• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Iskariöljyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

artoodetoo

Member
Mossin Davehan kertoo että iskariölpät pitäisi vaihtaa 6000 mailin välein ihan normiajossakin. No sehän tietäisi sitä että jumppa suoritetaan keskellä ajokauttakin, no way José, helevetillinen jumppa purkaa Taunon etupää, ajetaan mitä ajetaan ja vaihdetaan talvella kun ei haittaa että koko prosessiin menee harrastepohjalta tunti poikineen (ja poikia on monta). Viimetalvena pistin 10w Motul Factorya, ei mitään ropleemaan, tietenkään, nyt kuriittani Bel Ray Performance 10w ja varmasti ihan sama lopputulos, joka toki selviää vasta keväällä. (em. öljyt osuvat viskoltaan tosi lähelle Aprilian orkkisöljyjä). 16 tkm tuli kaudessa ajoa.

Miten usein olet ölppiä vaihdellut, oletko ikinä huomannut mitään eroa ölppien välillä? Tunnelmia aiheen tiimoilta?

Viskotaulukko kiinnostuneille:
https://i.imgur.com/hPn33oD.gif
 
Takaiskarissa öljyt ovat lujemmilla koska tilavuus on niin pieni.

Katuajelussa vaihto kerran kahteen/ kolmeen vuoteen tai 20-30 tkm riittänee.

Harrastuksen vuoksi voi vaihdella useammin.
 
Takaiskarissa öljyt ovat lujemmilla koska tilavuus on niin pieni.
Katuajelussa vaihto kerran kahteen/ kolmeen vuoteen tai 20-30 tkm riittänee.
Harrastuksen vuoksi voi vaihdella useammin.

Eikö takaiskari ole suljettu typpikaasu (tai joku) tsydeemi?
 
Eikö takaiskari ole suljettu typpikaasu (tai joku) tsydeemi?

Vatkaamisesta ja lämmöstä se sekin riemastuu ja samalla tavalla takaiskarin sisuskaluista irtoaa paskaa likaamaan öljyä, niin kuin edessäkin.

Paineistus on estämässä kavitaatiota.
 
Pitäisi varmaan vaihdella, mutta en juurikaan jaksa.

Katupyörässä olen vaihtanut, jos on alkanut vuotamaan tai on ollut oikeasti isosti tekemisestä puutetta. No niin ei ole päässyt käymään. Normaali kioskille ja takaisin kurvailussa en ole huomannut mitään eroa. Isoin ero tuntumaan tulee yleensä varmaan joko öljymäärään muutoksesta (20ml on paljon) tai öljyn viskositeetin muutoksesta.
Joskus keulasta on löytynyt sellaista pohjanmeren brenttiä, että se muuttuu selkeästi.

Viskositeetti-indeksi on myös aika oleellinen, jos lämpötilaskaala poikkeaa paljon ntp-olosuhteista.

Kovassa ja likaisessa käytössä, esim. crossiin olen vaihtanut joskus 40-50h välein. Tuntuma muuttuu selkeästi ja öljy on aika paskaa jo 20-30h kohdalla. Takaiskarista karkaa paineet pikku hiljaa ja likaantuu se öljy sielläkin. Suunnilleen samat tunnit sille tulee kuin keulalle.

Factory väki vaihtelee kisaisempiin vehkeisiin ja tekemiseen joskus 10h välein kaiken. Ei kai sekään väärin ole.
Ja pitääkö tiivisteet vaihtaa joka kerta? Virallisesti kyllä. Tässäkin mulla on crossin osalta kestotesti menossa. Nyt tiivisteillä on takana +300h ja säännöllisesti voideltuna pelaa hienosti. Liukuholkkeja on taas tuona aikana mennyt useammat.

Palataan vielä katupyörään, että pitääkö siihen vaihtaa öljyt kerran vuoteen myös keulaan? Varmasti keula pysyy parempana, mutta jos homman takia joutuu vaikka jättämään pari kebappia väliin ja hukkaa muutaman tunnin aikaa, niin en jaksaisi.

Jos huolto maistuu, niin mikä ettei.
 
Rehellisesti sanottuna ekan kerran olen huomannut ajamalla kulumisen enskan kanssa viime vuonna. Mitähän sillä tuli ajettua, 50h ehkä ja perän vaimennukset ei ole enää samat kuin aiemmin.

Huoltojen jälkeen on yleensä huoltotarpeen huomannut, jos on.
 
Yllättävänkin kovasti on paskaa öljyssä kauden jäljiltä, Motulin haakuraöljy on uutena kullankeltaista, 16 tkm jälkeen tämän näköistä (tuossa mittailin mitä tulee pampuista ulos, siksi pönikkä):

N1JIutl.jpg


Bel Ray on tummansinistä, siinä ei sitten näykään lika ensitalvena.
 
Edessä öljystä tulee soosia helpommin, koska jouset liikkuu öljytilassa ja yleensä on joku muoviliuku mitä vasten ne liikkuu. Siitä kuluu/irtoaa pikkuhiljaa tummaa smegmaa ja öljystä tulee soosia.

Takasessa kulumaa tulee vain mäntään/putkeen eikä soosia synny samaa tahtia. Öljyt on kovemmassa rääkissä takana, iskariin ei pysty kädellä koskemaan ajon jälkeen.

Vaihtovälinä omissa peleissä on ollut about joka toinen vuosi riippuen toki ajosta. Enskassa ei kyllä pidempään kannata samoilla öljyillä ajella jos tunteja kohtuudella tulee.

Öljyistä suosikki on Silkolene RFS Pro 2.5W takapamppuun ja 5W etuseen.
Öhlinsin takapamppuun on mennyt BelRAyn HVI 10W, suurinpiirtein samalla viskositeetilla kuin öhlinsin vakioöljy.
Kottaraisten WP pamppuihin on menossa toinen Motorexin SD1 kanisteri, mutta kun se loppuu, niin menee Silkolenet niihinkin.
 
Tietämätön kysyy.
Kuinka usein auto iskareihin vaihdetaan öljyt.
Oma auto 16 vuotta vanha, ajettu 355 000km ja edessä alkuperäiset iskarit öljyineen.

Ei pahalla, mutta mikä tekee moottoripyörän iskarista niin ainutlaatuisen, että sitä pitää helliä 6000 mailin välein.
Vai onko niin, että "ajopyörät" erikseen ja sitten on nämä moottoripyörät ja niiden kuljettajat, jota ei erota
100 000 ajettua huoltamatonta vakioiskaria uudesta Öhlinsistä.
 
Vai onko niin, että "ajopyörät" erikseen ja sitten on nämä moottoripyörät ja niiden kuljettajat, jota ei erota
100 000 ajettua huoltamatonta vakioiskaria uudesta Öhlinsistä.

Lyhyesti: On.

Ei-yhtä-lyhyesti: Prätkien iskareiden pitää olla merkittävästi herkemmät, joten ne ei voi olla yhtä tiiviitä –> skeidaa pääsee sisään helpommin. Noin niinku mutkat suoriksi -selityksenä.
 
Tietämätön kysyy.
Kuinka usein auto iskareihin vaihdetaan öljyt.
Oma auto 16 vuotta vanha, ajettu 355 000km ja edessä alkuperäiset iskarit öljyineen.

Ei pahalla, mutta mikä tekee moottoripyörän iskarista niin ainutlaatuisen, että sitä pitää helliä 6000 mailin välein.
Vai onko niin, että "ajopyörät" erikseen ja sitten on nämä moottoripyörät ja niiden kuljettajat, jota ei erota
100 000 ajettua huoltamatonta vakioiskaria uudesta Öhlinsistä.

Auton iskareita ei kait ole tarkoitettu huollettaviksi ja ne pitää vaihtaa.

Luulisin että vaikka WRC autoista iskareita huolletaan kohtuu usein. Samoin esim. nyt on menossa Dakar-ralli saudeissa, niin jos kattelee vaikka kisakuormurien alustaosia niin niitä ehkä kannattaakin jonkin verran huoltaa :)

...ja omasta CR500 honleystä karkasi kerran pakkasella jäällä öljyt iskarista ja sillä ajoin hetken ilman mitään vaimennuksia. Suoraan kohtuullisella kaasulla ajossa ei huomannut eroa normaaliin. Sitten kun alkoi syöttämään niin homma loppui samantien, pyörä oli karkamassa jonnekin ihan koko ajan.

Eli jos ajelee illalla hiljaksiin nakkikioskille ja takaisin, on melko sama missä säädöissä alusta on. Jos taas ajaa kummien pidon rajoilla niin juuri millään muulla ei ole väliä kuin alustan säädöillä :). Lisäksi iskarit pitää rakentaa eri tavalla eri lajeihin. Ja luulisin että sama on autojen suhteen.
 
Ei pahalla, mutta mikä tekee moottoripyörän iskarista niin ainutlaatuisen, että sitä pitää helliä 6000 mailin välein.
Vai onko niin, että "ajopyörät" erikseen ja sitten on nämä moottoripyörät ja niiden kuljettajat, jota ei erota
100 000 ajettua huoltamatonta vakioiskaria uudesta Öhlinsistä.

Yleensähän sitä huollon tarvetta ei ajossa huomaa, koska iskarin ominaisuudet heikkenee pikku hiljaa kilometrien myötä ja kuski tottuu muutoksen mukana. Jos pääsee vertaamaan peräkkäin juuri huolettua ja vaikkapa huoltamatonta 15-30tkm ajettua katualustaa niin vähän puisempikin perse huomaa eron tietyissä tilanteissa, kuten isommissa heitoissa tahikka reippaammassa jarrutuksessa. Toisaalta markkinoilla on sitten niitäkin laitteita, joiden alusta on naurettavan ja ala-arvoisen välimaastosta jo tehtaalta tullessa. Niiden kohdalla ominaisuudet ei enää paljon huonone vaikka mentäisiin pelkkien jousien päällä ilman vaimennuksia.

Öljytilavuudet noissa mopon iskareissa on aika pienet, joten kovin paljon öljyä siellä ei ole liattavaksi ennen kuin ominaisuudet heikkenee. Samoin iskarin lämmöt käy yllättävänkin korkealla, joka osaltaan myös kuluttaa öljyn ominaisuuksia.

Asiansa sitten vielä ihan erikseen noi aktiiviharrastajat metsässä ja radalla sekä kisahommat. Mitä kovempaa kuski etenee, sen enempi alusta alkaa merkkaamaan. Radalla ite huomaan huollon tarpeen siitä, että pitää alkaa veivaamaan vaimennuksia kiinnipäin perussetupista. Toki mieluummin huoltaa vähän etupeltoon niin pysyy iskarin sisuskalut hyvässä kunnossa ja pienempi todennäköisyys sille, että shimmien välissä on roskaa estämässä shimmipakan sulkeutumisen.

Kurahommissa noi iskarit kannattaa sitten ihan shimmien takiakin silloin tällöin avata ja vaihtaa vääntyneet uusiin.
 
Lisäksi iskarit pitää rakentaa eri tavalla eri lajeihin. Ja luulisin että sama on autojen suhteen.

Pitäähän kattoo jos jaksas innostua supermoton keppien ja iskarin huollossa niin paljon, että kattos mitkä shimmit siellä on. Sais hyvän vertailun enskan / crossin vastaaviin, että kuinka iso ero siellä oikeasti on.
 
Koslassa tulee massaa helposti 400-500kg/tolppa, mopossa edessä vain apout 75kg ja takana 150 kg, jos kuski+mopo painaa 300kg.

Jotta mopon iskari ylipäätänsä liikahtaisi, on sen oltava aika paljon herkempi kuin autossa. Myös koska jousitettua massaa on niin paljon vähemmän, on vaimennuksen oltava paremmin tontillaan kuin autossa. Tai näin sitä räknäilin. Öhlinssi muistaakseni suosittelee huoltoa 25000 km välein (keulan stefat kyllä jo vuotaakin siinä vaiheessa).

Ralleissahan kulkee öhlinssin vaimenninspesialistit huoltotiimin mukana (tai ainakin on joskus kulkenut). Eiköhän ne säädetä joka ralliin erikseen, ellei peräti aina kun säännöt sallii.

On kyllä käynyt mielessä että saisko kotiloon paremman alustan iskareita ja jousia vaihtamalla sekä shimmaamalla ihan kuin pyörissäkin. Saisi varmaankin, mutta jos kulunki on 3 tonttua tolpalta, niin 12k€ on aika kova satsaus.
 
On kyllä käynyt mielessä että saisko kotiloon paremman alustan iskareita ja jousia vaihtamalla sekä shimmaamalla ihan kuin pyörissäkin. Saisi varmaankin, mutta jos kulunki on 3 tonttua tolpalta, niin 12k€ on aika kova satsaus.

Olisiko auto sen 12 000€ satsauksen jälkeen paljon parempi kantatessa Prisman parkkipaikalle?

Kysymys kuuluu, että mitä sillä 12 000e satsauksella saisi nykytilanteeseen verrattuna.

Oletteko usein ajaneet ulos huonon alustan takia?

Anteeksi häiriköinti, mutta tuo alutusviestin 6000 mailia ja iskarihuolto katupyörässä pisti vaan pahasti silmään.
Olin aikoinaan kaiken muun ohella Chrysler-huoltoneuvoja ja aikoinaan Chrysler-huoltokirjassa luki ilmastoinnin huolto 12kk välein...
Ymmärrän huoltovälit ja kun ajetaan Teksasissa koko ajan helteessä, niin, mutta katupyörän iskareiden huolto 6000 mailia.
Jos ostan uuden Aprilian, niin iskareilla ei sitten vissiin ole takuuta, jos ne pitää huoltaa 6000 mailin välein.
 
Olisiko auto sen 12 000€ satsauksen jälkeen paljon parempi kantatessa Prisman parkkipaikalle?

Kysymys kuuluu, että mitä sillä 12 000e satsauksella saisi nykytilanteeseen verrattuna.

Oletteko usein ajaneet ulos huonon alustan takia?

Siksipä se on jäänyt ajatuksen asteelle. En (enää) viitsi kotilon eteen vaivaa nähdä. Haen eväät kaupasta ja muuten ajan suorinta reittiä paikasta a paikkaan b aktiivivakkari päällä aina kun mahdollista.

Jos täristää niin sitten täristää. Nostaa pedaalia jos häiritsee.

Mutta olisihan se mielenkiintoista jos joskus olisi mahdollista vertailla vakiota ja edes 6k€ modattua kotteroa.

Edellisessä mopossa normaali tourinki sujui ongelmitta, mutta mutkassa mopo ei millään tahtonut noudattaa valittua ajolinjaa. Eikä mikään ihme, takana iskunvaimennus oli olematon, vieterillä mentiin. Kuski ei huomaa pelkässä tiellä kruisailussa, ainoastaan jos vetää edes jonkin verran tiukempaa mutkaa. Radalla huomaa paaljon aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi häiriköinti, mutta tuo alutusviestin 6000 mailia ja iskarihuolto katupyörässä pisti vaan pahasti silmään.
Olin aikoinaan kaiken muun ohella Chrysler-huoltoneuvoja ja aikoinaan Chrysler-huoltokirjassa luki ilmastoinnin huolto 12kk välein...
Ymmärrän huoltovälit ja kun ajetaan Teksasissa koko ajan helteessä, niin, mutta katupyörän iskareiden huolto 6000 mailia.
Jos ostan uuden Aprilian, niin iskareilla ei sitten vissiin ole takuuta, jos ne pitää huoltaa 6000 mailin välein.

Esim. KTM suosittaa alustahuoltoa 15tkm välein ja ainakin 990 Superdukessa oli vaimennukset jo aika kateissa huoltovälin loppupuolella. Ei haitannut vielä normaalia liikkumista, mutta ero oli selkeä huollon jälkeen. Tuo 6000 mailia elikkäs n. 10tkm on semmoinen väli, että ominaisuudet on varmaan vielä aika hyvin tontilla huoltovälin loppupuolellakin. Elikkäs lienee hyvä ohje sellaiselle harrastajalle, joka tekee muutakin kuin köröttelee rauhaksiin suoraa tietä.

Edit.
Oletteko usein ajaneet ulos huonon alustan takia?

Tää menee samaan sarjaan kuin kysyisi, että oletko monesti ajanut ulos huonojen jarrujen tai renkaiden takia. Kyllä metallillekin kuluneet jarrupalat sen mopon pysäyttää. Vähän heikommin kuin kunnossa olevat, mutta varmasti pysähtyy, matka on vaan vähän pidempi. Ja itse kysymykseen: En muistaakseni, mutta Kawan ER-6:lla piti ajella mutkia aika kieli keskellä suuta ja hyvin kevyellä kosketuksella kun se alusta keinu kuin valtamerilaiva pienestäkin häiriöstä. :D Kisahommista sitten olen kuullut pari tapausta, joissa takaiskarin antautuminen (=ylikuumeneminen) on johtanut kaatoon tai radalta poistumiseen.
 
Olisiko auto sen 12 000€ satsauksen jälkeen paljon parempi kantatessa Prisman parkkipaikalle?

Kysymys kuuluu, että mitä sillä 12 000e satsauksella saisi nykytilanteeseen verrattuna.

jos siihen Prisman parkkipaikan liittymään on jäänyt tommonen jääpatti niin 12k€ satsaus alustaan kannattaa kyllä.

https://www.youtube.com/watch?v=xrYRjV1ijvA

Oletteko usein ajaneet ulos huonon alustan takia?

Ite olen kurapyörillä kaatunut huonon alustan takia monesti :) , mutta en kertaakaan huoltamattoman alustan takia koska ne on aina huollettu. Ok, kuskissakin ehkä pientä vikaa on, mutta kaatuilusta voi oppia uusia juttuja.

esim. Jääradalla kaverin pakasta vedetyllä krossilla, jonka alusta oli tehtaan jäljiltä. Heti ekassa kaasuteltavassa mutkassa nurin, kun takapäässä ei ollut mitään pitoa. Vauhtia ei ollut mitään omalla pyörällä ajoon verraten.

omalla uudella enskalla exc500 -18 eka kerran krossiradalla totesin ettei keulassa ole mitään vaimennusta eikä klikkerit vaikuta mihinkään. Eka setillä nurin ja oli pakko lähtä kotia alustan säätöön, kun se yritti repiä tankoa käsistä terävämmissä pateissa koko ajan. Keulan sisuskalut kun vaihtoi k-techin settiin, niin ei ole tarvinnut sen jälkeen säätää mitään. öljynvaihdolla menee.

Jos keula pääsee pohjaamaan niin kaato on aina lähellä. takapään pohjaus ottaa vaan selkään :)
 
Back
Ylös