Ikänäkö ja ratailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jardu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jardu

MotOrg ry
Ikänäkö ja ratailu

Tervehdys ikä ja lajitoverit.

Ikänäkö ja rata- ajo.. monitehot siviilissä ja päätetyössä käytössä. Kypärän kanssa ei toimi.
Krossilaseja saa vahvuuksilla ja käytössä mutta saako visiiriin jotain ratkaisua?
Vielä ei kannata silmiä leikata muutamaan vuoteen kun näkö oletetusti vielä heikkenee.

Ootko piilareita kokeillu? Kaveri ajaa kartingia piilareilla ja ainaki hänelle toimii oikein mainiosti. Omaa kokemusta laseista/piilareista ei ole.

Radalle voi hyvin vaihtaa yksitehoihin, joilla näkee kauas ja linssit tarpeeksi korkeat, jotta näkee yläviistoon leuka tankissa. Moniteho pilaritkin menettelee.

Kadulla ja radalla olen käyttänyt kertakäyttö piilareita. Samat piilarit toimineet jopa viikko tai kaks. Irronneet lopuksi itsestään. Edullinen toimiva systeemi.
Moniteholasit hieman "väärentää" kuvaa. Sen lisäksi lasit ei ehkä turvallisin vaihtoehto varsinkaan radalla.

Ajeltu piilareiden ja rillien kanssa rataa. Meni hermot. Varsinkin piilareiden kanssa jotka irtoili kesken ajamisen :grin: Nytten ajelen ilman. Ei pelotakkaan niin paljon kun ei nää kaikkia pomppuja ja railoja :D

Ajeltu piilareiden ja rillien kanssa rataa. Meni hermot. Varsinkin piilareiden kanssa jotka irtoili kesken ajamisen :grin: Nytten ajelen ilman. Ei pelotakkaan niin paljon kun ei nää kaikkia pomppuja ja railoja :D

Oon kans kuullu huhua, että ei kannata sitten sekoittaa silmätippoja ja allergiatippoja jos meinaa käyttää piilareita. Huhut kertoo, että yhdellä silmällä vielä voi ajaa kilpaa, mutta jos molemmat linssit on poskilla, on näkeminen vähän haastavaa. :D

Kyllähän sitä voi ostaa myös kehyksettömät lasit.
katso liitettä 22931

Ei ne kehyksettömät linssit oikotie onneen ole... samanlailla näkyy reunat kuin kehyksetkin ja lisäbonuksena sivusta valo pääsee linssin sivusta sisään aiheuttaen omat "spesiaaliefektit"

Kuvassa olevat sangat on melko varmasti rusetilla parin kypärään survomisyrityksen jälkeen. Kasari-salorat olis melken varmempi valinta koon, muodon ja rakenteen pohjalta...

Kyllähän sitä voi ostaa myös kehyksettömät lasit.
katso liitettä 22931

Tietysti, ainakaan paksut kehykset ei ole hyvät, mutta silti linssit pitää olla riittävän korkeat tai katselee ylhäältä yli. Ja aisat sen verran tukevat että kestää työntää paikalleen kypärä päässä. Lasit olen vuosia valkannut kypäräkäyttö edellä, tai sitten kahdet erilaiset.

Piilareita en ole koskaan saanut putoamaan, mutta näkö välillä vaihtelee, ja ajokäyttöön kertakäyttöiset on käypäset. Ja linssit silmiin jo hyvissä ajoin ennen ajoa, että silmät tottuu.

Viimeksi muokattu:
Joo vaikee on laseista mopokäytössä mitään hyvää keksiä. Jos vaan jonkun muun ratkaisun keksii...

Mulla on ollut käytössä n. 20 vuotta tommoset kehyksettömät, moniteholinssein - sellaisiin oon mieltynyt.

Aika tarkkaa on käyttö; korvasangat väänneltävä niin ettei pääse nokalta valumaan huolimatta siitä että pää on alaspäin. Korvasangat pitää sitten kuitenkin saada kypärään, hupun kanssa ei tahdo onnistua. Ja helposti ne sangat sitten painaa...Kiire ei saa olla kun lähtee setille.

Heijastumia en ole kokenut ongelmaksi, paitsi pimeässä sitten heijastumat on erittäin hankalat.. (OT)

Monet lipat on tullut otettua endurohommissa mutta lasien kanssa ei turvallisuusmielessä mitään ongelmaa. Yksi kypärän katuun iskeytymiseen johtanut lippakin siirtymällä, muttei lasien suhteen mitään riskiä. Huurtuminen enskahommissa isoin kiusa, ajolaseja ei tee juuri mieli laittaa silmälasien päälle.

Nyt oon miettinyt et tilais tommoset raksamiehen turvalasit vahvuuksilla, mutta mahtaako sangat painaa? Monesti työnantaja tommoset myös maksaa...

Kerttiksillä mennään. Alastaron rataenkka ajettu toinen poskella. Suosittelen.

Lasit mä oon joutunut uusimaan n. 2 vuoden välein kun näkö heikkenee tai sahaa välillä paremmaksi tai sitten linssit on niin naarmuilla tai sitten sangat loppuun pidetyt. Kustannus 200...850€/kerta. Leikkausta en ole halunnut...

Lasit mä oon joutunut uusimaan n. 2 vuoden välein kun näkö heikkenee tai sahaa välillä paremmaksi tai sitten linssit on niin naarmuilla tai sitten sangat loppuun pidetyt. Kustannus 200...850€/kerta. Leikkausta en ole halunnut...

Oli yllättävän vaivaton ja kivuton operaatio. Itse leikkausvaihe kesti muutaman sekunnin ja näkö selvästi parempi kuin lasien kanssa. On kymmenessä vuodessa toki vähän huonontunut, mutta ajattelin mennä uudelleen operaation, jos laseja alkaisi tarvitsemaan.

Linssileikkaus on se hoito mikä toimii ikänäköön. Lisäksi se poistaa mahdollisen tulevan kaihin.

Back