• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Iridium-tulpat...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juike1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juike1

New member
Kovasti tuntuuvat myyjät kyseisiä kynttilöitä hyviks mainostavan, mut onhan niillä hyvät myyntipuheet oltavakin jos aikoovat saada kaupaks monikertasella hinnalla normaalikynttilöihin verrattuna...
nixweiss.gif
Onko siis kellään kokemuksia heidän hyvyydestä, vai maksaako noissa yksinkertaisesti tyhjästä ittensä kipeeks? Tyhmähän ei oo se kuka pyytää vaan se kuka maksaa...
smile_org.gif


Kyllähän pyörä tietty (kun kerran autokin) piristyy huomattavasti kun loppuunajetut tulpat vaihtaa uusiin, vaikka vaan ihan "perinteisiinkin", mut oisko joku kenties vaihtanu ihan ajokuntoiset tulpat iridiumeihin ja huomannut kenties jotain eroa suorituskyvyssä, käynnin tasaisuudessa, käynnistymisessä, bensankulutuksessa jne.? Ja mikähän mahtaa olla kestoikä iridiumeilla vrt. normaalit tulpat?

Myyjältähän tietysti kun kysyy niin "iridiumeillahan ajaa perkele kuuhun ja takaisin vaikka keulimalla, kun taas normi-tulppia menee kymmenkunta settiä per kesä! Ja bensaa menee iridiumeilla niin vähän ettei pyörää tartte tankata kun keväällä kerran, eli maksaa jo pelkästään sitä kautta ittensä takaisin jo ekalla viikolla!"
kaboom.gif
 
Kovasti tuntuuvat myyjät kyseisiä kynttilöitä hyviks mainostavan, mut onhan niillä hyvät myyntipuheet oltavakin jos aikoovat saada kaupaks monikertasella hinnalla normaalikynttilöihin verrattuna...
nixweiss.gif
Onko siis kellään kokemuksia heidän hyvyydestä, vai maksaako noissa yksinkertaisesti tyhjästä ittensä kipeeks? Tyhmähän ei oo se kuka pyytää vaan se kuka maksaa...
smile_org.gif


Kyllähän pyörä tietty (kun kerran autokin) piristyy huomattavasti kun loppuunajetut tulpat vaihtaa uusiin, vaikka vaan ihan "perinteisiinkin", mut oisko joku kenties vaihtanu ihan ajokuntoiset tulpat iridiumeihin ja huomannut kenties jotain eroa suorituskyvyssä, käynnin tasaisuudessa, käynnistymisessä, bensankulutuksessa jne.? Ja mikähän mahtaa olla kestoikä iridiumeilla vrt. normaalit tulpat?

Myyjältähän tietysti kun kysyy niin "iridiumeillahan ajaa perkele kuuhun ja takaisin vaikka keulimalla, kun taas normi-tulppia menee kymmenkunta settiä per kesä! Ja bensaa menee iridiumeilla niin vähän ettei pyörää tartte tankata kun keväällä kerran, eli maksaa jo pelkästään sitä kautta ittensä takaisin jo ekalla viikolla!"
kaboom.gif
Itse en mitään eroa huomannut... orggikset ajettu n. 6000 kun vaihdoin...
 
Paremmin on lähtenyt käyntiin Iridiumeilla vs. 7500 km ajetut perinteiset. Esson baarin mukaan pitäisi puolta pidempään kestää myös nuo iridiumit...
thumbs-up.gif
 
Oikeilla hinnoilla ostettuna ei iridium välttämättä ole orkkista paljoa arvokkaampi. Toiminnallista eroa en ole itse tosin huomannut, kun omaan menee vain iridiumit ja vaimon pyörään on vasta tuloillaan.. Vaihtoväliä voi ainakin kasvattaa, niin etuna tulee vähempi ropaaminen.

linkki halpoihin Iridium-tulppiin

Ite laitoin pariin pyörään setit tilaukseen, pitäis saapua näillä näppäimillä.. Esim. 10r kawaan tai olla 12,5e/kpl, eli ei tarvitse miettiä hakeeko muualta tai tilaako ulkomailta.

EDIT: muutin linkin nimeä..
 
4000 km ajanut iridiumeilla. Aika vähän huomannut mitään eroa, ehkä hieman napakammin lähtee käymään eli lyhyemmällä startilla. Kulutus tuntuu olevan sama ja tehopuolella ei huomattavaa eroa. Itse odotan ehkä eniten juuri tuota kestävyyttä.
Ostin ehkä siksi, että ainakin Louis:lla hinnanero oli aika pieni 12e <=> 16e. Sanoisin että missään tapauksessa eivät ole sen 35e väärttejä mitä jokuset toimittajat Suomessa pyytää.
 
4000 km ajanut iridiumeilla. Aika vähän huomannut mitään eroa, ehkä hieman napakammin lähtee käymään eli lyhyemmällä startilla. Kulutus tuntuu olevan sama ja tehopuolella ei huomattavaa eroa. Itse odotan ehkä eniten juuri tuota kestävyyttä.
Ostin ehkä siksi, että ainakin Louis:lla hinnanero oli aika pieni 12e <=> 16e. Sanoisin että missään tapauksessa eivät ole sen 35e väärttejä mitä jokuset toimittajat Suomessa pyytää.
Vaimon 636 6r olisi hyvä testikohde käynnistyvyydessä kun se ei käynnisty heti, vaan aina joutuu sahata reilun sekunnin ennen kuin syttyy. Oma 10r räjähtää heti käyntiin kun starttiin hipaisee (iridiumit vakiona).

Katsotaan jos jaksan ruuvata ne kiinni ennen aikojaan (kun just keväällä vaihdoin uudet perus NGK:t). Voin raportoida muutoksesta tänne.
 
omaan äffään ruuvasin iridiumit viimekesänä "toimivien" normaalitulppien tilalle. Pääsyynä vaihtoon oli päivittäisen lyhyen kaupunkiajon seurauksena tyhjäkäynnillä ärsyttävä "röpöttäminen", tämä kuitenkin poistui vähän reippaamman ajosession jälkeen. No, tuli iridiumit vaihdettua kun sain nettikaupasta (tais olla joku autowarehouse) samaan hintaan kuin suomesta normaalit tulpat. Tehojen lisäystä tuskin tuli mutta pääongelma hävisi eli nyt saa junnaa vaik kuinka kaupungissa ni ei rupee tyhjäkäynti röpötteleen missään vaiheessa.
 
Kahdessa +600cc singlessä noita olen käyttänyt.

Kestävät paremmin/pitempään kuin normaalit, joka ei ole ollenkaan paha pyörässä jossa yhden tulpan pimenemisen huomaa takuulla
veryangry.gif


XL hondassa pelkkä kicksi käynnistys, kertaakaan ei tarvinnut tulppaa kuivata, tai muutenkaan hoivata.
Kärkivälikin tuntui pysyvän vakiona kilometreista riippumatta.

Kulutukseen tai tehoon ei mitään havaittavaa vaikutusta.
 
no enpä kyllä huomannu muuta kuin sen, että käynnistyy paremmin. persdynossa ei ainakaan tunnu mitään eroa tavallisiin verrattuna
 
no enpä kyllä huomannu muuta kuin sen, että käynnistyy paremmin. persdynossa ei ainakaan tunnu mitään eroa tavallisiin verrattuna
Persdynossa..
biggrin.gif
Eli pyörän takapää huoltopukille, pyörä käyntiin, kaasu auki ja isoin vaihde silmään, sit eiku tallin lattialle takarenkaan taakse kontilleen "persdyno" eli harmonikkaosasto menosuuntaan paljaana ja sit kunnon kontakti "dynolla" renkaaseen!!
wink.gif
Varmasti pystyy sen jälkeen kertomaan ihan "perstuntumalla" oliko tehoa & vääntöä riittävästi...
crazy.gif
Jollain taas vähän mielikuvitus lentää...
kaboom.gif


No jos pysytään asiassa sen verran, että kyllähän tuo parempi käynnistyminenkin lienee jo tarpeeks hyvä syy hankkia iridiumit mielummin kun tavalliset kynttilät, siis kunhan ei tosiaan niistä itteensä kipeeks maksa. Tahtoo ainakin kaasarivehkeitä joutua sillon tällön lämpimänä sahailemaan vähän turhankin paljon, vaikka kylmänä hyppää tulille aina pikku hipaisusta. Onpa käyny mulla pari kertaa niinkin ettei ole kone kuumana lähteny todella lyhyen (minuutti-pari) seisomisen jälkeen käyntiin vaikka miten on sahannu.
veryangry.gif
Sit kun antaa n. 5 minuuttia olla niin jopa taas hörähtää!
062802moto_prv.gif
 
Juu itelläki lähtee hipasulla käyntiin ja ehkä pikkasen parempi käynti.
 
Mun mielestä ero on pelkästään kestävyydessä. Edellinen fillari pamautti tavallisen tulpan laakista mykäksi silloin tällöin, ilmeisesti ei saanut toisinaan soppaa tarpeeksi. Iridiumit taas tuntuivat kestävän, vaikka välillä menikin vähäksi aikaan yks tulppa "pimeeksi". Tai en tiiä menikö tulppa (iridiumi) todella pimeeksi vai eikö vaan ollut syttymiskelpoinen seos. Kerran alkoi röpöttään moottoritiellä parin kilometrin ajon jälkeen kun olin kiihdyttänyt reippaan oloisesti rampilta. Tuntui että ensin meni yks pytty pois pelistä ja vähän sen jälkeen toinen. Pysäytin tylysti pientareelle, annoin käydä tyhjäkäyntiä ja pikku hiljaa käynti tasaantui. Tästä episodista pyörä toimi taas useamman tuhat kilometriä täysin normaalisti. Jostain kumman syystä tolla fillarilla ei tullut lähettyä minnekkään preerialle.
biggrin.gif
 
no enpä kyllä huomannu muuta kuin sen, että käynnistyy paremmin. persdynossa ei ainakaan tunnu mitään eroa tavallisiin verrattuna
Persdynossa..
biggrin.gif
Eli pyörän takapää huoltopukille, pyörä käyntiin, kaasu auki ja isoin vaihde silmään, sit eiku tallin lattialle takarenkaan taakse kontilleen "persdyno" eli harmonikkaosasto menosuuntaan paljaana ja sit kunnon kontakti "dynolla" renkaaseen!!
wink.gif
Varmasti pystyy sen jälkeen kertomaan ihan "perstuntumalla" oliko tehoa & vääntöä riittävästi...
crazy.gif
Jollain taas vähän mielikuvitus lentää...
kaboom.gif


No jos pysytään asiassa sen verran, että kyllähän tuo parempi käynnistyminenkin lienee jo tarpeeks hyvä syy hankkia iridiumit mielummin kun tavalliset kynttilät, siis kunhan ei tosiaan niistä itteensä kipeeks maksa. Tahtoo ainakin kaasarivehkeitä joutua sillon tällön lämpimänä sahailemaan vähän turhankin paljon, vaikka kylmänä hyppää tulille aina pikku hipaisusta. Onpa käyny mulla pari kertaa niinkin ettei ole kone kuumana lähteny todella lyhyen (minuutti-pari) seisomisen jälkeen käyntiin vaikka miten on sahannu.
veryangry.gif
Sit kun antaa n. 5 minuuttia olla niin jopa taas hörähtää!
062802moto_prv.gif
Olisko kellään lainata pukkia vois itekki ottaa dynolapun
biggrin.gif


Itellä ihan tavalliset tulpat ja ihan hipasusta lähtee käyntiin sopivissa olosuhteissa. Pieni hinta tosin on jos siitä tulee muutama psykologinen hevosvoima lisää.
Joskus kaasarikoneilla on taipumusta "höyrystää" bensa jolloin se tiivistyy pisaroiksi imusarjan seinämille ja sitten kun iso kulaus huuhtoutuu sylinteriin se kastelee tulpat. Sitten joutuu hetken sahaamaan. Ensimmäisessä 1.3 corollassani oli kesäisin aina sama juttu kun ritsa seiso 15min kaupan parkkiksella.
veryangry.gif
Käynnistymiseen auttoi kun n. puolminuuttia piti kaasun pohjassa ja aloitti käynnistyksen kaasupohjassa, ja melkeen heti lähti käyntiin. Saman olen todennu mopoissakin toimivaksi, tosin kun hörähtää käyntiin niin saa aina vihaisia katseita kukkahatuilta rajottimen toiminnan tarkastuksesta...
biggrin.gif
 
Kokemuksia kertynyt jonninverran tänä keväänä ja "huipputehokkaassa" custom -pyörässäni en ole huomannut oikeastaan mitään eroa edellisiin normaalitulppiin.

Tehonkasvua tai kulutuksen pienenemistä en ole huomannut ja pyörä kun on hyvä käynnistymään kelistä riippumatta, ei voi ainakaan isoa eroa sanoa tuostakaan.

Syy pistää iridiumit oli lähinnä kokeilunhalu, kun tulpat piti vaihtaa joka tapauksessa. Voipi olla, että kestävät paremmin.
 
Oikeilla hinnoilla ostettuna ei iridium välttämättä ole orkkista paljoa arvokkaampi. Toiminnallista eroa en ole itse tosin huomannut, kun omaan menee vain iridiumit ja vaimon pyörään on vasta tuloillaan.. Vaihtoväliä voi ainakin kasvattaa, niin etuna tulee vähempi ropaaminen.

linkki halpoihin Iridium-tulppiin

Ite laitoin pariin pyörään setit tilaukseen, pitäis saapua näillä näppäimillä.. Esim. 10r kawaan tai olla 12,5e/kpl, eli ei tarvitse miettiä hakeeko muualta tai tilaako ulkomailta.

EDIT: muutin linkin nimeä..
Eipä ainakaan 600rr:ään ollu yhtään halvempia tuolla noi tulpan mitä oikeesta kaupasta ostetut. Varmaan samaan olis tullu jos lisää postikulut.
 
Olisko kellään lainata pukkia vois itekki ottaa dynolapun
biggrin.gif


Käynnistymiseen auttoi kun n. puolminuuttia piti kaasun pohjassa ja aloitti käynnistyksen kaasupohjassa, ja melkeen heti lähti käyntiin. Saman olen todennu mopoissakin toimivaksi, tosin kun hörähtää käyntiin niin saa aina vihaisia katseita kukkahatuilta rajottimen toiminnan tarkastuksesta...
biggrin.gif
biggrin.gif
Jep, mulla löytyy pukki, ja saat lainata! Jos satut joskus ajelemaan täällä etelä- ja pohj.savon rajaseutuvilla niin otappa kontaktia, saat tulla vaikka meille talliin "dynottamaan" niin ei tarvi pukkia kuskata ympäriinsä!
biggrin.gif
Mielelläni vierestä seuraan "dyno"-session..
bowdown.gif


Se onkin muuten positiivista hoitaa dyno-hommat aina näin keväisin. Kas jos on sattunu talven mittaan dynoon kasvamaan ikävää talviturkkia, niin se on hyvä sipaista pois ennen kesää ettei dyno hikoo ja lipsu sit kesähelteillä
wink.gif
Eikä se turkkikaan lähe sit ihan heti niin herkästi kasvamaan uudestaan kun jää dynoon sellanen mukava, suojaava kumikerros!

No niin, jos taas kestäis asiassakin... Tuota kaasu-kikkaa pitää kokeilla, tahtoo olla aika nihkeetä välillä tuo kuuman koneen käynnistäminen. Kyllähän se tietty 99,9% käyntiin lähtee kuumanakin, mut useimmiten ei kuitenkaan kovin iloisesti.

Niin, tuli niistä iridiumien mainospuheista vielä mieleen, että olisko ollu Allrightin viime vuoden luettelossa kun niitä mainostivat, niin väittivät siinä että normaali tulppa jättää n. joka kymmenennen iskun sytyttämättä joko liian pienen kipinän tai kokonaan kipinöimättömyyden takia, mikä taas tarkottaa suoraan 10% tehohäviöö. Kuullostaa tietty ihan loogiselta... Mut iridiumi on kuulemma niin hyvä tulppa että sytyttää joka saatanan iskulla! Uskoo ken haluaa... Mut enpähän ala väittämään etteikö iridiumi vois vaikka useemmalla iskulla sytyttääkin kun normaali, kun aika vähän on tullut aikaa vietettyä pannun sisällä koneen käyntiä ja polttoprosessia observeeraamassa ja tilastoja värkkäämässä, mut että jokaisella iskulla...
nixweiss.gif
Jos vaikka puoletkin sytyttää niistä normi-tulpan "tyhjistä" iskuista niin ok minun puolesta!
smile_org.gif
 
Oikeilla hinnoilla ostettuna ei iridium välttämättä ole orkkista paljoa arvokkaampi. Toiminnallista eroa en ole itse tosin huomannut, kun omaan menee vain iridiumit ja vaimon pyörään on vasta tuloillaan.. Vaihtoväliä voi ainakin kasvattaa, niin etuna tulee vähempi ropaaminen.

linkki halpoihin Iridium-tulppiin

Ite laitoin pariin pyörään setit tilaukseen, pitäis saapua näillä näppäimillä.. Esim. 10r kawaan tai olla 12,5e/kpl, eli ei tarvitse miettiä hakeeko muualta tai tilaako ulkomailta.

EDIT: muutin linkin nimeä..
Eipä ainakaan 600rr:ään ollu yhtään halvempia tuolla noi tulpan mitä oikeesta kaupasta ostetut. Varmaan samaan olis tullu jos lisää postikulut.
Itse maksoin talvella Denson vastaavista melkein 20e/kpl ja All Wrongin hinnastossa ovat 26e! Merkkiliikkeissä halusivat myös jotain neljänneshunttia..
nixweiss.gif


Perustulpat eivät näyttäneet olevan normaalia halvempia, mutta iridiumeissa oli eroa.
 
Oikeilla hinnoilla ostettuna ei iridium välttämättä ole orkkista paljoa arvokkaampi. Toiminnallista eroa en ole itse tosin huomannut, kun omaan menee vain iridiumit ja vaimon pyörään on vasta tuloillaan.. Vaihtoväliä voi ainakin kasvattaa, niin etuna tulee vähempi ropaaminen.

linkki halpoihin Iridium-tulppiin

Ite laitoin pariin pyörään setit tilaukseen, pitäis saapua näillä näppäimillä.. Esim. 10r kawaan tai olla 12,5e/kpl, eli ei tarvitse miettiä hakeeko muualta tai tilaako ulkomailta.

EDIT: muutin linkin nimeä..
Eipä ainakaan 600rr:ään ollu yhtään halvempia tuolla noi tulpan mitä oikeesta kaupasta ostetut. Varmaan samaan olis tullu jos lisää postikulut.
Itse maksoin talvella Denson vastaavista melkein 20e/kpl ja All Wrongin hinnastossa ovat 26e! Merkkiliikkeissä halusivat myös jotain neljänneshunttia..
nixweiss.gif


Perustulpat eivät näyttäneet olevan normaalia halvempia, mutta iridiumeissa oli eroa.
Tarkastin tuon tarjouksen mikä tuo linkissä oleva pulju tarjosi. Eli oli kpl hinta 23€ eli 2eeroa halvemmat mitä normaalissa liikkeessä olis ollu. Et eipä paljoa tota hintaeroa tässä tapauksessa syntyny.
 
Back
Ylös