• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

iridium tulpat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yonez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
12R:n ensiasenus tulppa on NGK:n EKP päätteinen tulppa.. Ei lähde suomesta alta satasen 4kpl. Joten aika helppo myydä iridiumeja tuohon mopoon.

Todellisuudessahan tuo oem-platinatulppa on vieläkin hifimpi tuote, kuin iridium.

Ei liittynyt aiheeseen, mutta on huvittanut, kun kuulee vaihdetun iridiumit ja pyörä kulkee paremmin jne.. Vanhat "perustulpat" on heitetty roskiin, täysin tietämättä että ne 25000 ajetut platinatulpat olivat itseasiassa edelleen paremmat ominaisuuksiltaan, kuin uudet iridiumit.
Jep, näyttäisi nuo Platiniumit olevan tuplahintaiset Iridiumiin verrattuna :-)
 
Itse ajelin kikserillä normi tulpilla 22tkm ja olivat todella hyvässä kondiksessa. Nyt huollossa vaihdettiin Rockautosta tilaamani iridiumit. Samalla otiin kotiloon uudet normaalit tulpat ja yhteishinnaksi tuli KAMALAT 43,03€! Hienosti toimi tilaus ja paketti tuotiin kotiin asti. Suosittelen kaikille tulppia haluaville.
 
No sehän noissa "järjestyksen" sanelee..

Korvataanhan nykyään muoveilla monia huomattavasti tarkoitukseensa sopivampiakin materiaaleja...
Ihan news flash: Ei se hintakaan kaikkea kerro.

Iridiumtulpat saattavat olla halvemmat kuin platinatulpat esimerkiksi siksi, että ko. iridiumtulppa sopii useampaan pyörämalliin tai se on ensiasennustulppana jossain uudemmassa autossa/pyörässä. Vanhempaa platinatulppaa ei sinne ole suositeltu ja sen valmistusmäärät saattavat olla huomattavasti pienempiä.
 
No sehän noissa "järjestyksen" sanelee..

Korvataanhan nykyään muoveilla monia huomattavasti tarkoitukseensa sopivampiakin materiaaleja...
Ihan news flash: Ei se hintakaan kaikkea kerro.

Iridiumtulpat saattavat olla halvemmat kuin platinatulpat esimerkiksi siksi, että ko. iridiumtulppa sopii useampaan pyörämalliin tai se on ensiasennustulppana jossain uudemmassa autossa/pyörässä. Vanhempaa platinatulppaa ei sinne ole suositeltu ja sen valmistusmäärät saattavat olla huomattavasti pienempiä.
Hinta ei ole monessakaan kohtaa mikään mittari, edes laadulle.

Itse en muista koskaan edes vaihtaneeni tulppia siksi, että niihin olisi tullut vikaa, poislukien muista vioista johtuneet häiriöt sytkän toiminnassa.

On vain tullut usein puheissa esiin käsitys, että platinakärki olisi toimivin pinnoite kipinän kannalta..
Marginaalisia seikkoja varmaankin, jokatapauksessa.
 
12R:n ensiasenus tulppa on NGK:n EKP päätteinen tulppa.. Ei lähde suomesta alta satasen 4kpl. Joten aika helppo myydä iridiumeja tuohon mopoon.

Todellisuudessahan tuo oem-platinatulppa on vieläkin hifimpi tuote, kuin iridium.

Ei liittynyt aiheeseen, mutta on huvittanut, kun kuulee vaihdetun iridiumit ja pyörä kulkee paremmin jne.. Vanhat "perustulpat" on heitetty roskiin, täysin tietämättä että ne 25000 ajetut platinatulpat olivat itseasiassa edelleen paremmat ominaisuuksiltaan, kuin uudet iridiumit.
Motonetissa CR9EKPA on 19,90e/kpl.. Aika kallista silti.
 
12R:n ensiasenus tulppa on NGK:n EKP päätteinen tulppa.. Ei lähde suomesta alta satasen 4kpl. Joten aika helppo myydä iridiumeja tuohon mopoon.

Todellisuudessahan tuo oem-platinatulppa on vieläkin hifimpi tuote, kuin iridium.

Ei liittynyt aiheeseen, mutta on huvittanut, kun kuulee vaihdetun iridiumit ja pyörä kulkee paremmin jne.. Vanhat "perustulpat" on heitetty roskiin, täysin tietämättä että ne 25000 ajetut platinatulpat olivat itseasiassa edelleen paremmat ominaisuuksiltaan, kuin uudet iridiumit.
Iridiumilla on korkeampi sulamislämpötila (2410 astetta) verrattuna platinaan (1774 astetta).

Lisäksi sillä on suurempi tiheys ja parempi korroosiokestävyys kuin platinalla.

Eli voidaan tehdä ohuempi "kärki" tulppaan jolloin saadaan tarkempi paikka kipinälle eli palaminen varmemmin halliintaan.

Näiden ominaisuuksiensa vuoksi iridiumista on tullut suosittu tulppamateriaali korkeatehoisissa moottoreissa.

Huomaako tuota kukaan normaalikäytössä verrattuna perinteiseen tulppaan? Tuskinpa vain muussa kuin kestävyydessä. Ellei sitten ole tapana sulatella tulppia koneeseen vaikkapa nakutuksen vuoksi.

Mutta joillekin tuo platina taitaa olla kuitenkin se hifimpi tuote. Onhan niitä ollut jo 80-luvulla
biggrin.gif


t. Repa
 
onko sattunut olemaan "halpoja kopioita" noista ebaystä yms paikoista osteituissa tulpissa ? NGK:n sivuillahan oli joskus varoitusta niistä
 
Vähän ihmetyttää nuo joidenkin pyörien tiuhat tulpanvaihtovälit, jos siis normaalista keskivertokäytöstä on kyse..
Esim. K 1200 / 1300 ässän tulpanvaihtoväli tavallisia tulppia käytettäessä on 30.000 km. Iridiumien olettaisin olevan vaihtokunnossa vasta 60.000 tkm lukemilla...

Ei sen puoleen ja vähän ot. Joskus kummastellut myös noita muutaman hassun tuhannen kilsan öljynvaihtovälejä.
Bemun ohjekirja suosittelee öljynvaihtoväliksi 10.000 km, tai kerran vuodessa.. Ja tässä kyse ei siis ole auton koneeseen verrattavasta kuivakytkin-moottorista.
 
Iridiumilla on korkeampi sulamislämpötila (2410 astetta) verrattuna platinaan (1774 astetta).

Lisäksi sillä on suurempi tiheys ja parempi korroosiokestävyys kuin platinalla.

Eli voidaan tehdä ohuempi "kärki" tulppaan jolloin saadaan tarkempi paikka kipinälle eli palaminen varmemmin halliintaan.

Näiden ominaisuuksiensa vuoksi iridiumista on tullut suosittu tulppamateriaali korkeatehoisissa moottoreissa.

Huomaako tuota kukaan normaalikäytössä verrattuna perinteiseen tulppaan? Tuskinpa vain muussa kuin kestävyydessä. Ellei sitten ole tapana sulatella tulppia koneeseen vaikkapa nakutuksen vuoksi.

Mutta joillekin tuo platina taitaa olla kuitenkin se hifimpi tuote. Onhan niitä ollut jo 80-luvulla
biggrin.gif


t. Repa
Tutulla on amerikoissa SS Camino jossa 468 kuutiotuumainen sekä Richmondin 6 vaihteinen rataloota, koneessa on puristuksia aika rouheesti ja jostain syystä normi tulpat ei kestä eikä anna kipinää, Iridiumit kyllä toimii.
 
Oma pyörä huollossa; cbr 1000rr -07 ajettu 23 000. Huoltaja näytti miksi sytytystulpat kannattaa vaihtaa vähän useammin mitä iridium tulpan tulisi kestää. Tulppien kärjet oli ihan hyvässä kunnossa ja väri hyvä, mutta kahdessa tulpassa oli jo vuotoa havaittavissa tulpan varresta.
 
tilasin uudet iridiumit xx:n , ehkä vaihdan vaikkei vanhoilla ole kuin reilut 70.000 ajettu ja ihan hyvin starttaa. Mut ompa valmiina. 44 euroo setti.
 
Gixxerin vaihtoväli on 12tkm. Vaihdoin nyt talven aikana, vaikkei mittariin ole vielä kertynyt kuin 11tkm. Ei viitsi heti keväällä vaihtaa tai vaihdattaa kalliilla huollossa.
biggrin.gif
 
Moi,

Tekisi mieli ostaa tuollaiset iridiumit mutta ei näytä löytyvän kun r:ään kun itselläni on F versio ja mopona on siis 1990 SUZUKI GSX750F 750cc : Ignition : Spark Plug

Vai käykö nuo r:n tulpat myös heittämällä f:ään? Kenelläkään tietoa? jotain eroavaisuuksiahan on sytkänpuolella
nixweiss.gif
 
Nopeat syövät hitaat :P

biggrin.gif



Ton Daven kanssa oli muuten hyvä tehdä kauppaa, kämmäsin tilatessa ja meni tuplana, lähetti meiliä ja kysyi että oliko vahinko ja jätti toisen toimittamatta.
 
Back
Ylös