Hugger asiaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tareza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tareza

New member
Asentelin tuossa Joulun pyhinä pyöräni seuraavan joululahjan paikoilleen, eli Pyramidin huggeri löysi paikkansa.
Mutta nyt kun tuota silmäilen, niin aikast lähelle rengasta tuo tulee, noin sentin päähän renkaasta likimmillään :blink:

Kertokaahan enemmän kokemusta omaavat "huggeristit" :grin:, että mitenkä lähelle rengasta tuo teillä tulee, ja mikä on se oikeaoppinen asennusväli?
 
Ok, entäs tuo, kun esimerkiksi tuon etulokarin jatkeen ruuveja varoitellaan jättämästä liian lähelle rengasta, kun tuo rengas kovissa nopeuksissa, kait keskipakoisvoiman tähden, kasvattaa halkaisijaansa?

Kuinkahan suurta tuo kasvu lienee, riittäisköhän sentti "kasvunvaraksi"?:blink:
 
Ok, entäs tuo, kun esimerkiksi tuon etulokarin jatkeen ruuveja varoitellaan jättämästä liian lähelle rengasta, kun tuo rengas kovissa nopeuksissa, kait keskipakoisvoiman tähden, kasvattaa halkaisijaansa?

Kuinkahan suurta tuo kasvu lienee, riittäisköhän sentti "kasvunvaraksi"?:blink:

Riippuu aika paljon renkaasta, mutta esim. ratakumilla ei sentin välys takahaarukkaan riitä, koska rengas laajenee 200+ nopeuksissa aika paljon.
 
Riippuu aika paljon renkaasta, mutta esim. ratakumilla ei sentin välys takahaarukkaan riitä, koska rengas laajenee 200+ nopeuksissa aika paljon.

Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...:right:) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?:blink:
 
Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...:right:) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?:blink:

Eikös toi selviä kokeilemalla. Pyörä pukille ja pyörä pyörimään. Mut ei sitten näppejä väliin.:;):
 
Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?
 
Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?

Kohta taas lähtee....:thumbsup:, mutta sitä odotellessa:thumbup:.

....Nimittäin sitä, että kuinka paljon eri asioista puhumalla herrat saavat
hyvän jankkaamisen pystyyn:p.

Mut joo... joka tapauksessa renkhan runkho elää ja muuttaa muotoaan uskomattoman
paljon muutenkin kuin "sivusuunnassaan".

Asia on nykyisten, laadukkaiden kuvauslaitteiden aikakaudella varsin helposti ja selkeästi
havaittavissa ihan "turistinkin näkökulmasta" kun asiaan vaan kiinnittää huomiota.

Nuo muodon/mittasuhteiden muuttumiset pyörintänopeuksiin/kuormituksiin
liittyen taitaa olla myös suht peruskauraa esitettäväksi "derivaattaakin vääntämällä"
hiemankaan näppärämmälle teoreetikolle.

On tää hankala juttu......

Jos halutaan saada joku tolkku siihen, että puhutaan edes samoista asioista, pitäisi vaan nöyrästi
mennä "samoilla muuttujilla", vaikka niitä olisi enemmän kuin Vatasen pojalla tikipoksin haussa.

Siinä tulee sitten kuitenkin vaarallisen helposti se tilanne eteen, että väännettävää jää yleensä aika vähän,
ellei toinen puhu kuulantyönnöstä ja toinen tenniksen palaamisesta.
"Pelivälineen pyöreä muoto" ei vaan ihan riitä yhteisenä nimittäjänä:grin:.

"Kentlemen.... staart joor.... What ever....:p

Kinkku sulaa kyljestä ihan rattoisalla tavalla hytkynaurun tahdissa :peukutpystyyn:
 
Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?


Jos halkaisija kasvaa 20mm niin renkaan pituus kasvaa 20mm*pii = 62.8 mm ( likiarvo, 2*pii*delta r). Ihan sama minkäkokoinen ympyrä alunperin on kyseessä (vaikka maapallo).
 
Jos halkaisija kasvaa 20mm niin renkaan pituus kasvaa 20mm*pii = 62.8 mm ( likiarvo, 2*pii*delta r). Ihan sama minkäkokoinen ympyrä alunperin on kyseessä (vaikka maapallo).

No niin minäkin sen fundeerasin, mutta en uskaltanut ääneen sanoa ennen akateemista vahvistusta.

Minkälainen massa tai voima vaaditaan, että nuo Supercorsan tai Pilotroadin kolmesta viiteen rinnakkain olevaa teräsvaijeria saadaan venymään yli tuon mainitun 60 mm?
 
Nyt alko hieman kiinnostaa......

Venytelläänkö tässä vaan vaijeria, vai
ihmetelläänkö renkhan halkhaisijan muuthumistha :blink:
 
Nyt alko hieman kiinnostaa......

Venytelläänkö tässä vaan vaijeria, vai
ihmetelläänkö renkhan halkhaisijan muuthumistha :blink:

Näin maallikkona aattelisin, että venyyköhän nuo vaijerit paljoakaan, vai antaiskos gumes siinä niitten ympärillä periksi ja muuttaisi muotoaan säteen suuntaan...

Tiiäppä hänestä, voisi jostain sinätuubin kätköistä löytyä videokuvaa moisesta, ku osaisi vaan hakea...:blink:
 
Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...:right:) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?:blink:

Ihan varmasti piisaa jos puhutaan suurinpiirtein laillisista nopeuksista.
 
Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?

Kato, ite orgin kantava voima, mainostulojen päälähde ja diplomatian kruunaamaton kuningas on selvinny joulun yli. Mitäs jos menisit ihan ite kokeilemaan paljonko muodonmuutosta tulee niin ei tartte pelkkää uskoon nojata. Ja mieti tuo vaijerihommakin vielä pariin kertaan ennen kuin sen todistat ultimaattiseksi totuudeksi.
 
Muistaakseni, kun viimeksi palstalla kohtasimme. Olit kovin hapan kun olin vain kertonut millä hakusanoilla vastaus Googlesta löytyy ja suora linkki oli jäänyt laittamatta. Nyt olisi sinulla ollut tässä linkin paikka?


Mitäs jos menisit ihan ite kokeilemaan paljonko muodonmuutosta tulee niin ei tartte pelkkää uskoon nojata. Ja mieti tuo vaijerihommakin vielä pariin kertaan ennen kuin sen todistat ultimaattiseksi totuudeksi.

Minun käytännön tietotaitoni teräksen venymisestä jää asteelle kitarankieli tai polkupyörän V-jarrut. Siksi olisikin ollut ehkä kiva saada joku kansantajuinen linkki aiheeseen jossa kerrotaan kuinka teräsvaijerilenkkiä vinhasti pyörittämällä se saadaan venymään 3-5%. Nehän on nuo Pilot road vaijeritkin jo maallikon silmälle aika paksut.
Silmämääräisesti veikkaisin, että tonnin betonimöhkäle nousee ainakin muutaman kerran ennen kun katkeavat.

Siis kun nostolenkkinä käyttäisi yhden takarenkaan vaijereita.
 
Tuohon muodon muutokseen ei tarvise venymää kovinkaan paljoa. Laita 90 asteinen rengas tallin lattialle ja mene päälle seisomaan. Mittaa halkaisija jalkojen kohdalta ja tee päätelmät. Sen verran foliohattu olen, että nopealla radalla jää mieluummin lähemmäs 15mm swingiin.

Jatkoksi tulee varmaan jonkun tradenomin kertaus lukion pitkästä fysiikasta..
 
Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...:right:) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?:blink:

Mulla on samaisessa (taino vanhemmassa kaasaripelissä) hieman alta sentin välys ja noilla perus tourinkikumeilla ei ole ollut ongelmaa renkaan laajenemisen kanssa. Välillä tahtoo jäädä kiviä tosin huggerin ja kumin väliin.

Ja lystiä sillä banditillakin on radalla surffailla!

Edit. Siltä varalta ettei ennestään ole tuttu sivusto niin suzukibandit.org löytyy paljon juttua banditeista
 
Mie en tiiä muuta ko et kiihytysauton rengas kyl kapenee hitosti ku sutasee viivalta.

Mutta asiaan; mulla Pyramidin huggeri alkoi laahaamaan tuolla 10mm välyksellä; syystä tai toisesta. Kyseessä tosin ykspuolinen svingi ja kiinnitys svingin ja renkaan väliin kahdella poikittaisella pultilla. Ei siis mielestäni yhtä jämäkkä kuin esin ketjusuojalla varustettu malli, jotka usein (muistaakseni) kiinnitetään svingin (akselin) päälle ja vielä ketjusuoja sivulle ainakin yhdellä pultilla/ruuvilla.

Mielestäni tuohon pienen välyksen toimintaan/toimimattomuuteen vaikuttaa myös osittain tuon huggerin muoto/pituus. Se huggerikin voi elää ja sitten naps ja huggeri on p..llun päreinä.

Oma tosiaan alkoi laahaamaan. Tuohon välykseen saattaa pystyä vaikuttamaan erilaisilla prikoilla/holkeilla kiinnityspultien väleihin. Edit: lisäks jos ne huggerin kiinnityspultit vähänkin löystyvät niin sinne svingin ja huggerin väliin menee paskaa joka alkaa kiilaamaan sitä huggeria. Ei varmasti paljon, mutta eipä tuossa paljoa marginaaliakaan ole. Sitä en muista vaihdoinko rengastyyppiä jossain vaiheessa.

Omani otin pois ja vaihdoin toiseen malliin johon jäi suurempi välys.

PS. olen nähnyt ulkomaan foorumeilla kuveja, joissa juuri huggerin ja renkaan väliin on mennyt kivi tms. ja huggeri päreiksi.

PS2. ei ole tarkoitus pilata aloittajan joululahjailoa:D näin vaan mulla
 
Mie en tiiä muuta ko et kiihytysauton rengas kyl kapenee hitosti ku sutasee viivalta.

Mutta asiaan; mulla Pyramidin huggeri alkoi laahaamaan tuolla 10mm välyksellä; syystä tai toisesta. Kyseessä tosin ykspuolinen svingi ja kiinnitys svingin ja renkaan väliin kahdella poikittaisella pultilla. Ei siis mielestäni yhtä jämäkkä kuin esin ketjusuojalla varustettu malli, jotka usein (muistaakseni) kiinnitetään svingin (akselin) päälle ja vielä ketjusuoja sivulle ainakin yhdellä pultilla/ruuvilla.

Mielestäni tuohon pienen välyksen toimintaan/toimimattomuuteen vaikuttaa myös osittain tuon huggerin muoto/pituus. Se huggerikin voi elää ja sitten naps ja huggeri on p..llun päreinä.

Oma tosiaan alkoi laahaamaan. Tuohon välykseen saattaa pystyä vaikuttamaan erilaisilla prikoilla/holkeilla kiinnityspultien väleihin.

Omani otin pois ja vaihdoin toiseen malliin johon jäi suurempi välys.

PS. olen nähnyt ulkomaan foorumeilla kuveja, joissa juuri huggerin ja renkaan väliin on mennyt kivi tms. ja huggeri päreiksi.

PS2. ei ole tarkoitus pilata aloittajan joululahjailoa:D näin vaan mulla


Eikös noissa kiihdytys laitteissa käytetä suht matalia rengaspaineita pidon maksimoimiseksi, ja näin ollen tuo renkulan muodonmuutos olisi kokolailla julmempaa luokkaa?

Pystyisi tuota huggeria varmaan hieman säätämään, ketjusuojan puolelta fiilailis reikiä vähän pitkiksi ja toiselta puolen voisi tuota svingin ympäri tulevaa korvaketta koettaa säätää?

Tuokin seikka oli kysymykseni osasyynä, että ennemmin tuo huggeri pärähtää paloiksi, kuin rengas räjähtää?
Asennellessani tuota huggeria paikoilleen, niin näyttäisi olevan lasikuitua, alapinnan rosoisuudesta päättelisin.
Kyllä lasikuitukin aikamoisia voimia sietää hajotakseen...:blink:

Ps. Ei oo joululahja ilo mihinkään pilaantunut, pikemminkin päinvastoin:grin:
 
Joo, tuo kiihdytysjuttu oli vaan semmonen heitto.

Jos se huggeri ottaa jostain syystä kunnolla kiinni niin ne voimat on sellaset, että päreiks menee; se on varma. Ja hyvä niin, muuten kävis varmaan köpelösti:)

Oman repäsin yhdellä kädellä paskaks kun kiinnityspultista meni kulmat. Yritin ensin hioa reunoja, mutta huggerin profiili oli sellanen ettei auttanut.

Tuosta renkaan puhkeamisesta en osaa sanoa; kait sekin mahdollista on. Voihan siitä tulla melko terävää kulmaa jos niin sattuu.
Mutta enempää en oikeen osaa aiheeseen sanoa
 
Back
Ylös