Honda voblaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja virtamies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tietty vois kokeilla pyöräyttää kumia puoli kierrosta vanteella ja tasapainottaa uudelleen. Paitsi että myyjällehän se korjaus kuuluu takuupelissä.
 
Kaikenlaisia vikoja uusien pyörien kanssa :pissed: ...siinä heti pätevä syy miks ei todellakaan itseä kiinnosta ostaa uutta.

Kaikki ostamani mp:t ovat olleet joko uusia tai vähän käytettyjä.
Ainoa uudessa pyörässä ollut vika oli Hussessa, jonka laatikosta poiki vaihteensiirtäjäakselin hitsaus.
Pienen tappelun jälkeen tuhannen kilometriä tuossa vaiheessa ajetun enduron vika meni Hyvinkäällä takuuseen.
Kyse isästä, joten ei varmaankaan nykyään kuulu yrityksen politiikkaan.

Kaksi uudenkarheata pyörää ( kilometrit alle 5000 ) on jäänyt koeajolla ostamatta epämielyttävän vobblauksen takia.
Ne olivat, erikoista kyllä, saman virolaisen firman uutena Suomeen tuomia, vaikka merkit ja mallit olivat ihan eri.
Kolmas koeajolla hylkyyn menneistä voblaajista oli ajettu runsaat 10 000.

Kun hinnat olivat normitasoa, eikä muut vastaavat pyöräyksilöt voblanneet, nuo putosivat heti laskuista.

Pahin oma kokemus voblaamisesta oli 83 mallisella viissatasella Kawalla.
Jälkiasennusvarttikatteella ja n 5000 km ajetulla Pirellin Phantom takarenkaalla, kawatus yllätti moottoritiellä kaarteessa n 120 lasissa vasemmalla kaistalla alkamalla voblaamaan erittäin voimakkaasti.
Vasemmalla oli teräskaide ja oikealla pakettiauto.
Oli vähällä, että matka ei päätynyt juuri ohiajetulle Malmin hautausmaalle.

Voblausta ei tapahtunut alkuperäistakarenkaalla kuluneenakaan, eikä kuluneella Phantomilla ilman katetta.
 
soittivat huollosta. Rengas on tasapainoitettu ja keula tarkastettu.
Fillari koeajettu ja kuulemma on hieman voimakas tuo efekti. :blink:
Koeajo pyörissä ei ole laukkuja, mutta mulla on kaikki. Nyt odotellaan että maahantuoja tulee koeajamaan pyörää ja toteamaan että se voblaa. Huolto ei löytänyt vikaa mistään.
Sellainen pieni tärinä siinä on että tangonpää painot on hiotuneet kirkkaiksi kun hanskat on hiertäneet siihen.
Saas nähdä mitä tästä tulee.
 
Melko varmaan on viallinen eturengas. Jos jotain alkaa säätämään, niin toinen eturengas tilalle, vaikka samanlainen.
 
ainakin omista kokemuksista huomannut, että löysä ohjainlaakeri voi tehdä tuollaista. voihan se uudessakin pyörässä olla löysällä, joku bearing race painettu huonosti ja sitten mennyt syvemmälle ajossa. voi vaan olla, että huolto ei tajua edes epäille sellaista kun on uusi pyörä.

anyway kauppa purkuun jos ei pyörä ole turvallinen
 
Vai että maahantuojan Otto Brandt Oy:n tytäryhtiön Bike Worldin oma merkkihuolto ei löydä vikaa ja tarvii lisäapuja "maahantuonnilta".

Surkeaksi on maahantuojan oman jälleenmyynnin merkkihuollon taso mennyt.

PS hinnoittelun osaavat. Öljyfiltterin hinta vuodessa +50%.
 
Vai että maahantuojan Otto Brandt Oy:n tytäryhtiön Bike Worldin oma merkkihuolto ei löydä vikaa ja tarvii lisäapuja "maahantuonnilta".

Surkeaksi on maahantuojan oman jälleenmyynnin merkkihuollon taso mennyt.

Omat kokemukset Bike Worldistä alkaen jo 11 vuoden takaa ei ole yhtään parempia, eli en puhuisi tason laskusta :grin:
 
Alamäki alkoi Kehä IIIn Bike Wordissa joskus 15 vuotta sitten, eikä näytä oikenevan.
Juu valitettavasti täytyy yhtyä tähän mielipiteeseen. Itellä ei yhtä ainoota positiivista kokemusta siellä asioinnista ole... tilauskin katosi ku pieru saharaan kahdesti, vaikka vielä vierestä katoin ku jannu näppäili tilauksen.
 
Hondan BB oli taipumusta voblata. Sivulaukut varsinkin takalaukku tyhjänäkin teki tuota. Tein tuollaisella pidemmän reissun, olisko 700-800 ehtinyt ajaa kun tapani mukaan leputtelin päästämällä kädet irti niin alkoi voblata tietyssä nopeudessa (60?)varsin rajusti. En tiedä miksi tuossa kohtaa voblas niin pahasti, ennen tuota en huomannut ja myöhemminkään ei niin pahasti. Veikkaan että osa syynä oli melko kulahtaneet renkaat. Muistelen että useampikin olisi sanonut takalaukun tekevän Bläkkärillä tuota. Ei ehkä liity tähän mitenkään mut jotain pohdittavaa.

Vespa gts 300 voblaa myös kun takalaukku asennettu. Tehtaan virallinen korjaus on painavammat tankopainot. Taitavat jopa tulla tehtaan takalaukun mukana. Korkealla ja takana sijaitseva painonuija tekee jonkin resonanssiheijarin. Meillä ei laukkua ole, mutta työkaverilla joskus oli voblaava vespa takalaukulla ja kahvapainot auttoivat.

Olikos joskus takavuosina jokin pyörämalli, josta tuli hengenvaarallinen kovassa vauhdissa kun laukut olivat kiinni? Tällainen hämärä muistikuva jostakin jäänyt.

edit:Joo pikaisella googletuksella löytyy ihan älyttömästi tarinaa erilaisista pyöristä, jotka alkaneet voblata kun laukut asennettu…
https://www.google.com/search?q=spe...i57j33i160.10823j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Viimeksi muokattu:
Jospa tuo on vaan tuollainen ihan normaalisti, oli uusi tai ei. Woblaavathan esimerkiksi kaikki blackbirditkin n.60km/h vauhdissa kun laukut on päällä. Hyvällä etusella harvemmin mutta kuitenkin. Asian kanssa joutuu joko elämään tai sitten pitää vaan olla valmis parantamaan sitä pyöräänsä.
 
Vespa gts 300 voblaa myös kun takalaukku asennettu. Tehtaan virallinen korjaus on painavammat tankopainot. Taitavat jopa tulla tehtaan takalaukun mukana. Korkealla ja takana sijaitseva painonuija tekee jonkin resonanssiheijarin. Meillä ei laukkua ole, mutta työkaverilla joskus oli voblaava vespa takalaukulla ja kahvapainot auttoivat.

Olikos joskus takavuosina jokin pyörämalli, josta tuli hengenvaarallinen kovassa vauhdissa kun laukut olivat kiinni? Tällainen hämärä muistikuva jostakin jäänyt.

edit:Joo pikaisella googletuksella löytyy ihan älyttömästi tarinaa erilaisista pyöristä, jotka alkaneet voblata kun laukut asennettu…
https://www.google.com/search?q=spe...i57j33i160.10823j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

tossa linkissä juttua POLKUPYÖRISTÄ
 
tossa linkissä juttua POLKUPYÖRISTÄ

Molemmista löytyy 50/50 kun vaan jaksaa selata ekaa linkkiä pidemmälle. Kaksi pyörää ja Black & Decker. Ilmiö on sama ja laajalti tunnettu. Johtuu samasta asiasta. Korostuu polkupyörissä himpulamman rakenteen ja keveyden takia.
 
Vai että maahantuojan Otto Brandt Oy:n tytäryhtiön Bike Worldin oma merkkihuolto ei löydä vikaa ja tarvii lisäapuja "maahantuonnilta".

Surkeaksi on maahantuojan oman jälleenmyynnin merkkihuollon taso mennyt.

PS hinnoittelun osaavat. Öljyfiltterin hinta vuodessa +50%.

Itse en oikein osaa nähdä mikä tässä kuviossa on niin pöyristyttävää. Eikö se nyt ole nimenomaan melko oleellista että maahantuoja otetaan mukaan tutkimuksiin kun uudesta pyörämallista paljastuu ongelma jolle ei selvää selitystä löydy? BikeWorld on kuitenkin kaikesta huolimatta eri asia kuin maahantuoja Honda Brandt, samanlainen huoltojantteri siellä on hommissa kuin vaikkapa Rovaniemen paikallisessa Hondaliikkeessä.
 
Itse en oikein osaa nähdä mikä tässä kuviossa on niin pöyristyttävää. Eikö se nyt ole nimenomaan melko oleellista että maahantuoja otetaan mukaan tutkimuksiin kun uudesta pyörämallista paljastuu ongelma jolle ei selvää selitystä löydy? BikeWorld on kuitenkin kaikesta huolimatta eri asia kuin maahantuoja Honda Brandt, samanlainen huoltojantteri siellä on hommissa kuin vaikkapa Rovaniemen paikallisessa Hondaliikkeessä.

Ei pöyristyttävää, että maahantuojan omistama merkkihuoltopiste ei löydä vikaa, miksi 3000 ajettu matkapyörä woblaa voimakkaasti?

Ei siinä mielessä tosiaankaan, mikäli oikeaa amattitaitoa ei edellytetä merkkihuollon esimieheltä tai asentajilta.
Riittävä ammattitaito, kun osaa vaihtaa öljyt ja kirjoittaa menehvä lasku. Ja leimata huoltokirja, mikäli muistaa.....

Ilmeisesti tarvitaan ylimaalllisia taitoja, joita ei ole merkkihuollon ammattimp-mekaanikolla?
 
Ei pöyristyttävää, että maahantuojan omistama merkkihuoltopiste ei löydä vikaa, miksi 3000 ajettu matkapyörä woblaa voimakkaasti?

Ei siinä mielessä tosiaankaan, mikäli oikeaa amattitaitoa ei edellytetä merkkihuollon esimieheltä tai asentajilta.
Riittävä ammattitaito, kun osaa vaihtaa öljyt ja kirjoittaa menehvä lasku. Ja leimata huoltokirja, mikäli muistaa.....

Ilmeisesti tarvitaan ylimaalllisia taitoja, joita ei ole merkkihuollon ammattimp-mekaanikolla?

Ei siinä välttämättä ole kysymys yksinomaan osaamisesta, vaan kuvioon astuu myös juridinen puoli. Jos tuossa esimerkiksi tulisi ilmi sen vakavuusluokan ongelma, että pyörämalliin kohdistuisikin muutostarve, joka kenties johtaisi jopa globaaliin takaisinkutsuun, niin maahantuontiorganisaation edustaja voi kommunikoida suoraan tehtaan kanssa toisin kuin satunnainen myyjäliike huoltoineen. Samaan liittyy myös vastuukysymykset. Jos pyörässä on ilmiselvä käytösongelma jolle ei löydy ilmiselvää selitystä, niin kuka kantaa vastuun, jos pyörä todetaan ehjäksi ja sitten tapahtuu onnettomuus. Kun kyseessä on uusi pyörä niin ajomäärän kuin pyörämallinkin osalta, niin tämäkin puoltaa sitä, että viimeinen sana on maahantuojalla tehtaan edustajana tai itse tehtaalla.

Mitä tulee mekaanikkojen osaamiseen, niin en minä ainakaan oleta, että jokaisesta merkkihuollosta löytyy heppu, joka pystyisi mittailemaan vaikkapa sitä, että täyttääkö runko ja muut alustan osat tehtaan valmistustoleranssit.
 
Miten vastuukysymys muuttuu, tekeekö tutkimuksen pyörän maahantuoneen emoyhtiön työntekijä vai emoyhtiön omistaman tytäryhtiön merkkihuoltokoulutettu mp-asentaja/työnjohtaja?

Eikö maahantuojayhtiön omistama valtuutettu huoltoliike pysty kommunikoimaan saman konsernin maahantuontipuolen kanssa, vaan maahantuonnista joudutaan matkustamaan fyysisesti pyörän luo, koska vikaa ei omassa merkkihuollossa ole löydetty.

Niin tai näin, mutta ei mielestäni anna hyvää kuvaa merkkihuollon osaamisen tasosta, vrt aloittajan kommentti:
"Huolto ei löytänyt vikaa mistään."
Eikä organisaatiosta: "Nyt odotellaan että maahantuoja tulee koeajamaan pyörää ja toteamaan että se voblaa."

Ilmeisesti maahantuojalla ei uskota oman tytäryhtiön ammattitaitoon?

Seuraavaksi globaali takaisinkutsu.:)
 
Häh mitä täällä tapahtuu? Miksi pitää ajaa kädet irti tangosta? Jos kerran moni muukin pyörä voblaa esimerkiksi tuplaX niin miksi tämän mallin tai henkilön kohdalla olisi jotenkin erityisen vaarallista? Pitää kädet tangolla kuten varmasti tieliikennelakikin edellyttää niin problem solved. Arvaan ettei asialle tehdä mitään. Onko laukut valmistajan vai kolmannen osapuolen?
 
Niin tai näin, mutta ei mielestäni anna hyvää kuvaa merkkihuollon osaamisen tasosta, vrt aloittajan kommentti:
"Huolto ei löytänyt vikaa mistään."
Eikä organisaatiosta: "Nyt odotellaan että maahantuoja tulee koeajamaan pyörää ja toteamaan että se voblaa."

Ilmeisesti maahantuojalla ei uskota oman tytäryhtiön ammattitaitoon?

Nykymaailma on mennyt minusta monessakin asiassa siihen, että byrokratia ja hierarkiat kasvavat, ja somemylläkän pelossa kukaan alempana hierarkiassa ei uskalla (tai edes saa) lausua mitään.

Ja toisaalta, kevyellä sarkasmilla höystettynä, eikös merkkihuolto ole muutenkin yleisessä mielikuvassa profiloitunut siihen, että se on ensisijaisesti melko uusien (takuu)pyörien öljynvaihtopiste, jossa nimenomaan ei oletusarvoisesti kukaan ole edes nähnyt viallista pyörää. :grin: Se on sitä kustannusoptimointia, ettei oikeita ammattilaisia kannata pitää töissä paikassa, jossa niitä ei tarvita kuin satunnaisesti.
 
Häh mitä täällä tapahtuu? Miksi pitää ajaa kädet irti tangosta? Jos kerran moni muukin pyörä voblaa esimerkiksi tuplaX niin miksi tämän mallin tai henkilön kohdalla olisi jotenkin erityisen vaarallista? Pitää kädet tangolla kuten varmasti tieliikennelakikin edellyttää niin problem solved. Arvaan ettei asialle tehdä mitään. Onko laukut valmistajan vai kolmannen osapuolen?

Ei helvetti nyt sentäs. Pyörät EI voblaa kun kaikki kunnossa.
 
Back
Ylös