• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Iridium tulpat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ikonevei
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan autotarvikeliikkeistä kannattaa kysellä. Ei varmaankaan löydy hyllystä, mutta varmasti tilaavat. Hinnasta puuttuu moottoripyörälisä.

Itse olen ollut siinä mielikuvassa, että juurikin iridiumit kestäisi paremmin tuota kastumista. Ihan täyttä mutua tietenkin tämä tieto.

Meinasin itse myös laittaa iridiumit 12tkm huollossa, mutta asiasta juteltuani mekaanikon kanssa tulen valitsemaan tavalliset. Syynä se, että iridium tulppa kun pääsee kerran kastumaan, niin se on sökö ja on vaihdettava uuteen. Aika namia vaihdella kyykkäriin tulppia useimmin kuin huolto-ohjelman mukaan. Mekaanikon mukaan kerran kun on kokeillut iridiumeja ei enää niihin koske. Tehon lisäyskin on kuulemma vain psykologista, testattu penkissä. Ko. mekaanikko ei ole aivan noviisi pyörien kanssa.
smile_org.gif
Isot pojat juttelee B-Foorumilla iridiumtulpista. Itekkin tilasin pari settiä iridiumtulppia omaan mopoon kun halvalla sain. Kesällähän sen näkee miten ne rokkaa vai ei.

Paikallisesta Osaset-liikkeestä iridiumit 15 e/kpl suoraan hyllystä. Käyvät kuulemma hyvin kaupaksi... Toivottavasti kestävät tupla-ajan normaaleihin verrattuna.
062802moto_prv.gif

En kommentoi siihen mikä on Iridium tulpan etu kun en osaa sanoa mitään viisasta siihen.
Sen verran selvittelin asiaa, että lämmönkesto pitäisi kai olla parempi ja kastuessaankin kestää normaalia paremmin.

Itse hankin omat tulppani noin kuukausi sitten tuolta --> http://www.sparkplugs.co.uk/

reilu 6€/kpl ja tuli 4:ssä päivässä Englannista.
Maksu muistaakseni Master Cardilla kun Visa Electron ei toiminut.

Kesällä pääsen testaamaan sitten onko niistä apua vai NO....

saakohan noita denson tulppia tilattua jostain euroopan kolkasta.itte oon vaan löytäny noita jenkkilaän tarjouksia

En kommentoi siihen mikä on Iridium tulpan etu kun en osaa sanoa mitään viisasta siihen.
Sen verran selvittelin asiaa, että lämmönkesto pitäisi kai olla parempi ja kastuessaankin kestää normaalia paremmin.

Itse hankin omat tulppani noin kuukausi sitten tuolta --> http://www.sparkplugs.co.uk/

reilu 6€/kpl ja tuli 4:ssä päivässä Englannista.
Maksu muistaakseni Master Cardilla kun Visa Electron ei toiminut.

Kesällä pääsen testaamaan sitten onko niistä apua vai NO....
Paljonko tulpat tuli maksamaan kaikkineen kuluinee ?

Anteeksi valehteluni
blush.gif

Tulpat ei siis tietenkään maksaneet kuutta euroa vaan reilut kuusi puntaa!

Sieltä kun nappailee koriin oikeat tulpat ja menee ostoskoriin niin ohjelma lisää
automaattisesti postikulut tulppien hinnan päälle.
Tulpat tuli siistissä pikku kuoressa postiin.

Tulpille tuli hintaa 58€ kuluineen ja vaihtokurssina käytin
1 GBP = 1,4473 EUR

Pyörä on Kawa zx-9r

Anteeksi valehteluni  
blush.gif

Tulpat ei siis tietenkään maksaneet kuutta euroa vaan reilut kuusi puntaa!

Sieltä kun nappailee koriin oikeat tulpat ja menee ostoskoriin niin ohjelma lisää
automaattisesti postikulut tulppien hinnan päälle.
Tulpat tuli siistissä pikku kuoressa postiin.

Tulpille tuli hintaa 58€ kuluineen ja vaihtokurssina käytin
1 GBP = 1,4473 EUR

Pyörä on Kawa zx-9r
Eli liki sama hinta mihin olisi ystävällisestä autotarvike liikkeestä saanut ne kotomaastakin

Jos lähelle samaa pääsee suomessa niin eipä niitä kannata ulkomailta tilata.

Itse kun en suomessa asu niin tämä oli minulle edullisin ja helpon tapa saada tulpat 200 metrin päässä olevaan postitoimistoon.

Kysäisin Viaberiltä: Kannattaako sijoittaa ~80 € iridiumeihin, eli onko niistä todellakin jotain hyötyä?

Viaberin Harri vastasi: En usko että saat yhtään lisää hevosia vaihtamalla "tavalliset" tulpat iridiumeihin.

Että semmosta
nixweiss.gif

Kysäisin Viaberiltä: Kannattaako sijoittaa ~80 € iridiumeihin, eli onko niistä todellakin jotain hyötyä?

Viaberin Harri vastasi: En usko että saat yhtään lisää hevosia vaihtamalla "tavalliset" tulpat iridiumeihin.

Että semmosta  
nixweiss.gif
Hyötyä, on eri asia kuin "yhtään lisää hevosia"

Miten muut ominaisuudet, tuliko puheeksi ?

Pirun kalliita. Joskus ostin platiniumit toyota tammerautosta, kun muualta ei saanut, ne tilasivat haluamani mallin. tämä varmaan 10 vuotta sitten.

Ihmiset on hyvin halukkaita ostamaan pirun kallliita tulppia jos joku sanoo niiden tuovat hepankin enemmän. Kuitenkin tosiasia monilla vanhoilla pyörillä on, että puolille asti ei akun jännitteestä tule kuin 10.5 volttia, loppu hukkuu johdotukseen ja muiden sähkölaitteiden aiheuttamaan sähkönkulutukseen.

asentamalla pieni rele, joka kytkee suoran sähkön puolille akulta, saa puolille latausjännitteen. ja kyllä tulee kipunaa oli tulppana vaikka rautanaula.

tämä rele ei siis naksu, vaan pitää puolilla plus jännitettä kiinteästi. Puolille yleensä tulee suora plus akulta, ja miinusta katkoo syttyboxi.

tämä puolalle tuleva plus vaan tulee monesti pirun pitkän reitin, esim TL suzukissa, Pääsulake, pienempi sulake, virtalukko, tappokytkin, sivujalan rele, piuhassa se matkaa keulaan ja takaisin ja menee useista liitinkammoista, samaa syöttöä kuormittaa polttoainepumppu ja valot. Joten valot päällä jännite on todella pieni puolalla.

uudemmissa autoissa tämmöiset releet on vakiona. vanhaa puolan johtoa käytetään ohjaamaan relettä. tällöin kaikki tappokytkin, virtalukko ja sivujalka varosysteemit toimivat täysin normaalisti.

TL suzukeita on mitattu penkissä back to back testeissä.(modi päälle ja pois) ja eroa tuli TLR:llä yli 2hp huipussa lisää. TLS taisi olla 1.7heppaa. ja käynnistyy huomattavan helposti. ja käy tasaisempaa tyhjäkäyntiä.

osat maksaa alle 10ekeä. yksi auton rele, sulakeboxi, ja pari piuhaa ja muutama liitin. periaate on sama kuin siinä, että kytketäänkö auton valot virtalukon kautta, vai releen ohjaamana.

JakeT.

osat maksaa alle 10ekeä. yksi auton rele, sulakeboxi, ja pari piuhaa ja muutama liitin. periaate on sama kuin siinä, että kytketäänkö auton valot virtalukon kautta, vai releen ohjaamana.
Minkälaisen superreleen toi vaatii? Pitääkö olla joku erityinen suurjännitepalikka vai kelpaako ihan tavisrele?
kait siihen ihan 12v palikka passaa, nimittiäin puolan jälkeenhän vasta jännite pompsahtaa...

Back