• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Iridium sytytystulpat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FixxaH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

FixxaH

New member
Eli löytyisikö täällä kokemuksia iridium sytytystulpista. Onko havaittavaa hyötyä näistä tulpista jotka ovat kuitenkin moninkertaisesti normaalien tulppien arvoiset? Käynnistyykö mopo paremmin ja käykö muuten paremmin, olisi mielenkiintoista tietää.

Katselin omaan pyörään sopivia NGK:n DR8EIX sytytystulppia jotka kustantaisivat hulppeat 21.90e Stormilla, Louis.de on saanut hinnan tingattua 12.95e ja ameriikoista (ebay) alkaa tulppaa saamaan 7.29$ hintaan. Laitoinkin ebayn myyjälle viestiä mitä postit tänne suomenmaahan kustantaisi vai lähetteleekö ollenkaan. Pakkohan se on vaihtoehtoja suomen mega-kalliille hinnoille on keksiä
cool.gif
 
yamaha yz 250 f -04 motocrosspyörä, johon vaihdoin alkuperäisen ngk tulpan tilalle denso iridium tulpan muuttui totaalisesti. käynnistys ongelmat loppui, ei pimenneitä tulppia. pyörä kävi kylmänäkin heti puhtaasti eikä vaatinut ryyppyä entiseen malliin. suosittelen
 
Mulla on ollut Pannarissa nyt 30.000 km iridiumit. En kyllä mitään isompaa eroa ole huomannut, ehkä hieman nopeammin lähtee käymään. Kulutus on pysynyt samana. Itse ehkä eniten odotan sitä että käyttöikä olisi se mainostettu kaksikertainen (24 tkm ==> 48 tkm) niin ei tarvitse vaihtaa kuin joka toinen vuosi tulpat.
sport05.gif
 
Laitoin kokeilumielessä vanhaan Z 1000 Kawaan keväällä NGK iridiumit paikalleen ja eroa on vakiotulppiin, varsinkin kun seokset ovat aika paksut. Virikaasareilla tulppien kastuminen oli kylmäkäynnistyksessä melko helppoa ja vakiotulpat tahtoivat kuolla siinä tohinassa. Iridiumit kastuivat myös, mutta ne eivät kuolleet, vaan jonkun aikaa käytyään lähti kastuneetkin tulpat kipinöimään ja mitään vammaa niihin ei siitä jäännyt. Vakiotulpat tahtoivat alkaa toimimaan vajaasti tai ei ollenkaan. Bensankulutuksessa ei ollut mitään eroa. Suorituskyvyssä ei persdynolla ollut mitään eroa.
Jos niiden käyttöikä on vakioita pidempi, on kalliimmalle hinnalle katetta.
Vakiovireiseen pyörään tuskin mitään syytä laittaa iridiumeja, virikoneissa ehkä kannattaa niihin sijoittaa.
 
Toisessa triidissä käsiteltiinkin että on ollu feikkejä NGK:n sekä Denson tulppia jotka jopa ovat polttaneet reikiä mäntiin. Uskaltaako tässä sitten ebaysta ostella...
 
Iso single, pari kaasaria ja pelkkä kicksi.
Kertaakaan ei tarvinnut iridium tulppaa pimenemisen takia vaihtaa.
Vakio kynttilöitä pimeni sitäkin enemmän...

Nykyisessä kaasareita tasan puolet, mutta startti kicksin kaverina.
Kolmattta kesää aloittelee sama tulppa, eikä ainakaan silmämääräisen tarkistuksen jälkeen ole vielä vaihdon aika.
Jotain +40000km on tuikkinut luotettavasti.
Joka kammen kierroksella kipunoiden.

Toisaalta valintaa helpottaa kun ei tarvitse ostaa kuin yksi tulppa ;-)
 
Jos joku tarvii niin mulla on myytävänä Denson (varmasti aidot) IUH27 tulpat jotka käy ainakin useimpiin Hondan kyykkypyöriin ja joihinkin matkavessoihinkin. Hintaa 50€. Privalla yhteyttä, jos kiinnostaa.
 
Toisessa triidissä käsiteltiinkin että on ollu feikkejä NGK:n sekä Denson tulppia jotka jopa ovat polttaneet reikiä mäntiin. Uskaltaako tässä sitten ebaysta ostella...
Jenkki-ebayssä ainakin semmonen myyjän tunnus, kuin daveknowsdeals (muistaakseni) myy edullisesti aitoa kamaa ja postit suomeen erittäin kohtuulliset.
 
Ok, häneltä juuri katselinkin näitä tulppia ja tämä riitti vahvistukseksi joten laitoin tilaukseen. 44,66$ tuli kokonaishinnaksi postikuluineen neljän tulpan setti joten hivenen päälle 30e. Varsin kohtuullista.

Jos kokemusta löytyy samalta kauppiaalta taikka muutenkin jenkkitavarasta niin kauanko kestää tavaran tulla siitä hetkestä kun on maksettu?
 
Riippuu toimitustavasta. Mulle tuli sälää jenkkilästä Fedexillä kolmessa-neljässä päivässä kun noudin itse niiden konttorilta ja maksoin tullit.
Britanniasta kesti melkein kuukauden, tuli vissiin banaanilaivassa kiertäen caribian kautta... lootan ulkonäkö oli ainakin sellainen.
 
Ok, kuljetustavasta ei ole mitään tietoa mutta eiköhän ne muutamassa viikossa ainakin tule. Tilasin samalla k&n:n ilmansuodattimen sekä öljynsuodattimen + nämä tulpat. 70eur maksaa toimituksineen kun storm pyytää pelkästä samasta ilmansuodattimesta 69eur.

Odotellaan innolla tuleeko kotiin asti vai pitääkö noukkia tullista =)
 
Nyt tulikin kinkkinen kysymys, Amerikassa ngk:n tulppataulukko kertoo että tulppa pitäisi olla mallia DPR8EIX-9 (NGK.com
kun taas suomalaisesta saman valmistajan taulukosta löytyy aivan eri tyyppi eli DR8EIX (NGK.fi)

Pyöränä toimii siis Yamaha FZR 1000 vm. 90. Nyt siis tilaukseen olen laittanut nämä amerikan mallin tulpat. Mitä eroa näissä tulpissa nyt on ja miksi hemmetissä samalle pyörälle eri maissa ilmoitetaan eri tulpat? Kertokaa gurut?
 
Nyt tulikin kinkkinen kysymys, Amerikassa ngk:n tulppataulukko kertoo että tulppa pitäisi olla mallia DPR8EIX-9 (NGK.com
kun taas suomalaisesta saman valmistajan taulukosta löytyy aivan eri tyyppi eli DR8EIX (NGK.fi)

Pyöränä toimii siis Yamaha FZR 1000 vm. 90. Nyt siis tilaukseen olen laittanut nämä amerikan mallin tulpat. Mitä eroa näissä tulpissa nyt on ja miksi hemmetissä samalle pyörälle eri maissa ilmoitetaan eri tulpat? Kertokaa gurut?
Ensinnäkin haluan mainita, että en ole guru...mutta vastaanpa silti.
wink.gif
Oletko varma, että molemmissa tapauksissa on kyseessä Iridium, ettei toinen ole esim. Platinatulppa? Itse en yhdeltä suomalaiselta sivulta en edes omaani löytänyt Iridiumeja, kun taas esim. ebay:ssa oli tarjolla...
 
Ok, iridiumejahan molemmat ovat. Vielä jäi ihmetyttämään miksi saman pyörän amerikkalaiseen ja suomalaiseen versioon tarjotaan eri tulppaa. Hajoaako prätkäni nyt jos tungen tuon "amerikkalaismallisen" tulpan pyörääni?
 
Back
Ylös