Huollatko itse V-Stromin?

HUOLLATKO ITSE V-STROMIN? -

• TEEN KAIKKI HUOLLOT ITSE

Ääniä: 0 0,0%
  • TEETÄN KAIKKI HUOLLOT MERKKILIIKKEESSÄ

• TEETÄN KAIKKI HUOLLOT MUUSSA KUIN MERKKILIIKKEESSÄ

• Ääniä yhteensä
    0
Ka oppii se vanha koirakin jotain!
idea3.gif

Öljyt, jarrupalat ym.. pienemmät jutut menee itse, mutta esim venttiilien säädöt saa ammattilainen hoitaa. Pitää kyllä tunnustaa että laiskuus iski kun vein pyörän syksyllä talvisäilöön, samalla tuli tilattua öljyn- ja renkaanvaihto.

Viikonloppuna olisi tarkoitus rueta metsästämään polttoaineen merkkivalon mystistä toimimattomuutta.

Kyllä noi öljyt ja putsarit hoidellaan ite. Venojen säätö hoidellaan sitten jollain pajalla. Eikös se tule eteen 24000 km. kohdalla? nyt mittarissa 15500 eli 18000 huolto väsätään itse ja vaihdetaan siinä ilmanputsari samalla.

Stromi tosi simppeli kone huoltaa ite ku ei tartte tehä alle 100tkm ku "tarkastuksia" ja ölpän vahtuja yms.

Tuolta kansainvälisiltä V-Strom sivustoilta löytyy sitte noita korjaus manuaaleja sekä hienoja kotinikkareitten tekemiä huoltoja mahtavilla kuvasarjoilla, suosittelen kahlaamaan netissä.

650:ssä on jopa kohtuu isoja eroja K6 ja K7 välillä, jälkeenmainittu on tuplatulppakansin ja läppärunkojen synkkauksen tekeminen edellyttää ISC-venttiilin lukitsemista eli tarvitaan tietokone ja oikea softa (jota ei saa ladattua netistä).

K7:lla ajoin +34000km reissun, suurin osa matkasta maissa, joissa ei merkkihuoltoverkostoa ole, joten hoidin venttiilien tarkastuksen ja läppien synkan tarkastuksen ennen lähtöä (15t ajettuna) ja sitten uudelleen reissun jälkeen 50t ajettuna. Ja ne oli melkein kaikki tosiaan vain tarkastuksia, koska säädöntarvetta ei ollut, vain synkkaa piti hieman säätää 50 tuhannessa.

Tämä ei silti tarkoita automaattisesti, että asia kaikissa yksilöissä olisi näin, eli varsinkin venat on kyllä syytä tsekata ajallaan, joissakin pyörissä välykset nimittäin muuttuu. Ja jos esim. ilmansuodin ei ole pidetty kunnossa, tämäkin voi vaikuttaa asiaan.

Loppujen lopuksi Vstromissakin on paljon kohteita, mitkä tulee tarkastaa säännöllisesti, pelkkä öljynvaihto ei yksinään vielä riitä. Asiallisesti huollettuna se on kyllä yksi markkinoiden varmatoimisimmista pyöristä.

Ajotapa ja tiestö vaikuttavat myös merkittävästi tsekkausten ja huoltovälien pituuteen... esim: ajaako hanat pohjassa sorateitä vai körryytteleekö pinta kaasulla asfaltilla.

Jep, vaihdoin öljyt pitkällä reissulla muistaakseni 10 kertaa, siis alle 4 tuhannen välein. Tämä juuri sen takia, etten ollut varma, kuinka paljon olosuhteet, pöly, kosteus, kuumuus tosiasiassa poikkeaa ns."normaalista", ja siksi kun piti luottaa paikallisten 4t pikkupyörien/skoottereiden öljyihin. Luki niissä yleensä purkinkyljessä Api SG tai sinnepäin... eivätkä maksaneetkaan kyllä paljon mitään, joten siksikin vaihtelin niitä mieluummin liian usein kuin liian harvoin.

Back