Isot adventure pyörät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vielä kun tuo tulisi keppivedolla ja kunnon tankilla jolla pääsee sen 600+ km niin sitten - ehkä.

Monestiko oot tarvinnu tuota 600+ km tankkia? :) 24 litran tankki tuohon tulee, jos kulutus on sen 20% pienempi mitä edeltävällä mallilla, niin ihan hyvin tuollakin pitäisi päästä..
 
Kaudelle 2013 on luvassa erittäin mielenkiintoinen uutuus! KTM Adventure 1190
425848_410171195703610_1050556353_n.jpg

150 heppanen 125 Nm vääntävä pyörä on tarvittaessa myös erittäin sporttinen! Hintakin taitaa olla Ducatiin verrattuna varsin kilpailukykyinen. Myös huoltoväli on mielenkiintoinen: 15tkm!

Ja paino tankattuna n. 230 kg (24 litraa) :)
 
Monestiko oot tarvinnu tuota 600+ km tankkia? :) 24 litran tankki tuohon tulee, jos kulutus on sen 20% pienempi mitä edeltävällä mallilla, niin ihan hyvin tuollakin pitäisi päästä..

Kyllä sille tarvetta on ollut, parhaimmillaan ollut bensaa mukana pyörässä 37L oma tankki sekä 2 x 1 gallonan pänikät matkustajan jalkatapeissa sekä 2 x 2L takalaukun sivuilla ja tarpeeseen on tullut. Tulisko tuosta ~48L ja hyvä kun riitti...

Näillä pääsee etenemään tarpeen vaatiessa isosta kylästä seuraavaan isoon josta varmasti saa bensaa eikä tarvitse turvautua ties mihin vaihtoehtoihin. Reilun 4 litran touring kulutuksella pääsee jo hyvinkin pitkälle!
 
Kyllä sille tarvetta on ollut, parhaimmillaan ollut bensaa mukana pyörässä 37L oma tankki sekä 2 x 1 gallonan pänikät matkustajan jalkatapeissa sekä 2 x 2L takalaukun sivuilla ja tarpeeseen on tullut. Tulisko tuosta ~48L ja hyvä kun riitti...

Näillä pääsee etenemään tarpeen vaatiessa isosta kylästä seuraavaan isoon josta varmasti saa bensaa eikä tarvitse turvautua ties mihin vaihtoehtoihin. Reilun 4 litran touring kulutuksella pääsee jo hyvinkin pitkälle!

Melekosta.. Eiks GSA:ssa ole 33 litran tankki (joka sisältää sen 4 litran varatankin)? Hervoton tankki jokatapauksessa. Toki varmaan jossain huonon bensan maassa hyvä jos pääsee isoon kaupunkiin aina tankkaamaan, kun ei tarvi pienemmissä tankkailla :)
 
Melekosta.. Eiks GSA:ssa ole 33 litran tankki (joka sisältää sen 4 litran varatankin)? Hervoton tankki jokatapauksessa. Toki varmaan jossain huonon bensan maassa hyvä jos pääsee isoon kaupunkiin aina tankkaamaan, kun ei tarvi pienemmissä tankkailla :)

37 litraa imee GSA:n pumppu tankista bensaa, aivan tyhjään menee 38 litraa sisään. Vajaa 35 litraa tankkasin viime viikonloppuna, oma ennätykseni tähän saakka.

Tällaisen kapasiteetin omaava vehje antaa jo todellista Adventure pyörän makua ja en kyllä voi kuvitella että alle 30 litran tankilla varustettua pyörää voidaan kutsua *Adventure* pyöräksi.

Marokossa tuli iso tankki myös tarpeeseen, ei siellä joka kylässä bensaa saa ja etäisyydet syrjäseuduilla liikuttaessa tulee helposti melkoisen isoiksi jolloin tarvitaan tätä *ulottuvuutta* - varsinkin kun liikutaan yksin.
 
Tuota Yamahan Super Tenereä vaan ihmettelen. Kahdesti olen käynyt koeajolla (30min + 45min) eikä ymmärrä mikä siinä on hyvää? Tuntuu että se on aivan turha pyörä kun on esim gessuja tarjolla.
Ai miksi kävin sitten kahdesti ajamassa, no kun eka kerralla tuntui että siinä ei ole mitään niin se jäi vaivaamaan.....no sitten toisella kerralla näkemys vahvistui.

Että jos saitilla on Yamahan hankkineita niin voitteko hieman avautua ja kertoa että mikä oli se juttu kun ja jos kolahti ?

Ja pliis, ei ole provo vaan ihan oikeasti.....?
Nämähän ei aina ole vain objektiivisia valintoja. Mutta kun minä päädyin Tennariin niin kalkkiviivoille asti mukana oli vielä GSA. Onhan se ihan hemmetin hyvä pyörä. Sain vaan 2500,- paremman tarjouksen eli hinta oli yksi ja toinen oli hyvät aiemmat kokemukset Yamahoista. Täälläkään ei juuri näe kuvia särkyneistä Yamahan kardaaneista. Minusta Gessun hyviä puolia oli esim. helvetin iso tankki ja hyvä ergonomia. Huonoja puolia taas se etten juuri välitä poikittaisen koneen heilunnasta ja se tärisee minusta enemmän kuin Tennari. Tennari taas, pikkuvauhdeissa mielestäni parempi, mutta surkea kate. Katepleksi menikin ensimmäisenä vaihtoon. Seuraavaksi menee istuin jossa on saumat väärissä paikoissa, Turhatekin tekele on siinä vahvoilla.

Olen tyytyväinen itse, tosin kun taloon tuli Yamaha niin frouva kysyi että "eikös nuo ole sellaisia amisviiksekkäiden poikien leluja". Tiedä sitten paranisiko habitus vaihtamalla Bemariin...:dunno:
 
Kaudelle 2013 on luvassa erittäin mielenkiintoinen uutuus! KTM Adventure 1190

150 heppanen 125 Nm vääntävä pyörä on tarvittaessa myös erittäin sporttinen! Hintakin taitaa olla Ducatiin verrattuna varsin kilpailukykyinen. Myös huoltoväli on mielenkiintoinen: 15tkm!

Tuossa on sentään edes vähän yritystä. Jokainen joka on kaivanut suosta sellaisen 350-kiloisen Panzerkampwagenin on sitä mieltä, että pyörien liikalihavuus on vakava ja yleinen sairaus.
 
37 litraa imee GSA:n pumppu tankista bensaa, aivan tyhjään menee 38 litraa sisään. Vajaa 35 litraa tankkasin viime viikonloppuna, oma ennätykseni tähän saakka.

Tällaisen kapasiteetin omaava vehje antaa jo todellista Adventure pyörän makua ja en kyllä voi kuvitella että alle 30 litran tankilla varustettua pyörää voidaan kutsua *Adventure* pyöräksi.

Marokossa tuli iso tankki myös tarpeeseen, ei siellä joka kylässä bensaa saa ja etäisyydet syrjäseuduilla liikuttaessa tulee helposti melkoisen isoiksi jolloin tarvitaan tätä *ulottuvuutta* - varsinkin kun liikutaan yksin.



No ei se tankin koko määrää sen Adventurepyörä nikin,enemmän sitä mitä sillä voi tehdä ja eritoten mitä sillä tekee.
Väittäisit et Luukasenin reissut r1,kkösellä on ollut kyllä täysin Adventure stuffia heti alusta loppuun :cruising:

Muuten harvinaisesti samaa mieltä,iso tankki ei ole vaan painolisää,vaan todellinen hyödyke.
 
Muuten harvinaisesti samaa mieltä,iso tankki ei ole vaan painolisää,vaan todellinen hyödyke.

Ja joskus hyöty ja mielenrauha on tullut sitäkin kautta että pienemmällä tankilla varustettuihin pyöriin on luvattu lainata bensaa tarvittaessa, perille pääsyn takaamiseksi...
 
Ja joskus hyöty ja mielenrauha on tullut sitäkin kautta että pienemmällä tankilla varustettuihin pyöriin on luvattu lainata bensaa tarvittaessa, perille pääsyn takaamiseksi...

Tokihan sitä lainataan, jos on mitä lainata.

2010 ajettiin Khorog-Murghab-Sarytash (570km) ja Sarytashista vielä ~200 km eteenpäin eli n. 770 km. Kaksi normi GS:ää kävi hieman vähillä bensoilla kun väliltä ei saatu tankattua tankkeja täyteen (ainoastaan ~4L/pyörä pullobensaa). Murghab ja Sarytash olivat molemmat odottamassa tankkiautoa saapuvaksi *joskus*... Onneksi oli kavereilla mukana 2x2 gallonan pänikät kummallakin niin päästiin eteenpäin. Ja kuitenkin piti jättää jotain varuille kun samoihin aikoihin oli Kirgiisiassa paikalliset mellakat niin ei ollut mitään tietoa saadaanko bensaa mistä saakka seuraavaksi.

Ei olisi paljon auttanut meikäläisen jakaa bensoja kun niiden avulla ei olisi kolme pyörää päässyt etenemään seuraavalle asemalle. Kulutus vuoristossa yli kolmen/neljän kilometrin korkeudessa ei myöskään ollut ihan optimaalista.

Näissä olosuhteissa alkaa tuota isoa tankkia arvostamaan.

Ja varsinkin kun reissaa itsekseen, ei voi vetää tankkia kuivaksi ja varmuudella olettaa saavansa tankattua seuraavassa kylässä kun seuraava tankkauspaikka voi olla vasta 300km:n päässä. Ja tuota ennen oli jo se 300km päivän ajo takana.

Täällä Suomessa hommat on niin paljon helpompia, ei taida Lapissakaan tulla tankilta tankille 300 km täyteen saatikka napapiirin eteläpuolisilla alueilla.
 
Tuoreempi vertailutesti:


Uudessa Bikessahan on myös vertailu...voittaja on yhä sama kuin ennenkin; BMW.
 
BMW on pyöränä vastaavassa asemassa kun Golf on autojen puolella. Vaikka miten muut kehittää laitteitaan, ja tekee hyviä tuotteita, aina tietyt merkit voittaa testit, vuosi toisensa perään. Onko ne siitä huolimatta luokkansa parhaat, jää jokaisen oman harkinnan varaan.
 
Golffi (lue BMW) on tietty harvinaisen onnistunut kampe, mutta kun sielu puuttuu täysin...
 
MP Maailma kehuu maasta taivaaseen Aprilia Caponordin!
110912-2013-aprilia-caponord-1200-1.jpg

Varsinkin tuota jousitusta kehuvat että olisi ehkä paras mitä ikinä on ajanut! Hintakaan ei hirvitä!! Alle 17000 (Tosin sillä hinnalla ei vielä saa sitä aktiivialustaa...)
 
Back
Ylös