• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hugger asiaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tareza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä se pallo venyy ja paukkuu. Keskeiskiihtyvyys on v^2/R, eli lentokentällä kun vetää 100 m/s ja renkaan säde on 0.3 metriä, saadaan kunnioitettavat 33 333 m/s^2 eli 3400G.
Keijolla on vahva tunne, että 1-2 cm voisi paisua. Tietysti asia saadaan lopullisesti selville kun lainaatte kesäksi mp:n joka kulkee tuon verran, go-pro-kameran ja runsaasti bensarahaa ja rengassatseja.
 
Kyllä se pallo venyy ja paukkuu. Keskeiskiihtyvyys on v^2/R, eli lentokentällä kun vetää 100 m/s ja renkaan säde on 0.3 metriä, saadaan kunnioitettavat 33 333 m/s^2 eli 3400G.
Keijolla on vahva tunne, että 1-2 cm voisi paisua. Tietysti asia saadaan lopullisesti selville kun lainaatte kesäksi mp:n joka kulkee tuon verran, go-pro-kameran ja runsaasti bensarahaa ja rengassatseja.

Kun pysytään renkaan nopeusluokan alle olevissa nopeuksissa, kuten Suomen radoilla, pysyy teräs todennäköisesti kimmoisella alueella. Kun jännitys lähenee murtolujuutta ja muodonmuutos on plastinen voi teräksen venymä olla helposti vaikka 100 promillea ennen kuin lanka katkeaa.

Minkälaisilla renkailla ajetaan 100 m/s?
 
Keskustelu on nyt keskittynyt lähinnä tuohon vaijerin venyttämiseen, joka ei renkaan kyseessä ollessa ole kuin pieni osa kokonaisuutta. Yleensä tosin vaijeria käytetään vain tukemaan renkaan reunanauhaa ja nykyaikaisesessa renkaassa varsinainen runko muodostuu teräsvyöstä. Teräsvyön kaverina voi olla muista materiaaleista valmistettuja vöitä. Vöiden rakenteella voidaan vaikuttaa renkaan rungon ominaisuuksiin. Tuossa Dunlopin ratakumin rakenteen periaatekuva: http://www.motorcycle-usa.com/photogallerys/d211gp-rear-detail.jpg?378220

Kehän laajenemisessa renkaan kuormittamattomalla puolella täytyy ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:

1) Rengas ei ole ajossa pyöreä vaan litistyy maata vasten -> säde kuormittamattomalla puolella kasvaa
2) Renkaan muodonmuutos kuormituksessa riippuu renkaalle kohdistuvasta voimasta. Voima renkaalla on suorassa suhteessa pyörän + kuskin massaan, suorassa suhteessa kiihtyvyyteen sekä nopeuden neliöön.
3) Kumin murtovenymä lienee luokkaa 500-600% -> renkaan kulutuspintakumi venyy keskipakoisvoiman takia.
4) Kumin vetolujuus on alle 20MPa, eli alle 20N/mm^2. -> pienikin voima aiheuttaa suhteessa ison muodonmuutoksen.
5) Teräsvyön rakenteesta riippuu minkä verran vyö voi joustaa pituussunnassa.
6) Keskeiskiihtyvyyden aiheuttamat voimat kasvavat nopeuden neliössä a=v^2/r -> pieni nopeuden kasvu kasvatta voimia suhteessa paljon enemmän. Esim. 150km/h -> 210km/h karkeasti tuplaa keskeiskiihtyvyyden aiheuttamat voimat ja 150km/h->300km/h nelinkertaistaa voimat.
7) Rengas ei välttämättä pysy pyöreänä vaan se värähtelee aaltomaisesti jos heräte sattuu renkaan ominaistaajuudelle. Tämä värähtely vaikuttaa jonkin verran renkaan säteeseen paikallisesti.

Tämä on vain pintaraapaisu eri muuttujiin ja kokonaisuus on niin monimutkainen, ettei itselläni riitä mielenkiinto siihen sen enempää paneutua vaan mieluummin nojaan empiriiseen kokemukseen, jonka mukaan rengas ottaa svingiin kiinni kovissa nopeuksissa jos välys on alle 10mm. Näin ainakin Motoparkissa, jossa nopeus max. ~260km/h ja renkaana joku ratarengas.
 
Kun pysytään renkaan nopeusluokan alle olevissa nopeuksissa, kuten Suomen radoilla, pysyy teräs todennäköisesti kimmoisella alueella. Kun jännitys lähenee murtolujuutta ja muodonmuutos on plastinen voi teräksen venymä olla helposti vaikka 100 promillea ennen kuin lanka katkeaa.

Minkälaisilla renkailla ajetaan 100 m/s?

Kannattanee kysästä Any10 tai Team Force Major teameiltä. Niillä kavereilla on kokemusta tuosta hommasta.
 
Kannattanee kysästä Any10 tai Team Force Major teameiltä. Niillä kavereilla on kokemusta tuosta hommasta.

Mun muistaakseni ihan normi kyykkypyörän renkailla ajetaan neljää sataa ja ylikin. Kyselin kerran noilta nopeimmilta renkaan kestävyyttä. Ja ne nauro ja sano että, jos tommonen huolettaa niin on väärä laji.
 
Kevennetään vähän
Mulla on katupyrässä renkaan ja huggerin välys alle sentin. No problems, top speed ajettuna ehkä 170km/h
 
Entä jos käytetään normaalia paineilmaa, eikä typpeä niinkuin kunnon ratailijat? :blink:

Terv. FT :right:
 
Evoluutio on väistämätön juttu.... sanovat mitä tahansa.

rellonen on tästä elävä todiste.

Pilkunnussijoista kasvaa hiljalleen PISTEENNUSSIJOITA.

Sori, oli ihan pakko..... taas :paikallatuulee:.....


Jep. Evoluutiossa tapahtuu kaikenlaisia loikkia sinne sun tänne. Siksi se onkin evoluutio.
Ihan ystävyydellä.. :bisseä:
 
Kannattanee kysästä Any10 tai Team Force Major teameiltä. Niillä kavereilla on kokemusta tuosta hommasta.

TFM on ajanu viimevuodet Conti raceattack (comp/ kuvio) renkailla. Softia, saatto olla myös mediumia pinossa.
Tasapainotettu alle 5g, laakeripukilla, jos oon ollu vaihtamassa
Toki ovat ajaneet välillä muitakin, mm mez racetech, ja erilaisia slicksejä mitä sattu olemaan tarjolla.

Varsinaiset rengasongelmat mitä on ollu koneesta ulkoistuneen öljyn tms aiheuttamia.

Edit: huggeria ei noilla oo ja välykset swingiin on sen verran isot ettei osumista oo tiedossa.

Omassa on välystä huggerin reunaan ollu 1-1.5senttiä eikä kosketuksia oo tullu niin että näkys, tosin mahtanu kovin merkittävästi yli 200 ajaakaan, racetechiä, pp 2ct, pp3, bstone s20, ja joku pirellin sporttikumikin oli välilä.
 
Jep. Evoluutiossa tapahtuu kaikenlaisia loikkia sinne sun tänne. Siksi se onkin evoluutio.
Ihan ystävyydellä.. :bisseä:

Viihdettähän tämäkin ketju on tähän vuodenaikaan ollut
jo nopeasti alkupostausten jälkeen :D.

Sen verran noista "kirjallisista ilmaisuista" ihan ylipäänsä
arjen tasolla ja hieman vakavammissakin puitteissa.

Lukekaapa joskun jonkun lääkäristä saamaa reseptiä.
Ei taida olla ihan latinan suhteen suurimmat ongelmat käsissä:D.

Tuossa kuitenkin kulminoituu moni asia, johon suhtaudutaan
intohimoisen pedanttisesti täällä palstoillakin:D.

Juu... Siinä se arvoisa ja kunnioituksella kohdeltava Herra TOHTORI
vetää mitä mielikuvituksellisempaa kippuraa kuponkiin.

Koulutusta ja sen mukana yleisen käsityksen vielä sivistystäkin
pitäisi löytymän.
Potilaan kannalta ehkä hyvinkin ratkaisevia, terveyteen, jopa henkeen
liittyviä asioita pitää sitten jonkun jossain koittaa tulkita aivan uskomattomista
räpellyksistä :D.

Näinhän se pääosin on mennyt ennen tietotekniikan tupaanmarssia.

Yhtä kaikki.... Kaikenlainen kommunikointi on siinä suhteessa hauska laji,
että toiset keskittyy enemmän viestiin, toisille kaiken ratkaiseva asia
on "muotoseikat".

Onhan toki erilaisia toimintoja eri puitteissa, joissa täsmällisyys ja
"sovitun formaatin" mukainen toiminta on ihan ehdoton edellytys.
Lentoliikenteeseen liittyvät asiat varmaan aukeaa monelle perusesimerkkinä.

Jostain syystä monet, kirjallisessa viitekehyksessä "pilkunnussijat" selviävät
suht hyvin esim liikenteessä.... vaikka siellä sitä säveltäjää ja erilaista
muuta kuormittavaa häiriötekijää riittää :D.
Kumma kun noissa puitteissa fokus on painottunut "olennaiseen" :D.

Toisaalta.... Joku menee jätskikiskalle, jossa tyttöllä on myynnissä vain
vaniljatuutteja.... ja asia lukee lapussa luukun vieressä.

Herra menee luukulle ja toteaa huolimattomasti.....

"Nyt tekis niin mieli".... ja saman tien tulee luukusta nyrkkiä tauluun :D.


Hieman toisin taas.....

Ei tahtonut nuorimies ensimmäistä kertaa Mikkeliläisellä kioskilla asioituaan
millään ymmärtää.... ei edes lämmin Cokis kädessään.... että kioskitytön
toteamus kysymykseen kylmästä Colasta....

"Woe Woe.... Miul ei oo antoo ku lämmintä kolloo".....

Niin, kaveri vaan intti autoon palattuaan, että jätkät hei....
Jäädään nyt vaan tänne illaks.....

"SE LUPAS JO MULLE! :grin:.

Eikäkön Parempaa Tulevaa Vuotta 2016 kaikille....

Vain mitenkä noi isot kirjaimet.....

Tajuukohan kukaan tuostakaan yhtään mitään :;):
 
Yhtä kaikki.... Kaikenlainen kommunikointi on siinä suhteessa hauska laji,
että toiset keskittyy enemmän viestiin, toisille kaiken ratkaiseva asia
on "muotoseikat".

Muotoseikat on kyllä ihan jees, mutta jos niistä tulee itsetarkoitus, viestintä menettää pointin. Ainakin omasta mielestä viestinnän tarkoitus on saada vastapuoli ymmärtämään oman viestin ja näkemyksen. Jos muotoseikkojen takia tekstistä tulee niin raskasta, että lukija jättää viestin lukematta tai ei saa ymmärrä mitä ajetaan takaa, viestintä on epäonnistunut . Pitkästä aikaa itellä tuli luettua viestisi, kun se näytti selkeältä eikä vain puolittaisilta lauseilta ja muotoseikoilta. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Kyllä sitä naisissakin useasti arvostaa muotoseikkoja, mutta lopulta tärkeämpää se ydin.:D
 
Muotoseikat on kyllä ihan jees, mutta jos niistä tulee itsetarkoitus, viestintä menettää pointin. Ainakin omasta mielestä viestinnän tarkoitus on saada vastapuoli ymmärtämään oman viestin ja näkemyksen. Jos muotoseikkojen takia tekstistä tulee niin raskasta, että lukija jättää viestin lukematta tai ei saa ymmärrä mitä ajetaan takaa, viestintä on epäonnistunut . Pitkästä aikaa itellä tuli luettua viestisi, kun se näytti selkeältä eikä vain puolittaisilta lauseilta ja muotoseikoilta. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Kyllä sitä naisissakin useasti arvostaa muotoseikkoja, mutta lopulta tärkeämpää se ydin.:D

Just joo:D.

Siitä reiästähän sitä aina on tapana puhua haltioituneesti.....

Toiset taas näkevät ja kokevat ne reunat olennaisina ja alati kiehtovina:grin:.

Kukin tyylillään:paikallatuulee:.
 
Tämä aihe ei ole likimainkaan loppuun käsitelty. Bill Stermerin "Harley Davidson Motorcycles"-niminen opus toteaa, että renkaan säde kasvaa huippunopeuksissa jopa 3%. Paljonkohan sitten normaalissa moottoripyörässä - varmaan hiukan enemmän.
 
Tämä aihe ei ole likimainkaan loppuun käsitelty. Bill Stermerin "Harley Davidson Motorcycles"-niminen opus toteaa, että renkaan säde kasvaa huippunopeuksissa jopa 3%. Paljonkohan sitten normaalissa moottoripyörässä - varmaan hiukan enemmän.

Tuo 3% olis aika lähellä 10mm tollasessa ratakumissa. Eli 200/60,195/65, 200/55 kokosissa.
 
Tämä aihe ei ole likimainkaan loppuun käsitelty. Bill Stermerin "Harley Davidson Motorcycles"-niminen opus toteaa, että renkaan säde kasvaa huippunopeuksissa jopa 3%. Paljonkohan sitten normaalissa moottoripyörässä - varmaan hiukan enemmän.

Paljonkohan perus Harrikassa huiput lienee?:blink:
Kun tehotkin yleensä kerrotaan toteamuksella Riittävä:D
 
Back
Ylös