Mä otan kantaa vaan noihin uusiin ja uudehkoihin mitä kävin koeajamassa joitain kymmeniä kilsoja ja lähinnä ajo-ominaisuuksiin. Koossa pysymisestä yms. en ota kantaa.
Sportster 1200 Custom -04
ehdottomasti hauska ja nopea pyörä ajaa yksin. Myös ulkonäöllisesti erinomaisen hieno, juurikin tuo Custom-malli kromeineen. Verrattuna 883 malliin, tehoa ja vääntöä on paljon enemmän, eli itse suosittelen 1200-mallia jos teho ja vääntö yhtään kiinnostaa. 883-malleihin saa myös big-bore-kittiä edullisesti. Tärinää ei kauheasti ole mutta sillai sopivasti.
Kaksi päällä ajoa en Sportsterilla kokeillut. Uskon, että 1200 jaksaa pienen "tarakkaharakan" kuljettaa mainiosti. Jalkatapit edessä ajoasento vaati totuttelua ekojen kilsojen aikana, kun kyykkykuskin jalat haroi valoista lähtiessä aluksi tyhjää "normaalista" paikasta.
Äänet oli Screamin Eaglen putkilla Sportsterissa vähintään asialliset. "Kevyt" runko ja kone tekee Sportsterista juuri sen, mitä nimikin sanoo, sporttisen HD:n. Erinomainen HD erityisesti kyykkykuskin kustomiajoihin. Ei millään tavoin mikään tyttöjen pyörä, vaan ehta asia joka suhteessa. Erittäin mahtava ajofiilis.
Tehoa riitti siis ihan hienosti isoonkin vauhtiin ja jarrutkin ok. Vaikka Harrikaksi onkin "kevyt" (n.260kg) niin aika raskashan tuokin tosiasiassa on. Dyna 310-x kg ja Softail 340-x kg muistaakseni. Isot matkamallit sitten enemmän.
VROD ja Street Rod-06
mahtavasti tehoa ja soundi ei ehkä ihan niin Harlikkamainen, mutta jos tuosta tyylistä tykkää, niin hieno peli. Tehoa on sitten reilusti ja esim. Nightrod aika viileen näköinen laite.
Ajoltaan VROD on letkeä ja alusta melko jäykkä. Jarrut erinomaisen tehokkaat. Tyylissä löytyy, vaikka Vintagesta ei sitten kannata puhuakaan. Moderni vehje kaikinpuolin. Uusissa hiukan tankkia isonnettu, ettei ihan joka huoltsikalla tartte käydä. Tämän kanssa on syytä tarkkailla nopeusmittaria, koska vauhtia kelaa kuin tyhjästä. Onneksi tuulen voimasta huomaa kun vauhti nousee. Jotenkin ensituntuma on niin uuden oloinen, että se ei tuo mieleen Harrikkaa.
Street Rod on lähempänä normaalia nakupyörää ajoasennoltaan, joten siinä ei selkä rasitu ollenkaan. Street-malli on ajoltaan todella hyvä ja helppo heitellä kaupungissakin. Tehot taitaa olla aika samat mutta tässä käsiteltävyys on parempi kuin VRodissa. Tyyliä ja saundia löytyy samoilla argumenteilla kuin VRodissakin. VRod on enempi kustom kun tämä taas naku.
Heritage Softail -05
Mahtavan kaunis ja letkeän tyylinen HD. Ajoltaan mukava ja kone ei täristä yhtään. Kuulemma jokin tasapainoakseli on löytänyt tiensä tuonne konehuoneeseen. Raskas, mutta helppo käsitellä. Tässä on sitä Vintage-tunnelmaa vaikka muille jakaa.
Letkeä ja mellevä HD, jolla ajaa yksin tai kaksin. Perä tulee ainakin uusilla renkailla erinomaisesti kurviin ja vauhtia löytyy enempi kuin kuvittelisi. Ajoasento astinlaudoilla leppoisa. Kiihtyvyyttä ja huippujakin kiitettävästi. Tällä ei jää jalkoihin mutta ajotyyli tulee niinkuin automaattisesti rennoksi ja muita häiritsemättömäksi. Nami vehje todellakin. Äänet HD:n avoimemmilla putkilla syvät ja jyhkeät. Tunnelma todella kohdallaan.
DYNA Superglide Custom -08
Nyt ollaan selkeästi sporttisemman ison HD:n selässä. Tästä on kertynyt jo hiukan enemmän kilometrejä. Ensivaikutelma on perinteinen ja Vintage sekä moderni tyyli mukavasti sekoitettuna. Itseäni Dynassa pitkään häirinnyt ruma akkukotelo on nyt osattu korjata kauniimmaksi. Linjat on kromiset ja kauniit, saundit todella upeat Screamin Eaglen Slash Down putkilla.
Jalkatapit on tässä Dyna-mallissa hiukan keskemmällä, mutta polvet taas aika koukussa. Alusta on jämäkkä ja taittuu helposti kurvaan. Etupään kulma on tässä sporttisempi kuin Softailissa. Jarrut ei ehkä täysin vastaa pyörän muuta suorituskykyä, mutta toimivat kyllä vaivattomasti ja tässä tosiaan takajarrullakin on tehtävä. Kyykyssä niin tunnottomat (ja turhat)takajarrut on HD:ssa ihan eri käytössä ja toimivat tehokkaasti vauhdin tappajina.
Kyytiläinen halusi jo lyhyen lenkin jälkeen sissyn, ettei liu'u taakse pois satulasta. Kahvavyö kuskilla on toinen ratkaisu. Yksin Dyna on mahtava ajaa, kaksin ajoon tilasin pika-irrotettavan sissyn tarakalla, jotta sekin onnistuu. Muuten kyytiläinen ei ajoon paljoa vaikuta, eli toimii hyvin myös kaksi päällä.
Erinomainen HD-malli ollakseen uusi pyörä ja malli tai ehkä juuri siksi. Voimaa, fiilistä ja vääntöä on tarjolla runsaasti uudessa 96cid koneessa ja Dynassa siinä ei ole "ylimääräistä" tasapainoakselia, joten se tärisee varsinkin tyhjäkäynnillä näyttävästi. Aito HD joka tapauksessa. Tuli ostettua tämä..
Tällasia asiattomuuksia tällä kertaa.