Ihmiset eivät tunne liikennemerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, nyt kun on taputeltu itseämme selkään, että yo. tilanteessa fillaristi on väistämisvelvollinen, niin kuinka moni kommentoijista voi rehellisesti tunnustaa pysähtyvänsä vastaavassa tai muussa tilanteessa suojatien eteen, jos se onkin jalankulkija, joka lähestyy suojatietä selkeästi ylittämisaikeissa tai on jo pysähtynyt tien viereen moottoriliikenteen huristessa ohi?
[SUP]
Jään odottamaan selityksiä: "pysähtyisin, mutta kun takaani tulee auto" ja "pysähtyisin, mutta kun viereistä kaistaa ajava ei taatusti pysähdy" tai "pysähtyisin, mutta kyllähän minä tuosta ehdin vielä pujahtamaan ennen jalankulkijaa".[/SUP]

Riippuu kuinka nopsaan se jalankulkija sieltä hiipottaa. Jos kerkeän ensin vaikka metrin naaman eestä niin menen. Tietty hidastan, en sentään viittäkymppiä siitä hurauta :)

Ainakin tieliikenneasetus tuntuis ottavan kantaa: "Kaksisuuntainen pyörätie", merkki 863.

5.3.1982/182

Liekö sitten jossakin yksisuuntaisia pyöräteitä, mene ja tiedä.

Kappas vain, seison korjattuna :thumbup:

Muistan joskus kuulleeni jonkun Riihelän kaltaisen liikennegurun (:grin:) esitelleen merkin kärkikolmion tai suojatiemerkin alle kiinnitettävänä lisäkilpenä, joka varoittaa risteävästä fillariliikenteestä.

Samaa mieltä, pyöräilijä väistää ellei liikennemerkein ole toisin osoitettu. Pyörätien ja ajoradan risteyksessä ei päde, että oikealta tulevaa pitää väistää, vaan pyöräilijällä on aina väistämisvelvollisuus.

entäs jos pyörätietä tulee huoltoajoa suorittava muu ajoneuvo, vaikka lunta luova traktori, kenen tulisi mennä ensin?

-J-

Pikkasen fiksumpaa olisi ollut laittaa kolmio pyörätielle. "Törmäsin" tollasiin ja olin jonkun aikaa että hä…

Oulussa oltiiin fiksuja ja pyörätiellä olevat kolmoit otettiin pois. Selityksenä oli että ei niitä tarvita kun tien ylittävä poyöräilijä on kuitenkin väistämisvelvollinen (kun ei olla risteysalueella).

Mulla kyllä tuottaa monesti ongelmia pyöreät punareunaiset merkit, jossa on keltaisella pohjalla mustia numeroita. Ei millään ymmärrä mitä niillä tarkoitetaan. Varmuuden vuoksi jätän sitten ne omaan arvoonsa.

Huoli pois, ystävä hyvä! Ei niitä tunnu kukaan muukaan ymmärtävän.

Back