• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Honda voblaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja virtamies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

virtamies

New member
Moi

Tuli hommattua NT 1100 ja tuossa sisäänajossa huomasin että kun vauhtia on noin 80 ja vähän alle niin alkaa aivan järjetön voblaaminen. Ei uskalla käsiä irroittaa sekuntia kauempaa. Ihan varmasti olisi high sider edessä. Myyjä liikkeen mukaan Hondan virallinen kanta on että käsiä ei saa irroittaa. Kuulemma GT luokan raskaampi rengas helpottaa asiaa.

Mitä v***a? Kuulemma joissain muissa malleissa ollut samaa ongelmaa ja johtuu ohjausakselin kulmasta. Mutta eihän nyt jumalauta hengenvaarallista pyörää voi myydä?

Mitä neuvoksi?
 
Moi

Tuli hommattua NT 1100 ja tuossa sisäänajossa huomasin että kun vauhtia on noin 80 ja vähän alle niin alkaa aivan järjetön voblaaminen. Ei uskalla käsiä irroittaa sekuntia kauempaa. Ihan varmasti olisi high sider edessä. Myyjä liikkeen mukaan Hondan virallinen kanta on että käsiä ei saa irroittaa. Kuulemma GT luokan raskaampi rengas helpottaa asiaa.

Mitä v***a? Kuulemma joissain muissa malleissa ollut samaa ongelmaa ja johtuu ohjausakselin kulmasta. Mutta eihän nyt jumalauta hengenvaarallista pyörää voi myydä?

Mitä neuvoksi?
:no: säädä jousitus :boring: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-honda-nt-1100-dct-on-mukava-matkailija/ Jousitus on perusasetuksissaan pehmeähkö, mutta sitä pystyy tukevoittamaan helpoilla esijännitysten säädöillä, jos kuorman määrä tai ajotyyli niin edellyttää.
 
Ehken kannattaisi ottaa etupumput irti ja kokeilla onko molemmissa samanoloinen sisään- ja paluuvaimennus.

Joka tapauksessa tuollainen oireilu ei ole normaalia eikä hyväksyttävää.
 
Hondan virallinen kanta on että käsiä ei saa irroittaa.

Ei muuta kuin myyjän juttusille.
Jos asia takkuaa, niin pyydät myyjää koeajamaan ja / tai vertaamaan toiseen Hondan tuotteeseen ja sen jälkeen kommentoimaan asiaa uudestaan.
Kuulostaa semmoiselta jutulta, että myyjä yrittää luistaa vastuusta.


Moottoripyörä ostetaan liikkeestä ajoa varten.
Ei sitä varten, että sitä aletaan ekana omalla rahalla rakentamaan ajokelvolliseksi, ellei se ole nimenomaan myyty ajokelvottomana.
 
Ehken kannattaisi ottaa etupumput irti ja kokeilla onko molemmissa samanoloinen sisään- ja paluuvaimennus.

Joka tapauksessa tuollainen oireilu ei ole normaalia eikä hyväksyttävää.

Parempi kun ei takuunalaisesta pyörästä ominpäin mene irroittamaan yhtään mitään, tai pääsee huonolla tuurilla seuraavaksi riitelemään myyjän kanssa, että onko pyörän takuu enää voimassa ja johtuuko vika itse asiassa käyttäjän tekemisistä.
 
Hondan BB oli taipumusta voblata. Sivulaukut varsinkin takalaukku tyhjänäkin teki tuota. Tein tuollaisella pidemmän reissun, olisko 700-800 ehtinyt ajaa kun tapani mukaan leputtelin päästämällä kädet irti niin alkoi voblata tietyssä nopeudessa (60?)varsin rajusti. En tiedä miksi tuossa kohtaa voblas niin pahasti, ennen tuota en huomannut ja myöhemminkään ei niin pahasti. Veikkaan että osa syynä oli melko kulahtaneet renkaat. Muistelen että useampikin olisi sanonut takalaukun tekevän Bläkkärillä tuota. Ei ehkä liity tähän mitenkään mut jotain pohdittavaa.
 
Ohjauslaakerit löysällä?

Kun kysymyksessä on uusi, takuunalainen, pyörä on tämä niitä asioita jotka myyjäliike, tai sen osoittama huolto, selvittää. Jos uudessa pyörässä on huomautettavaa on myyjän tehtävä selvittää mistä kiusa johtuu.

Itse ei pidä tehdä mitään muuta kuin reklamoida mahdollisesta viasta ja se on hyvä tehdä kirjallisesti ja niin että itselle jää kopio. Sähköposti on aivan toimiva tapa. Kun dokumentointi on selvää ja paperilla niin mahdollisen isomman väännön kohdalle sattuessa on selkänojaa jos sitä tarvitaan.

Mitä woblaamiseen tulee on uudessa pyörässä vikaa jos näin tapahtuu normaalissa ajossa normaalilla tiellä. Tuntuu se kädet kahvoillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä myös NT1100 eikä se woblaa missään nopeudessa.
Tuntuisi olevan joku vika omassasi.

Jos sinulla on sivulaukut pyörässä, niin kokeile ajaa ilman niitä.

Olisiko eturenkaassa jotain, itselläni aiemmissa pyörissä kulunut eturengas on aiheuttanut jotain woblauksen tapaista, mutta ei silloinkaan pyörä ole tuntunut vaaralliselta ajaa.
 
Ohjauslaakerit löysällä?

Ääni tälle, kaikissa omistamissani prätkissä on löysä ohjauslaakeri ilmennyt juuri tuollaisissa tilanteissa. Irroitat kädet stongasta ja nopeuden laskiessa alle 80km/h alkaa hillitön voblaus, olenkin säätänyt ohjauslaakerin siten että etupää ilmassa stongaa kääntäessä alkaa hieman "ahdistaa" ja siitä aavistus löysemmälle. XJ 900:sta säädin kerran tehtaan ohjeen mukaisesti momenttiavaimella, niin koeajolla meinas käsistä lähteä kun irroitti otteen stongasta! FJR:n vaihdoin kartiorullalaakerit koska alkuperäisiä kuulalaakereita ei voi pahemmin säädellä.
 
Pyörä on nyt Bike World:ssä.
Kilsoja vasta reilu 3000 alla, tosin renkaat meni jo vähän kanteille tuossa Lapin reissussa kun pitkää matkaa ajoi. Ei silti, voblaus on ollut uudesta asti joten en usko että renkaat tai paineet (jotka myös tarkistettu) suoraan olisi syynä. Täydellä laukkusarjalla koko ajan menty mutta ei ratkaisu voi olla että ilman laukkuja tulisi ajaa.
Saavat nyt koe ajaa sen ja katsotaan mitä sanovat. Toivon että täysi mekaaninen tarkistus on käynnissä.
Silti mielestäni outoa että jos on muissakin malleissa ollut samantapaista ongelmaa ettei siihen ole puututtu millään tasolla.
Ohjausiskari voisi parantaa tilannetta mutta odotan mitä maahantuoja asiasta sanoo.
 
Hondan BB oli taipumusta voblata. Sivulaukut varsinkin takalaukku tyhjänäkin teki tuota. Tein tuollaisella pidemmän reissun, olisko 700-800 ehtinyt ajaa kun tapani mukaan leputtelin päästämällä kädet irti niin alkoi voblata tietyssä nopeudessa (60?)varsin rajusti. En tiedä miksi tuossa kohtaa voblas niin pahasti, ennen tuota en huomannut ja myöhemminkään ei niin pahasti. Veikkaan että osa syynä oli melko kulahtaneet renkaat. Muistelen että useampikin olisi sanonut takalaukun tekevän Bläkkärillä tuota. Ei ehkä liity tähän mitenkään mut jotain pohdittavaa.

Oma Bläkkäri heilutteli sarvia rauhallisesti 50-65kmh nopeuksissa (ei siis mikään oikea woblaus) ilman laukkujakin (jos kädet irroitti stongalta), kun eturengas oli kulunut kantikkaaksi pitkän matka-ajo rupeaman jälkeen. Myös kaikki tien kallistukset jne näyttivät vaikuttavan asiaan.

Ilmanpaineiden muutos etugummiin tai uusi renkula korjasi asian joka kerta.

Unohda kaikki etupään purkamiset ja ohjauslaakerien itsesäädöt ihan heti.
Epäilisin renkaan kulumista ja siihen sopivaa tienpinnan kaltevuutta juurisyyksi.
 
Ajatko yksin vai kaks päällä ja vaikuttaako tuo käytökseen? Millaiset säädöt sinulla on alustassa? Mielenkiinnolla seurailen keskustelua, kun NT vois olla ihan soppeli lyhyen, ilman laukkuja tehdyn koeajon perusteella...
 
3000 ajetussa matkapyörässä "huomasin että kun vauhtia on noin 80 ja vähän alle niin alkaa aivan järjetön voblaaminen".

Ei varmaankaan kyse jousituksen perussäädöistä tai ilmanpaineista ja mikäli on, niin silloin takuunantajalla on oikeus periä kohtuulliset korjauskulut käyttäjältä.

Edes painorajojen mukaan kuormatut laukut isossa matkapyörässä eivät liene pätevä syy järjettömään voblaamiseen.
 
mikäs teksti mahtoi olla Honda paneuropan takalaukun kannensisäpuolella tais olla sama omistan käyttöohjekirjassakin
 
Omat kokemukset viittaa siihen, että tuo 60kmh kieppeillä tuleva woblaus johtuu eturenkaasta. Woblaustaajuus on sama mikä tulee kun pyörää paikallaan pystyssä heiluttaa tangosta sivuttain. renkaat, jouset, runko ja kaikki nivelet/laakerit joustaa vähän ja se yhdistettynä pyörän geometriaan ja massaan saa aikaan resonanssin.

Mutuna on että kun tiet on vähän pyöreitä ja kun rengas kuluu kantille, niin siitä tulee pientä automaagista korjausta ohjaukseen kun kädet on irti tangosta ja jos ohjauksen nopeus sattuu rungon resonanssiin niin se lähtee karkaamaan käsistä.

On ollut myös tapaus, että kun vanhan rankaan vaihtoi uuteen, niin 60kmh vauhdissa woblasi vaikka kädet oli tangossa. Rengas oli päällä ja tasapainossa, eikä rungossa huomannut mitään heittoa kun se pyöri painotuskoneessa. Kuitenkin oli pakko laittaa vanha kantille kulunut rengas, mikä pelasi ok. Renkaat oli eri valmistajalta.
 
Mitkä renkaat on aloittajan pyörässä? Merkki, malli ja koko?

Kysymys ei liene relevantti. Oletettavaa on että tuon verran ajetussa (3000 km) uudessa pyörässä on alla tehtaan valitsemat renkaat. On myös oletettavaa että valmistaja on tarkoittanut että heidän valitsemansa renkaat toimivat moitteetomasti ko. pyörässä.
 
Okei sisäänajo jäi huomaamatta mutta oishan tuo kiinnostanu tietää. Kaikenlaisia vikoja uusien pyörien kanssa :pissed: ...siinä heti pätevä syy miks ei todellakaan itseä kiinnosta ostaa uutta. Kaverin uudesta pyörästä hävis etujarru talvisäilytyksen aikana kun pääsi ilmaa jarrunesteen sekaan.

Ei vituta niin paljoo jos pystyy ite tekemään ongelmalle jotain eikä tarvii pyörää/autoo seisottaa pajalla.

Epäilisin itsekin että ohjauksessa on väljää. Oman vanhan Bemarin keulasta sai väljiä metsästää hartaasti kun ei oo kiristettävää ohjauslaakeria vaan tukivarret ja pallot.
 
Back
Ylös