Isot adventure pyörät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Go-Za

TET Linesman Finland
Isot adventure pyörät

Tälle alkavalle kaudelle 2012 on tilanne erittäin mielenkiintoinen näiden suurien adventure-pyörien suhteen!
Meillä on 4 eri pyöränvalmistajaa hyvin samantyyppisillä ratkaisuilla markkinoilla, ja odotan mielenkiinnolla tulevia testejä.
Toivottavasti jopa sellaista jossa kaikki nämä 4 olisivat yhdessä (Testaajana vaikka TM, MP Maailma tai Bike)!

Tiger_Explorer_BLUE_5000.jpg

Triumph

16876.jpg

BMW

mcrst2012sra-e_reference.jpg

Honda

xt1204.jpg

Yamaha
 

Liitetiedostot

  • Tiger_Explorer_BLUE_5000.jpg
    Tiger_Explorer_BLUE_5000.jpg
    80 KB · Katselut: 69
  • 16876.jpg
    16876.jpg
    82,9 KB · Katselut: 70
  • mcrst2012sra-e_reference.jpg
    mcrst2012sra-e_reference.jpg
    79,3 KB · Katselut: 71
Noille sopis paremminkin nimitys allroad, maastoon kun muutamista noilla ei taida olla menemistä.
 
Mitenkään olematta mihinkään suuntaan kallellaan, niin kyllä nuo laskevan auringon maan tekeleet on melkoisen altavastaajan asemassa.

Triumphia tuli näpelöityä, mutta ei se kuitenkaan herättänyt niin suuria tunteita että koeajoon pitäisi lähteä.

Vaikea on BMW:n asemaa horjuttaa, siinä vain on tähän ryhmään asiat loksahtaneet sopivasti kohdalleen.

Sinänsä tämä luokka on hyvin mielenkiintoinen, samalla vehkeellä voi ajaa talvella, kesällä, autobaanalla, asvaltilla, hiekalla, vuoristossa teitä ja polkuja pitkin, aavikolla eli missä ja milloin tahansa. Kunhan pysyy vetelästä poissa niin homma toimii.
 
Ei noiden kanssa mitään testejä tarvita, eihän joukossa ole kuin yksi vaihtoehto... Eikä sitäkään kauaa kun meinaavat toimivan mallin muuttaa vesijäähdytteiseksi.
 
Ei noiden kanssa mitään testejä tarvita, eihän joukossa ole kuin yksi vaihtoehto... Eikä sitäkään kauaa kun meinaavat toimivan mallin muuttaa vesijäähdytteiseksi.

Ei todellakaan, mutta se on kylläkin jo nyt vesijäähdytteinen...:jpstyle:

Itse olen ollut todella tyytyväinen Super Tenereen (1 vuosi/15 tkm), menee jopa kevyessä maastoajossa kuin itsestään hyvän painojakauman, loistavan alustan ja hyvin toimivan voiman ulosannin ansiosta. Jollekin toiselle joku toinen vaihtoehto voi olla se oikea, mutta minun ei tarvitse pyörän vaihtoa miettiä muutamaan vuoteen. Hyvä juttu kun on saatu kilpailua tällekin saralla, ei jää kehitys paikalleen.

Tämän tyyliset pyörät ovat loistavia joka paikan höyliä, hoituu niin mutkapätkät, soratiet kuin kuukauden Euroopan kierrokset kaksipäällä.
 
No joo... Moto Guzzin olis voinu laittaa samaan joukkoon, mutta ei kai kukaan usko että sen myyntiluvut ovat lähelläkään näitä muita?

Ja arvasin että KTM:ää joku haluaa sysätä samaan porukkaan, siinä nyt kuitenkin on pienempi moottori ja sillä on omat kilpailijat (ei läheskään niin tasainen/ mielenkiintoinen ryhmä kuin tämä!).
 
Mitenkään olematta mihinkään suuntaan kallellaan, niin kyllä nuo laskevan auringon maan tekeleet on melkoisen altavastaajan asemassa.

Niin juu, "paras" pelihän on perinteisesti ollut juuri se, mikä ittellä sattuu löytymään, ja sitä sitten täytyy puolustaa henkeen ja vereen..... :;):

Aika pahahan se on loppupelissä määritellä, mikä pyörä on ´absoluuttisesti paras´ (edes jossain tietyssä pyöräkategoriassa). Ihmiset on esimerkiksi eri mittaisia, ja ruumiinosien suhteet voivat poiketa toisistaan, vaikka mittanauhalla saatu tulos olisi täsmälleen sama, niinpä toinen laite voi jopa samanpituisilla istua toiselle paremmin kuin toiselle. Ja muutenkin joku toinen saattaa painottaa jotain toista osa-aluetta enemmän kuin sinä itse, ja hänelle taas ne osa-alueet, jotka itsellesi ovat tärkeimpiä, eivät olekaan aivan yhtä tärkeitä.

R1200GS, Supertenere1200, Crosstourer ja Tiger1200 ovat jokainen aivan taatusti kykeneväisiä pitkille reissuille yksin tai kaksipäällä. Puhtaasti matkapyörinä tämäntyyppiset pyörät on aina olleet mielestäni parasta mitä on saatavilla.

Henkkoht kuitenkin harkitsisin kaksi kertaa lähteä yhdelläkään näistä mainituista esimerkiksi reissulle maapallon ympäri. Eikä suinkaan siksi, etteivätkö ne pyörinä tosiaan pystyisi siihen vallan mainiosti (elektroniikkaa tosin ehkä alkaa joissakin olla hiukan huolestuttava määrä huoltoverkoston ulkopuolelle / kehitysmaiden olosuhteisiin vietäväksi). Vaan siksi, että niiden hankintahinta uutena puhkaisee helposti 20.000, eikä niitä pysty käytännössä vakuuttamaan riittävän hyvin kaukomaita varten.

Siksi lähtisin mieluummin huomattavasti huokeammalla pyörällä, niin vaikka edelleen harmittaisi, ei harmittaisi kuitenkaan ihan yhtä paljon, jos se putoaa jokeen, kolaroidaan rusinaksi, pöllitään, palaa, tai muuten vaan lakkaa olemasta. Tuollaisella reissulla tulisi eteen myös muutamia muita lähinnä budjettiin liittyviä seikkoja, missä hinta, paino, fyysinen koko ja polttoaineenkulutus ovat merkityksellisiä. En muutenkaan lähtisi aivan tuliterällä pyörällä, koska ne kerää tuollaisella reissulla käytönjälkiä aikamoista tahtia, ja arvon alenema voisi olla ikävän jyrkkä.

Mutta kuten jo sanoin, puhtaasti ominaisuuksiltaan ne olisivat ihan varmasti riittäviä. Ja toki joku toinen, jolla talous on minua selkeästi vahvemmalla mallilla, saattaisi ajatella tuon pallonympäri-hommankin aivan toisin, eikä välttämättä olisi omasta näkökulmastaan väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Henkkoht kuitenkin harkitsisin kaksi kertaa lähteä yhdelläkään näistä mainituista esimerkiksi reissulle maapallon ympäri. Eikä suinkaan siksi, etteivätkö ne pyörinä tosiaan pystyisi siihen vallan mainiosti (elektroniikkaa tosin ehkä alkaa joissakin olla hiukan huolestuttava määrä huoltoverkoston ulkopuolelle / kehitysmaiden olosuhteisiin vietäväksi). Vaan siksi, että niiden hankintahinta uutena puhkaisee helposti 20.000, eikä niitä pysty käytännössä vakuuttamaan riittävän hyvin kaukomaita varten.

Tämän voi myös nähdä toisin: varkaiden on tietyissä maissa aivan turha näitä pölliä, kun siellä ei hinnan vuoksi näitä ole eikä sen vuoksi saa osinakaan kaupaksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Marokko (mistäköhän tuli mieleen juuri tuo...).

Ilman kaskoa on menty tähänkin asti (jo Suomessakin) ja liikennevakuutukset ei maltaita maksa rajalta jos näitä joutuu hankkimaan. Sen hintaan harvemmin pyörän hinta vaikuttaa tuolla kaukomailla...

Ja ennen kaikkea se matkustusmukavuus GSA:n kanssa!

Nyt jo pari pidempää reissua tehneenä ja kolmatta suunnitellessa jonkinasteinen näkemys tästäkin muodostonut...
 
Juu uusimmassa MP-Mailmassa on Triumph ja Hondan pyöristä jutut..

Näin on. Mutta molemmat jutut on tehty kuin sitä toista pyörää ei olisi olemassakaan! Eli millään lailla edes näitä kahta pyörää ei verrata toisiinsa. Bemmuun sentään aina välillä verrataan.
 
Tämän voi myös nähdä toisin: varkaiden on tietyissä maissa aivan turha näitä pölliä, kun siellä ei hinnan vuoksi näitä ole eikä sen vuoksi saa osinakaan kaupaksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Marokko (mistäköhän tuli mieleen juuri tuo...).

Ihan yhtä lailla harvassapa ne on sanotaanko modernit keskikoon 500-800cc pyörät, kun mennään Euroopan, Pohjois-Amerikan, Australian ja ehkä Uuden-Seelannin ulkopuolelle. Varkauden riskiä en itsekään pidä kovin suurena, kun vaan toimii itse järkevästi... mutta monella muullakin tavalla kyllä pystyy pyöränsä tuollaisella reissulla saamaan aivan entiseksi, jos kehno tuuri käy.

Eikä sillä, että jotenkin jännittäisi lähteä matkalle ilman täydellisiä vakuutuksia. Olen itse asiassa ajanut paljonkin maissa, joissa pyörällä ei ole ollut yhtään minkäänlaista vakuutusta, ei edes liikennevakuutusta (en tosin suosittele tekemään näin, sillä kolarin jälkeen voit olla lievästi sanottuna lirissä). Jollain perverssillä tavalla jopa tavallaan pidin siitä, että kaikki ei ollutkaan niin "turvattua ja varmaa" kuin kotipuolessa, ja tiesi, että on todella ihan itse vastuussa kaikesta, myös rahallisesti. Mutta sanoin vain, että vakuutusasian ollessa noin, lähtisin itse mieluummin matkaan selkeästi halvemmalla pyörällä.

(Siinäpä on juuri eräs esimerkki siitä, kuinka ne painotukset voi vaihdella; ehkä itselläsi ei tosiaan kirveltäisi ollenkaan yhtä paljon kuin minulla lähteä hankkimaan omasta pussista esimerkiksi uutta GS Adventurea siinä vaiheessa, jos edellinen on mennyt hukkaan).
 
Niin juu, "paras" pelihän on perinteisesti ollut juuri se, mikä ittellä sattuu löytymään, ja sitä sitten täytyy puolustaa henkeen ja vereen..... :;):

On se useimmiten varmaan niinkin, eikä koske vain näitä malleja.. Mutta jos ja kun pyörän valitsee koeajojen ja omien kokemusten perusteella, niin kyllä se paras vaan löytyy. Ja se mikä löytyy, ei silloin ole se mikä "sattuu löytymään" :polonen:
 
Henkkoht kuitenkin harkitsisin kaksi kertaa lähteä yhdelläkään näistä mainituista esimerkiksi reissulle maapallon ympäri. Eikä suinkaan siksi, etteivätkö ne pyörinä tosiaan pystyisi siihen vallan mainiosti (elektroniikkaa tosin ehkä alkaa joissakin olla hiukan huolestuttava määrä huoltoverkoston ulkopuolelle / kehitysmaiden olosuhteisiin vietäväksi). Vaan siksi, että niiden hankintahinta uutena puhkaisee helposti 20.000, eikä niitä pysty käytännössä vakuuttamaan riittävän hyvin kaukomaita varten.

En tiedä onko tehty mitään tutkimuksia siitä kuinka moni motoristi edes jossain vaiheessa elämäänsä surauttaa edes Suomen rajojen ulkopuolelle. Mulla vähän olisi semmonen mutu-tuntuma että ei kovinkaan moni -siis prosentuaalisesti. Suurin osa tyytyy oman kotikaupunkinsa, maakuntansa tai lääninsä tarjoamiin mutkateihin. Mitä pidemmälle matka suuntautuu, sitä pienempi osa motoristeja sellaista harrastaa. Joten esim. maailmanympärimatkaa suunnittelevia tai niitä oikeasti toteuttavia motoristeja on varmaan laskettavaissa ehkä vain molempien käsien sormilla?
Mutta varmaa lienee kuitenkin se että jos tällaisen pyörän hankintaa edes harkitsee on samalla varmaan harkinnassa muutakin kuin vain 100-200 kilometrin päiväretket omilla kotikulmilla. Ainakin voisi kuvitella että suunnittelee yöpyvänsä muualla kuin kotona... Eli kyllähän juuri tämän tyyppinen pyörä hankitaan "pidempien" matkojen tekemistä varten?!
 
Eli kyllähän juuri tämän tyyppinen pyörä hankitaan "pidempien" matkojen tekemistä varten?!

Ainakin omalla kohdallani horisontti laajeni geesan hankinnan jälkeen... Ei nyt ihan maailmalle mutta viime kesänä kävin ensimmäisen kerran Kilpisjärvellä (ja vähän Norjassakin).
 
No joo... Moto Guzzin olis voinu laittaa samaan joukkoon, mutta ei kai kukaan usko että sen myyntiluvut ovat lähelläkään näitä muita?

Ja arvasin että KTM:ää joku haluaa sysätä samaan porukkaan, siinä nyt kuitenkin on pienempi moottori ja sillä on omat kilpailijat (ei läheskään niin tasainen/ mielenkiintoinen ryhmä kuin tämä!).

Moto Guzzi on kuitenkin vaihtoehto, vaikkei myyntimäärät suuria olisikaan. KTM kuuluu ehdottomasti tähän joukkoon, on se kuitenkin valmistajan suurin malli, ja KTM:llä on pienempiä pyöriä kilpailemaan kuussatasten luokassa.
 
Suurin osa tyytyy oman kotikaupunkinsa, maakuntansa tai lääninsä tarjoamiin mutkateihin. Mitä pidemmälle matka suuntautuu, sitä pienempi osa motoristeja sellaista harrastaa. Joten esim. maailmanympärimatkaa suunnittelevia tai niitä oikeasti toteuttavia motoristeja on varmaan laskettavaissa ehkä vain molempien käsien sormilla?

Totta sinänsä. Mutta ei ainoastaan Adventure-pyörissä ole jonkinlainen "buumi" käynnissä, kyllä myös adventure-matkailu on 2000-luvulla kasvanut kohinalla. Käyppäs tsekkaamassa vaikka tällainen saitti:
www.globebusters.com
..että minkä kaliiberin reissuja tehdään nykyisin jo vaikka ihan opastetusti (niille joilla persus kestää nuo hinnat!) Ja onhan Suomessakin jo matkanjärjestäjä, joka tarjoaa vastaavia reissuja. Eihän tuo ihan mainstream-touhua varmaan tule ikinä olemaan, ja hyvä niin, koska ei se kaikille varmasti sovikaan, mutta sanotaanko ainakin siitä asti, kun Ewan & Charlie alkoi tehdä reissujaan tunnetuksi, on tuo ollut kovassa nosteessa. Ja miksi ei olisi. Prätkällä on puolellaan loppujen lopuksi aika pirun monta plussapuolta, kun tuollaisia reissuja aletaan miettiä. Ketähän ihan oikein kiinnostaa jossain lentokoneessa tai turistibussissa käkkiminen (niin no joo, varmaan edelleen suurinta osaa matkaajista).... :D

Ja toisaalta näitähän myös markkinoidaan erittäin voimakkaasti nimenomaan tällaisina "sopii vaikka pallonkiertäjälle"-pyörinä.
 
Back
Ylös