• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ilmansuodatin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jayr_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös nui ole autojen ilmansuotimia?
baaa.gif
 
Niinpä niin, miksi moottorin valmistaja jakaisi muille kilpailuetua laittamalla pullonkaulaksi sellaisen filtterin, josta moottorin tarvitsema ilmamassavirta ei voi mennä läpi.
 
Niinpä niin, miksi moottorin valmistaja jakaisi muille kilpailuetua laittamalla pullonkaulaksi sellaisen filtterin, josta moottorin tarvitsema ilmamassavirta ei voi mennä läpi.
Jaa? Ehkä kielitaitoni tai käppyröidenlukukykyni ei riitä, mutta näyttäisi nuo K&N:ät olevan etenkin puhtaina erittäin hyvin virtaavia mutta suodatusteholtaan heikkoja.
 
Lainaus tekstin loppupuolelta:

"The stock filter will flow MORE THAN ENOUGH AIR to give you ALL THE HORSEPOWER the engine has to give. And this remains true until the filter is dirty enough to trip the air filter life indicator. At that point performance will decline somewhat. Replace the filter and get on with it."
 
Kas kun eivät samalla testanneet hyttysverkkoakin kun kerran "Konnakin" oli päässyt testiin
tounge.gif
 
Lainaus tekstin loppupuolelta:

"The stock filter will flow MORE THAN ENOUGH AIR to give you ALL THE HORSEPOWER the engine has to give. And this remains true until the filter is dirty enough to trip the air filter life indicator. At that point performance will decline somewhat. Replace the filter and get on with it."
Niinpä. Mutta käppyröistä selviää myös se, että K&N virtaa etenkin puhtaana vielä huomattavasti paremmin.
 
Itselläni testissä pisti silmään se, kuinka paljon "likaa" pääsi K&N suodattimen läpi. Käsitykseni mukaan moottoriin sisälle pääsevä lika ei ainakaan hidasta moottorin kulumista.

Minun puolesta voisi ajaa vaikka ilman ilmansuodatinta, kukin taplaa tyylillään. Testin luotettavuudesta ei myöskään ole mitään tietoa, mutta mielenkiintoista luettavaa silti.

Pari lainausta toiselta foorumilta, josta linkin bongasin:

sanoi:
One could interpret those filter test results in many ways, just ask K&N.

However K&N maybe a low flow resistant filter, it is also has a lower absorbing factor and that it is my criteria for selecting a filter, it must "trap" the grit.

Nothing "kills" an engine quicker than "grit" entering the cylinders.

Yes an interesting comparison. A cost comparison maybe also useful.

sanoi:
For some reason, K&N have managed to pull off the greatest of "publicity stunts", as the name is synonymous with "performance" and "quality".

Let me tell you this folks... unless K&N is a sponsor and dumps big money into a team, there is NO professional race team in any racing discipline that uses K&N filters. They do not filter well, and you can get the same (or better) flow rates from stock filters and desgins of airboxes/intake tracts.

No one, and I mean NO ONE in the race industry who values their engines uses K&N. In fact, I wouldn't be surprised if the teams that ARE sponsored by K&N merely run the sticker on their cars/bikes, and not the actual filter; kind of like teams that are sponsored by "lesser" oils (as far as racing and performance are concerned) run the liveries and stickers, but actually use Mobil1 or Red Line.

Biggest waste of money, that K&N garbage.


Jay
 
Itselläni testissä pisti silmään se, kuinka paljon "likaa" pääsi K&N suodattimen läpi. Käsitykseni mukaan moottoriin sisälle pääsevä lika ei ainakaan hidasta moottorin kulumista.
Näin näkyis olevan. Vakuuttavanoloista tekstiä, mutta... aina kannattaa suhtautua varaumuksella. Kun on tullut luettua useampiakin testejä, joissa tulokset ovat olleet aivan päinvastaisia. Mainittakoon vielä, että omistamassani automerkissä on pelkällä putsarin vaihdolla saavutettu 2 - 4 hp:n tehonlisäys. Testaajina olleet niin viripajat kuin ihan yksityishenkilöt.
 
Eräässä autolehdessä oli 300-sarjan bemu kutoskoneella penkitetävänä. Siinä ihmettelivät koneen huonoa käytöstä ja syyksi paljastui rikkoontunut ilmamassamittari. Syynä heikkolaatuinen vapaavirtaus suodin...
 
Itselläni testissä pisti silmään se, kuinka paljon "likaa" pääsi K&N suodattimen läpi. Käsitykseni mukaan moottoriin sisälle pääsevä lika ei ainakaan hidasta moottorin kulumista.
Näin näkyis olevan. Vakuuttavanoloista tekstiä, mutta... aina kannattaa suhtautua varaumuksella. Kun on tullut luettua useampiakin testejä, joissa tulokset ovat olleet aivan päinvastaisia. Mainittakoon vielä, että omistamassani automerkissä on pelkällä putsarin vaihdolla saavutettu 2 - 4 hp:n tehonlisäys. Testaajina olleet niin viripajat kuin ihan yksityishenkilöt.
Ja tällä putsarin vaihdollahan tässä tottakai tarkoitetaan puhtaan, uuden alkuperäisputsarin vaihtoa uuteen vapaavirtausputsariin, eikä esimerkiksi 20000 km ajetun alkuperäisputsarin vaihtoa vapaavirtausputsariin..?
  Joissain pyörissä ja autoissa toki saa paremman virtauksen vapaavirtausputsarilla, mutta monissa, varsinkin uudemmmissa laitteissa alkuperäinenkin virtaa jo riittävästi. Esimerkkinä oma mopedi, jossa itse suodatin ei kurista mitään, vaan putsarikotelon kansi.
 
Ja tällä putsarin vaihdollahan tässä tottakai tarkoitetaan puhtaan, uuden alkuperäisputsarin vaihtoa uuteen vapaavirtausputsariin, eikä esimerkiksi 20000 km ajetun alkuperäisputsarin vaihtoa vapaavirtausputsariin..?
Ei, sillä tarkoitetaan 200tkm ajetun Niksipirkkasukkahoususuodattimen vaihtoa kanaverkkoon. Näinhän viripajat, esim. Howell, tekevät.
 
Ei, sillä tarkoitetaan 200tkm ajetun Niksipirkkasukkahoususuodattimen vaihtoa kanaverkkoon. Näinhän viripajat, esim. Howell, tekevät.
Tämä tuntuu olevan yleinen tapa verrata vapaavirtausputsaria alkuperäiseen, siksi kysyin. Asiallisissa testeissä tietenkin verrataan puhtaita putsareita, mutta yksittäisten ihmisten testit tuppaavat olemaan vähän epämääräisiä.
 
Jarrupaloja tunnutaan myös vertailevan tällä tavalla ja antamaan tulosten perusteella ostosuosituksia muille. Sama näyttää pätevän myös öljyihin ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin kulutussälään.
 
Eräässä autolehdessä oli 300-sarjan bemu kutoskoneella penkitetävänä. Siinä ihmettelivät koneen huonoa käytöstä ja syyksi paljastui rikkoontunut ilmamassamittari. Syynä heikkolaatuinen vapaavirtaus suodin...
Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuosta ilmamassamittarista on hajonnut. Olen nähnyt useita hajonneita mittareita ja niistä on ollut joko lanka poikki tai sähköosat kyrvähtäneet. Kummallakaan ei ole ollut tekemistä ilmanputsarin kanssa.
 
Spekulaatiota maailmalta: öljyttyjen ilmansuodattimien öljyä joutuu aina imuilmaan pieniä määriä. (Eurooppalaisten) autojen ilmamassamittarit ovat usein tyypiltään kuumalankamittareita jotka ovat siitä ikäviä himmeleitä, että imuilmassa oleva tahmainen ilmansuodatinöljy kiinnittyy innokkaasti tuohon kuumaan lankaan, joka alkaa nyt öljyttynä kerätä ilmassa olevaa kakkaa ja ajan myötä mittaustulokset vääristyvät.

Moottoripyörissä ei (kai?) oikeastaan ole tuollaisia ilmamassamittareita, vaan ilmamäärää lasketaan imusarjan alipaineesta arpomalla. Luulen.
 
Eräässä autolehdessä oli 300-sarjan bemu kutoskoneella penkitetävänä. Siinä ihmettelivät koneen huonoa käytöstä ja syyksi paljastui rikkoontunut ilmamassamittari. Syynä heikkolaatuinen vapaavirtaus suodin...
Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuosta ilmamassamittarista on hajonnut. Olen nähnyt useita hajonneita mittareita ja niistä on ollut joko lanka poikki tai sähköosat kyrvähtäneet. Kummallakaan ei ole ollut tekemistä ilmanputsarin kanssa.
Suora lainaus Bemaristi 2/04 artikkelista "Penkitettyä tehoa"

"Seuraavaksi minulle ilmoitettiin että ilmamäärämittarin on rikkonut tietysti tuo vapaavirtaussuodin, joka ei ole riittävä suodatin moottorille ollenkaan. Bemarissa oleva hehkulankailmamäärämittari on kuulemma erikoisen herkkä pienillekkin hiukkasille. Autossani oleva puuvillakartiosuodatin ei ole suodattanut näitä hiukkasia tarpeeksi hyvin vaikka olen pitänyt sen puhtaana ja hyvässä öljyssä"

Jutussa bemu on penkitettävänä ST-motorsissa. Tietenkin tuossa on myös "kuulemma" tietoa mukana. Ja voihan se olla ottanut itseensä liiasta öljystä?
 
Eli mikä suodatin nyt pitäisi käyttää? Ihan tavalliselle meikäläisellä, ilman että pitää tilata jostain ihme Liisan ihme-maasta, vaan suomesta. Ilmeisesti tuo k&n nyt on vaan sitten pelkkää skeidaa, en todellakaan halua että moottorin kautta kulkee muurahaiskeon kokoinen kakka-kasa 10.000 km nähden?
 
Tuon artikkelin mukaan ainakin vakiosuodattimet näyttävät "tarpeeksi" hyviltä. Niinkuin Kaasunalle mainitsi, puhdas K&N voi hengittää paremmin kuin vakiosuodatin, mutta vakiosuodatin taas hengittää "riittävästi", eikä päästä niin paljon likaa läpi. Tuntuisi hullulta ettei lauma japanilaisia insinöörejä osaisi suunnitella "tarpeeksi hyvää" ilmansuodatinta moottoripyörään.

Toinen vaihtoehto on että tulppaat ilmakanavat tai koko imupuolen vaikka silikonilla. Ei kulje paska moottorin läpi.
tounge.gif
baaa.gif


*paljon hyppyläpsyhymiöitä*

Jay
 
Back
Ylös