Hyttysten pesu ajovarusteista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TuomasTap
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TuomasTap

New member
Millä tavoin olette puhdistaneet ajotakin rinnuksista ja housujen lahkeista niihin vauhdissa törmänneiden hyttysten raadot?

Varsinkin täällä Pohjois-Suomessa noita hyttysiä riittää näin keskikesän molemmilla puolilla ja katteenkaan taakse ei aivan mahdu suojaan. Itselläni on goretex puku ja en ole vielä keksinyt oikein tehokasta konstia pintojen putsaamiseen.

En ole varmastikaan yksin ongelmani kanssa :)
Kiitos vinkeistä!

Tekstiilipuvut olen pessyt ihan pyykkikoneessa, nahkapuvuista ei ole kokemusta. Tosin minun tuurilla suomen kesään kuuluvat vesisateet on yleensä pitäneet huolen ötököiden poistosta. :D

Pyörästä ja kypärästä miedolla Sunlight/Fairy-vedellä.
Hyvin rasvattuun nahkapukuun sama juttu, mikäli itikka tarttuu, yleensä ei.

Ajoreissun jälkeen sumutinpullolla pelkkää raanavettä pintaan. Juo kahvit väillä ja sen jälkeen kostealla kankaalla pyyhintä.

Kun ei aina viitti pukua pesukoneeseen kulumaan laittaa, niin itse olen mennyt tarvittaessa pokkana Rukan gorepuku päällä suihkuun ja ihan normaalilla selkäharjalla pessyt lämpimän veden pehmittämät hyttyset pois. Jos ei laske kauluksesta sisään niin puku on varsin nopeasti käyttökunnossakin. :D

Suihkussa on täälläkin joskus käyty ajopuku päällä että saa häjyimmät pois puvun päältä, on myös nähnyt painepesuria ja vesiletku/harja on myös tuttu väline. Eikä noita ole käytetty pelkästään ötökkäjäämien poistoon vaan puvun saamiseen säädylliseen kuntoon että voi pitkittää konepesun tarvetta, sillä pestään puku yleensä 2-3x ajokauden aikana.

Monta kertaa olen miettinyt harjatonta pesua, mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla. Suunnilleen 10€ kustantaisi pesuautomaatissa ja samalla tulisi pyöräkin pestyksi.. :orgmp3:

80-90 luvun taitteessaa tuli pestyä Jyrki Kovaleff tuplaharjakoneessa, klippi meni johonkin Cannesin juttuun.:D

Kiitos jakamistanne vinkeistä. Tuo takki päällä suihkussa käynti kuulostaa brutaalilta, mutta tehokkaalta kyllä :D
Taidan ottaa kokeiluun.

Käsittääkseni goretexkalvo toimii sitä paremmin, mitä vähemmän se saa kokea konepesua, joten aivan vähästä ei kannata pesukoneeseen kamppeitaan laitella. Ja kestäväthän nuo kuivuakin aika pitkään...

Lienee tärkeintä, että puhdistaa kamppeet heti ajon jälkeen, eikä vasta seuraavana päivänä tai viikon päästä, kun raadot ovat kuivuneet kunnolla kiinni. Itse olen miettinyt, että jonkinlainen tukevasti seisova torso tai muu teline jonka päälle takin voisi pukea ja sitten pinnat kostutettuina harjailla karkealla juuriharjalla, voisi myös olla toimiva homma. :right:

Punainen tolu-spray. Lähtee niin ruoanjämät hellan päältä, itikat takista ja visiiristä kuin paskat takahaarukastakin. Käytän tota melkein mihin vaan enkä ole vielä mitään pintaa onnistunut pilaamaan

Lienee tärkeintä, että puhdistaa kamppeet heti ajon jälkeen, eikä vasta seuraavana päivänä tai viikon päästä, kun raadot ovat kuivuneet kunnolla kiinni. Itse olen miettinyt, että jonkinlainen tukevasti seisova torso tai muu teline jonka päälle takin voisi pukea ja sitten pinnat kostutettuina harjailla karkealla juuriharjalla, voisi myös olla toimiva homma. :right:

Yllä se itikanliha yllättävän hyvin lähtee kun se on hetken saanut pehmetä kosteana. Itse ainakin olen pitänyt gorepuvun puhdistusvälinä noin kerta-kaksi per ajokausi, jos ei nyt mihinkään ihan hirveään ötökkäpilveen ole törmännyt. Mutta epäilemättä tosiaan pohjoisessa sitä lihaa kertyy enemmän kuin tässä Tampereen korkeudella.

Kai tässä on jokin saturaatiopiste? Tarpeeksi paksu kuorrute ei pysy enää viimassa takissa kiinni.

Vai onko mahdollista, että Lapin reissulta palatessa jousitus pohjaa ja mies on liikuntakyvyttömänä muodottoman ötökkävuoren alla?

Onko nahkapuvun putsaukseen vielä muita neuvoja mielessä kuin jo yllä esitetyt, fairy-vesi, toluspray, kostealla kankaalla / harjalla pyyhintä, ihmesieni? Esim. Alpinestars suosittelee käyttämään erikoispuhdistusainetta joka on tarkoitettu nahkaisille moottoripyöräasuille, mikähän sellainen olisi hyvä?

Käsittelettekö nahkapuvun myös jollain suojaavalla aineella tms ennen talvivarastointia jotta pinta säilyisi hyvä puhdistusten jälkeen?

Onko nahkapuvun putsaukseen vielä muita neuvoja mielessä kuin jo yllä esitetyt, fairy-vesi, toluspray, kostealla kankaalla / harjalla pyyhintä, ihmesieni? Esim. Alpinestars suosittelee käyttämään erikoispuhdistusainetta joka on tarkoitettu nahkaisille moottoripyöräasuille, mikähän sellainen olisi hyvä?

Käsittelettekö nahkapuvun myös jollain suojaavalla aineella tms ennen talvivarastointia jotta pinta säilyisi hyvä puhdistusten jälkeen?

Marseille saippua. Rytky kylppärin lattialle. Suihkulla vähän vettä ja hankaa saippuapalalla saippuat pintaan. Juuriharjalla kunnon jynssäys. Rytky henkarissa pystyasentoon ja käsisuihkulla huuhtelee lämpimällä vedellä. Henkarissa kuivumaan. Kun toimii suht nopeasti, se ei kastu edes läpi. Kuivuttua Tallipoika-valjasrasvaa pintaan. Tulee kuin uusi ja paskaa lähtee hämmästyttävän paljon.

En ole koskaan pessyt ajokamoja tai poistanut niistä ötököitä. Ne vähän, kuin väkisinkin peseytyy, kun ajaa vesisateessa ja muutenkin ötökät irtoilee aika hyvin ihan tuulen voimasta.

Marseillesaippua on hyvä. Itse pesen nahkapuvun seuraavasti:

1. Hankaa saippuaa reilusti pesusieneen niin, että se vaahtoa kunnolla
2. Pyyhi nahkapukua pesusienellä, voi hangata aika voimakkaasti
3. Kuivaa saippuavaahto puvusta pehmeällä kankaalla kevyesti hangaten.

Toista käsittely, kunnes puvusta ei irtoa enää likaa ja laita se henkarille kuivumaan. Näin pukuun jää nahkaa hoitava rasvakerros saippuasta ja puku on pesun jäljiltä pehmeä ja oikein siisti. Seitsemän vuotta vanha Alpinestars on vielä oikein siistissä kunnossa tällä käsittelyllä.

Sama käsittely toimii myös auton nahkapenkeille ja miksei myös nahkasohvalle.

Back