Hyrräkompassi pyörään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

strider

New member
Hyrräkompassi pyörään

Moikka,

sen verran old school olen että toivoisin löytäväni jostain luotettavan ja hyvän (hyrrä)kompassin pyörään kiinnitettäväksi.

Onko kenelläkään kokemuksia vene- tms.käytössä hyvistä, pienikokoisista hyrräkompasseista? Sähvöä löytyy, mutta tietenkin asennustila on hieman pienehkö.

Pyörähän on tosiaan R1200GS ja alkuperäinen ajatus olisi laittaa kompassi mittariston viereen, niin että se näkyy siitä herkästi.

strider
 
Kompassin tarve nykypäivänä on kyllä arvoitus minulle?

Muinoin, ennen naveja, kun oltiin pelkkien karttojen varassa kävi, kotilolla tosin, että Roomassa pitäessä alkamaan suunnistamaan Colosseumin kulmilta ulos kylältä menivät suunnat täysin sekaisin.
Siinä haeskellessa itseään kartalle tuumasin, että hemmetti, olisi edes oikea ilmansuunta katuja sompaillessa.

No, ei ollut, vaan ulos tultiin Eteläisestä liitymästä kehälle, kun Pohjoiseen oli suunta - ja on pikkusen isompi se Rooman kehätie, kuin Stadin kehäIII. Tulipa siinä sitten semmonen vajaan 100 km lenkki, kun mentiin vain väärään ilmasuuntaan, ja jos olisi ollut kompassi, niin suuntima olisi ollut toinen.

Jos tekee mieli alkaa kivittämään, niin sopii mennä Colosseumin kulmille ilman navia ja yrittämään alkaa ulos kylältä. Tuleepi toteen väittämä, että kaikki tiet vievät Roomaan - mutta ei yksikään ulos...

Mutta mielenkiinnosta, mihin tarpeeseen kompassi mp:ssä nykyajassa?
 
Kompassi moottoripyörässä on ihan samasta syystä kuin kompassi missä tahansa :)

Näyttämään ajosuunnan ja missä pohjoinen on. En luota niin paljoa navigaattoreihin että uskoisin aina niiden reitityksiin + tykkään tietää ajosuunnan.
 
Kompassi moottoripyörässä on ihan samasta syystä kuin kompassi missä tahansa :)

Näyttämään ajosuunnan ja missä pohjoinen on. En luota niin paljoa navigaattoreihin että uskoisin aina niiden reitityksiin + tykkään tietää ajosuunnan.

Tätä arvelin. Varma on aina varmaa kun ajaa pilvisellä säällä, yöllä, tai edellä kuvaamassani tapauksessa...:;):
Mää tyydyn näihin perusjuttuihin...
 
Sellainen kolikon kokoinen suunnon clipsi kompassi tai M-9 ajotakin hihassa kiinni, sillä on suunta löytynyt tarpeeksi tarkkaan niissä tapauksissa jossa navin neuvot ei ole ollut jostain syystä saatavilla/järjellisiä.

Ja ex-gps (explorist 600) oli varustettu sähköisellä kompassilla, huima ero suunnan näytössä paikallaan pyöriessä ilman kompassia olevaan naviin...
 
Itsellä oli tuollainen kakspuoleisella teipillä navin päällä kiini nyt Eurooppaa kiertäessä.

http://www.partioaitta.fi/Brunton_Pin-on_Ball_Compass

Tuo "hakaneula" pihdeillä poikki tuosta.

...ja tarkoitus, no navi ei 3D-moodissä näytä ilmansuuntia ja monesti kun piti tehdä nopeita päätöksiä mistä risteyksestä kääntyy mihinkin niin navi oli pihalla ja laski vasta uutta reittiä.

Navin päällä ei ottanut sähkölaitteista ainakaan häiriötä.
 
jo on kiire ei mihinkään. Navi kyllä kertoo jos venttaa vähän. yllättävää voi olla jos just siinä onkin jotain katsottavaa maisemallisesti. taas kerran mieti ennen kuin toimit.
 
jo on kiire ei mihinkään. Navi kyllä kertoo jos venttaa vähän. yllättävää voi olla jos just siinä onkin jotain katsottavaa maisemallisesti. taas kerran mieti ennen kuin toimit.

Maailmalla ihan joka risteykseen ei vedettäkkään parkkiin ja jäädä kattelee maisemia. Kehä III:n ulkopuolella kai ei häiritse jos nyt hetkeksi jää seisomaan risteykseen. Mihis maalaisilla on kiire.
 
Tuolta kerralla kunnon kompassi, lisäksi jos haluaa oikesti suunnistaa karttatasku + karttakompassi ja ajaessa sitten seuraa tuota pyörässä olevaa. Taitaa suunnistustaidot olla häviävää kansanperinnettä gepsien käytön vuoksi...
 
Perskule, on se tuo kompassikin hankittava, vaikka alkuun epälinkin.
Pari työkaverii tuli just pohjoisista ja olivat lähteneet yhdestä risteyksestä väärälle tielle ja etenivät jonkinmatkaa kunnes tajusivat, että väärä ilmansuunta. Ja molemmilla kokemusta Euroopasta, Balttiasta jne.

Katotaas miten muu porukka virnuilee, kun mulla kompassikin suunnistuksessa.:)-
 
Oikeat gyrot ovat kyllä melko kalliita, luokkaa useita tonneja, ellei sitten ebaysta löydä jotain hyvää käytettyä. En ole kokeillut miten magneettinen kompassi toimii pyörässä. Varmaan ihan hyvin, jolloin joku magneettisen suunnan kertova vene/lentsikkamalli kelpaisi.

Tuollaisia hyrriä voisi löytyä halvalla jostain lentokoneromikselta:

http://www.aircraftspruce.com/catalog/inpages/dg02e-3bh.php
 
Tuo Marinean kauppaama Ritchie Trek voisi olla aika pätevä. Mulla on ainakin ongelmana se että navigaattorista (Garmin Zümo 220) kun menee virrat pois niin se automaagisesti kääntää aina nuolen (ja kartan 3-D -asennossa ollessa) pohjoiseen. Joka sitten taas aiheuttaa turhaa pyörimistä ja häröilyä jos et ole muistanut katsoa suuntia parkkiin vedettäessä.

Zümossa ei myöskään saa sen tarkempaa kompassia näkymään kuin pää- ja väli-ilmansuunnat joilla taas ei sitten tee juuri mitään.

Siispä kompassia hommaamaan, ei tuo muutaman kympin hinta tunnu lainkaan pahalta ja luulisi veneessäkin olevan sen verran metalliesineitä ettei ihan ole turhan herkkä ulkoisille häiriöille. Jos vaan sen kiinnityksen saisi mietittyä...

Back to basics ja silleen.
 
Oikeat gyrot ovat kyllä melko kalliita, luokkaa useita tonneja, ellei sitten ebaysta löydä jotain hyvää käytettyä. En ole kokeillut miten magneettinen kompassi toimii pyörässä. Varmaan ihan hyvin, jolloin joku magneettisen suunnan kertova vene/lentsikkamalli kelpaisi.

Tuollaisia hyrriä voisi löytyä halvalla jostain lentokoneromikselta:

http://www.aircraftspruce.com/catalog/inpages/dg02e-3bh.php

Gyrolla ei vaan tee mitään ilman kompassia, et sinänsä suht turha kapistus pyörässä.. Lentokoneissakin on se vanhanmallin kompassi edelleen pakollisena, jonka pohjalta noita gyroja joudutaan kokoajan säätämään näyttään oikein..

Pyörän magneettikentän aiheuttamasta mahdollisesta häiriöstä tuskin on haittaa koska on suuruusluokkaa +-5°

Että semmosta :)
 
Mites olisi kustomeihin sellainen kallistuskulmanilmaisin (vrt. lentokoneet) jossa olisi keltainen siinä missä tappi / astinlauta ottaa kiinni maahan ja punaraja vähän ennen kuin jokin muu ottaa. Tuli vaan mieleen. :p
 
Tuolta kerralla kunnon kompassi, lisäksi jos haluaa oikesti suunnistaa karttatasku + karttakompassi ja ajaessa sitten seuraa tuota pyörässä olevaa. Taitaa suunnistustaidot olla häviävää kansanperinnettä gepsien käytön vuoksi...

Autolla huomaa muuten hyvin kun menee gepsin varassa, ei muista maisemista juuri mitään :/ Takasinpäin jos joutuu tulemaan samaa reittiä niin ei muista mistä käännyttin ja minne :)
 
Pyörän magneettikentän aiheuttamasta mahdollisesta häiriöstä tuskin on haittaa koska on suuruusluokkaa +-5°

Että semmosta :)

Se on hyvä, jos olet tutkinut pyörän aiheuttamia magneettikenttiä ja vielä parempi, jos ne eivät vaikuta kompassineulan suuntaan kuten muut magneetit. Oletko pitänyt kompassia esimerkiksi tankkilaukun lähellä? Väitän edelleen, että joissain pyörissä magneettikompassi toimii täysin moitteettomasti ja joissain toisissa hieman asennuskohdasta riippuen seuraa joko pyörän/osan, tai maapallon magneettikentän suuntaa, tai satunnaisesti kumpaa vaan.
 
Ostin itselleni tässä ketjussa aiemmin mainitun pienen kompassin ja ikäväkseni huomasin sen olevan yhtä tyhjän kanssa ainakin tankkilaukussa. Magneetit sekoittavat hyrrän aivan tyystin. Pitänee keksiä joku toinen sijoituspiste. :sad3:
 
Back
Ylös