• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Huijaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LiguidSnake
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Katsos keppanaa, väsymyksestä johtuen olin unohtanut mainita koko asiasta.  Eli sopivat että loppusumma maksettaisiin tuonnin yhteydessä. Mutta kauppias halusikin yllättäen sen etukäteen.

Ketään ei ole vielä mulkuksi haukuttu, mutta saa nähdä miten kaverini käy..

Kysyn siis teidän mielipiteitä, että mitä te tekisitte kaverini sijassa? Pitäisikö asian antaa vain olla?..
Jaa se meni noinpäin. No sittenhän ne meikäläisen sympatiatkin kääntyvät kaverisi puoleen.
smile_org.gif

Itsehän kysyisin ystävällisesti ja asialliset perusteet esittämällä myyjää korvaamaan motskariin uuden akun. Jollei tärppää ja pyörä osoittautuu muuten olevan ok. kunnossa, niin jättäisin homman sikseen ja ostaisin seuraavan pyörän, käymällä katsomassa ja ajamassa sitä pyörää ensin.

Omasta pyörästä oli akku sökö ku ostin,en kuitenkaan alkanut vinkua kuin sika ja uhkailla myyjää...Joskus elämä on vaan kovaa ja potkii päähän,akkuja saa kaupasta,rahalla!
Ostajahan nyt teki ekaksi sen perinteisen klassisen virheen, että "osti sian säkissä" kun ei edes käynyt pyörää katsomassa, mutta jos myyjä on vakuuttanut kaiken olevan kunnossa, niin silloin ei akunkaan pitäisi olla paskana. On aivan eri asia, jos se todetaan katsoessa tai sanotaan reilusti........

PS: Kuinkahan moni muuten tällä palstalla nielisi mukisematta jos ostaisi ihan tuliterän pyörän ja siitä olisi akku paskana - so what pikku juttu?
Kyllähän puheeseen pitää luottaa (jos vastassa ei oo savolainen, silloin kyllä vastuu siirtyy kuulijalle), oli sitten myyjä kuka hyvänsä.

Omasta pyörästä oli akku sökö ku ostin,en kuitenkaan alkanut vinkua kuin sika ja uhkailla myyjää...Joskus elämä on vaan kovaa ja potkii päähän,akkuja saa kaupasta,rahalla!
Ostajahan nyt teki ekaksi sen perinteisen klassisen virheen, että "osti sian säkissä" kun ei edes käynyt pyörää katsomassa, mutta jos myyjä on vakuuttanut kaiken olevan kunnossa, niin silloin ei akunkaan pitäisi olla paskana. On aivan eri asia, jos se todetaan katsoessa tai sanotaan reilusti........

PS: Kuinkahan moni muuten tällä palstalla nielisi mukisematta jos ostaisi ihan tuliterän pyörän ja siitä olisi akku paskana - so what pikku juttu?
Kyllähän puheeseen pitää luottaa (jos vastassa ei oo savolainen, silloin kyllä vastuu siirtyy kuulijalle), oli sitten myyjä kuka hyvänsä.
Olen täysin samaa mieltä. Kyllä aika lammas saa olla, ettei tee asialle mitään vaikka kyseessähän on vain akku. Jos sovitaan että pyörä on kunnossa, niin pitäisihän sen myös olla.

Kysyn siis teidän mielipiteitä, että mitä te tekisitte kaverini sijassa? Pitäisikö asian antaa vain olla?..
Itse hakisin biltemasta akun 5 kympillä, pistäisin paikalleen ja lähtisin ajeleen.

Peli on osittain menetetty siinä vaiheessa, kun pyörästä on maksettu koko kauppasuma ilman koeajoa. Myönnän toki, että kauppias on pientä vilunkia pelannut, mutta maksaako vaivaa tehdä asiasta isoa numeroa..?

Tämänlaisesta asiasta/rahamäärästä en viitsisi tehdä periaatekysymystä, että myyjän on maksettava, maksoi mitä maksoi (aikaa, mielipahaa) itselle. Paitsi jos pyörän hinta on 50-100€.  
tounge.gif

Ehkäpä ensi kerralla ostaisin muualta tai olisin tarkkaavaisempi.

Edit: Toisenlainen tapaus: Itse ostin reilun parin tonnin auton, oli hyvä ostettaessa jne. Parin päivän päästä soitin myyjälle (yksityinen) ja sanoin ettei vehkeessä ole lohkolämmitintä eikä sisätilan pistoketta, vaikka myynti-ilmossa näin luki. Myyjä maksoi 100€ minulle tästä hyvästä takaisin. Juu ja ihan sama vaikka sitä on sahattu ilman lohkolämppäriä talvella käyntiin. Auto on muuten priima.  
biggrin.gif

Olen täysin samaa mieltä. Kyllä aika lammas saa olla, ettei tee asialle mitään vaikka kyseessähän on vain akku. Jos sovitaan että pyörä on kunnossa, niin pitäisihän sen myös olla.
No, mullakin oli nykyisestä mopostani akku sökö ostettaessa. Sanoin, että satku pois hinnasta ja homma ok.

Olen täysin samaa mieltä. Kyllä aika lammas saa olla, ettei tee asialle mitään vaikka kyseessähän on vain akku. Jos sovitaan että pyörä on kunnossa, niin pitäisihän sen myös olla.[/quote]
Heh, tällä palstalla on pahimmat teilaajat ja kiihdyttelijät  
biggrin.gif
. Huvittavinta on tosiaan väittää että itse ottaisi tapauksen ihan rauhassa, mutta ei pystytä olla edes kommentoimatta asiaa. Kirjoittajahan kysyi hiukan ohjetta miten TÄSSÄ tilanteessa pitäisi toimia. Itse repisin ajokalsarini ja ainakin yrittäisin nyppiä myyjältä
kaboom.gif
. Mitään järkevää olisi siltä tunteen palolta turha odottaa  
tounge.gif
. Minusta ei siis tapaukseen mitään apua...vaan eipä ole ollut vielä muistakaan  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Tavallaan ymmärrän tuon aloittajan ja hänen kaverinsa kiukun. Suomalaiseen rehellisyyteen ei sovi oikein kiristäminen hinnan nostamisella tai edes vikojen mainitsematta jättäminen.

Itse olen sekä autoa että mopoa ollut niin myymässä kuin ostamassakin nyt jo muutamaan kertaan, aina yksityiseltä. Ei ole tullut takapakkia mutta olen tarkkaan myös ne kulkupelit syynännyt. Myymistäni laitteista olen kirjannut ostajalle tiedoksi joka ikisen pikku viankin, jos niitä on ollut. Viimeisin pyörän vaihto tapahtui parin viikon sisällä.

Pyörää ei voi kyllä näkemättä ostaa (omista erittäin hyvistä kokemuksista huolimatta) ja vaikka joutuisi lentämään Hesasta Lappiin kauppoja hieromaan, niin halvaksi tulee pyörän hintaan verrattuna. Ja minusta on aika noloa myyjänkin kannalta pimittää joku muutaman kympin vika kuten juuri akku. Siinä turhanpäiten saattaa tulla särö omaan maineeseen.

Riippuu ihan siitä mistä sen pyörän ostaa, yrityksellä on aina periaatteessa virhevastuu kuluttajlle myymästään laitteesta. Käytetyn tavaran kohdalla se vain ei ole aina ihan itsestään selvää mitä se kattaa.
Yksityiseltä ostettaessa se on sitten enemmän "takavalotakuu", eli jos ostaja sokeesti luottaa myyjän puheisiin niin se on ostajan ihan oma moka, nimittäin niiden perättömien puheiden todistaminen on aika vaikeaa jälkikäteen. Siis jos oikeutta aletaan käymään siitä, että pyörä ei ole "kunnossa" niin korvausta saanee vain myyjän tiedossa olleista piilevistä vioista, eli sellaisista joita ei kaupankäynnin yhteydessä voi todeta (esim. kansi paskana ja nesteet menee sekaisin).

Ei heru täältäkään sympatiaa. Akku on kulutusosa. Ja ainakin omasta mielestä kiristäminen tarkoittaa jtn muuta, tai sit muakin koitettiin hetki sitten kiristää. Välittäjä nimittäins sanoi, että ellen nosta tarjousta niin asunto josta olin tarjonnut menee toiselle, offtopic menikin kun en nostanut...

Jos pyörästä on maksettu etumaksu ja sen jälkeen myyjä uhkaa nostaa hintaa niin kyllä se on minusta kiristämistä tai ainakin jonkinmoinen sopimuksen rikkomus. Suullisetkin sopimukset olisi pidettävä!

Periaatteista vaan on kyse, pikkurahoista jos pyörä oli muuten kunnossa. Toimivan akun saa Biltemasta jopa parilla-kolmella kympillä ja jos ostaja onnistuu huonon akun takia tinkimään saturaisen hinnasta, niin hyvä on! Satasen se paras merkkiakku melkein maksaakin.

Herätyskello!!
Kaverisi maksoi pyörästä vakuutusmaksun, ettei kauppa mene sivu suun  
nixweiss.gif
Mitä vittua? vakuutusmaksun? mites toi käsiraha?

Kaveris osti käytetyn pyörän näkemättä, myyjä kiristi  
biggrin.gif
koko maksun etukäteen, ENNEN pyörän luovutusta  
biggrin.gif
ja sitten pyörästä oli akku rikki ja nyt vituttaa.... Sais olla tämä valopääkaveri tyytyväinen, että edes pyörä tuli perille.

Kunnon opetus tollasesta sinisilmäisyydestä olis, että kone olis ihan sohlo, pyörä nussittu bulgariasta ja tää myyjä tulis ja veis vielä vaimon.
biggrin.gif

Vallan huima tarina....mistä näitä sikiää
confused_orig.gif
tounge.gif

Tietysti pitää pummata hinnanalennusta sen verran kuin mitä se akku maksaa! Jos myyjä ei ole sanonut sen olevan epäkunnossa, niin silloin sen pitää olla kunnossa. Jos on vaikeata saada jo maksetusta kauppahinnasta jotain takaisin, niin nappaa sieltä myyjältä sitten vaikka uudet (samanhintaiset) hanskat mukaansa...

sanoi:
Mitä teidän mielestä pitäisi asian suhteen tehdä?

Jäi aiemmin huomaamatta, että neuvoa pyysit.

Neuvo1: Antakaa sen käsien irti repimisen olla jo julkisesta laittomasta uhkauksesta saa isoja tuomioita jos sattuu että yrittäjä ottaa niikseen niin olette raastuvassa pelkästään uhoamalla tällä palstalla.
Neuvo2: Väännätte kaverin sukat testosteronista kuiviksi ja vedätte  
033102beer_1_prv.gif
pisneksille.

Neuvo3: Jos myyty tuote ei vastaa asiakkaan odotuksia tai siinä on puutteita tai virheitä eikä keskusteluyhteys myyjään toimi niin soitto kuluttaja-asiamiehelle yleensä auttaa. Hän sitten ohjaa eteenpäin.

sanoi:
Suullisetkin sopimukset olisi pidettävä!

Niinhän sitä luulis, mutta sitä on sattunut virallisen maahantuojan myymälässäkin, että hinta "korjaantuu" kysynnän mukaan alkuperäisestä > Ei kauppoja, ei siinä oikein pullistelemalla pysty 0-6 tulosta muuttamaan.

sanoi:
Tietysti pitää pummata hinnanalennusta  ...

Tämä oli hyvä neuvo! Jos on paikan päällä niin aina voi tosiaan koettaa "pistää liiviinsä"* 150€ hanskat joka on juuri sopivan pähee korvaus siitä että on tullut pahamieli. Pistäköön kauppias vaikka hävikin piikkini ellei muuta voi.

Neuvo4: Johan se HillSteerBlues vai mikäs se oli: "Olkee varovaissii siellä"

sanoi:
.. Pitäisikö asian antaa vain olla?..

Ihan hyvän kuuloinen idea.

/z

* ettei tarvii käräjille hakea niin tässä yhteydessä "pistää liiviinsä" tarkoittaa hanskojen haltuunottoa julkisesti mutta ehkä hieman vastahakoisen myyjän seuratessa vierestä voimattomana.

edit: muutin noi eränumerot kotijoukkueen tappioksi.

Back