Hyvä Harlikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näistä nykyisistä harleysta ei äänen perusteella voi päätellä tuleeko vastaan moottoripyörä vai ilmakompressori. Pannun kahina ja kilinä kuuluu muutaman kilometrin vastatuuleen. Äänestä ei voi erehtyä. Ja se tyhjäkäynti, epätahtisen tasainen, muusiikkia korville.

Lätystä kuuluu vanhan moottorin tasainen, epätahtinen raudan ääni. Kuulee kuinka raudat liikkuvat ja tuottavat räjähtävän hallitun tehon.
 
Mut juur AMF:n(70-luvun ajan?) omistuksen aikoihin HD:n laatu heikkeni. Kunnes sitte alkuperäisomistajat ostivat HD:n takaisin, tehtaan tehokkuutta parannettiin, laatuun panostettiin ja suunniteltiin mm. EVO-kone. Kö?
tounge.gif
Shovel ja Rautis sinällään olivat ihan hyviä konstruktioita mutta AMF-vuosina laatu oli heikkoa tai ainakin heitteli paljon. Eli dealerit ja ekat omistajat joutu näkemään vaivaa että laitteet tuli kuntoon.

Jenkkipalstoja kun seuraa niin välillä siellä joko vanha parta selostaa mitenkä osti Electra Gliden vuonna -75, ajoi paljo, eikä siinä koskaan ollu mitän ongelmaa. Mut sitten yhtä lailla joku saattaa selostaa miten oli paikallisellä jälleenmyyjällä mekaanikkona ja tehtaalta saatto ihan hyvin tulla pyörä johon ei oltu muistettu laittaa vaihdelaatikon rattaita ollenkaan tms.

Ilmanmuuta AMF olis voinu hoitaa asiat paremmin. Mutta pitää muistaa että tämä oli aikaa jollon japanilaiset rynni tosissaan markkinoille. Brittiläinen mp-imperiumi luhistui; Norton, BSA, ja monet pienemmät katosivat kokonaan, Triumphkin oli käytännössä poissa markkinoilta 20 vuotta ennenkuin syntyi uudestaan 90-luvulla. Manner-eurooppalaisilla ei tainnu myöskään mennä kovin vahvasti. Ja kyllähän HD:kin oli vaikuksissa kun kerran Davidsonien suku myi AMF:lle.

HD "itsenäistyi uudestaan" olikohan -82 vai -83. Evo tuli markkinoille -84. Tarkoittaa että kyllä uuden moottorin tuotekehitysprojekti on pitänyt aloittaa selkeästi AMF:n ollessa vielä kehissä. Toki sit tästä itsenäistymisestä alkoi aikamoinen voittokulku ja oikeita ratkaisuja on tehty ajateltiimpa sit laitteiden teknistä puolta tahi rahan tekemistä.
 
Palatakseni lähemmäs alkuperäistä kysymystä totean ensinnäkin, että vuoden 1909 jälkeen Harliskan teknologia on mennyt lähinnä alaspäin:

smile_org.gif
Venttiilit roikkuvat vaarallisesti kannessa
biggrin.gif
Voitelujärjestelmä kierrättää likaisen öljyn takaisin tankkiin
tounge.gif
Sytytysjärjestelmä on järjetön; muutenkin sähköä on aivan liikaa
crazy.gif
Uusimpien mallien moottorin sisällä on vettä

Jotkut puritaanit ovat sitä mieltä, että vuoden 1969 jälkeen ei ole Harrikoita tehty. En tiedä, tapahtuiko silloin muita muutoksia kuin että vanha kunnon tasavirtalaturi korvattiin vaihtovirtalaturilla. Jos se Harrikan aitous on sähköstä kiinni, niin kaipa se sitten...
 
Mä otan kantaa vaan noihin uusiin ja uudehkoihin mitä kävin koeajamassa joitain kymmeniä kilsoja ja lähinnä ajo-ominaisuuksiin. Koossa pysymisestä yms. en ota kantaa.

Sportster 1200 Custom -04
ehdottomasti hauska ja nopea pyörä ajaa yksin. Myös ulkonäöllisesti erinomaisen hieno, juurikin tuo Custom-malli kromeineen. Verrattuna 883 malliin, tehoa ja vääntöä on paljon enemmän, eli itse suosittelen 1200-mallia jos teho ja vääntö yhtään kiinnostaa. 883-malleihin saa myös big-bore-kittiä edullisesti. Tärinää ei kauheasti ole mutta sillai sopivasti.

Kaksi päällä ajoa en Sportsterilla kokeillut. Uskon, että 1200 jaksaa pienen "tarakkaharakan" kuljettaa mainiosti. Jalkatapit edessä ajoasento vaati totuttelua ekojen kilsojen aikana, kun kyykkykuskin jalat haroi valoista lähtiessä aluksi tyhjää "normaalista" paikasta.

Äänet oli Screamin Eaglen putkilla Sportsterissa vähintään asialliset. "Kevyt" runko ja kone tekee Sportsterista juuri sen, mitä nimikin sanoo, sporttisen HD:n. Erinomainen HD erityisesti kyykkykuskin kustomiajoihin. Ei millään tavoin mikään tyttöjen pyörä, vaan ehta asia joka suhteessa. Erittäin mahtava ajofiilis.

Tehoa riitti siis ihan hienosti isoonkin vauhtiin ja jarrutkin ok. Vaikka Harrikaksi onkin "kevyt" (n.260kg) niin aika raskashan tuokin tosiasiassa on. Dyna 310-x kg ja Softail 340-x kg muistaakseni. Isot matkamallit sitten enemmän.

VROD ja Street Rod-06
mahtavasti tehoa ja soundi ei ehkä ihan niin Harlikkamainen, mutta jos tuosta tyylistä tykkää, niin hieno peli. Tehoa on sitten reilusti ja esim. Nightrod aika viileen näköinen laite.

Ajoltaan VROD on letkeä ja alusta melko jäykkä. Jarrut erinomaisen tehokkaat. Tyylissä löytyy, vaikka Vintagesta ei sitten kannata puhuakaan. Moderni vehje kaikinpuolin. Uusissa hiukan tankkia isonnettu, ettei ihan joka huoltsikalla tartte käydä. Tämän kanssa on syytä tarkkailla nopeusmittaria, koska vauhtia kelaa kuin tyhjästä. Onneksi tuulen voimasta huomaa kun vauhti nousee. Jotenkin ensituntuma on niin uuden oloinen, että se ei tuo mieleen Harrikkaa.

Street Rod on lähempänä normaalia nakupyörää ajoasennoltaan, joten siinä ei selkä rasitu ollenkaan. Street-malli on ajoltaan todella hyvä ja helppo heitellä kaupungissakin. Tehot taitaa olla aika samat mutta tässä käsiteltävyys on parempi kuin VRodissa. Tyyliä ja saundia löytyy samoilla argumenteilla kuin VRodissakin. VRod on enempi kustom kun tämä taas naku.

Heritage Softail -05
Mahtavan kaunis ja letkeän tyylinen HD. Ajoltaan mukava ja kone ei täristä yhtään. Kuulemma jokin tasapainoakseli on löytänyt tiensä tuonne konehuoneeseen. Raskas, mutta helppo käsitellä. Tässä on sitä Vintage-tunnelmaa vaikka muille jakaa.

Letkeä ja mellevä HD, jolla ajaa yksin tai kaksin. Perä tulee ainakin uusilla renkailla erinomaisesti kurviin ja vauhtia löytyy enempi kuin kuvittelisi. Ajoasento astinlaudoilla leppoisa. Kiihtyvyyttä ja huippujakin kiitettävästi. Tällä ei jää jalkoihin mutta ajotyyli tulee niinkuin automaattisesti rennoksi ja muita häiritsemättömäksi. Nami vehje todellakin. Äänet HD:n avoimemmilla putkilla syvät ja jyhkeät. Tunnelma todella kohdallaan.

DYNA Superglide Custom -08
Nyt ollaan selkeästi sporttisemman ison HD:n selässä. Tästä on kertynyt jo hiukan enemmän kilometrejä. Ensivaikutelma on perinteinen ja Vintage sekä moderni tyyli mukavasti sekoitettuna. Itseäni Dynassa pitkään häirinnyt ruma akkukotelo on nyt osattu korjata kauniimmaksi. Linjat on kromiset ja kauniit, saundit todella upeat Screamin Eaglen Slash Down putkilla.

Jalkatapit on tässä Dyna-mallissa hiukan keskemmällä, mutta polvet taas aika koukussa. Alusta on jämäkkä ja taittuu helposti kurvaan. Etupään kulma on tässä sporttisempi kuin Softailissa. Jarrut ei ehkä täysin vastaa pyörän muuta suorituskykyä, mutta toimivat kyllä vaivattomasti ja tässä tosiaan takajarrullakin on tehtävä. Kyykyssä niin tunnottomat (ja turhat)takajarrut on HD:ssa ihan eri käytössä ja toimivat tehokkaasti vauhdin tappajina.

Kyytiläinen halusi jo lyhyen lenkin jälkeen sissyn, ettei liu'u taakse pois satulasta. Kahvavyö kuskilla on toinen ratkaisu. Yksin Dyna on mahtava ajaa, kaksin ajoon tilasin pika-irrotettavan sissyn tarakalla, jotta sekin onnistuu. Muuten kyytiläinen ei ajoon paljoa vaikuta, eli toimii hyvin myös kaksi päällä.

Erinomainen HD-malli ollakseen uusi pyörä ja malli tai ehkä juuri siksi. Voimaa, fiilistä ja vääntöä on tarjolla runsaasti uudessa 96cid koneessa ja Dynassa siinä ei ole "ylimääräistä" tasapainoakselia, joten se tärisee varsinkin tyhjäkäynnillä näyttävästi. Aito HD joka tapauksessa. Tuli ostettua tämä..

Tällasia asiattomuuksia tällä kertaa.
wink.gif
 
Palatakseni lähemmäs alkuperäistä kysymystä totean ensinnäkin, että vuoden 1909 jälkeen Harliskan teknologia on mennyt lähinnä alaspäin:

smile_org.gif
Venttiilit roikkuvat vaarallisesti kannessa
biggrin.gif
Voitelujärjestelmä kierrättää likaisen öljyn takaisin tankkiin
tounge.gif
Sytytysjärjestelmä on järjetön; muutenkin sähköä on aivan liikaa
crazy.gif
Uusimpien mallien moottorin sisällä on vettä

Jotkut puritaanit ovat sitä mieltä, että vuoden 1969 jälkeen ei ole Harrikoita tehty. En tiedä, tapahtuiko silloin muita muutoksia kuin että vanha kunnon tasavirtalaturi korvattiin vaihtovirtalaturilla. Jos se Harrikan aitous on sähköstä kiinni, niin kaipa se sitten...
Mies puhuu vähän, mutta järkeä. On nappuloita ja merkkivaloja kuin lentokoneessa, siitähän kärsii ajosuoritus. Liukuhihnalta tulee nykyisin puolivalmisteita, on reeming eeklea, pilettiä, sösssöä, läppä keihiniä, andrewin nokkaa, visekoa, korpinia, lepraa ja sun härpäkettä, ei ihme että kanssa motoristit ei ymmärrä.
 
Palatakseni lähemmäs alkuperäistä kysymystä totean ensinnäkin, että vuoden 1909 jälkeen Harliskan teknologia on mennyt lähinnä alaspäin:

smile_org.gif
Venttiilit roikkuvat vaarallisesti kannessa
biggrin.gif
Voitelujärjestelmä kierrättää likaisen öljyn takaisin tankkiin
tounge.gif
Sytytysjärjestelmä on järjetön; muutenkin sähköä on aivan liikaa
crazy.gif
Uusimpien mallien moottorin sisällä on vettä

Jotkut puritaanit ovat sitä mieltä, että vuoden 1969 jälkeen ei ole Harrikoita tehty. En tiedä, tapahtuiko silloin muita muutoksia kuin että vanha kunnon tasavirtalaturi korvattiin vaihtovirtalaturilla. Jos se Harrikan aitous on sähköstä kiinni, niin kaipa se sitten...
Mies puhuu vähän, mutta järkeä.
tuossapa se olennainen
biggrin.gif
 
Pannulla on hyvä ajella.. Jäykkäperä, springeri ja apehanger
biggrin.gif
Muita malleja en ole koittanut eikä tarvikkaan, tämä hyvä
smile_org.gif
 
Uusin malli uusimmalla tekniikalla on varmaan se PARAS tekniseltä toteutukseltaan  
biggrin.gif
, mutta sitä kaikkien H-D miesten ylistämää "fiilistä" mikä vanhemmista peleistä tulee,eivät varmaan ymmärrä kuin ne jotka ovat vannoutuneet merkille.
Itse vain 2000 luvun tuotteilla ajaneena,ihmettelen kaikkea muuta,kuin imagon tuomaa tunnelmaa.
Se oli kyllä loistava ja toi hymyn huulille,mutta........you know!

En missään nimessä lähde tyrmäämään pyörä valintaa,mutta kun ympärille katselee,niin ostetaan sitä H-D kamaa alushousuja myöten ja silloin herää ainakin mulla kysymys,et kumpi oli pää asia pyöräily vai brändi  
tounge.gif


Sori et meni osiltaan kysymyksen ohi,mutta en malttanut,kun itse vierestä Harrikkan ostanutta vierestä on tullut seurattua.

Itse tiedän useita niin sanottuja "oikeita" H-D harrastaija,mutta nykyään tiedän myös tuplamäärän näitä BRÄNDI-pellejä.
 
Myönnettävä kait se on, Harrikka ei välttämättä ole se kaikista tehokkain, nopein, mukavin, teknisesti edistynein, edullisin, pieni ruokaisin moottoripyörä mitä markkinoilta tänä päivänä löytyy.
Mutta se on se ainoa oikea minulle! Ja kyllä Harleyn hinnalla saa enemmän kuin pelkän moottoripyörän!
Ajettavuuteen en ota kantaa, se on jokaisen omista mieltymyksistä ja pers' tuntumasta kiinni. Koe-ajolla se selviää mi.stä tykkää ja mikä tuntuu hyvältä!
 
Hei

Pitkän taustalla olon jälkeen päätin rekata itseni messiin.

Pikkaisen arvelutti kun moottoripyora.org on jotenkin aina tuntunut hieman lapselliselta foorumilta siinä mielessä, että täällä tuntuu tietyillä merkkifanaatikoilla olevan valtava tarve todistaa oman merkin/fillarin paremmuutta. Ja jatkuvasti dissata muita merkkejä.

Toinen mikä häiritsee jonkin verran on useiden aktiivi(kin) kirjoittajien taipumus ylipitkiin lainauksiin, oma komentti ei usein sisällä kovin monia sanoja tai edes aiheeseen liittyvää asiaa. Näille sankareille Modet voisi reilusti antaa bannia päiväksi tai pariksi.

Itse olen alellut kaikenlaisilla moottorivehkeillä jo jonkin aikaa, vuodesta 1992, ja nyt tuli elämässä ekaa kertaa tilanne eteen jolloin alkoi Harley-Davidson tuntumaan välttämättömältä.

Aikaisemmin olen ajanut enduro/crossipyörillä ja nopeilla japanilaislla katuvehkeillä. Harleystä ei ole muuta kokemusta kuin erään tuttavani HD Sportster 1200 lvm -04 yhyehköstä koeajosta n, 70km. Pyörän alusta ja jarrut eivät juuri vakuuttaneet, eikä ko, pyorä juurikaan sytyttänyt.

Nyt syksyllä laitoin silmät kiinni ja tilasin vähän aikaa sitten -08 HD V-rod Night Rod Specialin. En ollut nähnyt pyörään kuin kuvissa, ja erään kerran kotikaupunkini moottoripyorailijöiden suosimalla kahvittelupaikalla. Ehkä se oli ihastumista ensisilmäyksellä. Mitään koeajoja yms, en ole päässyt tekemään, enkä tiedä olisiko niitä pahemmin ollut edes tarjolla.

Muita vaihtoehtoja oli: Ducati Monster Sr2/4, KTM SuperdukeR,Ducatin Hypermoto (?) ja muutama muu, mutta jostain syystä valintani oli kuitenkin HD.

Nuo muut pyörät ainakin pareilla tuntuivat räväkiltä vehkeiltä, ja saahan ajokortin varmasti hyllylle V-Rodillakin ja varmaan helposti, mutta jotenkin tuntuu että sillä ei ole välttämätöntä ajaa täysillä kokoajan kuten , esim, vrt Superdukella.

Ehkäpä V-rodin ideakin on hieman toisenlainen kuin näillä muilla esilläolleilla vaihtoehdoilla.

Nyt odotellaa kohtalaisen innokkaasti kevättä ja kai tännekin tulee kirjoiteltua jos aihetta ilmenee.

Vaikeahan on mitään isoa moottoripyörää perustella kenellekkään millään järkisyillä, 600hornetti kulkee varmasti monelle keskivertomotoristille ihan riittävästi esim, motoparkissa ja se on varmasti varsin riittävä peli monelle.

No onneksi nämä moottoripyörän valinta asiat ratkaistaan aikapitkälle tunteella, ja täsät syystä esim, 600honda ei tullut tälläkertaa kysymykseen.

Onkohan palstalla paljon V-rodin kuskeja, olisi hauska vaihdella kuulumisia?
 
Ei kannata ottaa vakavasti, leikkiähän tämä on. Tämä harley homma saa herkästi yliluonnollisia vaikutteita. Samoja paskoja tässä ollaan kaikki. Niin kauan kuin keskustellaan ja kirjoitellaan koivuhalko silmäkulmassa, kaikki menee hyvin. Ei harley ihmiset pääse taivaaseen sen helpommin kuin Fordin omistajatkaan. Eihän siinä mitään, joku tykkää äidistä ja joku äidin miehestä. Mikä on hyvä harley, kuka sen nyt tietää, ei kukaan.
 
Ajatelkaa ku mersu miehetkin selittäis et on se pystylyhty ainut oikea mersu..uudet s ja e mallit on ihan paskoja ku niis tehoa ja ne on nykyaikaisia...Just tollasta puhetta se on harrikoiden kohdalla,vanhat paskat ainoita oikeita ja iso maha täytyy olla et olis mies.... :häähää:maailma kehittyy ja jopa harrikatkin.se on varmasti kova pala isomahaiselle pienipiliselle miehelle...
wink.gif
 
kyllä mä näen vanhan lokinsiipimersun nätimpänä ku jonkun nykyhagertin...
wink.gif


selitä siinä jollekkin pussihousulle joka on jotai jawaa entisöinyt kymmenen vuotta into piukassa, että saahan näitä kaupasta uusia..
biggrin.gif
 
Pari kesää mennyt Nigth Trainin(FXSTB -03) selässä. Kankee käänneltävähän se on, alakierroksilla vääntöä olis voinnu olla enempikin. Dunlop-takanakki ei  kovin pitävä, lukkiutuu herkästi jarruttaessa. Mutta valinta tapahtuikin lähinnä esteettisten mieltymysten perusteella. Ajofiiliksessä ei sinänsä valittamista  
062802moto_prv.gif
.
 
Moottoripyörällä ajaminen on : jipii!!!
Mun shovelilla JIIIHAAA!!!!
buttrock.gif


e:kirotusvihreet
 
itellä eka HD 1200 U vm 1937 eli lättäpään eka vuosimalli kiertovoitelulla ja hyvin toimii orkkis tyylinen musta ajopyörä
 
Back
Ylös