• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Itsetummuva visiiri...?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jylppyfrt
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarkennan. Moottoripyöräily edellyttää huippuluokan reaktionopeutta. Ja näkeminen on todellakin tärkeää, ei siinä ehdi odottamaan autom. säätymisiä ja tarvitaan Härmässäkin. Vaikkapa kun tullaan hämärästä parkkihallista kadulle kirkkaaseen auringonpaisteeseen.

Minä en nyt kyllä ihan suostu ymmärtämään, miten tuo kuvaamasi tilanne itsetummuvalla visiirillä on huonompi kuin yleisimmät vaihtoehdot, jotka ovat:

- kirkas visiiri
- kirkas visiiri + aurinkolasit
- tumma visiiri

Ainoa mieleen tuleva nopeammin sopeutuva ratkaisu on kypärään integroitu aurinkovisiiri, mutta usein ainakin parkkihallista ulos ajaessa on jotain muutakin tekemistä käsillä kuin räplätä aurinkolipan säädintä...
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennan. Moottoripyöräily edellyttää huippuluokan reaktionopeutta. Ja näkeminen on todellakin tärkeää, ei siinä ehdi odottamaan autom. säätymisiä ja tarvitaan Härmässäkin. Vaikkapa kun tullaan hämärästä parkkihallista kadulle kirkkaaseen auringonpaisteeseen.

Samalla tavallahan se alkuun häikii kuin kirkkaallakin visiirillä? :blink:
Tunneleissa oon ajellu eikä mitään ongelmia. Kannattaa kokeilla
 
Minä en nyt kyllä ihan suostu ymmärtämään, miten tuo kuvaamasi tilanne itsetummuvalla visiirillä on huonompi kuin yleisimmät vaihtoehdot, jotka ovat:

- kirkas visiiri
- kirkas visiiri + aurinkolasit
- tumma visiiri

Ainoa mieleen tuleva nopeammin sopeutuva ratkaisu on kypärään integroitu aurinkovisiiri, mutta usein ainakin parkkihallista ulos ajaessa on jotain muutakin tekemistä käsillä kuin räplätä aurinkolipan säädintä...

Juuri näin. Kaiketi on selvää, että olen moottoripyöräillyt mitä vaihtelevimmissa olosuhteissa, viimeksi viikonloppuna. On Alppeja ja lukuisa määrä mm. Keski-Eurooppalaisia tunneleita. Ehdottomasti on osattava ja opeteltava moottoripyörän hallintaa niin, että yhdellä kädellä ohjastaminen sujuu, kuin nukkuminen. Jolloin vasen l. kytkinkäsi on vapaa erilaisille operaatioille, kuten sisäänrakennetun aurinkovisiirin käyttöönotolle ja sen ottamisesta pois. Oikea käsihän tarvitaan kaasulle. Aina, olipa cruisia tai ei.
 
Juuri näin. Kaiketi on selvää, että olen moottoripyöräillyt mitä vaihtelevimmissa olosuhteissa, viimeksi viikonloppuna. On Alppeja ja lukuisa määrä mm. Keski-Eurooppalaisia tunneleita. Ehdottomasti on osattava ja opeteltava moottoripyörän hallintaa niin, että yhdellä kädellä ohjastaminen sujuu, kuin nukkuminen. Jolloin vasen l. kytkinkäsi on vapaa erilaisille operaatioille, kuten sisäänrakennetun aurinkovisiirin käyttöönotolle ja sen ottamisesta pois. Oikea käsihän tarvitaan kaasulle. Aina, olipa cruisia tai ei.

-Johtopäätös :paikallatuulee:
Itsetummuva :WAZAAP:
 
Juuri näin. Kaiketi on selvää, että olen moottoripyöräillyt mitä vaihtelevimmissa olosuhteissa, viimeksi viikonloppuna. On Alppeja ja lukuisa määrä mm. Keski-Eurooppalaisia tunneleita. Ehdottomasti on osattava ja opeteltava moottoripyörän hallintaa niin, että yhdellä kädellä ohjastaminen sujuu, kuin nukkuminen. Jolloin vasen l. kytkinkäsi on vapaa erilaisille operaatioille, kuten sisäänrakennetun aurinkovisiirin käyttöönotolle ja sen ottamisesta pois. Oikea käsihän tarvitaan kaasulle. Aina, olipa cruisia tai ei.

Sinänsä nuo mainitsemasi tilanteet ovat ihan huomionarvoisia ja todellisia, mutta jos kuitenkin mustavalkoisen yksityiskohtiin takertumisen sijasta ajatellaan asiaa kokonaisuutena, niin on erittäin todennäköistä, että itsetummuva visiiri on kokonaisturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto kuin mikään noista äsken mainitsemistani. Harva ajaa häikäistymättä kirkkaalla visiirillä kaikissa tilanteissa, tai toisaalta ajaa sitten hämäriin paikkoihin puolisokkona tumman visiirin tai aurinkolasien kera. Hieman hitaastikin reagoiva visiiri on parempi kuin ei reaktiota lainkaan.

Aurinkovisiiri on nyt (ja nähdäkseni myös jatkossa tulee olemaan) hyvin marginaalisen käyttäjäkunnan varuste, olipa se käyttöominaisuuksiltaan kuinka ylivertainen tahansa. Ja toisaalta, joka ikinen yhdellä kädellä ajettu hetki on myös riski, osasi kuski sen kuinka unissaan tahansa.
 
Sinänsä nuo mainitsemasi tilanteet ovat ihan huomionarvoisia ja todellisia, mutta jos kuitenkin mustavalkoisen yksityiskohtiin takertumisen sijasta ajatellaan asiaa kokonaisuutena, niin on erittäin todennäköistä, että itsetummuva visiiri on kokonaisturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto kuin mikään noista äsken mainitsemistani. Harva ajaa häikäistymättä kirkkaalla visiirillä kaikissa tilanteissa, tai toisaalta ajaa sitten hämäriin paikkoihin puolisokkona tumman visiirin tai aurinkolasien kera. Hieman hitaastikin reagoiva visiiri on parempi kuin ei reaktiota lainkaan.

Aurinkovisiiri on nyt (ja nähdäkseni myös jatkossa tulee olemaan) hyvin marginaalisen käyttäjäkunnan varuste, olipa se käyttöominaisuuksiltaan kuinka ylivertainen tahansa. Ja toisaalta, joka ikinen yhdellä kädellä ajettu hetki on myös riski, osasi kuski sen kuinka unissaan tahansa.

Höpö höpö ja hyvää yötä.
 
Sen verran kuitenkin, että ottaapi huomioon ikätekijän. Kun ikää tulee niin hämäränäkökyky heikkenee. Myöskin taittovirheen laserkorjausleikkauksien sanotaan mahdollisesti aiheuttavan hämäränäkökyvyn heikkenemistä. Saattaapi olla, että näillä on tekijöitä kohdallani, jolloin asia on huomioitava.
 
Turvallisuusajattelu joillain ihmisillä kyllä saa semmosia savolaisuuteen viittaavia mutkia, etteivät ne ihan mulle aukene. Mut kai tää on sitten ensimmäinen kerta kun kypärävalmistaja myy kypärään hengenvaarallista lisävarustetta.
 
Onko nyt tosiaan keksitty sellainen itsetummuva visiiri, että se ei tummu liiaksi pilvisellä (sateisellakin) kelillä? Ja että se reagoi nopeasti, muutamassa sekunnissa, kun on lämmintä ja aurinko pilkahtaa esiin? Huomasin viime kesänä Motonetissä sen Lazerin koeajokampanjan, mutta kokeilematta jäi.

Silmälasien käyttäjä kun olen, niin edelliset lasit olivat tummuvaa mallia. Pilviselläkin, erityisesti kylmällä säällä lasit tummuivat voimakkaasti ja vastaavasti aurinkoisella ja lämpimällä säällä kaikkein vähiten. Eli ei ihan optimaalista.

Nykyisessä kypärässä on alaslaskettava sisäpuolinen aurinkovisiiri ja kyllä oli siunattu ominaisuus Norjan reissulla. Siellä on joitakin niin pimeitä, pitkiä (kilometrejä) ja mutkittelevia reikiä kalliossa, että auringosta kun ajaa sisään, niin ei näe mitään, eikä valojenkaan huomaa olevan päällä. No piti kyllä kerran repiä se kirkaskin visiiri varuilta ylös sen jälkeen kun ensin teki paniikkijarrutuksen. Mutta aurinkolasit päässä olisi...huhhuh.
 
Pikaisesti googlasin, niin n.170€ posteineen olisi tuo lcd-visiirin hinta. Löytyy ainakin AGV:n.
 
Täällä on tummeneva pinlock käytössä ja on erittäin hyvä ja toimiva.
Tilasin Englannista talvella uuden, mut vaihdan sen ja uuden visiirin kunhan toi tie pöly asettuu.
 
Täällä on tummeneva pinlock käytössä ja on erittäin hyvä ja toimiva.
Tilasin Englannista talvella uuden, mut vaihdan sen ja uuden visiirin kunhan toi tie pöly asettuu.
Mulla oli joskus Araissa tummeneva pinlock ja se oli IMO todella huono. Koska visiiri itsessään suodattaa lähes kaiken UV-säteilyn, niin pinlock ei koskaan tummentunut kunnolla (jos ei usko, niin ottaa pinlockin irti ja jättää sen hetkeksi auringonpaisteeseen, jolloin näkee, kuinka tummaksi se menisi, jos UV-säteily tulisi sille saakka kypärän sisällä). Lisäksi, koska pinlock ei yltä aivan visiirin yläreunaan saakka, niin sinne jäi aina sellainen täysin kirkas kaistale, josta aurinko pääsi joka tapauksessa paistamaan silmiin.

Tällä hetkellä käytössä Nolan X-551, eli lipallinen ja aurinkovisiirillinen dual sport -potta ja naureskelen näille aiemmille ongelmille.
 
^Ei tosiaan taida paljon olla iloa tummuvasta pinlockista kun visiiri suodataa lähes kaiken uv-säteilyn.
Sama ilmiö on fotokromattisilla silmälaseilla, ei niitä tummaksi saa mutta kun nostamalla visiirin ylös vähäksi aikaa.
 
Aurinkovisiiri on nyt (ja nähdäkseni myös jatkossa tulee olemaan) hyvin marginaalisen käyttäjäkunnan varuste, olipa se käyttöominaisuuksiltaan kuinka ylivertainen tahansa. Ja toisaalta, joka ikinen yhdellä kädellä ajettu hetki on myös riski, osasi kuski sen kuinka unissaan tahansa.

Jaa, nuo aurinkovisiirit on kyllä pikku hiljaa levinny laajemmin valmistajien toimesta, eli malleja löytyy suht hyvin jo.
Yhdellä kädellä ajelu, toiset sulkee ja aukoo sitä normaali visiriään ja vieläpä noita ilmansäätö räppänöitä ajossa, en oikein hirveetä riskiä tuossa yhdellä kädellä ajelussa näe, se on osa tuota moottoripyörällä ajelua.
 
Ok, en tiedä mitään kuolemantapauksia taikka edes onnettomuuksia mutta tiedän muutaman motoristin jotka kokeilivat, totesivat vaaralliseksi ja siirtyivät takaisin tummaan visiiriin tai aurinkovisiirillä varustettuun kypärään.
Se tummumisreaktio (tai kirkastumisreaktio) on vaan aivan liian hidas!
 
Back
Ylös