska on aina reissussa mukava olla se mahdollisuus stopata ja yöpyä vaikka halvimmilla leirintä-alueilla ilman kummempia varailuja- vaikka se pyörän vieressä nukkuminen tuntuu "turvallisemmalta"- paremmassa turvassa pyörä varmasti olisi hotellin parkkiksella.
 
Ehkäpä Keski- ja Etelä-Euroopan suurilla mp-markkinoilla myydään muutakin kuin skoottereita, kevareita tai 50 cc mopoja.

Tuo selviää vaikka matkailemalla sinne sopivalla moottoripyörällä, on se sitten mikä tahansa.

Halusimme tai ei, niin kaupallista tarjontaa määrittää markkinat, joita mitataan vuositasolla miljoona-luokassa, ei muutamassa tuhannessa.
 
Noi markkina-alueasiat on aika mielenkiintoisia kun miettii tätä Eurooppaa ja sen väkimäärää ja ikärakennetta.
Netin mukaan esim. Yamahan myynin jako alueittain 2023:

Japani 5,9 %
Pohjoisamerikka 26,7 %
Eurooppa 13,2 %
Aasia 39,6 %
Muut 14,6 %

Ei ihme että isot matkapyörät mielummin lopetetaan kuin väännetään Euroopan päästövaatimusten mukaisesti.
 
etelässä mopot (ja kevarit) on arkikäytössä olevia, varteenotettavia liikkumisvälineitä- ilman intohimoista suhtautumista. eikä niillä liikuta varmaan kuin marginaalisesti oman kylän ulkopuolelle. Nykyiset kevaritkin on erittäin reissukykyisiä laitteita, kunhan malttaa olla lastaamatta niitä liika täyteen leirintätarvikkeita. Juhisracingin kölvihän teki videota (löytyy juutuupista) jossa reissasi kevarilla ROOMAAN...

Onhan sitä jotkut ajaneet Suomesta mopolla Gibraltarille. Itse en kyllä lähtisi, enkä ajaisi reissua edes nykypiikillä jonka 11kw teho on koko lailla vaatimaton ja erityisesti kuormattuna, jolloin huippunopeus tuskin yltää edes 100km/h. Mutta nämä em. reissut taitavatkin olla enempi sellaisia elämäntapajuttuja, tein koska se on mahdollista. Tuskin kuitenkaan löytyy kovin montaa motoristia, joka vuosittain reissaa Etelä-Eurooppaan satapiikillä. Tosin itsekin voisin hommata satapiikin lähiseutujen hauskuuttimeksi ja soralla nautittavaksi. Jos vaan jostain löytyisi sellainen vanha kunnon täystehoinen 2t-enduro.
 
Ainakin tuo jälkimmäinen linkki tarjosi Saksan myydyimmäksi pyöräksi Iso-Gessua.
Sit oli Africa Twiniä, ja 900-nakupyöriä.
Käsittääkseni nuo kaikki ovat ns. isoja pyöriä.

Eli jos tarkennetaan, niin suomalaisten synti on se että ostetaan liikaa Hayajabusia, se kun näytti puuttuvan tuolta saksalaisten listalta?
 
Back
Ylös