Seuraava vastaus on oma mielipiteeni aiheesta, joten muiden mutu- tai minkäänlainen mielipide ei kiinnosta mua ainakaan henkilökohtaisesti.
Olin ite saman kysymyksen äärellä viime keväänä, -07 gsx-r sai väistyä moton tieltä. Pitkään mietin kotarin 690 SMC:n ja Hussen 610 ie kanssa. Molempia koeajettuani ja testailtuani kallistuin Hussen puolelle, vaakakupissa painoi niin hinta kuin ominaisuudetkin.
Ostin -08 Husku 610 ie:n eikä paljoa ole kaduttanut.
Hussen pyörässä lambdan poisotolla ohjausyksikkö vaihtuu ns. "racing-asetukselle" eli ei tarvi putkiston vaihdon jälkeen ohjelmoida tai power commandereita. Eli Leovincen x3:n jälkeen pyörästä penkitettiin 10hp enemmän ku vakiosta, ja epäilijöille, samaan aikaan penkitettiin myös täysin vakio suunnilleen saman verran ajettu husse, missä tehot jäi 10hp alle! Eli ne puheet tukkoisuudesta, mitään sellaista ei huomaa vedoissa ollenkaan.
Kaveri, kenen kanssa vedetään kimpassa, omistaa -09 ktm smc 690 jossa yoshimuran ränni. Paikaltaan ja vauhdista vierekkäin vedätys ei anna kummankaan karata toiselta, max. pari metriä on tullut eroa kotarin eduksi. Onhan siinä tehoakin pari hepoa enemmän.
Kotarin suurimpana etuna pitäisin ehkä luistokytkintä, mitä hussessa ei siis ole. Ottaen huomioon eron hinnassa, sillä erotuksella pystyy ostamaan kyllä husseenkin luistokytkimen. Itse en sitä ole tosin tarvinnut, nopeasti oppii ajamaan. Eihän siitä haittaakaan olisi, varsinkin kun näissä yksipyttyisissä papattajissa tuo moottorijarrukin on niin voimakas.
Kotarin toisena etuna pitäisin mukavampaa penkkiä, eli pidemmän pätkän ajaminen ei puuduta niin paljon kuin Hussella, missä penkki enemmän race-mallinen. Kotari taas on katteiden osalta paljon läskimpi kuin Husse, mikä mun mielestä ainakin on miinus.
Kotarin pienemmät eli 530 exc ja hussen 510 ovat 30kg kevyempiä, eli parempia vetää esim. mikroautorataa. Menevät vain tuntihuollettaviksi, joten niihin saa olla vaihtamassa mölöjä kerran viikossa, mikä ainakin itseltä poissulki noi vaihtoehdot. Toki 690 ja 610 kannattaa myös vähintään puolittaa huoltovälit, onhan pyörällä leikkiminen niin paljon hauskempaa kaasulla..
Husselta on tulossa myös uus malli SM 630 ie, jos jaksaa odottaa niin kannattaa kattoa
Husqvarna.com ista.
Ja onhan musta Husse paljon siistimpi ku kottarainen!!
Huh, johan tuli tekstiä..