Honda VFR 800 FI

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jostain muistelin että flapper valve olisi ollut jo aiemmin vfr800 mallissa ennen vteciä siis jo ennen mallia 2002.
 
Jostain muistelin että flapper valve olisi ollut jo aiemmin vfr800 mallissa ennen vteciä siis jo ennen mallia 2002.

Totta, luimpa huonosti eka, sanottiin, että ongelmat alkoi VTEC mallista, mutta tämä menee kyllä tutkittavaksi ja kokeiltavaksi, tack!
 
Toinen kesä VFR:llä takana ja "tälviöljyt" laitettu ihan itse... ja enhän mä ihan tarkkaan muistanut kuin paljon sit sinne piti laittaa ja nyt kun manuaalin löysin netistä, niin siellähän lukee että niiden viivojen väliin olisi pitänyt jäädä ja mulle se meni jonkun verran yli siitä ylemmästä viivasta... toivottavasti ei kovin vakavaa.

Toinen minkä huomasin, oli jäähdytinnesteen säiliö, mikä oli ihan tyhjä. Lainoin nyt vettä ensiavyksi, mutta oli ideana myös käydä ostamassa sitä oikeaa litkua ja täyttää se vielä. En vaan millään löydä, mitä litkua (niitä vissiin on erilaisia ja välttämättä kaikki ei käy kaikkiin) sinne pitäisi laittaa. Vinkkejä? Kiitos jo etukäteen!
 
Litkun oikean tyypin löydät käyttöohjekirjasta, mutta on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tavallinen etyleeniglygolipohjainen jäähdytysneste, joka on lisäaineistettu alumiiniosille sopivaksi. Tiedot löytyy kanisterin kyljestä.

Eri merkkisiä tai tyyppisiä nesteitä ei kannata sekoittaa, järjestelmän vesihuuhtelu on suositeltavaa.

Eri nesteiden sekoittaminen voi aiheuttaa kolmea lopputulosta: nesteiden paakkuuntuminen, ruosteen- ja syöpymiseneston heikkenemistä tai sitten kaikki menee normaalisti.
 
Suositten myös järjestelmän huuhtelemista ja nesteiden vaihtoa. Edellinen moponi oli VFR ja siinä järjestelmän huuhtelu ja paisareiden puhdistus oli helppo operaatio. On sitten ainakin tasalaatuiset litkut koneessa, niin ei tule sen kautta ongelmia jäähdytykseen.
 
Jatketaan huoltovinkkien kyselyä. Renkaat on nyt mun ajossa ollut 2v alla, sitten ennen ostoa myyjä sanoi, ettei edellisenä kesänä ajanut juuri lainkaan. En tietenkään hoksannut kysyä tarkemmin milloin on kumeja vaihtanut. Mietin kuitenkin, että vaikka kuviota on kohtuu hyvin jäljellä, niin mietin kuitenkin, että olisikohan kumeista pito alkanut sen verran heiketä, että pitäisi ostaa uudet? Yks kaveri vinkkasi, että Saksasta kannattaa tilata...

Toinen mikä varmaan on edessä, olisi etuiskareiden huolto. Onko ne stefat vai miksi niitä sanotaan? Eli tiivisteet ja nesteet vissiin kannattaa ostaa ja vaihtaa. Niihin hyviä vinkkejä?

Kolmantena viel ketjujen ja rattaiden vaihto. Onko niissä jotain mitä kannattaa tietää tai varoa?

Kiitti jo vastauksista etukäteen!
 
Jatketaan huoltovinkkien kyselyä. Renkaat on nyt mun ajossa ollut 2v alla, sitten ennen ostoa myyjä sanoi, ettei edellisenä kesänä ajanut juuri lainkaan. En tietenkään hoksannut kysyä tarkemmin milloin on kumeja vaihtanut. Mietin kuitenkin, että vaikka kuviota on kohtuu hyvin jäljellä, niin mietin kuitenkin, että olisikohan kumeista pito alkanut sen verran heiketä, että pitäisi ostaa uudet?

Katso renkaiden kyljestä nelinumeroinen koodi josta käy ilmi valmistusviikko ja vuosiluku. Jos ovat yli viisi vuotta vanhat, niin sitten voi kumin ikääntymisen vuoksi alkaa pito heiketä. Toki viidessä vuodessa uusien rengasmallien ominaisuudetkin ovat kehittyneet varsinkin märkäpidon osalta.

Yleensä ongelmaksi kyllä tulee ikää myöten myös epätasainen kuluminen, eli kumin profiili ei ole enää jouheva, vaan keskelle kulutuspintaa on kulunut tasainen alue, sitten on ikäänkuin terävä kulma, ja sitten renkaan sivulla taas toinen tasainen pinta. Se tekee pyörästä ikävän ajaa, kun ensin se ei tahdo kääntyä, sitten vikuroi siinä kantilla, ja sitten haukkaa kunnolla kallistukseen. Toki riippuu pyörästä ja renkaan leveydestä, kuinka paljon tämä vaikuttaa.

Edit. Renkaiden ostopaikasta sen verran, että itse olen ostanut Michelinit ihan lähimmän Motonetin hyllystä. Säästää saksasta tilaamalla varmasti jotain, mutta itse tykkään saada oikean tavaran suoraan käteen ennemmin kuin odotella rahtireiskan pakettia, että löytääkö se milloin perille ja tuleeko sieltä tilattu koko vai jotain muuta.
 
WP_20150426_003.jpg

Hondan huoltomanuaali kannattaa jostain ladata tai etsiä käsiin.
Iskareiden stefojen ja öljynvaihto on suhteellisen helppo homma. Sisuskalujen alapään kuusiokoloruuvi kannattaa löysätä jo siinä vaiheessa, kun iskari on vielä kiinni pyörässä. Saattaa olla lujassa ja jos ei ole ruuvipenkkiä tms. niin voi mennä työlääksi. Liukuputken pölykupin alla tais olla seekeri. Sen kun ottaa pois, niin stefa tulee ulos, kun liukuputkea vetelee ylästoppiin muutaman kerran. Uuden stefan asennuksessa olisi hyvä olla joku siihen tarkoitettu työkalu, ettei sitä hakkaa hajalle. Uudet öljyt kannattaa pistää mittalasin kanssa, että molempiin tulee ainakin sama määrä. Manuaalissa luki paljonko sitä pitää olla.
 
Päivää kaikille.

Onko flektin moottorille jotain korvaavaa ratkaisua? Uusi (jos saa) on turhan suolaisen hintainen.
Voiko sen korvata jollain halpisvaihtoehdolla, vai pitääkö alkaa purkaamoita kiusaamaan?

Eihän tuo enimmäkseen haittaa, kas kun en tykkää pyöriä kaupungeissa, mutta kait se hyvä on toimiva olla...
 
Maavialtahan tuo sitten vaikuttaa. Flekti ja anturi vaihdettu (nähtävästi turhaan, kun vanhakin flekti toimii)
Jäähdyttimessä kiinni oleva maa on putsattu. CRC liittimissä ei auttanut.
Eikös tuo ropellin kytkentä saa maansa sen kaksinapaisen liittimen (tankin alla) kautta?
Liitinhän sitten menee ah niin kivasti siihen isompaan piuhanippuun.

Onko kenelläkään haisua mistä tuota puuttuvan maan liitospistettä pitäisi etsiä?
Netistä löytyi joku postaus lontooksi jotta se olisi vasemmalla öljynlauhduttimen hujakoilla?

Niin joo, mulla on nyt ylimääräinen tuuletin jos joku tarttee :D
 
-Flekti vaihdettu (toimii, testattu)
-anturi uusi
-sulake ehjä
-jäähdytin saa maan
-tuulettimen liittimeen (nökö siinä tankin alla) tulee 12V ja maa
-anturin piuha on maissa myös
-nestettä korkkiin asti (ilmattu aina täytön jälkeen)

Syylärihän saa maansa tuon syöttöliittimen kautta, kaikki kiinnikepaikat (myös se ruuvi) on nähdäkseni eristetty kumeilla. Anturi maadoittuu syylärin takana olevan flektin kiinnitysruuvin alta.

Eli en v***u enää keksi mikä mättää. Taidan pistää myyntiin koko vehkeen. Perkele.
 
Olisko joku liitin likainen. Näissähän tuppaa tulemaan sähkövikoja kun liittimet likautuu ja lopulta sulaa kun vastus kasvaa. Jos ei muu auta niin vedä ropelille suora johto akusta ja katkaisin väliin. Oma RC36 käy aika kuumana cityssä, ruuvasin seosruuveja lisää auki niin alkoi käydä viileämpänä. Ruuvit olivat liian kiinni Saksan jäljiltä. Ruiskussa tietysti vähän vaikeampi tehdä, tai kai niitä voi ohjelmoida.
 
-Flekti vaihdettu (toimii, testattu)
-anturi uusi
-sulake ehjä
-jäähdytin saa maan
-tuulettimen liittimeen (nökö siinä tankin alla) tulee 12V ja maa
-anturin piuha on maissa myös
-nestettä korkkiin asti (ilmattu aina täytön jälkeen)

Syylärihän saa maansa tuon syöttöliittimen kautta, kaikki kiinnikepaikat (myös se ruuvi) on nähdäkseni eristetty kumeilla. Anturi maadoittuu syylärin takana olevan flektin kiinnitysruuvin alta.

Eli en v***u enää keksi mikä mättää. Taidan pistää myyntiin koko vehkeen. Perkele.

No tuleeko se 12V myös siihen anturin liittimeen? Sinnehän se pitää tulla, ja kun syylari tarpeeksi kuuma, niin anturi maadoittaa ja flekti pyörii.
 
Maavialtahan tuo sitten vaikuttaa. Flekti ja anturi vaihdettu (nähtävästi turhaan, kun vanhakin flekti toimii)
Jäähdyttimessä kiinni oleva maa on putsattu. CRC liittimissä ei auttanut.
Eikös tuo ropellin kytkentä saa maansa sen kaksinapaisen liittimen (tankin alla) kautta?
Liitinhän sitten menee ah niin kivasti siihen isompaan piuhanippuun.

Onko kenelläkään haisua mistä tuota puuttuvan maan liitospistettä pitäisi etsiä?
Netistä löytyi joku postaus lontooksi jotta se olisi vasemmalla öljynlauhduttimen hujakoilla?

Niin joo, mulla on nyt ylimääräinen tuuletin jos joku tarttee :D

Kuinka kuumaksi olet antanut moottorin käydä? Flektihän lähtee pyörimään vasta (mallista riippuen) 105-109 asteen lämmöissä.
 
Kuinka kuumaksi olet antanut moottorin käydä? Flektihän lähtee pyörimään vasta (mallista riippuen) 105-109 asteen lämmöissä.

Onko se noin helvetin korkealla? Usko on loppunut aina 102 kohdalla.

Virittelin flektille kytkimen, joka on suoraan akun navasta rosvottu. Saahan sen sillä ainakin päälle kun tarttee.
Toki jätin alkuperäisen kytkennän siihen rinnalle. Pitänee koittaa jossain välissä tekeekö aparaatti mitään jos päästää lämmöt ylemmäs...
 
Back
Ylös