• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Itse huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cantor 43
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen kerran ostanut uuden pyörän.
Vuosi piti käyttää merkkihuollossa, että takuu pysyisi voimassa. Kun ensi kerran sitten itse vaihdoin kyseiseen pyörään öljyt, niin totesin, että kolmesta propusta kahdesta oli nurkat väännetty pyöreiksi.
Paikasta riippumatta huonoa palvelua olen aina saanut.
Eli maksettua huoltoa käytän vain kun itse en ehdi tai en osaa. Pyörätkin olen aina valikoinut sen mukaan, että yleensä pystyy itse korjaamaan. Näin vanhemmiten alkaa vaan tuo aika ja kiinnostuskin olemaan kortilla. Mutta on se aika sittenkin kortilla, kun sovittuna ajankohtana menee hakemaan pyörää ja siellä mukamas ammattimies selittää, että joo tilasinkin vahingossa väärän mallisen kaasuvaijerin. Puhelimet ja sähköposti on keksitty.
Eli kun itse tekee niin voi luottaa siihen että homma tulee tehtyä ja oikein.

Tuo yhteydenpito tuntuu olevan monelle vaikea asia. Se on ihan sama ostatko vai huollatko, yhteyttä ei oteta kuin pakon edessä, jos silloinkaan. Asiakkaan pomputtaminen on uskomattoman yleistä, tuppaa tuo " kiire " painamaan päälle. Sillä yhden kaupan välirahalla
tai myyntikatteella kukaan kauppias ei elä, mutta kun on ihmisiksi ja siinä samalla myy tarviketta ja huoltoa, joskus jopa " alennuksella " ja asiakkaalle jää hyvä mieli, niin tällä tavoin se kate syntyy ja sitä tulee pitempäänkin. Liiikkeessä on useimman pakko huoltaa kun paikka tai taito/molemmat puuttuvat. Palveluasenne ja en tarkoita
nöyristelyä, miksi monet sen kokevat, useimmiten puuttuu ja monesti haikeana muistelee, miten monet hankaluudet on vauhdilla ja sopivasti hoidettu kuntoon jossain Saksassa tai Italiassa. Ps. Itse
huollatan päähuollot liikkeessä ja leimoja on joskus liikaakin, mutta tuskin tuostakaan, yhdistettynä omaan mustaan kirjaani, on suurempaa vahinkoa.

Taloudellisesta näkökulmasta katsasteltuna:
Jos vuosittain laittaa sen 300-500€ merkkihuoltoon, niin aika paljon kertyy säästöä kukkaronpohjalle muutamassa vuodessa, jos sen sijaan huoltaa itse. Siinä voi sitten pyörää myydessä antaa vaikka pari sataa alennusta, jos siltä tuntuu.
wink.gif

Itse jätin pari vuotta sitten pyörän vaihtuessa kaskon pois ja aloin tehdä kaikki huollot itse. Kymppitonnin vuotuisella ajomäärällä huoltoihin ja kaskoon upposi mielestäni turhan paljon rahaa. Ja mukavahan tuon pyörän kanssa on räplätä.

Itse ostaessa tuli kyllä huoltokirja katseltua läpi. 18t ja 24t huollot muualla myöskin teetättänyt. 24t huolto 270e (venttiilejä ei tarvinnut säätää, tarkastettiin kyllä. Paperikin löytyy jossa mitatut arvot), 18t 160e sisältäen jarrunesteet ja jarrupalat eteen, normaalien kohteiden lisäksi.
Molemmista paikoista pyörä pestynä ja vahattuna takaisin
smile_org.gif
Eli ei niistä huolloista aina viittäsataa tarvitse maksaa. Isommista huoltopaikoista sitten ei hyvää sanottavaa löydykään. Irtiolevaa öljynsuodatinta, ylikiristettyjä pultteja, kalliit hinnat ja paska palvelu (ei joustoa aukioloajoissa, tiedottaminen jne kusee)

Tokihan siinä säästäisi jos itse tekisi, mutta ainoat työkalut jotka löytyy on pyörän mukana tullut työkalupussi, ja kotona olevat 3 erikokoista ruuvimeisseliä.  
Tuskin nuo huollot kummemmin jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa, ellei ole samanlainen käsi ostamassa kuin mitä itse olen.
Seuraavan öljynvaihtohuollon (30t) saatan jopa itse tehdä mutta konetta en ala aukomaan. Takuuhan juuri loppunut joten ihan hyvin voi itse öljyt vaihdella.

Edittiä. Niin ja kuka muutenkaan ostaisi kyykyn jolla on ajettu (myyntihetkellä eli 1-2 vuotta vielä) noin 40k?  
biggrin.gif
Jännästi kaikki myytävät noin 10tkm ajettuja. Ehkä vakuutusyhtiö (sinnekö ne kaikki menee?)

Kunnollinen korjausopas, niin sillä purkaa koko mopetin täysin muttereiksi ja siihen vielä mopetin osaluettelo päälle.

Ja kunnolliset perustyökalut, mitään kalliita spesiaalikaluja kannata itelle hankkii (ne tekee kätevä kotinikkari ite
idea3.gif
)

Joskus -90 luvun alussa käytin mopon laatikkorempalla liikkeessä, meni takuuseen eikä paljoo parantunu.

Kunnollinen korjausopas, niin sillä purkaa koko mopetin täysin muttereiksi ja siihen vielä mopetin osaluettelo päälle.
Joopa... Kyllä mopon purkaa tuhannen päreiksi ilman manuaalejakin, mutta kasaaminen onkin hankalampaa. Vaan ei niistä oppaista ja osaluetteloista mitään hyötyä ole, jos ei ole opiskeltua / muuten opeteltua tietoa ja näppituntumaa.

Kun täälläkin näitä juttuja lukee, niin johan joku perushomma on useille täyttä hepreaa. Siinä ei kunnollisetkaan työkalut auta, jos mistään ei mitään ymmärrä. Tulee vaan turhaa ja kallista vahinkoa, esim. satasen rempasta tonnin vahinko.. Tämäkö on säästöä oikeassa paikassa?

Kirjoittamallani meinaan vaan sitä, että tee toki se, minkä varmasti osaat. Jos et osaa, niin anna muiden tehdä. Tulee takuulla halvemmaksi.

Kuulostaa motolta ihmisille jotka eivät koskaan opi mitään.
En ainakaan ollut sellaiseksi tarkoitettu. On vaan niin paljon ihmisiä, jotka luulevat osaavansa tehdä lähes mitä vaan, vaikka todellisuus on toinen.

Mitäs sanoisit esim. ti-asentajasta, joka onnistuu vääntämään kaikki sytytystulpat vikajengoille ja särkee kannesta joka ainoan tulpan kierteen.. Tai vielä helpompi, eli ylikiristää ölypropun ja särkee öljypohjan kierteet. Eikö tällöin olisi ollut parempi jättää edes yrittämättä itse..? Ja nämä olivat esimerkkejä sieltä yksinkertaisimmasta päästä.

Harjoittelu omaan pyörään ei aina ole kannattavaa. Siis sellaiselta, joka ei ole koskaan mitään huoltohommaa tehnyt - isommista remonteista puhumattakaan.
Jotenkin aika uskomatonta, että yritetään tehdä vaativiakin remontteja, vaikka edes moottoriopin alkeet ei ole hanskassa - käytännöstä puhumattakaan.

Joopa... Kyllä mopon purkaa tuhannen päreiksi ilman manuaalejakin, mutta kasaaminen onkin hankalampaa. Vaan ei niistä oppaista ja osaluetteloista mitään hyötyä ole, jos ei ole opiskeltua / muuten opeteltua tietoa ja näppituntumaa.

Kun täälläkin näitä juttuja lukee, niin johan joku perushomma on useille täyttä hepreaa. Siinä ei kunnollisetkaan työkalut auta, jos mistään ei mitään ymmärrä. Tulee vaan turhaa ja kallista vahinkoa, esim. satasen rempasta tonnin vahinko.. Tämäkö on säästöä oikeassa paikassa?

Kirjoittamallani meinaan vaan sitä, että tee toki se, minkä varmasti osaat. Jos et osaa, niin anna muiden tehdä. Tulee takuulla halvemmaksi.
No, ei ole tullut opiskeltua moottoritekniikkaa päivääkään ja kuitenkin se onnistuu ku edes vähän ajattelee mitä tekee  
033102ass_1_prv.gif

Siis tarkoitus on käyttää kirjallisuutta apuna mikä kuuluu mihinkin ja puuttuuko sieltä jotain, tosin taitaa suurin osa service manualeista olla englanniksi eli jollei lontoota ymmärrä niin kattelee kuvia niinku aku ankastakin.

Ja ne korjausoppaiden momentit etc. ei ole mistään stetsonista vedettyjä joten saa lykätä parit momenttiavaimet myös ostoslistalle niin ei korkkaa kierre.

Niinhan se on kuitenkin et jollei hermot/aika riitä niin jättää suosiolla ns. ammattimiehen tehtäväksi.

jälleen kerran.
Jos tekninen osaaminen tasoa jossa öljypropun momenttia pitää kysyä foorumeilta ni tyytykää tankkaamaan ja ajamaan.
Se ei tee teistä yhtään huonompaa motoristia vaikka ette purkaisikaan joka lenkin jälkeen pyöräänne atomeiksi.
Se vain on tyhmä persiö idiootti joka kuvittelee osaavansa kaikkea kuhan joku vain hetken opastaa ja yllyttää foorumilta ja rikkoo toimivan pyöränsä.
Ei ole häpeä jos ei osaa.riittää kun joku osaa.
Ps.perjantaina hammaslääkäriin.vaik ois hiton kiva yrittää itse korjata lohjennut hammas.

jälleen kerran.
Jos tekninen osaaminen tasoa jossa öljypropun momenttia pitää kysyä foorumeilta ni tyytykää tankkaamaan ja ajamaan.
Se ei tee teistä yhtään huonompaa motoristia vaikka ette purkaisikaan joka lenkin jälkeen pyöräänne atomeiksi.
Se vain on tyhmä persiö idiootti joka kuvittelee osaavansa kaikkea kuhan joku vain hetken opastaa ja yllyttää foorumilta ja rikkoo toimivan pyöränsä.
Ei ole häpeä jos ei osaa.riittää kun joku osaa.
Ps.perjantaina hammaslääkäriin.vaik ois hiton kiva yrittää itse korjata lohjennut hammas.
Mullon Dremel... haluutko lainata?

Olisit nähny hammaslegurin ilmeen, kun olin vähän "säätänyt" lohjennutta hammasta
tounge.gif
"No pitihän sitä nyt vähän hioa, kun oli niin terävä kantti".

Jep, se on ilman muuta hienoa, jos osaa tehdä pyörälleen muutakin kuin tankata ja ajaa. Lienee vähän katoavaa kansanperinnettäkin - onko liian toimivaksi kehitetty nykypäivän tekniikka hävittämässä motoristien kädentaitoja?

Mutta kriittinen pointti onkin juuri se, että sitten pitää oikeasti osata, eikä vain kuvitella, että osaa. Jälkimmäisessä tapauksessa on kaikille osapuolille parasta, että huollot tekee joku muu.

Tämä ei ole rakettitiedettä, mutta kotimekatsuksi ei silti ihan tuosta vaan ryhdytä, jos tekee niin, niin tavoiteltu säästö voi kääntyä äkkiä etumerkiltään negatiiviseksi.

Kuten Nuuskamuikkunen Muumipeikolle toteaa "mistä tiedät ettet osaa jollet ole yrittänyt"
062802jumpie_prv.gif

Eihän siinä muuta ole kuin laskuhommia. Katsoo, ettei jää kasatessa ylimääräisiä osia, pitää myös yrittää muistaa missä järjestyksessä ne
ovat olleet ennen purkamista. Jos luku stemmaa, siinähän se sitten on. Hauskoja omatoimihuolto ja -korjaushetkiä vaan kaikille.

Tuhansia kilsoja pitkän reissun päällä on hyötyä siitä, että osaa myös itse pyöräänsä ropata. Ihmisten tekemiä vehkeitähän ne vaan on ja muutamalla kiintoavaimella ja ruuvarilla pärjää tarpeen tullen, niiden pyörän mukana tulleiden kalujen lisäksi.

Pyöräkin tuntuu tietävän tuon ja palvelee kiltisti, vain pari kertaa on edes mainittaavaa teknistä ongelmaa ilmennyt yhteensä vajaan 15 tkm Euroopan kiertelyillä. Nyttemmin on vielä täysi huoltomanuaali muistitikulla ja viimeksi jo miniläppärikin mukana isompien pähkäilyjen varalta ...

Eihän siinä muuta ole kuin laskuhommia. Katsoo, ettei jää kasatessa ylimääräisiä osia, pitää myös yrittää muistaa missä järjestyksessä ne
ovat olleet ennen purkamista. Jos luku stemmaa, siinähän se sitten on. Hauskoja omatoimihuolto ja -korjaushetkiä vaan kaikille.

Mikäs remontti sellainen on ettei muka jää ylimääräisiä osia, kyllä aina pitää jäädä muutama ylimääräinen pultti tai mutteri...
crazy.gif

tounge.gif

Mitä tulee tohon öljyproppuun ja sen kiristykseen, niin miksi sen propun avaamiseen/kiristykseen tarvitaan ainakin suzukissa 17mm avain? Eikö siihen riittäisi 14mm tai 12mm?  Ja kyllä, olen korkannut öljypohjan kierteet...
withstupid.gif

Jos kaluston ropaaminen kiinnostaa, niin eiks kannatta hankkia joku "projetkipyörä", jonka kanssa voi harjoitella ja testata omaa osaamistaan.

Ite ostin (kun halvalla sain) nykyisen VFR:ni pilkottuna neljään isoon laatikkoon...no moottori tosin oli kokonaisena, mutta siitäkin kaasarit irti. Myyjä sanoi, että kaikki on laatikoissa ja joidenkin osien kohdalla jopa tuplana, joten ostin ja aloin ihmettelemään.

Meni mukavasti yksi talvi, kun sen kokosin ja nyt jo neljä kautta ajeltu. Hommasin avuksi Haynesin manuaalin, josta oli paljon apua, samoin sain paljon tietoja paikallisen dealerin mikrofilmeiltä. Takasvingin linkut aiheutti päänvaivaa, samoin etuhäkki mittariston ja lampun ympärillä, siinäkin pääosin siitä syystä, että joitakin osia oli tuplana.

Väitän nyt, että tiedän aikas tarkkaan, millanen RC-24 on...
tounge.gif

Aina liikkeeseen huoltoon. Tuleepa leimat samalla, katsoopa niitä jatkossa joku, tai ei. Miksi liata itse käsiään moiseen hömppään, pääasia, että ajaminen tapahtuu omien käsien kautta, muut tehkööt paskahommat, minä vaan nautin ajeluista.
smile_org.gif
Huollon aikana voi hörpätä kupillisen kumaa mokkaa ja vilkuilla samalla uusien / vaihtopyörien kirjoa.

Enhän minä sämpylöitäkään itse leivo, tai ompele vaatteita, sekin palvelu ostetaan valmiina. ;P

Back