i/ö-jäähdytys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansk|
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hansk|

New member
Joku jäähdytysguru vois antaa pienen oppimäärän tuosta ilma/öljyjäähdytyksen toiminnasta. Ei mitään rempan tarvetta, mielenkiinnosta vain kyselen että miten moinen järjestelmä toimii ja eroaa vesijäähystä. Tietysti muutoin kun että vedet puuttuu
cool.gif
 
On täällä toinenkin innokas tietämään moisesta asiasta, pyörä kun sattuu toimimaan juuri kyseisellä yhdistelmällä. Nyt kaivataan niitä viisaita miehiä!
biggrin.gif
 
Eipä siinä mitään muuta ihmettä ole, kuin veden sijasta syylärissä kiertää öljy, jota ajoviima sitten jäähdyttelee ja takasin koneeseen mennessään ölppä jäähdyttää konetta. VIELÄKIN viisaammat korjatkoon, jos selitys meni päin p***settä
biggrin.gif
 
Miks? Siis että miksei siel oo sitte samalla lailla vodaa? mikä on pointti tossa öljyn käytössä?
 
Öljy aina kiertäessään myös jäähdyttää konetta, i/ö:ssä se laitetaan kiertelemään useampaa kautta ja öljynjäähdytin voipi olla isompi. Ilmajäähdytteisestä moottorista on kuitenkin periaattessa kysymys. Väitän minä, kunnes tyrmätään!
tounge.gif
 
Ilmaöljykoneessa on hieman suurempi öljytilavuus ja öljyä kierrätetään kaksiosaisella pumpulla, toinen normikiertoa voitelukohteisiin ja toinen suoraan öljynjäähdyttimeen, josta takaisin jäädytettynä öljypohjaan.
Syitä tälläiseen ovat yksinkertaiset, painonsäästö, eikä tarvitse kannessa ja lohkossa olla erillisiä vesikanavia eikä erillisiä vesipumppuja tilaa viemässä. Siis painon ja tilan minimointia, siksi ideaalinen moottoripyörän moottorissa.
Suzukilla GSXR malleissa ja Kawasakilla Zephyr 1100 koneessa käytössä.
 
Kyseessähän on siis periaatteessa ihan ilmajäähdytteinen,mutta öljymäärä koneessa on muistaakseni hiukan normaalia isompi.Öljy kiertää tosiaan öljynjäähdyttäjän kautta mutta lisäksi erilliset "suuttimet" ruiskuttavat öljyä myös mäntien alapuolelle.Öljypumppu on myös jonkin verran "normaalia" suurempi ja kai myös tehokkaampi,koska i/ö-moottorin pumppuja sovitetaan esim.kilpamoottoreihin.Mitään vesikierron tapaista vesitilaa ei moottorin lohkossa ole.

Tätäkin "tietoa" saa tarkentaa.Ilmeisen toimiva systeemi on,koska Suizan i/ö-moottorit ovat varmasti yksiä kestävimpiä mitä löytyy.Kestää suuriakin virityksiä kunhan vaan juuri öljyt pitää hyvänä ja huoltaa moottoria.
 
katselen tässä oman gsx 1400 mallin huoltokäsikirjaa ja suzukin moottorissa ainakin tässä mallissa on kannessa jäähdytyskanavat ja nestetilat joita pitkin öljy virtaa alaspäin jäähdyttäen kantta.tässä systeemissä on jokaisen öljynvaihdon jälkeen myös jäähdytysneste uutta.eikä muuten jäädy.kiehumispiste myöskin korkeampi.
 
Ilmaöljykoneessa on hieman suurempi öljytilavuus ja öljyä kierrätetään kaksiosaisella pumpulla, toinen normikiertoa voitelukohteisiin ja toinen suoraan öljynjäähdyttimeen, josta takaisin jäädytettynä öljypohjaan.
Syitä tälläiseen ovat yksinkertaiset, painonsäästö, eikä tarvitse kannessa ja lohkossa olla erillisiä vesikanavia eikä erillisiä vesipumppuja tilaa viemässä. Siis painon ja tilan minimointia, siksi ideaalinen moottoripyörän moottorissa.
Suzukilla GSXR malleissa ja Kawasakilla Zephyr 1100 koneessa käytössä.
Suzukilla GSX-G, GSX-F ja DR ovat myös I/Ö koneita
 
Ilmaöljykoneessa on hieman suurempi öljytilavuus ja öljyä kierrätetään kaksiosaisella pumpulla, toinen normikiertoa voitelukohteisiin ja toinen suoraan öljynjäähdyttimeen, josta takaisin jäädytettynä öljypohjaan.
Syitä tälläiseen ovat yksinkertaiset, painonsäästö, eikä tarvitse kannessa ja lohkossa olla erillisiä vesikanavia eikä erillisiä vesipumppuja tilaa viemässä. Siis painon ja tilan minimointia, siksi ideaalinen moottoripyörän moottorissa.
Suzukilla GSXR malleissa ja Kawasakilla Zephyr 1100 koneessa käytössä.
Suzukilla GSX-G, GSX-F ja DR ovat myös I/Ö koneita
Ja GSF
 
Öljy/ilmajäähdytetyssä ilma hoitaa jäähdytyksen suurimman osan, öljyä ruiskutetaan mm. mäntien alle ja öljynkierto/määrä on suurempi kuin nestejäähyssä.
Ilmajäähdytteisessä koneessa öljy hoitaa 30-40% kannen jäähdytyksestä, sen sijaan Suzukin öljyjäähdytteisessä kannessa on vesijäähyä vastaava öljykierto ja öljypumpussa oma suurituottoinen puolensa kierrättämässä matalapaineista öljyä vain jäähdytystarkoituksessa. Noissa Suzukin koneissa kannessa ei ole jäähdytysripoja kuten ilmajäähdytteisissä koneissa muuta kuin kannen päädyissä koristeina.
 
Mainitsevat ainakin Suzukin omat mainoksen tosiasiana, että Suzuki olisi ensimmäinen prätkien valmistaja, joka käytti öljyä jäähdytykseen. Etuina oli mm. nuo aiemmin mainittu keveys, uusien ja kevyempien materiaalien käyttömahdollisuus, öljyn lämpötilan alhaisuus sekä tasaisuus.

Vaikka toimiva systeemi onkin ja tänä päivänä vielä kehittyneempi, kuitenkin esimerkiksi ensimmäisissä R:issä i/ö vaihdettiin sittenkin vesijäähdytykseen. Yhtenä syynä taisi olla hevosvoimien hiipuminen lämpinänä, vesijäähdytetyt kilpailijat vetivät ohitte isommilla vetreämmillä hepoilla...
 
Mainitsevat ainakin Suzukin omat mainoksen tosiasiana, että Suzuki olisi ensimmäinen prätkien valmistaja, joka käytti öljyä jäähdytykseen. Etuina oli mm. nuo aiemmin mainittu keveys, uusien ja kevyempien materiaalien käyttömahdollisuus, öljyn lämpötilan alhaisuus sekä tasaisuus.

Vaikka toimiva systeemi onkin ja tänä päivänä vielä kehittyneempi, kuitenkin esimerkiksi ensimmäisissä R:issä i/ö vaihdettiin sittenkin vesijäähdytykseen. Yhtenä syynä taisi olla hevosvoimien hiipuminen lämpinänä, vesijäähdytetyt kilpailijat vetivät ohitte isommilla vetreämmillä hepoilla...
+ nykyään ei taida mennä enään saastemääräyksistä läpi i/Ö koneet.
Vesijäähyllä saadaan tehtyä koneet tarkemmiksi ja tiukimmiksi hallitummalla jäähdytyksellä.
Siitä taitaa tulla tuo hyvä i/ö koneen kulutuskesto kun ei ole turhan pienet välykset.

Lähtekö KooMHooN Vaasaan kesäkuussa "kuvaamaan"
 
Back
Ylös