Hornetin ruiskusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cool´eri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

cool´eri

New member
Nyt tarvittais tietoa 900-Hornetin ruiskun sielunelämästä. Eli turbo-Hornetin FI-valo on aina syttynyt palamaan kun ensimmäisen kerran ahtopaineet on nousseet mutta valon palaminen ei ole vaikuttanut mitenkään moottorin käyntiin. Nyt vaihdoin isomman turbon ja sama juttu,eli ahtopaineen noustessa FI-valo syttyy mutta nyt tyhjäkäynti huononee ja samalla moottori aivastelee kuin imuvuoto olisi jossain. Kun koneen sammuttaa ja käynnistää moottori käy taas hyvin eikä valokaan pala. Ilmeisesti ruiskuboksi haistelee alipainetta imusarjasta ja kun huomaa että sinne tuleekin ylipainetta se kuvittelee kyseessä olevan vian ja sytyttää em.FI-valon. Mutta miksi tämä valon syttyminen vasta nyt on alkanut vaikuttamaan käyntiin? Haaroitettu kumiletku tulee imusarjasta jollekin anturille jossa lukee DENSO ja jotain koodeja. Mikähän tämä anturi on? Jos letkun irroittaa ja tukkii sen moottori käy huonosti ja taas valo sytyy. Mitä kaikkia toimintoja ruisku haistelee ja mitkä viat tuon FI-valon sytyttää? Mulla ei ole ollut tilaisuutta tutkia mitään kuvia/piirustuksia Horon ruiskun toiminnasta että pikkasen aukkoja sivistyksessä tuolla rintamalla. Aika simppeleitähän useimpien pyörien ruiskut ovat joten luulisi tuota ruiskua olevan mahdollista jotenkin "huijata" ettei se huomaisi turbon vaikutusta.

Horossa on siis orkkisruisku vakiosuuttimilla. Turbon rikastuksesta huolehtii ProBoost-lisäruisku. Bensapumppu on vakioa,bensanpainetta säätää erillinen säädin.

Viimeisimmät muutokset ovat uusi pakosarja ta isompi turbo. Näiden vaihdon jälkeen tuo FI-valon syttyminen on alkanut vaikuttamaan moottorin käyntiin. Ei ennen.
nixweiss.gif
 
Hornetin ruiskua sen kummemmin tuntematta veikkaisin, että vikavalo syttyy kun MAP-anturin näyttämä menee ylipaineelle ja ohjain päättelee sen olevan rikki. Ohjain sitten siirtyy vikatilaan ja pudottaa anturin käytöstä. Miksi tuosta nyt aiheutuu käyntiongelmaa mutta aiemmin ei, niin en osaa sanoa. Arvailla tietty voi kaikenlaista.

Koko juttu riippuu vähän tuon ruiskun toteutuksesta. Yksi ilmeisesti aika yleisesti käytetty järjestely pyörissä on sellainen, että MAP:ia käytetään vain pintakaasulla säätöön ja reilummalla kaasulla sitten mennään kaasunasennon mukaan. Tämä voisi selittää nuo käyntihäiriöt. Vikatilassa sitten mentäisiin pelkästään kaasunasennon varassa ja silloin pienetkin muutokset esim. kaasunasennon potikassa tai vaikka koneen hengityksessä riittää heittämään seokset poskelleen tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla.

Huijaaminen saattaisi onnistua pienellä lisäkytkennällä, joka rajottaisi MAP-anturilta ohjaimelle menevää signaalia niin, ettei ylipainetta vastaavaa jännitettä pääsisi koskaan ohjaimelle. Pienellä tuurilla tämä ei vaikuttaisi mitenkään haitallisesti normaaliin toimintaan.
 
Back
Ylös