Intru 1400 ei käy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ongelma on vaan siinä ,ettei tiedetä sun pyörän mallia...
Joten en pysty toistaiseksi enempää auttamaan.
Eri malleissa eri toteutus...Joissain piuhotus menee puolipuristimen ohjain yksikölle tai sytkäpoksille,kytkimenpainalluksen tunnistinkatkaisijalle...variaatioita monia...ja eri piuhojen värejä..
Kun tiedossa ei ole mitä viestejä rele ottaa/lähettää,millä jännitteillä ja miten ne vaikuttavat varsinkin sytkäboxiin(orkkis pirun arvokas) ja puolipuristimen ohjausyksikköön en lähtisi arpomalla kokeilemaan(yleensä kallis harrastus) vaan yrittäisin saada vehkeen pelaamaan kuten pitää..

Malli selviää runkonumerosta..
Mulla on VX51LD-108xxx
Eli eturimpsulla ja kolmella ekalla sarja numerolla malli/vm selviää..
Sen kun laitat tulemaan niin homma etenee...
Ja sitä myöten piuhotus...
 
Tsekkasin tuon nummeron pyörän kyljestä. Panen koko rimpsun: JS1VX51L 7J2101396 ja vielä malli on VS1400GL. Pyörä näyttää käynnistyvän vain kun kytkimen painaa pohjaan. Pyörän kyljessä näytti vielä olevan 12/87 eli onko -87 mallia vaikka on otettu käyttöön -88. Auttaisko tämä mitään? Ainaski nyt pyörä pelaa moitteitta, paitsi tuo vapaavirtaussuodatin ja liian ilman saanti. Mutta tieten paha jos poksahtaa jossain vaiheessa. Tuossa releessä on kuulemma tasasuuntaaja mukana, yksi sähkömies sanoi kun näki merkinnät rasiassa. Mitä meinaakaan sitten...
confused_orig.gif
 
Relehän on virtapiirissä yleensä sen takia että joku laite
kuluttaa VIRTAA niin paljon että sitä ohjaava laite ei
kestä sitä kuormaa.Tässä tapauksessa mitä ilmeisemmin
säästetään virtalukkoa jonka kautta ohitettuasi releen menee
sähkö bensapumpulle.pelaa niin kauankun virtalukonkärjet
kestää.olette varmaan kuulleet joskus vanhoista autoista
jotka ei käynnistynyt ja vika oli virtalukon pohjassa.
Releen KÄÄMI toimii pienellä virralla jolloin virtalukkoa ei kuormiteta mutta tukevien releenkoskettimien kautta kulkee sähkö suoraan bensapunpulle...
 
Hieno juttu! Nyt mäkin alan ymmärtää systeemin jotensakin. Tuo kytkentäkaavio tuliskin tarpeeseen. En tiedä sitten miten ed. omistaja on tehnyt omia virityksiä ja miten kytkennät vaihtelee mallin mukaan. Osaisko joku sähkömies tulkita ko. kaavion ja päätellä miten ne piuhat releessä kuuluis olla? Tai ainakin minkä niminen tuo ko. rele on ja missä se on kaaviossa. Siinä puhutaan johtojen väreistäkin. Mäkin koetan katella sitä kunhan kerkeen, vaikka kokemusta moisesta ei kyllä ole.
wink.gif
Viime keinona meen sähköinsinöörille, mutta sekin tarttee asianmukaisen kytkentäkaavion.

Ari
 
Todellisena maallikkona aloin ite tutkailemaan kytkentäkaaviota ja jotain olin ymmärtävinäni. Tuo rele on siellä "Fuel pump relay" ja siitä tosiaan lähtee 4 johtoo joiden värit vastaavat pyörääni. Kaaviossa johdot on releessä rinnakkain. Tarkottaako järjestys nasta1, nasta2, nasta3 ja nasta4 luettuna vasemmalta oikeelle tai päinvastoin? Edellä tuli ilmi mitkä on mitäkin nastoja releessä, joten jos tulkitsee kaaviota mikä siellä vastaa mitäkin nastaa niin sen perusteella johdot saa oikeeseen järjestykseen. Mä vaan ummikkona en osaa tulkita kaaviota. Kaaviossa vasemmalta oikeelle johdot kulkee: O/W, Y/R, Br/B, B/Y. Miten sovitetaan releeseen, jossa nastat on neliön muodossa ja tiedetään mikä on nasta1, nasta2 jne.?

Kun yhdistin oranssin johdon valk. raidalla ja ruskean johdon mustalla raidalla niin pumppu toimii. Ruskea johto menee releestä suoraan pumppuun. Oranssi johto näyttää kulkevan "engine stop switch" ja "starter button" kautta. Sitten siitä on linkit "ignition coil" ja "ignitor".

Toinen johtopari, jolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta kulkee "clutch switch" kautta ja toinen "ignition coil" kautta. Mitään jalustimen virrankatkaisijaa ei tässä pyörässä ei ole.

Tää on siis ihan ummikon tulkintaa, mitä tarkottaa käytännössä on toinen juttu, mutta niiden johtojen oikeen järjestyksen releessä haluaisin tulkita oikein? Eri asia on onko tuo kaavio mun pyörän mallille pätevä. Jos rele on viallinen niin mistä kannattaisi kysellä uutta?
nixweiss.gif


Ari
 
Sori, en ymmärrä 4 lukemisella tota sun viestiä, mutta olisko tästä apua?

O/W = ?/White, Y/R = Yellow/Red, Br/B = Brown/Black, B/Y = Black/Yellow.

Jos ei niin en osaa auttaa enempää.... Eikä mulle kannata alkaa tulkkaamaan uudelleen sitä viestiä, koska en sähköstä tiedä muuta kuin että se on harmaata.
cool.gif
Mutta englantia osaan vähän.... Toivottavasti auttaa...
 
No nii...
Toi sun pyörä on -88 u.s malli.....
Kyseessähän on kaikkea muuta kuin tavallinen rele...
Olis todellakin mielenkiintoista tietää mitä elektroniikkakomponentteja tuolla hartsiin valetussa releessä on...sieltä saattaa löytyä "integroitu" ajastinkin joka käyttelee pumppua harvakseltaan..?..mutta asiaan...
Eli taas aski käteen liitin osa vasempaan ylä nurkkaan ja kun katsot liitintä niin kytkentä on


B/Y Y/R


O/W Br/B

Mittausohjeet releelle annoin aiemmin ,löytyy tästä aiheesta ylempää..
Jos on kömönä niin uusi suzukilta...villi veikkaus 60e...
huonossa tapauksessa "hakukytkentä" on saattanut aiheuttaa jotain hallaa sytkäpoksille(toivottavasti ei)...jolloin uusi relekään ei ehkä toimi..?...
Ehkä edellinen omistajakin on saattanut vaihtaa väärän releenkin,2 vaihtoehtoa...
 
Äsken juuri yhdistelin johdot, kokeilin ja taitaa tosiaan toimia systeemi
smile_org.gif
Käyttelin tyhjäkäynnillä hyvän tovin ja kävin pikku lenkin ajelemassa. Kaasuttelin kierroksia ja odottelin josko alkaisi tukehtua mutta ei. Jos pumppu ei toimisi niin kammioiden tyhjennyttyä bensasta kone ei kestä kierroksia, mutta nyt kävi ihan normaalisti. Kokeilin pumpun kyljestä kädellä ja tuntui sykkivän harvakseltaan. Olisko tosiaan releessä jokin ajastin, joka käyttää pumppua sykäyksittäin.

Mutta nyt pyörä tuntuisi olevan kunnossa. Aattelin vielä heittää kunnon lenkin sillä ja varmistaa asian. Mutta kiitokset porukalle avusta ja kommenteista, yhdessä hyvä tulee...
bowdown.gif
 
ignitor =sytytysyksikkö
ignitorcoil=puola
vääriä kytkentöjä on parempi välttää suuremman vahingon
välttämiseksi.jos pyöräsi toimii nyt kunnolla niin ajoa vaan.
 
Pyörä toimii nyt ja pumppu toimii, mutta laihalla tuntuu käyvän silti. Kattellin tulpat ja valkosena tuntu olevan. Kokeilin vauhdista kierroksilla pysäyttäen sekä normaalisti tyhjäkäynnin jälkeen. Etumaisen pytyn tulppa on valkosempi kuin toinen. Lisäksi etupytyn putki on sinertynyt. Pienillä kierroksilla käynti on vähän epätasaista ja saattaa paukahdella ajoittain. Ihan kävelyvauhtia kun ajelee niin nykii. Pyörä kiihtyy kuitenkin normaalisti ja kestää kierroksia nyt. Isommilla kierroksilla ei huomaa mitään, muuta kuin tulppien valkosuuden. Jotenki tuntu että pyörä kävi paremmin kun ne johdot oli yhdistetty suoraan ja pumppu kävi koko ajan, tai sitte kuvittelen vaan... No, nää on jo toisia juttuja sitte, pumppu ja rele toimii kuiteski nyt. Mutta ei liene terveellistä ajella laihalla jatkuvasti. Pitänee tutkia kaasareita, löytyskö mitään...
 
Mulla on uunituore  intikka 1400 ja vähän samoja oireita ilmenee, joten panen saman otsikon alle. Vm on -88 ja sain todella syyshintaan, mutta ehkä juuri näiden pätkimisten takia. Mopo saattaa yhtäkkiä hyytyä kesken ajon - pätkii ja nykii ja sitten hyytyy tienposkeen. Tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä, mutta jos annat kierroksia niin sammuu heti. Vähän aikaa kun odottelee ja käynnistää niin alkaa taas pelaamaan. Käynnistettäessä auttaa kun heiluttelee pyörää. Pyörä saattaa kulkea sata kilsaa ilman mitään ja sitten pätkiä useasti 5 km välillä. Pitänee tehdä samat tarkistukset kuin edellä mainittu, mutta hoksaako joku em. oireista mitään uutta? Pyörän heiluttelu viittaisi että roskat alkavat liikkua ja röörit aueta ja bensa virrata.  
confused_orig.gif
tämähän on tuttujuttu...kokemuksia jo kahdesta Iiriksestä...varsinkin kovan kiihdytyksen jälkeen...sitten kun hetken odottelee, niin taas mennään.  Bensapumpun katkojankärkien välissä on piikki...ei muuta kun pumppu pöydälle ja kärkiviila töihin ja taas mennään...
 
Back
Ylös