Oletko varma että on kaasarissa? Voisiko olla venat tai sytty? Mulla oli kaasari ongelmat taas alhaisilla kierroksilla (tupsi ja paukutteli putkessa). Sai liikaa ilmaa rikkinäisestä ja kivettyneestä imukurkusta.
Korkeat kiekat viittaisi (IMHO) syttyyn tai sen ajoitukseen. Puola tyypillisesti antaa läpi koreammilla kiekoilla jos on viallinen. Myös joissain vermeissä on ylemmille kierroksille sytytyksen ajoituksen autom. säädin. Jos tuo on särki niin voipa aiheuttaa tomosta. Monesti vanhemmissa mekaaninen hilavitkutin jossain sytytysjärjestelmän yhteydessä.
Jos sulla on kaksi puolainen mopotin niin vaihda puolien herätejohdot ja tämän jälkeen, jos 4 syl kone, 1&4 tulpan johdot 2&3 tulpan jotojen kanssa. Kaksi puolaisessa vermeissä on tyypillisesti 1 ja 4 sylinterit ohjattu yhdeltä puolalta ja taas 2 ja 3 toiselta.
Jos taas kaasari puolelta vikaa etsii niin tarkista että bensaletku ei ole kurtussa mistään, luisti liikkuu säntillisesti, kohot on oikealla korkeudella, suuttimet on hyvässä kunnossa.
Venttiileiden välykset kannattaa myös mitata jos mikään ei auta...