• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Itse huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cantor 43
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuulostaa motolta ihmisille jotka eivät koskaan opi mitään.
En ainakaan ollut sellaiseksi tarkoitettu. On vaan niin paljon ihmisiä, jotka luulevat osaavansa tehdä lähes mitä vaan, vaikka todellisuus on toinen.

Mitäs sanoisit esim. ti-asentajasta, joka onnistuu vääntämään kaikki sytytystulpat vikajengoille ja särkee kannesta joka ainoan tulpan kierteen.. Tai vielä helpompi, eli ylikiristää ölypropun ja särkee öljypohjan kierteet. Eikö tällöin olisi ollut parempi jättää edes yrittämättä itse..? Ja nämä olivat esimerkkejä sieltä yksinkertaisimmasta päästä.

Harjoittelu omaan pyörään ei aina ole kannattavaa. Siis sellaiselta, joka ei ole koskaan mitään huoltohommaa tehnyt - isommista remonteista puhumattakaan.
Jotenkin aika uskomatonta, että yritetään tehdä vaativiakin remontteja, vaikka edes moottoriopin alkeet ei ole hanskassa - käytännöstä puhumattakaan.
harjoittelu on aina kannattavaa, se tekee sinusta paremman ihmisen. Palvelun oston jälkeen omistat huolletun pyörän, mutta itse et ole kehittynyt yhtään.

harjoittelu on aina kannattavaa, se tekee sinusta paremman ihmisen. Palvelun oston jälkeen omistat huolletun pyörän, mutta itse et ole kehittynyt yhtään.
Jonkinlainen perusta sille itsensä kehittämisellekin vaan kannattaa olla olemassa. Jos se perusta on lähinnä se, että ´alanpas nyt huoltamaan pyörääni, että säästän vähän rahaa´, niin säästöt voi olla äkkiä syöty.

Lekuritkaan eivät ala tuosta vaan huoltamaan tai korjaamaan ihmisiä, tai ammattimekatsut ajoneuvoja, vaan ne harjoittelevat ensin hyvän tovin koulussa jonkun valvonnassa.

Ei edelleenkään mitään sitä vastaan, jos on halua oppia hommat hyvin, mutta päteväksi mekatsuksi ei yleensä ihan yhtäkkiä ruveta. Joten jos on aivan ummikko, tässä ei välttämättä ole kaikista soveliain kohde aloitella.

biggrin.gif
En ihan osaa tulkita kumpaa leiriä edustat, mutta valitse itse sopiva vastaus:
a) Elä nyt viitsi pelotella, kun varsin hyvin tiedät miten helppoa hommaa pyörän ruuvaus on. Ei tuolla meiningillä tule yhtään enempää asiakkaita sinne sun korjaamon ovelle.
b) Elä nyt hyvä mies pelkää noin kauheasti, simppeleitä vehkeitä noi pyörät on huoltaa siinä kuin muutkin polttomoottorihärvelit. Kokeile joskus itse jos et muuten usko.

Moottoripyörän määräaikaishuollosta ei ruuvaushommiin tutustuminen enää yksikertaisemmaksi mene, pl. ehkä moottorisahan sielunelämä. Tehtaan korjaamokäsikirjalla ja momenttiräikällä varustettu huolellinen marakatti hoitaa huollot paremmin kuin kiireessä merkkiliikkeessä ryskivä "ammattilainen".

Pistetääs tuohon vielä Gixxerin huolto-ohjelma. Mikähän noista jobeista mahtaa olla se korkeampaa, kirurginomaista, osaamista vaativa homma?
http://i226.photobucket.com/albums....lot.jpg

Pistetääs tuohon vielä Gixxerin huolto-ohjelma. Mikähän noista jobeista mahtaa olla se korkeampaa, kirurginomaista, osaamista vaativa homma?
http://i226.photobucket.com/albums....lot.jpg
Joo ei se mitään salatiedettä ole, ei kukaan niin ole varmaan edes väittänyt.

Itsekin joskus muinoin tapasin tehdä kaikki huollot venttiilintarkistuksia myöten itse, nykyisin en vaan enää omaa oikein soveliasta tallipaikkaa, eikä myöskään löydy riittävästi aikaa noille. Ja lisäksi nykyinen -09 pyöräni kaipaa joka tapauksessa tiettyjä apuvälineitä huollon suorittamiseen, joita ei kiinnosta alkaa hankkimaan itselle, joten olen ulkoistanut ko. toiminnan.

Mainitsemasi GSX-R on melko tyypillinen vuosikymmenen puolivälin ruiskupeli. Vaativimpia toimenpiteitä lienee venttiilien säätö, jolloin täytyy nokat ottaa irti (pelkkä tarkistushan onnistuu irroittamatta, mutta jonkinverran täytyy silti purkaa ensin). Säätöön tarvitaan jonkinmoinen valikoima shimmilevyjä, ja myös nokkien ajoitukset tulee osata laittaa kohdilleen. Tuota en rupeaisi puuhaamaan, jollen olisi yhtään hajulla hommista. Toinen juttu on läppärunkojen synkkaus, joka vaikuttaa moottorin käyntiin huomattavasti, ja johon tarvitaan alipainemittaria. Tuosta uudemmissa versioissa muuten tehdään synkkaus ihan toisella tavalla, ohivirtauskanavan ilmamäärää säätämällä, jota varten pitää pystyä lukitsemaan tyhjäkäynnin isc-venttiili, eli tämä tapahtuu atk-pohjaisesti.

Sitten on liuta vähän mekaanisempia juttuja, kuten esim. ohjauslaakerin tiukkuuden tsekkaus/säätö, ja erilaisten liikkuvien osien pitäminen hyvin rasvattuina. Kovastipaljon kyllä tuntuu olevan hajontaa jo siinä, onnistuuko nämä, tai ainakin löytyy paljon sellaisia käytettyjä laitteita mm. liikkeiden vaihtopyörärivistöistä, joissa nämä ovat ensimmäinen asia, mikä kielii vajavaisesta ylläpidosta.

Tuossa huoltotaulukossa tosiaan on paljon muutakin kuin öljyn/suodattimen vaihto, ja jokainen siinä mainittu kohta tarkoittaa yhtä tai useampaa tarkistusta ja tarvittaessa säätöä tai osan vaihtoa. ´Äääh, kyllä ne kestää kun vaan vaihtaa öljyt ajallaan´ on aika usein kuultu väittämä, ja valitettavasti se tuntuu myös olevan, ei toki kaikkien, mutta melko monen kotimekatsun tärkeimpiä mottoja.

Mikähän noista jobeista mahtaa olla se korkeampaa, kirurginomaista, osaamista vaativa homma?
Ei mikään.. Kuitenkin jo sinulle ja minulle simppelissä hommassa tumpelo saa pahaa jälkeä aikaiseksi, laitetaanpa jokunen käytännön esimerkki helpoimmasta päästä..

Ketjut ja rattaat:
- yleisin virhe lienee ketjujen liian tiukalle kiristäminen
- ketjuliittimen lukon asennus väärinpäin
- niitattavan liittimen turaaminen pilalle
- väärin asennetun ketjuliittimen pettäminen, jonka seurauksena puoli alakertaa hajoaa
- eturattaan hakkuutus iskevällä vääntimellä voi hajottaa laatikon.
- jne..

Moottori ja mahdolliset vaihteisto + peräöljyt, sekä putsari:
- väärät öljyt
- väärä putsari
- liikaa moottori / vaihteisto öljyä, jonka seurauksena öljyvuotoja, sekä helposti esim. kytkinremontti (kuivasta kytkimestä siis kyse)
- proppu liian tiukalle, jonka seurauksena menee kierteet
- unohdetaan propun tiiviste
- unohdetaan putsarin vanha tiiviste paikoilleen, jonka seurauksena öljyt tulee pihalle
- unohdetaan öljytä uuden putsarin tiiviste
- kiristetään putsari liian tiukkaan
- jne..

Tulpat:
- väärät tulpat, jonka seurauksena (esim.) mäntään sulaa reikä
- rikotaan tiukassa olevan tulpan kierteet väkisin avaamalla
- rikotaan tulpan kierteet vääntämällä tulpat vikajengoille
- rikotaan tulpan kierteet vääntämällä tulpat liian tiukalle
- rikotaan tulpat huonolla vääntimellä
- rikotaan tulpanhatut niitä irrotettaessa
- jne..

Listaa vahinkomahdollisuuksista voisi jatkaa lähes loputtomiin ja tässä oli esimerkit tosiaan vain perushommista. Mitä syvemmälle mennään, sitä helpommin (ja kalliimpaa) tuhoa on mahdollista saada aikaan.

Tehtaan korjaamokäsikirja pitää vahingot loitolla. Kun yksinkertaisintakin hommaa on selostettu sivutolkulla kuvien ja momenttivinkkien kera niin kyllä tuossa saa jo todella yrittää että hommat saa kuralle.

Tehtaan korjaamokäsikirja pitää vahingot loitolla. Kun yksinkertaisintakin hommaa on selostettu sivutolkulla kuvien ja momenttivinkkien kera niin kyllä tuossa saa jo todella yrittää että hommat saa kuralle.
Jep jep, ja savun hälvettyä tarkastetaan vauriot... ja vasta vähän sen jälkeen kaivetaan ohjekirja esiin
tounge.gif

Huoltajia löytyy niin monen tasoisia, jopa ammattimekatsuja, muista edes puhumatta, että on paha mennä yleistämään suuntaan taikka toiseen.

ketjujen kiristys on syyta opetella. siihenhan on ohjeet jo mopon manuaalissa. itse asiassa mopon manuaalissa on opasteet moniin normihuoltoasioihin. verratkaapa esimerkiksi autojen manuaaleihin joista hadintuskin loytyy ohjeet renkaanvaihtoon. mp-valmistajat suorastaan kannustavat tekemaan itse;-) itse tekeminen on osa moottoripyorailyn viehatysta ja kuuluu homman luonteeseen. nain mina sen naen.

orggis oljynputsareissa on muuten rasva valmiina. mulla ainakin aina ollut parissa merkissa.

Mikähän noista jobeista mahtaa olla se korkeampaa, kirurginomaista, osaamista vaativa homma?
Ei mikään.. Kuitenkin jo sinulle ja minulle simppelissä hommassa tumpelo saa pahaa jälkeä aikaiseksi, laitetaanpa jokunen käytännön esimerkki helpoimmasta päästä..

Ketjut ja rattaat:
- yleisin virhe lienee ketjujen liian tiukalle kiristäminen
- ketjuliittimen lukon asennus väärinpäin
- niitattavan liittimen turaaminen pilalle
- väärin asennetun ketjuliittimen pettäminen, jonka seurauksena puoli alakertaa hajoaa
- eturattaan hakkuutus iskevällä vääntimellä voi hajottaa laatikon.
- jne..

Moottori ja mahdolliset vaihteisto + peräöljyt, sekä putsari:
- väärät öljyt
- väärä putsari
- liikaa moottori / vaihteisto öljyä, jonka seurauksena öljyvuotoja, sekä helposti esim. kytkinremontti (kuivasta kytkimestä siis kyse)
- proppu liian tiukalle, jonka seurauksena menee kierteet
- unohdetaan propun tiiviste
- unohdetaan putsarin vanha tiiviste paikoilleen, jonka seurauksena öljyt tulee pihalle
- unohdetaan öljytä uuden putsarin tiiviste
- kiristetään putsari liian tiukkaan
- jne..

Tulpat:
- väärät tulpat, jonka seurauksena (esim.) mäntään sulaa reikä
- rikotaan tiukassa olevan tulpan kierteet väkisin avaamalla
- rikotaan tulpan kierteet vääntämällä tulpat vikajengoille
- rikotaan tulpan kierteet vääntämällä tulpat liian tiukalle
- rikotaan tulpat huonolla vääntimellä
- rikotaan tulpanhatut niitä irrotettaessa
- jne..

Listaa vahinkomahdollisuuksista voisi jatkaa lähes loputtomiin ja tässä oli esimerkit tosiaan vain perushommista. Mitä syvemmälle mennään, sitä helpommin (ja kalliimpaa) tuhoa on mahdollista saada aikaan.

Lähes koko lista sellasia juttuja mitä mahd. löytyy myös "ammattilaisten" jäljiltä. Täällä ainakin sivutolkulla juttua mitä milloinkin on huollossa rikottu/asennettu väärin ja kaikkeista pahimpana että suoritettavan työn pystyy toteamaan ainostaan laskusta, tiedä sitten onko jutut totta vai ei.

Niin, onko sitten parempi särkeä itse vai antaa ammattilaisen särkeä
biggrin.gif

Ja aiheeseen - itse on ollut, sanoisinko lähes pakko, opetella huoltamaan/korjaamaan, taloudellisesta ja monesta muustakin syystä johtuen
tounge.gif

Mitään omakohtaista kokemusta ei ole yhdestäkään huoltoliikkeestä mutta esim. täältä luetun ja muuten "opitun" perusteella sanoisin että joidenkin liikkeiden "huoltoleimat" saattaisi olla mulle piiiitkä miinusmerkki pyörää ostettaessa.

Lähes koko lista sellasia juttuja mitä mahd. löytyy myös "ammattilaisten" jäljiltä. Täällä ainakin sivutolkulla juttua mitä milloinkin on huollossa rikottu/asennettu väärin ja kaikkeista pahimpana että suoritettavan työn pystyy toteamaan ainostaan laskusta, tiedä sitten onko jutut totta vai ei.
Unohdat sellaisen pikku perusasian meistä suomalaisista, että me yleensä tuppaamme kirjoittamaan nettiin ainoastaan negatiiviset kokemuksemme palveluista. Silloin, kun homma toimii, palautepuolella on hiljaista (mp-huolto ei toki ole ainoa ala, missä asia on näin). Toisin sanoen, vaikka 49 huoltoputiikkia hoitaisi hommansa täysin asiallisesti, ja 1 turaisi, sen yhden turaamisista saisimme lukea netistä.

Esimerkkini on tietystikin karrikoitu. Mutta on myös yhtä lailla aivan liian pitkälle yleistetty, että kaikki huollot olisivat huonotasoisia, joten huoltoon viety raha on hukkaan heitettyä.

Unohdat sellaisen pikku perusasian meistä suomalaisista, että me yleensä tuppaamme kirjoittamaan nettiin ainoastaan negatiiviset kokemuksemme palveluista. Silloin, kun homma toimii, palautepuolella on hiljaista (mp-huolto ei toki ole ainoa ala, missä asia on näin). Toisin sanoen, vaikka 49 huoltoputiikkia hoitaisi hommansa täysin asiallisesti, ja 1 turaisi, sen yhden turaamisista saisimme lukea netistä.

En unohtanut
smile_org.gif
mä olen kyllä ollut huomaavinani että niitä ruusujakin tänä päivänä jaetaan netissä jo yhtä ponnekkaasti kuin risujakin 
biggrin.gif

Mutta alkuperäiseen aiheeseen lyhyesti sanoisin: EI VÄLIÄ MISSÄ TEHTY, VAAN MITEN.

mä olen kyllä ollut huomaavinani että niitä ruusujakin tänä päivänä jaetaan netissä jo yhtä ponnekkaasti kuin risujakin 
biggrin.gif
Kunpa näin olisikin. Netti vaan valitettavasti tuntuu olevan kaikkien mielestään kaltoin kohdeltujen ja vääryydellä vedätettyjen ihmispolojen virallinen avautumispaikka. ´Paha kello kauas kuuluu´, vai miten se menikään... joskushan varmasti avaudutaan myös ihan aiheesta, en minä sitä sano.

Mutta näissä kyllä tuppaa yleensä olemaan mukana pelkästään se oma näkökanta asiaan, joten on hyvin vaikea tietää, mitä muuta asiaan mahtaa liittyä.

Tosiaan suomalainen luonteenlaatu taitaa olla vähän semmoinen, että jos kaikki toimii, ollaan jurona hiljaa, ja jos ei toimi, sitten taas ollaan jurona hiljaa, mutta napistaan selän takana, kun naamatusten ei kehdata. Netti tarjoaa ainutlaatuisen väylän napista myös julkisesti, mutta silti osin tai kokonaan anonyyminä.

Onhan tämä kansainvälistyminen ehkä muuttamassa tätä asiaa, ja hyvä niin, mutta aika hitaasti.

Edellämainituista syistä en nettikirjoitteluille antaisi kovin paljon painoarvoa tässä asiassa. Kaikki siitä ei toki ole silkkaa puutaheinää - ainoastaan valtaosa.

Huolloista tai oikeammin huoltokirjoista sellainen asia, että niihin ei kannata luottaa alkuunkaan jos ei pääse kasvotusten juttelemaan leiman/allekirjoituksen laittaneen kanssa. Nimittäin esmes minun pyöräni 60tkm huoltoon kuullu laturin hihnan, bensansuodattimen jarrunesteiden (neljä paikkaa kun on tehostin) ja kytkimen nesteiden vaihto.
Mitään noista ei oltu tehty vaikka kirjassa oli oikein liikkeen leima. Ilmeisesti pörän omistaja oli vian teettänyt öljynvaihdon ja vienyt mopon sitten eri paikkakunnalle myyntiin (vaihtanut mopoa). Voihan toki olla ettei liike muuten vaan ollut noita tehnyt jos ei ollut BMWn ns. oma liike,

Oli miten oli huollot ja erityisesti huoltokirjat on joskus pelkkää silmänlumetta jotta pyörä saadaan kivasti myytyä.

Toinen asia mikä jurppii on jarrulevyjen vaihto. Kyllä huollon pitäisi kieltäytyä pistämästä leimaa huoltovihkoon jos jarrulevy on alamittainen ja omistaja kieltäytyy levyn vaihdosta. Tämä sama kieltäytyminen pitäisi päteä toki myös huolto-ohjelman mukaisiin kohteisiin. Kun meistä kaikista omistajista osa on kuitenkin kusipäisiä matelijoita niin voisivat liikkeet edes olla selkärankaisia.

^Tassäkin asiassa on toinen puoli.. Esimerkiksi K 12 RS:n 60 tkm huolto-ohjelman mukaan jakoketju pitäisi vaihtaa. Mutta miksi vaihtaa, kun vaihtotarve on todellnen vasta 120 tkm lukemilla. Ja miksi tarkistuttaa venttiilien säätöä samaisesta vehkeestä 20 tkm. välein, jos 60 tkm ajetustakaan niitä ei tarvitse säätää. Kyllä asiakkaalla täytyy olla oikeus kieltäytyä tarpeettomiksi katsomistaan / tietämistään hommista.

Ja jos huollossa kyselemättä vaihdettaisiin vaikkapa ketjut, rattaat, jarrulevyt jne. niin saattaisi asiakkaan naama venähtää laskun saatuaan. Toki esimerkkisi on käsittämätöntä toimintaa, jos se on totta. Ei uskoisi ainakaan BMW-merkkiliikkeestä, ei ole ainakaan vastaavia kokemuksia - päin vastoin, eli kyllä pyörään on tehty aina kaikki mitä kuuluukin ja asentaja jopa kertonut huomaamistaan ja huomioitavista asioista.

Toki huoltokirjaan voisi laittaa merkinnän kuluneista jarrulevyistä tms. (ja ainakin niistä pitäisi kertoa asiakkaalle), mutta ei se leiman saannin edellytys voi olla.

joo leimat pitäisi symboloida sitä, että _määräaikaishuoltotaulukossa_ listatut asiat on käyty läpi ja säädetty/vaihdettu tarpeen mukaan.

Vikojen korjaukset ei kuulu määräaikaishuoltoon, ja niiden tekeminen/teettäminen on viime kädessä asiakkaan vastuulla. Sillä lisäyksellä, että korjaamon velvollisuus on kuitenkin infota asiakkaalle, mikäli korjaamisen tarvetta havaitaan. Ja kuinka tarkasti pyörä sitten oikein tulisi läpikäydä jokaisessa huollossa, se onkin mielenkiintoinen kysymys. Ainakin päällisin puolin läpikäymistä ja koeajoa voitaneen edellyttää, sillä ne lukee useimmissa huoltotaulukoissakin. Mutta määräaikaishuollon piiriin tuosta ei kuulu kuin vikojen löytäminen, ja asiakkaan tiedottaminen niistä.

Hyvän mekatsun silmään viat toisaalta osuu helposti. Se tuli huomattua, kun vein viime kesänä paremman puoliskoni pyörän Ylöjärvelle Suzuki-huoltoon, ja siihen oli joku entinen omistaja vissiin joskus yrittänyt vaihtaa takajarrupaloja sillä tuloksella, että sisempi pala oli tipahtanut paikaltaan, ja rouskinut takavanteeseen jäljet, onneksi vain kosmeettiset. Hopeisesta ja likakerroksen peittämästä takavanteesta näitä täysin säännöllisen mallisia jälkiä ei tosiaankaan olisi luullut helpolla havaitsevan (veikkasin, ettei huolto huomaa niitä ollenkaan). Olin väärässä, sillä soitti puolen tunnin sisään lähdöstäni, ja kysyi olenko huomannut, että siellä on tällaiset. Peli tuli siellä muutenkin sellaiseen iskuun, että oksat pois, ei varmaan ikinä ollut vastannut kaasuun yhtä nätisti (pikku mainospuffaus Ylöjärven suuntaan sallittakoon!)

Venttiilinvälysten tsekkauksesta luistaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Se on totta, että nykyisissä palasäätökoneissa ne ei yleensä ja useimmiten juuri muutu, mutta pyörätkin on yksilöitä. Ja sitten, jos ei esim. ilmanputsari olekaan ollut koko ajan oikein paikallaan tai muuten täysin tiivis, imuilman seassa on koneeseen voinut mennä kaikenlaista epäterveellistä, ja tilanne voikin olla sen myötä jo aivan toisenlainen.

Eli mekatsun housuissa ainakin merkkaisin sitten huoltoselostukseen + ko. huoltoleiman yhteyteen "Asiakkaan pyynnöstä johtuen välysten tarkistusta ei ole tehty", siihen voi sitten ainakin viitata, jos ne rupeaakin kantamaan. Takuun kattavuus kannen ja venttiilien osalta varmaankin päättyy tuohon myös, koska takuun yksi edellytys on huoltojen suorittaminen ajallaan.

Sama juttu jonkun nokkaketjun kanssa - jos tehdas on määrittänyt sille selkeän vaihtovälin, huollolla tuskin on halua ottaa kalliiden korjausten riskiä omalle kontolleen, vaikka joku ´tietäisi´ mitenkä varmasti, että se kyllä kestää 50% tai 100% pidemmän matkan. Osien kestoikä täytyy yleensä ylimitoittaa monestakin syystä, ja yksi näistä voi olla se, että parhaassakin laaduntarkkailuprosessissa voi joskus päästä läpi yksittäisiä osia, jotka eivät olekaan niin kestäviä kuin muut. Ja koko helahoito on kuitenkin mitoitettu niin, että ne muita heikommatkin kestää sitten vaikkapa juuri sen vaihtovälin, muttei enempää. Muun muassa siksi siitä pelivarasta tinkiminen täytyy tehdä omalla vastuulla.

Koneremppa on onnistunut jos kasauspalkkio mahtuu tekijän kouraan eli ne ylijäänet minne nämä kuuluvat osaset...voi sitä mopoaikaa...Kiitos sen jotain osaa jopa itsekin tehdä.

Öljyjen vaihto,ketjujen putsaus,kiristys ehkä jarrupalojen vaihto ,nesteiden vaihto..eli pientä pintaremonttia joka onnistuu kyllä jos on joskus ollut konevehkeiden kanssa tekemisissä.. tai siten ei onnistu. Pikkurempat  pakolliset mutta helpot teen kyllä mielusti itse.. Jos hommasta on odotetavissa runsasta perkelöintiä.. ja vehkeitä ei ole.. Luotan ammattimiehiin jotka kyllä korvauksen haluavat.. mutta toisaalta näinhän se menee....
Minusta sen mekaanikon kuuluu ja pitää sitä huoltoa tehdessään katsella sillä silmällä vikoja.. Itse kyllä arvostan huomautusta.. jos jokin olisi syytä tehdä nyt eikä 15 pv...

Esimerkkini on tietystikin karrikoitu. Mutta on myös yhtä lailla aivan liian pitkälle yleistetty, että kaikki huollot olisivat huonotasoisia, joten huoltoon viety raha on hukkaan heitettyä.
Ei tässä ihan nettihuhujen varassa tarvitse olla, onhan noita (mp- ja auto-) huoltoja testattukin. Ja testien mukaan lähes jokaisessa huollossa ainakin jokin huolto-ohjelmaan kuuluva kohta jää tarkistamatta/korjaamatta. Kuten itse sanoit, sen huoltoleiman pitää tarkoittaa, että vähintäänkin kaikki huolto-ohjelman kohteet on käyty läpi. Kaikki muu on epäonnistumista.

Olen minä nimittäin nähnyt aika surullisen näköisi tapauksia huoltojenkin jäljiltä. Kerrankin huoltiksella jeesasin yhtä aloittelevaa motoristia kiristämään Suzukinsa ketjut. Kuskin oli pitänyt pysähtyä tauolle, kun ketjut hyppivät rattailta yli. Oli muuten juuri hakenut pyöränsä huollosta...

^Tassäkin asiassa on toinen puoli.. Esimerkiksi K 12 RS:n 60 tkm huolto-ohjelman mukaan jakoketju pitäisi vaihtaa. Mutta miksi vaihtaa, kun vaihtotarve on todellnen vasta 120 tkm lukemilla. Ja miksi tarkistuttaa venttiilien säätöä samaisesta vehkeestä 20 tkm. välein, jos 60 tkm ajetustakaan niitä ei tarvitse säätää. Kyllä asiakkaalla täytyy olla oikeus kieltäytyä tarpeettomiksi katsomistaan / tietämistään hommista.

Ja jos huollossa kyselemättä vaihdettaisiin vaikkapa ketjut, rattaat, jarrulevyt jne. niin saattaisi asiakkaan naama venähtää laskun saatuaan. Toki esimerkkisi on käsittämätöntä toimintaa, jos se on totta. Ei uskoisi ainakaan BMW-merkkiliikkeestä, ei ole ainakaan vastaavia kokemuksia - päin vastoin, eli kyllä pyörään on tehty aina kaikki mitä kuuluukin ja asentaja jopa kertonut huomaamistaan ja huomioitavista asioista.

Toki huoltokirjaan voisi laittaa merkinnän kuluneista jarrulevyistä tms. (ja ainakin niistä pitäisi kertoa asiakkaalle), mutta ei se leiman saannin edellytys voi olla.
No minun pyörän bensasuodatin oli vaihtamatta ja se oli liki tukossa. Vaihtamatta oli jäänyt koska on tankin sisällä. Laturin hihna oli riekaleina ja olisi voinut hajota minä hetkenä tahansa. Jarrunesteet vaihtamatta tehostimen ja pyöräsylinterien välillä taas johtaa hapettumsieen ja toimintaongelmiin mutta taas sama juttu pitää tankki irroittaa ja työ ei ole kaikkein yksinkertaisin.
Jos käsikirja sanoo levyn minimimitan niin kyllä ne vaan on vaihdettava tai merkattava huoltokirjaan. Se on totta, että lisätöistä pitää aina kysyä. Väitän ettei yksikään liike katso onko myymissään käytetyissä pyörissä liian kuluneet levyt, ei ottaessaan pyörään vaihdokkina tai myydessään ulos. Ei ne kyllä huolehdi siitäkään, että reksiteriotteessa on maininta tehoputkesta. Ammattitaidottomuutta vai mistä johtuu...

Vanhat Mersuni ja pieni moponi eivät missään oloissa joudu näiden töikseen kulkineita ropaavien koulupoikien kolhittaviksi.

Kulkineita tulee huoltaa ja korjata rakkaudesta ja harrastuksen vuoksi. Vain silloin työn jälki voi olla riittävän hyvää.

Back